مفید بود؟

امروزه کسب و کارهای زیادی برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود از رپورتاژ آگهی استفاده می کنند. این نوع تبلیغات که با تبلیغات سنتی متفاوت است می تواند پیشرفت زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته باشد، به همین دلیل همواره از سوی صاحبان کسب و کارها و مدیران روابط عمومی شرکت ها مورد استقبال قرار می گیرد.

توجه داشته باشید در صورتی که از رپورتاژ آگهی به درستی استفاده نشود، به همان اندازه که می تواند برای کسب و کارها سود داشته باشد، می تواند حامل زیان نیز باشد. از همین رو لازم است پیش از استفاده از رپورتاژ، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

با توجه به اهمیت کسب اطلاعات در مورد رپورتاژ(Reportage) آگهی و افزایش تعداد افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستند، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم و شما را با رپورتاژ آگهی آشنا کنیم. لازم به ذکر است برای کسب مهارت کافی در زمینه رپورتاژ آگهی، صرفاً مطالعه این مقاله کافی نیست. بنابراین توصیه می کنیم سایر مقاله های منتشر شده با موضوع ” رپورتاژ آگهی ” در رایا مارکتینگ را نیز مطالعه کنید.

رپورتاژ به چه معنا و مفهوم است؟

رپورتاژ در لغت، برگرفته از واژه ی ریپورت و به معنای گزارش بوده اما مفهوم آن نوعی از تبلیغ است که به شکل یک گزارشی ارائه می شود. به این ترتیب می توان گفت در رپورتاژ آگهی مخاطب فکر می کند با نوعی گزارش بی طرف مواجه شده است. به عبارت دیگر رپورتاژ آگهی در واقع نوعی تبلیغ غیر مستقیم می باشد.

امروزه به دلیل افزایش تعداد تبلیغ های مستقیم و سنتی، اغلب افراد واکنش مثبتی به این شکل تبلیغات نشان نمی دهند. به نحوی که هنگام روبرو شدن با این نوع تبلیغات دچار سوء ظن می شوند و به مراتب آن تبلیغات با شکست مواجه می شود. به همین دلیل امروزه اکثر کسب و کارها به تبلیغات غیر مستقیم یا رپورتاژ آگهی رو آورده اند.

 

برای درک بهتر رپورتاژ شخصی را تصور کنید که با تولید محتواهای ویدیویی در اینستاگرام به آموزش آشپزی می پردازد و یک صفحه ی پر مخاطب دارد. این شخص در قالب هر یک از ویدیوهای خود یا در انتهای آن می تواند برخی از مواد غذایی استفاده شده که از برند خاصی هستند را به مخاطبین معرفی کند.

تفاوت این نوع تبلیغ با تبلیغات سنتی در این است که مخاطب ابتدا کاربرد، نحوه ی استفاده و کیفیت محصول را مشاهده کرده، سپس با تبلیغ محصول روبرو می شود. بنابراین با اطمینان بیشتری می تواند تصمیم به خرید بگیرد. این نوع از تبلیغات در صورتی که به درستی انجام بگیرد یکی از بهترین روش های تبلیغات است.

رپورتاژ و تبلیغات 

غیر مستقیم بودن بدین معناست که به طور کاملا نامحسوس ذهن مخاطب را در مسیر معرفی محصولات و یا خدمات مدنظر قرار می دهد. با توجه به گسترش علم و تکنولوژی و حضور فعال اغلب افراد جامعه در شبکه های اجتماعی، می توان فضای مجازی را بهترین بستر برای انتشار رپورتاژ آگهی معرفی کرد.

علاوه بر شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و پر طرفدار نیز بستر مناسبی برای منتشر کردن رپورتاژ محسوب می شود. زیرا امروزه اغلب مردم اخبار و اطلاعات روزمره را از طریق اینترنت و سایت های خبری دنبال می کنند. بنابراین مدیران روابط عمومی کسب و کاهای مختلف سایت های مذکور را برای هدف مورد نظر یعنی رپورتاژ آگهی مناسب می دانند.

از آنجا که موفق بودن تبلیغات کاملا به میزان اعتماد مخاطبین دارد می توان به جرات گفت یک نوع از موفق ترین رپورتاژها از طریق اینفلوئنسرهای قابل اعتماد در میان مردم است. در صورتی که در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام و تلگرام حضور داشته باشید حتما با این نوع رپورتاژ آگهی و تاثیر آن به خوبی آشنا هستید.
رپورتاژ آگهی انواع مختلفی دارد که هریک از انواع آن شامل ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد. شما بسته به نوع کسب و کار ، نیاز و شرایط خود می توانید مناسب ترین نوع رپورتاژ آگهی را برای تبلیغ برند خود انتخاب کنید. در ادامه این مطلب انواع رپورتاژ را به طور کامل به شما معرفی می کنیم تا با توجه به این اطلاعات، بهترین تصمیم را در راستای پیشرفت کسب و کار خود بگیرید.

انواع رپورتاژ کدامند؟

رپورتاژ انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • رپورتاژ آگهی نوشتاری در نشریات، مجلات و روزنامه ها
  • رپورتاژ آگهی تصویری
  • رپورتاژ آگهی خبری

1. رپورتاژ آگهی نوشتاری در نشریات، مجلات و روزنامه ها

رپورتاژ آگهی نوشتاری در مجلات و روزنامه ها، به عنوان قدیمی ترین نوع رپورتاژ شناخته می شود. زمانی که هنوز استفاده از رسانه، شبکه های اجتماعی مختلف، سایت های اینترنتی و … برای تبلیغات رایج نبود، نشریات مختلف با چاپ گزارش از برندهای مختلف، درآمد کسب می کردند.

اگرچه این نوع اکنون به علت پیشرفت تکنولوژی و ظهور شکل های جدیدی از رپورتاژ، محبوبیت خود را از دست داده و به عبارتی منسوخ شده است اما هنوز هم کم و بیش شاهد انتشار رپورتاژ در مجلات مختلف هستیم.

 

2. رپورتاژ آگهی تصویری:

استفاده از تصاویر و المان های گرافیکی نسبت به متن های نوشتاری ساده، جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارد. به عبارت دیگر اگر در نشریات لازم باشد برای شرح یک برند چندین پارگراف بنویسید و ویژگی های آن را شرح دهید، در رپورتاژ آگهی تصویر با یک تصویر می توانید به راحتی مفهوم مورد نظر را منتقل کنید.

شبکه های تلویزیونی یکی از بهترین بسترها برای این نوع رپورتاژ هستند. در رسانه ها با قرار دادن مطالب جالب در کنار تصاویر جذاب، توجه مخاطبین را به خوبی جلب می کنند. در برخی از کشورها این نوع از رپورتاژ در قالب فیلم و سریال نمایش داده می شود.

به طوری که اگر برندی خواهان همکاری باشد، در ازای حمایت مالی نقدی یا غیر نقدی از آن پروژه، از تبلیغات توسط بازیگران در قالب سریال بهره مند می شود. برای مثال ممکن است شاهد تبلیغ یک لوازم آرایشی، پوشاک و … در یک سریال بوده باشید که نوعی رپورتاژ آگهی به شمار می رود.

 

 

3. رپورتاژ آگهی خبری:

همان طور که قبلا ذکر کردیم انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های خبری یکی از بهترین روش های رپورتاژ محسوب می شود. زیرا با گسترش اینترنت، سایت های پر مخاطب از جمله سایت های خبری همواره مورد توجه افراد جامعه قرار می گیرند.

توجه داشته باشید در هرکدام از انواع رپورتاژ ها که به آن ها می پردازیم، نباید مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن ها شود. بنابراین باید محتوای رپورتاژ به طور کاملا حرفه ای نگارش شود تا اعتماد مخاطب را به خوبی جلب کند .یکی از سایت های پرطرفدار  خبری سایت ایسنا است.

سایت ایسنا عمر دامنه ایی بیش از 8 سال دارد و همچنین به دلیل منتشر کردن اخبار روز ایران و جهان به شدت مورد استقبال و توجه عموم مردم است. از این رو یکی از بهترین گزینه ها برای انتشار رپورتاژ خبری محسوب می شود. رپورتاژ های خبری همانند سایر روش های رپورتاژ معایب و مزیت های منحصر به فرد خود را دارند که با توجه به آن ها می توانید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

 

سایت های منتشر کننده رپورتاژ شامل چه شرایطی می بایست باشند؟

  • برخورداری از عمر دامنه طولانی:

یکی از مهمترین شرایطی که سایت های منتشر کننده رپورتاژ دارند عمر دامنه است. عمر دامنه را اصطلاحا قدمت سایت نیز می نامند. بدیهی است که هر چه عمر دامنه بیشتر باشد، رپورتاژ مدت طولانی تر در معرض دید کاربران سایت قرار می گیرد و در نتیجه افراد بیشتری به سمت آگهی جذب می شوند. بنابراین بهترین سایت ها برای انتشار رپورتاژ، سایت هایی هستند که عمر دامنه ی طولانی تری دارند.

طبق تحقیقات به عمل آمده در صورتیکه عمر دامنه بیشتر از 8 سال باشد سایت مذکور از تعداد بازدیدکنندگان مطلوبی برخوردار است که به راحتی می توانید اعتماد به نتیجه مطلوب از انتشار رپورتاژ را داشته باشید. بنابراین این نکته را نیز هنگام انتخاب سایت برای رپورتاژ در نظر داشته باشید.

برای مثال به عنوان یک نمونه از سایت هایی با عمر دامنه ی بالا می توان به سایت ورزش 3 اشاره کرد. سایت ورزش 3 از جمله سایت هایی است که چندین سال پیش فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده و همچنان به این فعالیت ادامه می دهد. این سایت عمر دامنه ای بیش از 8 سال دارد و یکی از مناسب ترین سایت ها برای انتشار رپورتاژ آگهی است.

  • قیمت مناسب

هر یک از سایت هایی که عمر دامنه ایی بیش از 8 سال دارند از تعرفه های متنوعی برای انتشار رپورتاژ ها برخوردار هستند.در واقع قیمت خرید رپورتاژ در سایت های گوناگون متنوع است که می توانید با توجه به بودجه ایی که در اختیار دارید مناسب ترین سایت را انتخاب نمایید. همانطور که می دانید قیمت خرید رپورتاژ به عوامل متعددی بستگی دارد.

 

  • تعداد بازدیدکنندگان بالا

تعداد بازدیدکنندگان یک سایت از دیگر معیارهای مهم برای انتخاب سایت منتشر کننده ی رپورتاژ آگهی است. سایت های منتشر کننده رپورتاژ های آگهی می بایست از تعداد بازدید کنندگان بالایی برخوردار باشند.

تنها در این صورت است که می توان به نتیجه ی  رضایت بخش رپورتاژ امیدوار بود. البته لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هرچه تعداد بازدید کنندگان بیشتر باشد تعرفه ی انتشار رپورتاژ نیز افزایش می یابد.

مزیت های منتشر کردن رپورتاژ آگهی چیست؟

  • مقرون به صرفه بودن

اگر در عرصه ی بازاریابی و روابط عمومی فعال باشید حتما می دانید تبلیغات سنتی در رسانه هزینه های گزافی به همراه دارد. برعکس تبلیغات سنتی، مقرون به صرفه بودن از جمله مزیت هایی است که انتشار رپورتاژ آگهی دارد. مقرون به صرفه بودن در حالی است که بازدهی بهتری نیز به همراه دارد.

همین نکته مهم سبب شده است تا بسیاری از مدیران روابط عمومی شرکت ها از این روش برای معرفی محصولات یا خدمات خود به جای تبلیغات سنتی بهره ببرند. علی رغم گسترش استفاده از انواع رپورتاژ، همچنان در مقایسه با سایر روش های تبلیغات بسیار ارزان تر است.

رایا مارکتینگ یکی از سایت هایی به شمار می رود که انواع رپورتاژ آگهی را به خوبی تدوین کرده و این خدمات را با مناسب ترین قیمت ممکن به مخاطبان ارائه می دهد. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص خدمات رپورتاژ آگهی در رایا مارکتینگ و همچنین اطلاع از هزینه رپورتاژ آگهی می توانید با کارشناسان رایا مارکتینگ در این زمینه تماس بگیرید.

 

  • فراگیر بودن

از دیگر مزیت هایی که منتشر کردن رپورتاژ آگهی دارد، فراگیر بودن آن است. فراگیر بودن بدین معناست که بدون محدودیت زمان و مکان می توانید به راحتی از این روش از تبلیغات بهره ببرید و در نهایت به نتایج مطلوب و مدنظر خود دست یابید.

تقریبا تمامی مدیران روابط عمومی شرکت ها به دنبال روش هایی فراگیر هستند تا بدون در نظر داشتن محدودیت ها بتوانند معرفی محصولات و خدمات خود را به نحو احسن انجام دهند.

  • تاثر رپورتاژ در بهینه سازی سایت شما:

زمانی که رپورتاژ شما در سایت های مختلف منتشر شود و کاربران آن سایت ها از طریق لینک قرار گرفته شده در رپورتاژ به سایت شما ملحق شوند، گوگل این طور استنباط می کند که سایت شما در میان کاربران محبوبیت خوبی دارد. بنابراین به خوبی در سئوی سایت و بهینه سازی آن تاثیر مثبت دارد.

  • اعتبار بالای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی از اعتبار بیشتری نسبت به سایر روش های تبلیغات برخوردار است. موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار کاملا بستگی به اعتماد مشتریان دارد. در صورتی که شما با تبلیغات مناسب بتوانید برند خود را به خوبی معرفی کنید و سپس اعتماد مشتریان را جلب نمایید، می توانید مطمئن باشید که در مسیر پیشرفت قرار دارید.

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم رپورتاژ آگهی به علت غیر تهاجمی بودن، در جلب اعتماد و اطمینان مشتریان بسیار موفق عمل می کند. تصور کنید برند شما توسط یک اینفلوئنسر معتمد به کاربران معرفی شود، پس از آن دنبال کنندگان آن اینفلوئنسر به راحتی به شما اعتماد کرده و محصولاتتان را خریداری می کنند.

سخن پایانی

رپورتاژ آگهی در جلب مشتریان به سمت محصولات یا خدمات یک برند، تاثیر بسزایی دارد. اما لازم است توجه داشته باشید در صورتی که به خوبی ارائه نشود با شکست مواجه شده و زیان زیادی به همراه دارد. بنابراین پیش از انتخاب نوع رپورتاژ، انتخاب سایت، شبکه ی اجتماعی و یا اینفلوئنسر مورد نظر خود بهتر است کاملا شرایط را بررسی نمایید.

با بررسی نمونه ی رپورتاژ ها در سایت های مختلف یا بررسی بازدهی آگهی در پیج های پر مخاطب می توانید به این نتیجه برسید که برایتان مناسب است یا خیر. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله حداقل اطلاعات ابتدایی را در خصوص رپورتاژ کسب کرده باشید و بتوانید بهترین نوع آن را برای ارتقای برند تجاری خود انتخاب نمایید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.