مقالات آموزشی

بررسی دلایل اهمیت داشتن پادکست‌های خوب، در زندگی

مفید بود؟

دلایلی که به شما ثابت می‌کند، چرا پادکست‌ها خوب هستند! 

در دنیایی که به علت مشغله‌ی کاری زیاد و درگیری‌های روزمره، نمی‌توان زمان زیادی را به کتاب خواندن اختصاص داد؛ پادکست‌های خوب می‌توانند نجات‌بخش ذهن شما باشند. اما چرا نجات‌بخش؟ بسیاری از عالمان و دانشمندان، ذهنِ بدون کتاب را ذهنی راکد می‌دانند؛ چرا که فکری جدید، ایده‌ای نو و خط ذهنی تازه در آن شکل نگرفته و تجربه‌ای جدید را نیاندوخته است.

کتاب هم‌چون روح یک انسان و مجموعه‌ای از افکار اوست، که در ذهن شما جاری می‌شود و رنگ و بویی جدید به آن می‌بخشد. حال، در دنیای امروز که وقت کمی حتی برای خانه ماندن داریم و اکثرا درگیر کارهای روزمره هستیم؛ چگونه می‌توان کتاب خواند؟ معلوم است! پادکست‌ در چنین زمانی، با قدرت تمام خودنمایی می‌کنند.

پادکست‌های خوب، چراغ ذهن شما را روشن نگه می‌دارند و باعث می‌شوند بتوانید افق فکری جدیدی خلق کنید؛ ساعت‌ها به آن بیندیشید و چالش‌های ذهنی جدید برای خود ایجاد کنید. ما که هر سال، پیش پای بهار خانه تکانی می‌کنیم؛ پس چرا با انتخاب پادکست‌های خوب، ذهن تکانی نکنیم؟

ممکن هست بخواهید دلیل دانلود نشدن پادکست را نیز بدانید، ما در مقاله ای به این موضوع پرداخته ایم در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید.

پادکست‌های خوب، راز ذهن تکانی شما! 

پادکست‌های خوب، نه تنها می‌توانند ذهن شما را تغذیه کنند؛ بلکه می‌توانند نقش بسیار مهمی در زندگی شما ایفا کنند. شاید از خود بپرسید که یک پادکست ساده، چگونه می‌تواند خط فکری مرا تغییر دهد و زندگی‌ام را زیر و رو نماید؟ اگر در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید؛ بدون شک به دلیل این حرف پی خواهید برد و متوجه خواهید شد چطور پادکست‌های خوب می‌توانند رد پایی عمیق در روح شما بر جا بگذارند!

اما چرا پادکست‌ها (podcasts)؟ چرا دنیای امروز، تا این حد به پادکست‌ها علاقه نشان می‌دهد؟ پیش از این درباره‌ی خاستگاه پادکست‌ها، دلیل شهرت یافتن آن‌ها و علاقمندی بسیاری از صنایع و شرکت‌ها به پادکست مارکتینگ صحبت کرده بودیم، با هم لایه‌های عمیق پادکست‌ها را بررسی نمودیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شدیم.

 اما این پادکست‌ها، چه تاثیری در زندگی خواهند گذاشت؟

سوار اتوبوس، مترو، تاکسی و هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری که می‌شوید؛ یا حتی وقتی که برای تغییر حال و هوای خود، در پارک کنار منزل خود قدم می‌زنید؛ حتما با خیل گسترده‌ای از افراد هدفون به گوش مواجه شده‌اید. این امر، علاقه‌ی شدید انسانِ امروزه را به صوت و فایل‌های شنیداری نشان می‌دهد، که تا حد زیادی مرهون پیشرفت چشمگیر تکنولوژی‌ست. حالا که روح خود را با موسیقی جلا داده‌ایم؛ چرا همزمان کاری نکنیم که اطلاعات‌مان در زمینه‌های متعدد گسترش یابد؟

بدون شک دانش و اطلاعات، پادشاهان دنیای امروز هستند. هر فرد سعی می‌کند در اطلاعات عمومی و تخصصی، از سایرین پیشی بگیرد. اما چرا با چشم بسته کتاب نخوانیم؟! پادکست‌ها در این زمان، تاثیر شگرف خود را در افزایش آگاهی عمومی نشان می‌دهند. از سویی، پادکست‌های خوب، ژانرهای متعددی را پوشش می‌دهند. این ژانرها، هر یک حرفی برای گفتن دارند و چیزی برای شنیده شدن!

به همین دلیل است که دنیای پادکست‌ها، می‌تواند هر فردی را با هر سلیقه‌ای به خود جلب کند. چرا که جهانی نامحدود دارد؛ که با کمک ژانرهای مختلف و گوناگون، هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. اما حالا که به اهمیت پادکست‌ها در زندگی پی بردیم، در ادامه کمی بیشتر با مزایای گوش دادن به پادکست‌ها (Benefits of podcasts) آشنا می‌شویم. به راستی پادکست‌های خوب، چه فایده‌ای برای ما دارند؟

دلایلی که نشان می‌دهد پادکست‌های خوب، زندگی را دگرگون می‌کنند! 

1- ذهن شما در هنگام شنیدن، درست به اندازه‌ی خواندن یک متن، مطالب را یاد می‌گیرد!

شاید شما هم مثل بسیاری از مردم فکر کنید که “شنیدن” و “گوش دادن” به چیزی و یادگیری از این طریق، در واقع خیانت به کتاب‌ها و روند مطالعه است. بخصوص بسیاری از افراد که علاقه‌ی بسیاری به گوش دادن به کتاب‌های صوتی دارند؛ عموما ممکن است چنین فکری به ذهنشان خطور کند که در حال “کتاب خواندن” نیستند؛ و گوش دادن به کتاب‌های صوتی را نمی‌توان به اندازه‌ی خواندن آن ارزشمند تلقی کرد.

در بعضی موارد، افراد گمان می‌کنند که گوش دادن به کتاب صوتی، ممکن است از ارزش آن کتاب کم کند؛ یا حتی کار خود را ناچیز و بی‌اهمیت بشمارند. اما در حقیقت چنین نیست! شما با گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی، درست به همان میزان دانش می‌اندوزید؛ که در حین خواندن مطالب آن را به ذهن می‌سپارید.

2. پادکست‌های خوب، درست همان تاثیری را روی مغز شما می‌گذارند، که کتاب‌های خوب ذهن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سخن معروفی وجود دارد که کتاب‌های خوب را، درست مانند عطرهای ثابت و مانا معرفی می‌کند؛ که بوی خوش آن را تا مدت‌ها می‌توان در لابلای کوچه باغ‌های افکار فرد پیدا نمود. پادکست‌های خوب، درست به همان اندازه مهم هستند و تاثیر عمیق بر جا می‌گذارند. بنابراین درست به همان اندازه‌ای که پس از خواندن کتاب‌های خوب، ذهن و افکار شما بوی خوشی به خود می‌گیرد؛

پادکست‌های خوب هم می‌توانند تاثیر عمیق و پایداری در ذهن شما برجا بگذارند، اطلاعات عمومی شما را افزایش دهند، خط فکری شما را عوض کنند و بسیاری تاثیرات دیگر که تنها پس از گوش دادن به این پادکست‌ها، متوجه آن خواهید شد. یک پادکست خوب، درست مانند یک کتاب خوب، می‌تواند خط مشی فکری شما را تغییر دهد، آن را اصلاح کند، سپس آن را بکوبد و از نو بسازد.

پس تمامی این موارد، نشان می‌دهد که می‌بایست در انتخاب پادکست‌هایی که به آن گوش می‌دهید؛ به شدت دقت کنید. پادکست‌های مذکور، نه تنها می‌توانند شما را سرگرم کنند، بلکه می‌توانند تاثیر عمیقی نیز در روند فکری شما بگذارند.

3- گاهی می‌توانید در پادکست‌ها، اطلاعات بیشتری هم پیدا کنید!

مهم نیست به دنبال چه موضوعی می‌گردید! بدون شک می‌توانید پادکست مرتبط به آن را پیدا کنید و حتی آپدیت‌های آن موضوع را هم دنبال نمایید. در حقیقت، بیش از 550 هزار برنامه‌ی پادکست فعال، تنها در اپل پادکست وجود دارد! پس کاملا بدیهی‌ست که با یک جستجوی ساده، بتوانید به دنیای گسترده‌ای از پادکست‌های خوب و محبوب دستیابی پیدا کنید.

پادکست‌ها به هیچ زمینه‌ای محدود نمی‌شوند.

می‌توانند تا سال‌ها دنباله داشته باشند؛ شکل جدیدی به خود بگیرند، موضوعات جدید را در خود بگنجانند و همگی این موارد یعنی: پادکست‌ها می‌توانند حجم عظیمی از اطلاعات را به شما منتقل کنند. اطلاعاتی که حتی تصور هم نمی‌کردید با پادکست‌ها بتوانید کسب کنید. از سویی، شاید چشمان شما از خواندن خسته شود، ولی گوش‌های شما به این زودی از شنیدن خسته نخواهد شد.

میزبانان پادکست‌ها، حتی با وجودی‌که درصد بالایی از برنامه‌های پادکست به افراد نوظهور و تازه‌کار اختصاص دارد، افرادی زیرک و به شدت باهوش، در استفاده از قابلیت‌های صوتی و شکل دادن به اصوات ایجاد شده در طول برنامه هستند. آن‌ها با هوشمندی بسیار، تارهای صوتی خود را کنترل می‌کنند، هیجان شنوندگان خود را با بالا و پایین کردن صدای خود، در دست می‌گیرند و به خوبی می‌توانند فکر شنونده را به خود درگیر کنند.

این است قدرت بی‌بدیل و بی‌نظیر پادکست‌های خوب! چرا که می‌تواند ذهن شما را روشن سازد، توجه شما را به کلمه به کلمه‌ی خود معطوف کند و در نهایت، گاهی یک کلمه از پادکست‌های خوب، بهتر از هزاران جمله‌ی تحریری در ذهن شما ماندگار خواهد شد!

4- کارهای زیادی بر روی سرتان آوار شده است؟ تا زمانی‌که پادکست‌ها را دارید، جایی برای غصه وجود ندارد!

مهم‌ترین مزیت پادکست‌های خوب را می‌توان در این قابلیت دانست که در هر کجا و در هر زمان، می‌توانید به آن‌ها گوش دهید. مهم نیست که وسط آشپزی باشید، در حال رانندگی، ورزش کردن، مرتب کردن منزل، کوهنوردی و حتی کار! شما در هر زمان و مکانی که اراده کنید، می‌توانید به این پادکست‌ها گوش دهید، حتی به راحتی آن‌ها را دانلود کنید و گوش دادن آن را به زمانی‌که از کارهای خود فراغت پیدا می‌کنید، موکول نمایید.

این انعطاف بالای پادکست‌ها در کاربری، موجب رشد عظیم و قابل توجه آن در 15 سال اخیر شده است. چنین بستری برای تمامی شرکت‌های اسپانسر و کمپانی‌هایی که به دنبال فرصت بازاریابی و مارکتینگ می‌گردند؛ بسیار جذاب و شیرین است. چرا که کاربران زیاد و رو به رشد پادکست‌ها، می‌تواند آگاهی عموم را از برندشان افزایش دهد و فروش آن‌ها را تا حد زیادی بالا ببرد. شما در هر زمان از روز، حتی وسط مشغله‌های اعصاب خرد کن زندگی، می‌توانید به پادکست‌ها گوش دهید.
تحقیقات نشان داده است که 11 درصد از شنوندگان پادکست، در حین کار کردن به این برنامه‌ها گوش می‌دهند. یکی دیگر از دلایل مهم در گوش دادن به پادکست‌ها، این‌ست که پادکست‌های خوب، درست مانند غذایی که مزه‌ی آن زیر دندان می‌ماند، اشتها آور و معتاد کننده‌اند. به این صورت، باعث می‌شوند که به مرور زمان، حتی نتوانید یک روز از زندگی خود را بدون گوش دادن به پادکست‌های خوب خود، سر کنید!

5- گوش دادن به پادکست‌های خوب، شما را سخنور خوبی می‌سازد.

حتما شنیده‌اید که اساتید زبان‌های خارجه، گوش دادن به پادکست‌های خوبِ آن زبان را به زبان‎آموزان شدیدا توصیه می‌کنند. به عقیده‌ی آن‌ها، این کار نه تنها قوه‌ی شنیداری زبان‌آموزان را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند در افزایش دایره‌ی لغات و بهبود گفتار وی نیز موثر واقع شود.

درست همان‌طور که شما در کودکی، با تقلید اصوات پدر و مادر خود، دائما بر دایره‌ی لغات خود می‌افزودید و با گذر زمان و مواجه‌ی بیشتر با گفتار سایرین، قدرت کلامی خود را بسط می‌دادید، پادکست‌ها نیز می‌توانند ضمن تقویت گفتار شما، تجربیات خارق‌العاده‌ای را با شما در میان بگذارند. اگرچه با پادکست‌ها، شما یک روزه همه چیز دان نخواهید شد!

اما پادکست‌ها به قطع باعث می‌شوند که همیشه حرفی مستدل و کاملا بروز برای گفتن داشته باشید. پس اگر قصد ملحق شدن به جامعه‌ی شنوندگان پادکست را دارید، پادکست‌های خوب را از خود دریغ نکنید و هر چه سریع‌تر، یک پادکست مناسب با سلیقه‌ی خود پیدا کرده و به آن گوش کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.