مقالات آموزشی

روند نوشتن داستان موفقیت و ذکر نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

 نحوه نوشتن داستان موفقیت

داستان‌ موفقیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی ماست. داستان‌های موفقیت معمولا ما را به سوی مشتریان بالقوه‌ای هدایت می‌کنند که به صورت جدی ما را برای نگارش چنین داستان‌هایی در نظر می‌گیرند. نحوه نوشتن داستان موفقیت به صورت صحیح، خوانندگان با مثال‌هایی از دنیای واقعی روبرو می شوند که به آنها کمک می‌کند تا انتظارات خود را با توجه به زمان اجرا، بودجه و غیره تعیین کنند. این خوانندگان معمولا مدیران یا صاحبان شرکت‌های خدماتی هستند.

ما در این مقاله نحوه نوشتن داستان موفقیت را به شما یاد می‌دهیم.

قالب‌های داستان موفقیت

انواع قالب داستان موفقیت وجود دارند که ما در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

⦁ قالب دو صفحه‌ای

این قالب داستان موفقیت کاملا استاندارد است. نوشتن داستان در قالب دو صفحه‌ای معمولا چند روزی وقت می‌گیرد. اما در هر ماه چند صد تیتر داستانی برای مطالعه وجود خواهد داشت.

⦁ قالب یک صفحه‌ای

این نوع قالب داستان موفقیت در کمتر از یک روز نوشته و تهیه می‌شود.

⦁ بیانیه مطبوعاتی

این قالب توسعه محصول را در قالب مناسب انتشار در مجله صنعتی و غیره شرح می‌دهد.

⦁ نکته‌گزینی سئو

یک متن یک یا دو پاراگرافی از سوی یک مشتری که پروژه را خلاصه می‌کند.

در ادامه به شرح و توضیح نحوه نوشتن داستان موفقیت در قالب دو صفحه‌ای می‌پردازیم. همین اصول را باید برای قالب‌های کوتاه‌تر هم به کار برد.

تم

در این سایت ما مشوق بیان داستان‌های موفقیتی هستیم که تم‌های مختلفی دارند – یعنی درباره ویژگی‌های خاص توسعه محصول مشتری صحبت می‌کنند. اگر چنین نباشد، همه داستان‌های موفقیت شبیه هم خواهند بود.

تم یک داستان موفقیت، جنبه خاصی از توسعه محصول است که مورد تاکید قرار گرفته است. اغلب، تم‌ها با فرایندهای سایت ما که اتفاقا برای مشتری هم اهمیت دارد، مطابقت دارند. گزینه‌های جایگزین برای تم‌ها هم مشکلات خاص توسعه محصول هستند که به صورت موفقت‌آمیزی بر آنها غلبه شده است.

تم برای بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) بسیار اهمیت دارد: وقتی سندی مدام به یک موضوع می‌پردازد، گوگل اینگونه تشخیص می‌دهد که آن سند متعلق به آن موضوع است و امتیاز اضافی «سودمند بودن» را به آن می‌دهد. برای بهینه‌سازی شناخت گوگول، لطفا درباره تم تحقیق کنید، یک نقش ذهنی درباره مفاهیم مربوط به تم ایجاد کنید، و از این مفاهیم طی نوشتن داستان موفقیت خود استفاده کرده و مفاهیم را از نظر پیاده‌سازی واقعی شرح و توضیح دهید.

اگر برایتان امکان دارد به خاطر سئو، سعی کنید تم را در عنوان داستان موفقیت و در لینک‌هایی که به آن اشاره دارند، بگنجانید.

مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و تولید محتوای خوب را نیز بخوانید.

نقل قول‌های مشتری و نکته گیری‌

یکی دیگر از مواردی که در نحوه نوشتن داستان موفقیت اهمیت زیادی دارند، نقل قول‌ها و نکته‌هایی است که از مشتریان خود به دست می آورید. نقل قول‌های ایده آل می‌توانند منافع برنامه را با استفاده از زبان ساده و اصیل برای مشتری توضیح بدهند.

جمع آوری نقل قول‌ها در هنگام توسعه محصول روش خوبی است چون بعد از آن نقل قول‌ها نمی‌توانند به راحتی ذهن شما را درگیر خود کنند. این نقل قول‌ها راهنمای مهمی را ارائه می‌کنند، به طوری که برخی از مهم‌ترین داستان‌های موفقیت بر اساس همین نقل قول‌ها نوشته شده‌اند.

 

داستان‌نویسی

در واقع نحوه نوشتن داستان موفقیت خوب شبیه داستان‌های فیلم های سینمایی است:

قهرمان: این داستان یک قهرمان دارد که همان سازمان مشتری است که قهرمان پروژه است.

وضعیت اولیه: که معمولا برای قهرمان ناخوشایند است.

مشکل اصلی: مشکل اصلی وضعیت اولیه همان دلیلی است که قهرمان تلاش خود را به خاطر آن شروع می‌کند.

دلیل اصلی پشت پرده انتخاب و خرید از سایت ما: مشکلات اصلی ارزش بیان شدن دارند، چون این مشکل بیشتر از اینکه به هزینه و یا فشارهای روانی مربوط باشد، به نحوه اجرای برنامه‌ریزی منابع سازمانی مربوط است.

تلاش: تلاش مربوط به پروژه توسعه محصول است. طی تلاش‌هایی که انجام می‌شود، قهرمان با چالش‌ها یا «ماجراجویی»هایی روبرو می‌شود که در نهایت بر آنها غلبه خواهد کرد. هر آن ممکن است اتفاق غافل گیرنده‌ای رخ بدهد.

پایان خوش: در پایان قهرمان موفق به ایجاد یک وضعیت ثابت شده است که بسیار بهتر از وضعیت اولیه است.

بخش‌های داستان موفقیت

معمولا داستان‌های موفقیت از چند بخش تشکیل می‌شوند. این بخش‌ها تقریبا به صورت زیر مرتب و تنظیم می‌شوند:

مشتری: توصیف سازمان مشتری و موفقیت‌های گذشته آن

چالش: مشکلات اصلی وضعیت اولیه کدام‌ها هستند؟

راه حل: چالش چگونه حل شد؟

تم: تم را با جزییات بیان کنید. می‌توانید مثال بزنید، کمی درباره نظریه عمومی کسب و کار گفتگو کنید، ملاحظات مربوط به طراحی و رویکردهای جایگزین را شرح بدهید، و بگویید که چرا از این رویکردهای جایگزین از ابتدا استفاده نشده است.

پیاده سازی (اجرا): به توضیح «ماجرا»هایی بپردازید که قهرمان هنگام گذشتن از وضعیت اولیه تجربه کرده است. قهرمان چگونه بر مشکلات غلبه کرده است؟

نتایج: مزایای غافلگیرکننده/ برنامه‌ریزی نشده پایان جدید را توضیح بدهید.

اجرا کننده (اختیاری): خودتان [سازمان شریک] را معرفی کنید و بگویید چرا افراد مناسبی برای کمک به مشتری بوده‌اید تا بتواند با موفقیت تلاش خود را به پایان برساند.

 

روند تایید

روند انتشار داستان موفقیت می‌تواند به صورت شگفت‌آوری طولانی و خسته‌کننده باشد. در واقع شما باید داستان را مثل توپ مدام بین خودتان، مشتری و ویراستار پاس بدهید تا اینکه همه آن را بپسندند.

ممکن است این فرایند به طرز عجیبی طولانی شود، چون حتی امکان درگیر شدن مدیران ارشد شرکت‌های درگیر در این پروژه را به وجود می‌آورد. بنابراین باید به چند نکته توجه کنید:

شروع زودهنگام

برای اینکه داستان موفقیت مشتری خود را بنویسید، بلافاصله قبل و در حین تولید محتوا شروع به بیان نقشه خود برای انجام کار کنید. بعد از تولید محتوای موفق مشتری دوباره سرگرم کسب و کار خودش خواهد شد و دیگر تمایلی به سرمایه گذاری زمانی بر روی فعالیت‌هایی که ظاهرا در رده دوم قرار دارند، مثل نوشتن داستان‌های موفقیت، ندارد.

نقل قول‌ها و نکته‌ها

در حین تولید محتوا شروع کنید به جمع‌آوری نقل قول‌ها، نکته‌ها و ایده‌های کلی برای داستان موفقیت. کار سختی است که بعد از انجام پروژه از خودتان نقل قول ابداع کنید.

نشانه‌گذاری

ابتدا که شروع به نوشتن می‌کنید، از نشانه‌های دایره‌ای استفاده کنید. بر روی آنچه می‌خواهید بگویید تمرکز کنید، نه بر روی جستجو کردن فرمول‌های باشکوه و زیبا.

ارسال زودهنگام پیش‌نویس

پیش‌نویس خود را که شامل نشانه‌های دایره‌ای است، با مشتری خود (که مشمول بخش بازاریابی مشتری می‌شود) بررسی کنید تا به صورت غیررسمی آن را تایید کند. درگیر شدن مشتری در این مرحله اولیه، باعث می‌شود مراحل تاییدیه بعدی بسیار آسان‌تر شوند.

ویراستار انتشار

اگر احساس می‌کنید خیلی ویرایشگر خوبی نیستید یا به زبانی غیر از زبان مادری‌تان می‌نویسید، یک ویراستار انتشار را استخدام کنید تا متن را تصحیح کند یا حتی آن نشانه‌های دایره‌ای را به زبان فصیح تبدیل کند.

تماس با مشتری

مطمئن شوید که در دفعه اول و دومی که می‌خواهید محتوا را مثل توپ بین خودتان و مشتری پاس بدهید، با یکی از کارمندان مشاور سازمان مشتری خود همکاری کنید که متوجه زبان شما بشود. مدیران ارشد صبر کافی برای پیشبرد این روند کاری را ندارند.

تصویب طرح

قبل از اینکه به سراغ گرفتن تاییدیه از مدیرانی بروید که فشار بیشتری بر آنها وارد است، سعی کنید که از افرادی از طرفین که زمان / حوصله کافی دارند، تاییدیه را بگیرید. یادتان باشد که بهتر است در آخرین روزهای تولید محتوا طرح تاییدیه را تنظیم کنید.

نظرات و نکات کلی

اصیل باشید و از زبان اصیل استفاده کنید. بدیهی است که برای توصیف وضعیت اولیه نباید از اصطلاحات منفی استفاده کنید، اما هیچ اشکالی ندارد که به بیان دشواری‌هایی بپردازید که در هنگام تولید محتوا با آن روبرو بوده‌اید. موارد دیگر اعتباری ندارند.

بیان داستان موفقیت را با لیستی شامل نشانه‌های دایره‌ای شروع کنید. به جای جستجوی فرمول‌های زیبا، بر روی چیزی که می‌خواهید بیان کنید، تمرکز کنید.

لطفا از قالب‌های استاندارد سایت ما استفاده کنید (می‌توانید برای تهیه این قالب‌ها با ما تماس بگیرید).

از تصاویر و آرم‌های واضح استفاده کنید، اگر تصاویرتان واضح نباشند، خوانندگان شما را غیرحرفه‌ای خواهند دانست.

یادتان باشد که در طول پروژه نقل قول‌های مشتری را جمع‌آوری کنید. از ابتدا تا انتها این سوال را در ذهن داشته باشید: «فکر می‌کنید مزایای اصلی استفاده از سایت ما چیست؟»

زمان کافی برای فرایند تایید نگاه دارید، مراحل تایید را درست مثل مراحل فروش پیگیری کنید. به خاطر عکس‌العمل کُند مدیران درگیر، ممکن است دریافت تاییدیه چندین ماه طول بکشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.