مقالات آموزشی

صفر تا صد تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و بررسی اصول انجام آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را با هم بررسی کنیم. به همین دلیل باید بدانیم انواع تبلیغات اینترنتی چیست؟ همچنین باید بدانیم روش‌های تبلیغات اینترنتی کدامند؟ مزایای تبلیغات اینترنتی برای کسب و کارها چیست؟ در ادامه چندین شرکت بازاریابی اینترنتی را نیز معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همانطور که از نام این مقاله پیداست، بحث ما تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. تبلیغات و بازاریابی اینترنتی به انواع تبلیغات در بستر اینترنت و با استفاده از ابزاری نوین به اسم اینترنت است. این کار یعنی تبلیغات و بازاریابی اینترنتی کمتر از دو دهه است که راه خود را در میان انواع روش‌های تبلیغاتی باز کرده است.

مطالعه مقاله استراتژی بازاریابی اینترنتی را به شما پیشنهاد می کنیم

اولین بار سایت هات‌وایر بود که به ارائه انواع تبلیغات در نسخه وب خود پرداخت و قسمتی از وب‌سایت خود را به تبلیغات اختصاص داد و حتی از این راه به کسب درآمد پرداخت و توانست به نویسندگان خود حقوق بیشتری پرداخت کند. معمولا در کنار اصطلاح تبلیغات و بازاریابی اینترنتی اصطلاح دیگری نیز به گوش می‌خورد که دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال نیز به مجموعه فعالیت‌هایی که منجر به بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد، گفته می‌شود.

بدین ترتیب و بر طبق این تعریف، استفاده از پنل پیامکی به منظور ارسال پیامک‌های گروهی نیز در این گروه جای می‌گیرند. در این میان اگر بخواهیم به تعریف تبلیغات بپردازیم باید گفت تبلیغات نیز از طریق پیام خاصی توجه و نظر مخاطب را نسبت به محصول خاصی جلب می‌کند. این پیام باید به قدری شفاف و البته گیرا و جذاب باشد تا بتواند در عرض چند ثانیه مخاطب را درگیر کند و از وی یک مشتری واقعی بسازد!

 

آیا تبلیغات و بازاریابی اینترنتی بهتر از تبلیغات سنتی است؟

در این قسمت قصد مقایسه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را با تبلیغات سنتی داریم. در مورد تبلیغات به شیوه سنتی باید گفت در مرحله اول در روند سنتی یک کالا تولید می‌شود و در مرحله بعد با استفاده از بودجه تخصیص داده شده به تبلیغات، تبلیغات گسترده‌ای برای کالا و یا کسب و کار مورد نظر صورت می‌گرفت.

این تبلیغات شامل چاپ بنر، تراکت و استفاده از رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه است. این راه و روش بازاریابی سنتی بود. اما اگر بخواهیم به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی اشاره کنیم باید گفت در این نوع از بازاریابی، روش کاملا متفاوت است. در این حالت، ابتدا باید به شناسایی مخاطبان و تشخیص نیاز آن‌ها برویم. در مرحله بعد هنگامی که تشخیص دادیم، مخاطبان به چه کالایی نیاز دارند در مرحله بعد به سراغ تولید آن می‌رویم.

اما برای اینکه بدانیم مخاطبان به چه محصولاتی نیاز دارند، باید به آن‌ها نزدیک شویم و از دغدغه‌های ذهنی آن‌ها با خبر شویم. در این صورت است که می‌توانیم ذهن آن‌ها را بخوانیم و به تولید محصول و یا کالای مورد نظر بپردازیم. در این صورت است که خود مشتریان به تبلیغ محصول ما خواهند پرداخت. اما راه نزدیک شدن به مخاطب چیست؟ بله، درست حدس زدید! راه نزدیک شدن به مشتری یا مخاطب، شبکه‌های اجتماعی است! شبکه‌های اجتماعی از این لحاظ بسیار سودمند هستند و می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.

در واقع می‌توان از مزایای تبلیغات اینترنتی به موارد زیر اشاره کرد:

  • به این صورت که ما نیاز مشتری را از لابلای حرفای خودش بیرون کشیده و به تولید محصول مورد نظر پرداخته و هم خودمان و هم مشتری وقت و هزینه خود را برای تولید محصولی بلااستفاده هدر نخواهیم داد.
  • علاوه بر این، اگر محصولی را تولید کردیم با مرور نظرات مشتریان و در نظر گرفتن پیشنهادات و انتقادات مخاطبان، تغییرات لازم را در آن محصول برای سری‌های تولید بعدی ایجاد کنیم.

البته شبکه‌های اجتماعی همانقدر که مفید و موثرند به همان اندازه نیز می‌توانند برای کسب و کار شما مضر واقع شوند. به این صورت که اگر محصول شما بی کیفیت باشد و یا کارایی لازم را نداشته باشد، مخاطبان ناراضی شما سریعا این مطلب را دست به دست کرده و چرخانده تا به گوش همه برسد! برعکس اگر محصول شما واقعا، واجد شرایط  لازم باشد و نقش مهم در رفع نیازهای مشتری داشته باشد، رضایت مشتریان نیز سریع پخش خواهد شد که این به نوبه خود تبلیغی برای شما و برندتان به حساب می‌آید. بنابراین تا به اینجای کار متوجه تفاوت اساسی تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را با تبلیغات سنتی شدید. اما این همه جریان نیست.

 

اصول تبلیغات و بازاریابی اینترنتی چیست؟

در این قسمت قصد داریم به اصول تبلیغات و بازاریابی اینترنتی اشاره کنیم. تبلیغات و بازاریابی اینترنتی نیز مانند هر کار دیگری اصول مخصوص خود را دارد. برای این کار باید حتما با اصول سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی مطالب آشنا باشید. این اصول که از توجه ویژه برای کلمه کلیدی اصلی نشات گرفته است، باعث ایجاد رتبه بهتری برای وب‌سایت شما و یا محتوای تبلیغاتی شما خواهد شد. شما هر چقدر هم که محصول خوب و با کیفیتی تولید کرده باشید و کسب و کار درست و حسابی را راه‌اندازی کرده باشید اگر محتواهای تبلیغاتی خود را براساس اصول سئو تدوین و تنظیم نکرده باشید، هنگامی که مخاطب از همه جا بی‌خبر به جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر می‌پردازد به مطالب شما دسترسی پیدا نخواهد کرد و این نشان‌دهنده این است که مطالب شما بهینه‌سازی نشده است و یا اینکه به درستی بهینه‌سازی نشده است.

برای این کار باید از شرکت بازاریابی اینترنتی که در این زمینه فعال است، استفاده کنید. این شرکت‌ها با کمک مجموعه‌ای از طراحان، گرافیست‌ها، نویسندگان و کارشناسان تولید محتوا به تولید محتواهای تبلیغاتی و طراحی سایت مشغول هستند.

در ادامه به سه مورد از بهترین شرکت‌ها در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

رایا مارکتینگ: رایا مارکتینگ با آدرس اینترنتی https://rayamarketing.com// یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. این شرکت با استفاده از 7000 نویسنده تولید محتوا، 11000 تایپیست، 300 گوینده صدا و 9000 گرافیست و موشن کار به ارائه انواع خدمات در این زمینه می‌پردازد. این شرکت می‌تواند محتواهای درخواستی را در کمترین زمان ممکن و بهترین کیفیت و با قیمتی منصفانه در اختیار مخاطبان و یا مشتریان خود قرار دهد. از جمله خدماتی که در این شرکت ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تولید محتوای متنی بر طبق اصول سئو (SEO) یا بهینه‌سازی مطالب سایت
  • دیتا اینتری (ورودی اطلاعات)
  •  تولید محتوای تصویری تولید محتوای صوتی و انواع پادکست
  •  تولید موشن گرافیک
  •  انواع طراحی گرافیکی شامل طراحی انواع بنرها، پوسترها، لوگو، کارت ویزیت و روتوش عکس به همراه برندینگ
  •  رپورتاژ آگهی یا خبری
  •  انواع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • بک لینک
  • تبلیغ در گوگل
  • طراحی سایت

در مورد رتبه این شرکت باید گفت زمانی که شما عبارت تولید محتوا و یا طراحی سایت را در گوگل سرچ یا جستجو می‌کنید، نام این شرکت معمولا به عنوان گزینه اول یا دوم لیست جستجو بالا می‌آید که خود این مطلب نشان‌دهنده ترافیک بالای شرکت و بازدید بالای سایت است. علاوه بر این، این مطلب نشان می‌دهد که کاربران زیادی از این سایت استفاده می‌کنند و به قولی این سایت مشتریان و مخاطبان زیادی دارد. از سایر مشخصات این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا
  •  کیفیت بالا
  • قیمت مناسب نسبت به شرکت‌های همکار
  •  امکان استفاده از نسخه تست برای سفارش‌های مهم و یا ترجمه‌ای

نوین: شرکت نوین با آدرس اینترنتی https://www.novin.com// نیز یکی از شرکت‌های خوب در زمینه تولید محتوا است. با ورود به این سایت می‌توانید از انواع پکیج‌ها یا بسته‌های محتوایی مختلف در آن بسته به نیاز خود می‌توانید استفاده کنید. البته این سایت قیمت و تعرفه‌های خیلی پایینی برای انجام تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ندارد به همین دلیل اگر بودجه زیادی برای این کار صرف نمی‌کنید بهتر است سراغ این سایت نروید! خدماتی که در این سایت ارائه می‌شود، عبارت است از:

  •  تنظیم و تدوین استراتژی محتوا
  •  تولید محتوا
  • شخصیت‌سازی
  •  تولید محتوا برای انواع شبکه‌های اجتماعی
  • رپورتاژ خبری و آگهی
  • سئو یا بهینه‌سازی مطالب سایت
  • بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

فرامحتوا: این شرکت با آدرس اینترنتی https://faramohtava.com// در زمینه تولید محتوا و تدوین استراتژی محتوا توانسته خوب عمل کند. این شرکت معتقد است که با داشتن یک استراتژی صحیح می‌توانید تولید محتوای موفقی داشت. این شرکت علاوه بر مشغول بودن به تولید محتوا، به شخصیت‌گذاری صداها و کلیپ‌ها نیز مشغول است.

 

انواع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی کدام است؟

تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در مدل‌های مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

• تبلیغات کلیکی: تبلیغاتی که به ازای هر کلیک به مخاطب هزینه‌ای جزئی پرداخت می‌کند و به نوعی کسب درآمد برای مخاطب نیز خواهد کرد. تبلیغات کلیکی به اختصار PPC نامیده می‌شود که به معنای Pay Per Click است.

• تبلیغات همسان یا Native: این نوع تبلیغات که توانسته بسیار موفق عمل کند، بر طبق اصول قیف کامل عمل می‌کند. یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه، وبلاگ نویسی است.

• تبلیغات بنری: در این روش، یک بنر در ابعاد و اندازه‌های استاندارد در فضای وب‌سلیت مانند حاشیه سمت راست و یا بالا قرار می‌گیرد. البته در سایر قسمت‌ها نیز بنر ممکن است دیده شود. بنر می‌تواند تاثیر زیادی در بازگشت مخاطب داشته باشد به شرط آنکه درست و اصولی طراحی شده باشد.

• رپورتاژ آگهی: در این روش کابر به تبلیغ یک کسب و کار و یا یک کالای خاص می‌پردازد. در واقع برای این کار نیاز به یک تولید محتوا است که باید به صورت تبلیغاتی و در واقع باید با هدف تبلیغات تهیه شود.

• تبلیغات گربه ماهی یا Cat-Fish: این نوع تبلیغات که در بالا و یا پایین پنجره مرورگر دیده می‌شود و به این صورت طراحی شده است که تا زمانی که مخاطب آن را Close نکند و نبندد، بر روی صفحه باقی می‌ماند. به همین دلیل که این تبلیغات به شدت فیکس یا چسبنده است می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. این نوع تبلیغات می‌تواند بسیار موثر باشد و تاثیر خوبی داشته باشد.

• لایت باکس یا Light box: این مدل تبلیغات یکی از بهترین نوع تبلیغات در وب‌سایت است. به این صورت که وقتی کاربر وارد صفحه می‌شود یک بنر با ابعاد مشخصی در مرکز صفحه ظاهر می‌شود. این مدل تبلیغات نیز مانند مدل قبلی اثرگذاری خوبی دارد و به جذب مخاطب و افزایش ورودی کمک می‌کند.

• تبلیغات پاپ –آپ: این نوع تبلیغات که یک زمانی عنوان تنفر برانگیزترین تبلیغات را به خود داده است معمولا در اندازه‌ای کوچک هنگامی که در حال کار با صفحات وب‌سایت هستید، خود را نمایش می‌دهد.

• ساید بار: این تبلیغات همانطور که از نامشان مشخص است در گوشه سمت راست یا چپ صفحه نمایش داده می‌شود. این مدل برای ترغیب مشتریان برای ثبت نام در سایت، معرفی محصولات، برندینگ و .. بسیار مناسب است

• تبلیغات محتوایی: این نوع تبلیغات به صورت تصاویر گرافیکی لینک دار نمایش داده می‌شود.

• تبلیغات آویزان: این نوع تبلیغات که Hover Ads نامیده می‌شود به این صورت که با استفاده از طریق برنامه جاوا اسکریپت فعال می‌شود و به صورت HTML باز می‌شود.

• تبلیغات متنی: این نوع تبلیغات نیز برای توصیف مشخصات محصول به کار می‌رود. وب‌سایت‌های تبلیغ گیرنده این مدل تبلیغات معمولا قسمت‌هایی را به صورت کادر یا ستون در کناره صفحه یا میانه صفحه در نظر می گیرند و تعدادی تبلیغ متنی را در آنجا نمایش می دهند.

• تبلیغات ایمیلی: این شیوه یکی از روش‌های قدیمی برای جذب مخاطب است که به صندوق پستی افراد ایمیلی ارسال می‌شود. این روش به ایمیل مارکتینگ نیز شهرت دارد.

• تبلیغات ویدئویی: این نوع تبلیغات نیز در قسمت‌ها یا بخش‌های مختلف صفحه نیز ظاهر می‌شود و تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.