مقالات آموزشی

روند نوشتن گزارش های خبری جذاب

مفید بود؟

نوشتن مطالبی متمرکز بر اخبار، مسئله جدیدی نیست. از زمانی که زبان نوشتاری به وجود آمد، افراد برای مرور وقایع و درمیان گذاشتن آنها با دیگر همسالان خود از آن استفاده میکردند. با ظهور اینترنت، انتشار و اشتراک گذاری اطلاعات آسان تر شده و مطالب خبری زیادی برای انتخاب وجود دارد. به انواع خبر و اهداف آنها نگاهی کرده و روش هایی که برای جذب مخاطب استفاده میشود را بررسی کنید.

تولید محتوای سئو شده

مبانی : انواع خبر و اهداف آنها

1. اخبار تجاری 

وقتی که به اخبار فکر می کنید، ممکن است نوشته های سیاه و سفید روی روزنامه و یا برنامه های خبری تلویزیونی را تصور کنید. گرچه نیاز نیست که اخبار ، به کل یک شهر ، استان و یا کل کشور تعمیم داده شود. اخبار می توانند مربوط به یک شرکت و یا پارلمان و حی یک سازمان باشند. به اشتراک گذاشتن اخبار یک شرکت، هم از نظر بازاریابی و هم از لحاظ کار تیمی میتواند اهداف بسیاری داشته باشد.

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب،  تعدادی از شرکت های بزرگ، برای کارمندان خود، برنامه بازخوانی اخبار در نظر دارند. این مورد میتواند هم به صورت ایمیل و هم به صورت نوشته ای چاپی به دست آنها برسد و اتفاقاتی که از زمان انتشار نسخه قبلی به وقوع پیوسته را بیان کند. زمانی که کارمندان با اخبار شرکت آشنا شوند، می توانند همکاران خود را بهتر شناخته و با پروژه ها و برنامه های اصلی و مهم شرکت بیشتر آشنا شوند. این کار روحیه افراد را تقویت کرده و سبب میشود آنها حس کنند که از برنامه های شرکت اطلاع دارند.

بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

زمانی که شما برای یک شرکت اخبار می نویسید، میتوانید گروه دیگری را هم هدف قرار دهید: مشتریان. فرض کنید که شرکت شما تصمیم به افتتاح یک خط تولید دیگر گرفته و یا حتی میخواهید شرکت را ارتقا و گسترش بدهید. این موارد، اطلاعات ارزشمندی هستند که شاید شما بخواهید با عموم جامعه به اشتراک بگذارید. تبدیل قالب آن به شکل خبری، باعث میشود کمتر جنبه تبلیغاتی داشته و بیشتر حس انتقال اطلاعات را القا کند.

 

2. گزارش مستقیم 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، نوع دیگری از اخبار، گزارش نویسی مستقیم است. همچنین با نام ( اخبار سخت ) نیز شناخته شده و خلاصه ای از اطلاعات بیان می کند. هیچگونه دیدگاه خاص یا تعصبی در آن وجود ندارد و صرفا آن چیزی که اتفاق افتاده را بیان می کند. اگر شما یک روزنامه جدی، مانند نیویورک تایمز را بخوانید، می بینید که اغلب سرتیتر ها جزو این دسته می باشند.گزارش مستقیم، با یک توضیح مختصر از آنچه اتفاق افتاده است شروع می شود. سپس در پاراگراف های بعد، ادامه ماجرا را بازگو میکند. برای اینکه این نوع خبر را یاد بگیرید، از زاویه سوم شخص نوشته و هیچگاه دیدگاه و نظر خود را وارد مطلب نکنید و همچنین تمامی جوانب موضوع را در نظر گرفته تا مطمئن شوید که تمامی اطلاعات و تحقیقات دقیق و درست هستند.

3. ویژگی اخبار عمیق 

در انواع خبر و اهداف آنها، یک متن عمیق، تقریبا مشابه گزارش مستقیم است، اما با این تفاوت که در آن، یک سوژه ی محدود تر، به طور عمیق تری بررسی شده و مورد تحقیق قرار می گیرد. برای مثال، گزارش مستقیم یک اتفاق، این است که یک منزل مسکونی دچار آتش سوزی شده است. ویژگی عمیق این خبر میتواند، نگاهی به زندگی افراد آسیب دیده از این حادثه، یک هفته بعد از وقوع آن باشد. این اتفاق میتواند شامل مصاحبه شخصی با افراد و یا تحقیقات خاص و مشخصی درباره آنها باشد. جهت تاکید، یکبار دیگر نیز می گوییم که این کار باید به دور از هرگونه جانب داری انجام شود. زیرا هدف اصلی آن این است که بینش و درکی عمیق تر به خوانندگان درباره موضوعی گسترده بدهد.

4. سر مقاله ها و بررسی و تحلیل دیدگاه ها 

برخی از اخبار میتوانند شامل دیدگاه و زاویه دید خاصی باشند. این نوع خبر، در اصطلاح، خبر سرمقاله ای و یا خبر تحلیل گرایانه نامیده می شود. هدف اصلی این نوع خبر، متقاعد کردن مردم درباره یک موضوع خاص میباشد. در مثال آتش سوزی که با هم بررسی کردیم، اگر بخواهیم از این زاویه به آن نگاهی کنیم، شاید بتوان درباره پاسخ آتش نشانی محله به این حادثه گفت و گو کرد. نویسنده در این نوع خبر، می تواند افکار و ایده های خود را به مطلب اضافه کند. تمامی اخبار در این نوع، باید به شکلی واضح، از گروه حمایت و جانبداری کرده تا مردم بهتر بتوانند موضع آنها را درک کنند.

5. داده های خبری 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، برخی اخبار، حول محور اطلاعات و داده ها ایجاد می شوند. اگر مجموعه یک کسب و کار یا شرکت، اطلاعات و داده هایی جمع آوری کرده باشد، ممکن است این اطلاعات را بر روی نمودار و یا جدول های مختلف نشان دهد. درحالی که این اطلاعات می توانند برای افراد مختلف جذاب باشند، از طرف دیگر میتوانند به محور و منبع اصلی برای فعالیت های خبری تبدیل شوند. این کار باعث میشود این اطلاعات در متن قرار گرفته و از طرفی معنی و مفهوم آنها بررسی شود. برخی از داستان های خبری می توانند دارای تصاویر خبری باشند. این روش برای مشخص کردن آمار و اطلاعات مهم بسیار عالی میباشد و به نسبت خطوط سیاه و سفید معمولی روزنامه جذاب تر به نظر می رسد.

راهنمای کامل برنامه عضویت

نحوه نوشتن گزارش های جذاب خبری

 چگونه بنویسیم : خلاصه ها و مقالات خبری 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، بدون در نظر گرفتن اینکه شما درحال خلاصه کردن یک کنفرانس تجاری خوب هستید یا مشغول طرح ریزی مقالات خبری برای یک وبلاگ خبری می باشید، پیدا کردن تعادل میان جذابیت و دقت، بسیار دشوار است . حتی اگر شما در حال نوشتن اخبار یک شرکت هستید، این خبر ها باید درست و صحیح نوشته شوند. با این حال ، نوشته شما نباید سرد، خشک و بی روح باشد، در غیر این صورت مخاطبین آن را نخوانده و با دیگران نیز به اشتراک نخواهند گذاشت. در اینجا نکاتی برای نوشتن مقالات خبری  آورده شده است:

با عنوانی جذاب آغاز کنید 

این مورد ، بدون تردید مربوط به هرنوع نوشته خبری میباشد. بدون در نظر گرفتن اینکه این خبر، ممکن توسط تعداد انگشت شماری از افراد احتمالی و یا افراد زیادی در یک شهر بزرگ خوانده شود، همیشه متن را با یک تیتر جذاب شروع کنید. در این دنیای دیجیتال ، شاید عنوان تنها چیزی باشد که مردم می خوانند. اگر عنوان بی روح و غیر جذاب باشد، ممکن است آنها کل متن را کنار بگذارند. از طرفی دیگر ، ممکن است یک عنوان جذاب، افراد را به ادامه دادن ترغیب کند. این مورد در فضای مجازی نیز بسیار مهم است، زیرا تعداد زیادی از مقالات و خبر های مختلف در آن وجود دارد. یک عنوان خوب ، باید ظاهرا بازتابی از مطالب اصلی مقاله را بیان کند، اما از طرفی نباید کل داستان و نتیجه گیری آن را لو داده و برای مخاطب نمایان کند.

به جمعیت مخاطبین خود فکر کنید 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، برای اینکه بدانید چگونه باید اخبار را بنویسید، ابتدا باید بدانید در حال نوشتن برای چه کسانی هستید. گذشته از اینکه تعداد زیادی روزنامه و سایت جذاب وجود دارد، اکثر مقالات و اخبار مربوط به یک جمعیت خاص میباشند. گاهی اوقات ، مخاطبین شما بر اساس منطقه و موقعیت، بسیار واضح میباشند. اگر شما در وبسایتی درباره شهر کانزاس مینویسید،

مطالعه مقاله بازاریابی محتوا در ایران را به شما پیشنهاد می کنیم

پس مسلما جامعه مخاطبین شما، افرادی هستند که در کانزاس مشغول به کار بوده و یا زندگی میکنند. تا حد امکان، بر اساس نوع مقاله ای که می نویسید، جامعه مخاطب خود را محدود کنید. اگر شما در حال نوشتن درباره عملکرد یک مدرسه می نویسید، باید جامعه مخاطبین خود را به والدینی که دارای کودک هستند محدود کنید. اگر در حال بحث درباره قوانین منطقه بندی در بخشی تجاری هستید، شاید جمعیت هدف مخاطبین مورد نظر شما شامل معاملات املاک ها و صاحبان شغل ها باشد.

مواظب اخبار جعلی باشید 

هر جای دنیا که زندگی کنید، حتما تا به حال اخبار جعلی به گوشتان خورده است و یک دلیل برای آن وجود دارد : نشر اطلاعات اشتباه از بقیه راحت تر است! اگر تجارت یا وبسایت شما بر پایه اعتماد مخاطبین به شما بنا شده است، پس حتما مراقب باشید که اخبار شما جعلی نباشند. بهترین راه، این است که به خوبی درباره موضوع تحقیق کنید و مطمئن شوید که منابع شما قابل اعتماد و دقیق هستند. اگر درباره مطلبی مطمئن نیستید، از کلماتی مانند شاید و احتمالا استفاده کنید، مخصوصا اگر درحال قانع کردن مردم برای خرید سرویسی از خود میباشد ، این مورد می تواند کاربردی باشد.

در صورت لزوم ، نقل قول اضافه کنید 

در انواع به خصوصی از روزنامه نگاری، اضافه کردن نظر شخصی نویسنده نامناسب به نظر میرسد. با این حال، استثنائاتی نیز وجود دارد، اما بهتر است اجازه دهیم خود داستان، جریان را پیش ببرد. اگر درباره این موضوع مینویسید که شرکتی، مدیر عامل خود را جایگزین کرده، میتوانید با مدیر عامل جدید مصاحبه کرده و یا از یک بیانیه عمومی نقل قول بگیرید. این یک روش عالی برای بدست آوردن اطلاعات محسوب میشود و باعث میشود مخاطب بتواند ذهن خود را بر اساس موضوع تطبیق دهد.

بر اساس قالب هرم وارونه بنویسید 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، میتوان با داشتن فرمول مناسب، یادگیری نحوه ایجاد محتوای خبری را آسانتر کرد. به هر موضوع ، به چشم یک هرم وارونه نگاه کنید. هرم را برعکس کرده، در این صورت پایه آن، رو به بالا خواهد بود. اولین مطلب، مقدمه شما خواهد بود که شامل مهمترین اطلاعات است.

در انتهای متن و حتی شاید آخرین پاراگراف، اطلاعات با کمترین اهمیت قرار خواهند گرفت. شروع کردن با کلید های اصلی داستان، به این معنی است که افرادی که تنها بخش هایی از متن را می خوانند، باز هم مطالبی خواهند فهمید. آن دسته افرادی که تنها مقدمه را میخوانند، ممکن است با خواندن آن به ادامه دادن نیز ترغیب شوند. اگر شما عکس این کار را انجام داده و اطلاعات حیاتی را به آخر متن موکول کنید، ممکن است مخاطبین اصلا به آن بخش نرسیده و مطالب مهم شما خوانده نشود.

واضح باشید 

در نکاتی برای نوشتن مقالات خبری، باید گفت ، با تشکر از اینترنت و ایستگاه های خبری 24 ساعته، امروزه هرفرد، 5 برابر بیشتر نسبت به افراد در سال 1981 با اخبار مواجه می شود. گرچه می توان برداشت کرد که امروزه، مردم از اطلاعات و بینش بهتری برخوردار هستند، اما این بدان معناست که مردم وقتی برای مرور اطلاعات ندارند. اگر شما یک متن بسیار طولانی و جملات پیچیده بنویسید،

ممکن است خواننده دچار سردرگمی شود. داستان های خبری باید تا حد ممکن واضح و ساده باشند. باید تنها شامل اطلاعات ضروری و مهم بوده و اطلاعات بی تاثیر در موضوع، حذف شوند . تا حد امکان ساده بنویسید. اگر کلمه ای ساده تر به ذهنتان میرسد و معنی را نیز منتقل میکند، از آن استفاده کنید  و درنهایت سعی کنید جملات را کوتاه و قابل فهم بنویسید.

صدایی سازگار و ثابت داشته باشید ( سبک نوشتن ثابت و متمایز ) 

در نحوه نوشتن گزارش های خبری جذاب، دانستن نحوه نوشتن خبر، با دانستن نحوه نوشتن خبر جذاب و تاثیر برانگیز متفاوت است. برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر و قابل اعتماد، باید صدا و سبک نوشتن متمایز و ثابت داشته باشید، چه درحال نوشتن اخبار تجاری یا بین المللی باشید، هیچگاه نباید این قانون را زیر پا گذاشت. اگر به دنبال نوشتن با یک سبک خاص هستید، استخدام نویسنده، عمل هوشمندانه ای است. یک نویسنده حرفه ای، می تواند در کنار نوشتن لحن و سبک مورد نظر شما، قابل اعتماد و بسیار آگاه به مسائل باشد. علاوه بر آن، استخدام نویسنده به اخبار دیدگاهی دیگر می بخشد، که ممکن است باعث شود برای مخاطبان شما قابل درک تر باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.