مقالات آموزشی

آموزش روند انجام مصاحبه روزنامه نگاری

مفید بود؟

نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری

یکی از سخت ترین مهارت هایی که یک گزارشگر جوان باید برای تولید محتوای خود بیاموزد ، تهیه مصاحبه است . برای تهیه یک مصاحبه خوب ، آماده سازی و پشتکار نیاز است . این نکات را دنبال کرده و نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری را یاد بگیرید و اینکه که چگونه مثل یک حرفه ای عمل کنید .

قدم اول : تحقیق ، تحقیق و باز هم تحقیق !

تنها راه تهیه سوالات مناسب ، این است که هر چیزی که درباره سوژه شما وجود دارد را بدانید .

قدم دوم : ارتباط برقرار کردن با مصاحبه شونده

یکی دیگر از راه های انجام مصاحبه این است که از او درباره زمان مناسب برای مصاحبه بپرسید . مودب باشید . از ( لطفا )  و ( ممنون ) استفاده کنید . سعی کنید تا حد امکان ، مصاحبه حضوری باشد ، در غیر این صورت از تلفن استفاده کنید .

قدم سوم : تحقیقات مصاحبه خود را خوانده و پانزده سوالی که به ذهنتان می رسد را بنویسید

در  نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری هر چه سوالات شما خاص تر باشند ، بهتر است . سعی کنید زیاد از پرسش های ( بله یا خیر ) استفاده نکنید . کاری کنید سوژه ی شما حرف بزند . حتما سوال های خود را در یک دفتر بنویسید و آنها را با شخص دیگری تمرین کنید . قبل از مصاحبه ، با سوالات خود به خوبی آشنا شوید .

حتما تحقیقات مصاحبه خود را مطالعه کنید

قدم چهارم : آماده باشید !

باید موارد زیر را با خود داشته باشید :
یک مداد
یک دفتر
یک لیست از سوالات مناسب
یک دستگاه ضبط صوت ( قبل از استفاده حتما اجازه بگیرید )

مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا  را نیز حتما مطاله کنید تا دید باز تری نسبت به ایجاد محتوا پیدا کنید.

قدم پنجم : سر وقت باشید

مورد دیگر در نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری ، این است که  سر وقت برای مصاحبه حاضر شوید . اگر تا به حال به مکان مصاحبه نرفته اید ، مکی زودتر حرکت کنید تا به مشکل بر نخورید . هرگز چیزی غیر حرفه ای تر از دیر رسیدن یک خبرنگار نیست . از زمان ذخیره شده برای یادداشت کردن قبل از مصاحبه استفاده کنید . نکاتی که حس میکنید فراموش خواهید کرد یادداشت کنید .
قدم ششم : مصاحبه خود را ، به صورت سازمان یافته و به موقع انجام دهید

  • How to Conduct a Journalistic Interview

درطول مصاحبه :

  •  با سوژه خود مودب رفتار کنید .
  • همیشه وقت گذاشته و درباره مطالبی که متوجه نمی شوید بپرسید .
  • از سکوت و وقفه ها نترسید .
  • نحوه تولید مقاله مبتنی بر مصاحبه، مهارتی کاربردی
  •  بگذارید مصاحبه مسیر طبیعی خود را طی کند .
  • هنگام پرسیدن سوالات با مخاطب ارتباط چشمی برقرار کنید .
  • همیشه با دقت به پاسخ ها گوش دهید . هر پاسخی می تواند سوالی دیگر در دل خود داشته باشد و یا پاسخ یکی دیگر از سوالا شما را بدهد . هرگز یک سوال را دوبار نپرسید . در این صورت سوژه شما خواهد فهمید که شما به صحبت های او توجه نمی کنید .
  •  سوالات خود را یکی پس از دیگری و بدون وقفه نخوانید . مصاحبه را تبدیل به مکالمه کنید . به شکل معمول ، یک سوال منجر به سوال بعدی می شود که این حالت بسیار عادی است .
  •  همچنین ، برداشت شخصی خود از سوژه ، چه لباسی پوشیده بود و جایی که نشسته بود را یادداشت کنید . اگر مصاحبه در یک دفتر کار برگزار شد ، میتوانید چیز هایی که روی دیوار و یا میز وجود دارد را یادداشت کنید . این اشیا ، شخصیت او را نشان خواهند داد . درباره هرچیزی که نظر شما را جلب کرد بپرسید ، قطعا به داستان های جالبی خواهید رسید .

 

قدم هفتم : حتی اگر مصاحبه را ضبط می کنید ، حتما یادداشت برداری کنید

درحین بررسی راه های انجام مصاحبه، هرگز هر چیزی که گفته شده را کلمه به کلمه ننویسید . این کار روند مصاحبه را کند می کند ، تنها نکات مهم را یادداشت کنید . بعد از مصاحبه ، وقتی که هنوز مطالب در ذهن شما هستند ، هر چیزی که درباره سوژه به یاد دارید را بنویسید . حتی صداهای اطراف و اتفاقاتی که در حین مصاحبه افتاد را هم بنویسید . در خانه ، با استفاده از مطالبی که در مصاحبه یا از طریق تحقیقات مصاحبه بدست آورده اید ، نوشته های خود را گسترش دهید . درنهایت باید گفت نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری ، به خودتان هم بستگی دارد .

قدم هشتم : تحقیقات مصاحبه  و خود مصاحبه را مرور کنید  

نقل قول هایی را که فکر می کنید برای مقاله شما خوب است مشخص کنید. اکنون شما آماده شروع نوشتن هستید !

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.