مقالات آموزشی

آشنایی با مقاله ی مروری یا Review Article

مفید بود؟

مقاله ی مروری  یا ریویو، به بررسی و مرور مقاله ی اصلی دیگری می پردازد که قبلاً منتشر شده است. مقاله ی مروری یا Review Article می بایست به طرح موضوعات وارد در مقاله ی تحقیقاتی اولیه بپردازد و بر خلاف مقاله تحقیقاتی اولیه، نتایج خاص و جدیدی را ارائه نمی دهد. هدف از مقاله ی مروری یا Review Article ارائه ارزیابی های مهم از داده های موجود در مقاله ی اصلی می باشد. مقالات مروری، زمینه های تحقیقاتی بالقوه را برای بررسی  تولید محتوایی هدفمند در مراحل بعدی شناسایی می کنند. امکان دارد که این مقالات گاهی اوقات از داده های موجود نتیجه گیری جدیدی نیز داشته باشند.

هدف مقالات مروری چیست؟

 

  •     برداشتی جامع از یک موضوع ارائه می دهند.
  •    وضعیت دانش فعلی در آن حوزه را مشخص می کنند.
  •     خلا های موجود در مقاله های اصلی را شناسایی کرده و برای تحقیقات بالقوه آینده راه را مشخص می کنند.
  •    متدلوژی اصلی و تکنیک های تحقیقاتی را برجسته می سازد.
  •      چگونه می توان تولید محتوای هدفمند داشت؟

آیا می دانید؟

برخی از ژورنال ها هستند که فقط مقاله ی مروری یا Review Article منتشر می کنند و برخی از دیگر ژورنال ها هستند که به هیچ عنوان این نوع از مقالات را چاپ نمی کنند. اهداف و حوزه ی ژورنال مورد نظر که می خواهید مقاله تان را در آن منتشر کنید از قبل بشناسید تا ببینید آیا این ژورنال برای چاپ مقاله شما مناسب است یا خیر.

تفاوت مقاله اصلی تحقیقی و مقاله ی مروری یا ریویو چیست؟

 

چرا مقاله ی مروری یا ریویو بنویسیم؟

در اینجا 8 نکته اساسی وجود دارد که باید هنگام نوشتن یک مقاله ی مروری یا Review Article در نظر داشته باشید:

1.    اهداف و حوزه ی ژورنال را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که اهداف و حوزه ژورنالی که مقاله به آن ارسال می کنید را از قبل خوانده اید و روند کار آنها را از نزدیک دنبال می کنید. ژورنال های مختلف انواع متفاوتی از مقالات را می پذیرند و همه نوع مقاله ای را نمی شود در یک ژورنال چاپ کرد. بنابراین مهم است که قبل از شروع به نوشتن مقاله ی مروری یا Review Article این مساله را بررسی کنید.

2.    حوزه کار خود را مشخص کنید

حوزه ی مقاله ی مروری یا Review Article خود و سوالات تحقیقاتی که به آن پاسخ خواهید داد را مشخص کنید و مطمئن شوید که مقاله شما حرف جدیدی در این زمینه دارد. همانطور که  آنگوس کراک نویسنده ی برنده ی جایزه به ما می گوید: ” باید حوزه تحقیقاتی مقاله خود را طوری مشخص کنید که قابل کنترل باشد، یعنی خیلی بزرگ یا کوچک نباشد. اگر این زمینه به خوبی در نظر گرفته شود، اگر مقاله تحقیقاتی اولیه به خوبی همه چیز را توضیح داده پس بهتر است بر پیشرفت های اخیر در آن حوزه تمرکز کنیم.”

3.    یافتن منابعی برای ارزیابی

هنگام یافتن منابع برای ارزیابی، آنگوس کراک می گوید بسیار مهم است که: “از چندین موتور جستجو یا پایگاه داده استفاده کنید تا هیچ یک از منابع مهم را از دست ندهید.” برای یافتن مقالات مروری در علوم پزشکی، توصیه های NCBI را بخوانید.

 

 

4.    عنوان، چکیده و کلمات کلیدی را بنویسید

وقت خود را صرف نوشتن یک عنوان خوب، چکیده و کلمات کلیدی موثر کنید. این امر به شما کمک می کند تا ترافیک دیدن مقاله شما به صورت آنلاین بیشتر شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که خوانندگان مناسب با مقاله ی مروری یا ریویو تان، شما را پیدا می کنند. عنوان و چکیده مقاله شما باید واضح، مختصر، دقیق و حاوی اطلاعات مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن راهنمایی لازم در مورد درست نوشتن این موارد، راهنمای نوشتن چکیده و عنوان خوب و راهنمای محققین برای بهینه سازی موتور جستجو را بخوانید.

5.    موضوع را شرح دهید

با یک توضیح کلی از موضوع شروع کنید و با شرح اینکه چرا مرور نوشتن بر این موضوع لازم است مقاله ی مروری یا Review Article را پیش ببرید. برای آگاهی بخشی در مقدمه خود از تحقیقات و مقالات موجود بهره ببرید و در ادامه آن را به اندازه کافی بسط دهید تا بتوانید مخاطبان زیادی از افراد غیر متخصص را جذب کار خود کنید. این مساله به حداکثر رساندن ارتباط با مخاطب و تأثیر بیشتر بر خوانندگان می انجامد. مقدمه را خیلی طولانی ننویسید. مرور را به بخشهایی با اندازه ی مناسب تقسیم کنید تا به راحتی بتوان نقطه نظرات حقیقی را شناسایی کرد.

  •  بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا

6.    بحث انتقادی داشته باشید

مطمئن شوید که در مقاله تان نه فقط یک خلاصه توصیفی از موضوع مقاله ی اصلی بلکه یک بحث انتقادی را دنبال می کنید. اگر مقالات متناقضی در حوزه کاری که دارید مرورش می کنید وجود دارد حتما گوشه هایی از آن مقالات را در مقاله مروری یا ریویو تان وارد کنید و محتوای هر دو طرف بحث را وارد مقاله کنید.

همچنین می توانید از مقاله ی مروری یا Review Article خود برای حل تعارض بین مقالات متناقض نیز استفاده کنید. آنگوس کراک همچنین معتقد است: “هنگامی که قسمت اصلی مقاله ی مروری یا Review Article را نوشتید، یک قدم به عقب برگردید و به دنبال مسائل حیاتی در مقاله باشید.

 

 

پیشرفت های کلیدی که حاصل شده و موضوعاتی که تحقیقات اصلی بر آن متمرکز بوده را پررنگ کنید چرا که این امر می تواند تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته باشد. این موارد برای نشان دادن این که این تحقیق دارد به کجا می رسد بسیار مهم است. در حقیقت راهگشای مسائل مشترکی است که مردم قبلا با آن ها دست به گریبان بوده اند.”

7.    جمع بندی کنید

“شما باید همان اول هدف خود را برای نوشتن یک مقاله ی مروری یا Review Article مشخص کنید و بگویید تصور واضحی از آنچه “به خوبی درک کرده اید” دارید. همچنین گشایشی برای آنچه هنوز “رمز و راز” باقی مانده است نیز داشته باشید.
به عنوان بخشی از نتیجه گیری، این امر می تواند شامل پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده در مورد موضوع مورد مرور نیز باشد.

8.    از نظرات یک دوست منتقد استفاده کنید

آخرین بررسی، همیشه قبل از ارسال مقاله، بررسی نهایی املا و دستور زبان است. بهتر است قبل از ارسال مقاله از یک دوست یا همکار منتقد بخواهید نظرات خود را در مورد مقاله تان به شما بگوید. اگر انگلیسی زبان اول شما نیست، به استفاده از یک سرویس تصحیح ایرادات زبان فکر کنید. خدمات ویرایش اطلاعات تیلور و فرانسیس می تواند برای شما مناسب باشد. برای دریافت آخرین اخبار، اطلاعات آماری، نکات و موارد دیگر که مستقیماً به شما ایمیل شود، در خبرنامه تیلور و فرانسیس ثبت نام کنید.

بررسی چک لیست مقاله

قبل از ارسال مقاله ی مروری یا Review Article خود، این چک لیست را تکمیل کنید:

  •     آیا اهداف و حوزه ی ژورنال را بررسی کرده اید؟
  • What is a review article
  •    آیا حوزه تحقیقاتی مقاله خود را مشخص کرده اید؟
  •     آیا از چندین موتور جستجو برای یافتن منابع به جهت ارزیابی بهتر استفاده کرده اید؟
  •    آیا با استفاده از کلمات کلیدی عنوان توصیفی و چکیده را نوشته اید؟
  •     آیا با مروری بر موضوع مقاله ی اصلی شروع کردید؟
  •     آیا بحث انتقادی ارائه داده اید؟
  •     آیا در نتیجه گیری، پیشنهادی را در مورد آینده ی این موضوع آورده اید؟
  •   آیا از دوستی خواسته اید که بررسی محتوایی هدفمند نهایی املا و دستور زبان را انجام دهد؟

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.