مقالات آموزشی

دانستن نکاتی درباره طراحی لوگو گرافیکی

مفید بود؟

طراحی لوگو و اهمیت آن

طراحی لوگو و هر آنچه بدان مربوط است از مباحث بسیار لذت بخش عصر کنونی هستند! همه ما لوگو یا آرم را می­شناسیم و حتی گاهی روی تی شرت لوگوی شرکت یا تیم فوتبال مورد علاقه مان را چاپ کرده ­ایم! لوگو یک تصویر گرافیکی است که تمامیت یک برند را در ذهن ما یادآوری می­کند! طراحی لوگو از مباحث پرطرفدار و پردرآمد حوزه طراحی گرافیک است! هر کسب و کاری نیاز به لوگو دارد!

امروزه نمی­توان فقط شرکت ها را محکوم به داشتن لوگو دانست بلکه حتی کسب و کار های سنتی و کوچک نیز به لوگو نیاز دارند! چرا که برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبین بهتر است که از یک طرح گرافیکی به عنوان نماینده کسب و کارتان استفاده کنید! طراحی لوگو گرافیکی یعنی لوگویی که اصول طراحی گرافیک در آن به اجرا درآمده است و می­توان گفت یک لوگوی حرفه ­ای است!

در مقاله های پیشین از طراحی لوگو سه بعدی آنلاین سخن گفتیم و در این مقاله قرار است در مورد طراحی لوگو گرافیکی و هر چیزی که بهتر است درباره آن بدانید صحبت کنیم!

برای طراحی لوگو گرافیکی باید چه کار کنیم؟!

برای شروع طراحی لوگو گرافیکی در ابتدا بهتر است شما را با چند نوع عمده لوگو آشنا کنیم!

  • لوگو تایپ

اولین نوع لوگو، لوگو تایپ است که ظاهری ساده ­تر از سایر نوع های لوگو دارد! هزینه طراحی لوگو تایپ از سایر نمونه ها کمتر است! لوگوتایپ یعنی ساخت یک لوگو با متن! که معمولا این متن نام شرکت است! در ساخت لوگو تایپ از تایپوگرافی نیز استفاده می­شود تایپوگرافی به معنای ترکیب هنر طراحی گرافیک با تایپ کردن یک عبارت است!

بوجود آوردن اشکال زیبا یا گرافیکی فوق العاده با یک متن همان تایپوگرافی است! به عنوان مثال می­توان لوگوی شرکت گوگل یا شرکت کوکا کولا را یک لوگو تایپ دانست! که در آن فقط عبارت Google تایپ شده است اما ترکیب رنگی خاص آن باعث جذابیت این لوگو شده است!

  • لوگوی سمبلیک

از دیگر انواع لوگو، لوگوی سمبلیک یا لوگوی تصویری است! که معمولا طراحی اینچنین لوگو هایی سخت تر از لوگو تایپ هاست چرا که یک تصویر خاص یا نماد به عنوان لوگو باید نمایش یابد! طراحی لوگو گرافیکی در این روش خلاقیت و تجربه زیادی می­خواهد! از نمونه های بسیار مشهور لوگوی سمبلیک لوگوی شرکت اپل است! یا لوگوی شرکت پپسی!

  • لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی یا مونوگرام نیز نوعی از طراحی لوگو گرافیکی است که ترکیبی از لوگوتایپ با لوگوی سمبلیک است! یعنی هم شامل یک متن گرافیکی از نام شرکت است و هم یک نماد مرتبط! این نوع لوگو نیز معمولا پر هزینه تر از دو نوع لوگو دیگر است!

  • لتر مارک

لتر مارک یا لوگو تک حرفی نیز نوعی از لوگو است که بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد این لوگو بدین صورت است که حرف اول نام شرکت به یک نماد تبدیل می­شود! یا حتی ممکن است کل حروف تشکیل دهنده نام شرکت به یک نماد تبدیل شود! به عنوان مثال لوگوی شرکت تسلا از حرف اول آن یعنی T ساخته شده است! که به شکل یک نماد زیبا درآمده است!

حال که با انواع طراحی لوگو آشنا شدید حال بیایید پا را کمی فراتر بگذاریم و به شما بگوییم که با چه نرم افزار هایی باید طراحی لوگو گرافیکی را آغاز کنید و ویژگی های لوگو گرافیکی مناسب چیستند!؟

نرم افزار های طراحی لوگو گرافیکی

شما با انبوهی از نرم افزار های موبایلی می­توانید عمل طراحی لوگو گرافیکی را انجام دهید! از ویژگی های این نرم افزار های سادگی کار با آنها، ارائه قالب آماده و عدم نیاز به زمان زیاد یا یادگیری طراحی لوگو حرفه­ ای است! اما متاسفانه در حال حاضر در نرم افزار های طراحی لوگو موبایلی نمی­توان به خوبی اصول طراحی لوگو گرافیکی را به کار برد و عملا چیزی که در نهایت تحویل می­گیرد لوگویی غیر حرفه­ای است که حداقل 50 درصد آن غیر اصیل است!

یعنی از طرح های آماده استفاده شده است! نرم افزار های طراحی لوگو گرافیکی تحت وب نیز بجز Canva طبق بررسی ما هیچکدام چنان قدرتمند نیستند!حتی آنهایی که ادعای ساخت لوگو براساس هوش مصنوعی را دارند هنوز به درجه­ای از پیشرفت نرسیده­ اند که بتوان روی آنها حساب کرد!

Canva یک پلتفرم تحت وب طراحی گرافیک است که با کمک آن در چند دقیقه می­توان هر طرح گرافیکی را که می­خواهید بسازید!! که باز هم حتی با وجود اینکه Canva فوق العاده است باز هم نمی­توان روی طراحی لوگو های بسیار اصیل که قرار است برای آن میلیون ها تومان دستمزد بگیرید حساب کنید!

 بهترین نرم افزار های طراحی لوگو گرافیکی

اما بهترین نرم افزار های طراحی لوگو گرافیکی نرم افزار های کامپیوتری هستند که تصاویر بر پایه وکتور ارائه می­دهند در تعریفی ساده وکتور یعنی تصاویر که هر چقدر آنها را بزرگتر یا کوچکتر کنید کیفیتشان خراب نمی­شود و این تصاویر بسیار کم حجم هستند! البته فتوشاپ بر پایه پیکسل است اما باز هم برای طراحی لوگو می­توان روی آن حساب کرد با این وجود به یاد داشته باشید که فتوشاپ نرم افزاری برای ویرایش تصویر است نه خلق تصویر!! و ابزار های کمی برای خلق کردن لوگو دارد!

 اما بهترین نرم افزار کامپیوتری که برپایه وکتور نیز است نرم افزار ایلوستریتور از شرکت سازنده فتوشاپ است که به نوعی می­توان این نرم افزار را خواهر فتوشاپ دانست! ایلوستریتور نرم افزاری برای خلق تصاویر است که کاربرد بسیار گسترده­ای در طراحی گرافیک دارد و از آن استفاده های زیادی می­شود! تمامی طراحان گرافیک بزرگ دنیا شما را برای طراحی لوگو گرافیکی توصیه به استفاده از ایلوستریتور می­کنند!! که البته برخی از آنها نیز نرم افزار کورل دراو را پیشنهاد می­دهند!!

کورل دراو نیز یک نرم افزار وکتوری است که رقیب ایلوستریتور است! و از بزرگترین نرم افزار های دنیا برای طراحی لوگو گرافیکی است! یادگیری این نرم افزار ساده تر از ایلوستریتور است! و امکاناتی تقریبا مشابه را ارائه می­دهد!! در بحث آموزش نیز تقریبا به یک اندازه محبوب هستند و آموزش های زیادی برای هر دو وجود دارد!!! پس از نظر ما بهترین نرم افزار طراحی لوگو گرافیکی کورل دراو و ایلوستریتور به اضافه فتوشاپ است!

ویژگی های طراحی لوگو گرافیکی

حال به این بخش می­پردازیم که یک لوگوی گرافیکی خوب چه ویژگی هایی دارد! قبلا در مقالات متعددی به این موضوع اشاره شده است! در این مقاله نیز می­خواهیم گزیده­ای از اینکه یک لوگو خوب باید چگونه باشد را بیان کنیم با ما همراه شوید:

1. ساده است!

یک لوگوی گرافیکی خوب قبل از هر چیزی اسیر پیچیدگی های بی مورد، رنگ های زیاد، آشفتگی و نماد های گوناگون نیست! و اصل سادگی در آن رعایت شده است! یک لوگوی ساده به یادماندنی نیز است و در هر جایی قابل شناسایی است! (ممکن است روزی لوگوی شما روی یک ساختمان بزرگ حک شود یا ممکن است لوگوی شما روی اجزایی مانند یک مداد چاپ شود!). سادگی زیباست!

2. لوگو باید دارای رنگ خوبی باشد!

با نگاه کردن به لوگوی شرکت تسلا که در بالا قرار دارد چه احساسی دارید!؟ آیا احساس هیجان و سرعت در شما زنده نمی­شود!؟ رنگ قرمز در کل رنگ شتاب است! و در بیشتر شرکت های خودرو سازی از این رنگ به صورت هوشمندانه ­ای استفاده می­شود در لوگوی تسلا از رنگ قرمز خالص با کمی تیرگی استفاده شده است.

جالب است بدانید که در کامپیوتر در حالت عادی نزدیک به 16 میلیون رنگ داریم که هر رنگ کد خاصی دارد! که به این کد هگزادسیمال می­گوییم! ما کد رنگی لوگوی تسلا را نمی­دانیم  اما می­دانیم چرا از این رنگ استفاده کرده­ا ند، چون در روانشناسی رنگ قرمز اینگونه نوشته شده است هیجان، تنش، حرارت و سرعت از احساساتی هستند که این رنگ می­تواند به انسان انتقال دهد.

و تسلا مانند هر شرکت خودرو سازی دیگر مدعی سرعت و شتاب بی نهایت با هیجان بالا در خودرو هایش است پس حال می­دانید که چرا از این رنگ استفاده کرده ­اند!؟ این همه گفتیم که بدانید روانشناسی رنگ بسیار مهم است و برای لوگویتان سعی کنید نسبت به مخاطبین لوگو بهترین رنگ را انتخاب کنید!!

3. لوگو باید دارای فونت خوبی باشد

میلیون های فونت لاتین و فارسی در سطح اینترنت می­توانید پیدا کنید!! اکثر آنها رایگان هستند و البته باید گفت انتخاب فونت مرتبط با نماد لوگو و مخاطبین تان بسیار مهم است! اگر هم لوگوی شما قرار است متنی نداشته باشد باز هم برند شما ناچار است یک فونت اختصاصی داشته باشید که در بیشتر متن ها از آن استفاده می­کنید! پس یک فونت خوب و زیبا پیدا کنید تا در کار های مربوط به برندسازی و یا طراحی لوگو گرافیکی از آن استفاده کنید!

4. لوگو باید غافلگیر کننده باشد

هر چند که گفتیم لوگوی خوب لوگویی است که ساده باشد اما سعی کنید که لوگویتان به بهانه سادگی بی معنی و مفهوم نشود! شاید این را کار سختی بدانید اما مجبورید که این عنصر یعنی غافلگیری را برای جذاب تر کردن لوگو استفاده کنید.

منظور از غافلگیری در طراحی لوگو گرافیکی این است که لوگو را طوری بسازید که اگر بیننده مدتی به آن توجه کند یا بعد از مدت ها به مفهوم یا معنی مخفی لوگو پی ببرد این مفهوم مخفی حتی می­تواند در یک متن ساده باشد! مثلا لوگوی شما می­تواند یک لوگو تایپ ساده باشد اما بعدا مردم بفهمند که پشت این لوگوی ساده چندین و چند مفهوم مرتبط با برندتان وجود داشته است!

 اینجاست که برند شما را بیشتر دوست خواهند داشت و به هوشمندی شما آفرین می­گویند! به عنوان مثال به عنوان فردی که سال ها در حوزه تکنولوژی است نمی­دانستم که لوگوی مایکروسافت به معنای 4 محصول اصلی این شرکت یعنی ویندوز، آفیس، ایکس باکس و بینگ است!.

 

یا شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که لوگوی شرکت هیوندای به معنای احترام و ارتباط همیشگی با مشتریان است! در حالی که همزمان نشان دهنده کلمه H یعنی حرف اول نام شرکت نیز است!

و یا شاید تا به امروز فکر می­کردید که لوگوی شرکت آمازون بسیار ساده است! اما این تصور بسیار اشتباهی است چرا که لوگو در عین رعایت اصل سادگی معنای بسیاری دارد! در ابتدا به فلش نارنجی رنگ پایین نام شرکت توجه کنید که به شکل یک لبخند است و نشان از این فلسفه است که رضایت مشتریان مهمترین اصل شرکت است! نکته دیگر اینکه فلش از سمت حرف a تا z امتداد یافته است که به این معناست که در آمازون هر نوع محصولی پیدا می­شود!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.