مقالات آموزشی

معرفی بازاریابی دیجیتال و نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم بدانیم بازاریابی دیجیتال چیست؟ معنی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم. همچنین در ادامه خواهیم دید فروش دیجیتال چیست؟ همچنین چند مورد کتاب در زمینه بازاریابی دیجیتال معرفی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته دیجیتال مارکتینگ و سایر مفاهیم مشابه با ما همراه باشید.

برای اینکه با مفهوم و معنی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم باید به تعریفی روشن و واضح از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. به کلیه فعالیت‌هایی که در راستای تبلیغ یک محصول و یا معرفی یک کسب و کار با استفاده از ابزارهای دیجیتال پرداخته می‌شود، (همچنین می توانید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ در رایا بهره مند شوید)دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. در مورد معنی digital marketing نیز باید گفت این عبارت به معنای بازاریابی دیجیتال است. برای اینکه با بازاریابی دیجیتال آشنا شویم، ابتدا باید به سراغ تعریف بازاریابی برویم. بازاریابی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که به افزایش فروش و سود منجر می‌شود که در این میان به تمام روش‌هایی که به این مهم بیانجامد مانند انواع روش‌های سنتی نیز بازاریابی گفته می‌شود. بازاریابی به طور کلی به دو صورت قابل انجام است:

  • بازاریابی از نوع inbound: در این نوع سبک از بازاریابی شما کارها و فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که منجر به جذب مشتری می‌شود. از جمله این کارها می‌توان به طراحی سایت اشاره کرد که می‌تواند در جذب و افزایش مخاطب نقش ویژه‌ای داشته باشد.
  • بازاریابی از نوع outbound: در این سبک از بازاریابی برخلاف مدل قبلی شما به سمت مخاطب رفته و سعی در جذب آن دارید. در واقع فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که منجر به جذب مخاطب شود و به نوعی سعی بر نمایش خود به مخاطبین دارید. بازاریابی دیجیتال نیز در این گروه جای می‌گیرد.

بازاریابی دیجیتال از آن نظر حائز اهمیت است که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب خواهد داشت. کافی است به تعداد گوشی‌های همرا هوشمندی که اعضای هر خانواده دارد، نگاهی بیندازید. خواهید دید که تقریبا برای هر فرد در خانواده یک تلفن همراه هوشمند موجود است. امروزه از یک طرف استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و از طرف دیگر استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است که همین مطلب منجر به اهمیت یافتن دیجیتال مارکتینگ خواهد شد. بنابراین، افراد از این طریق فرصت بسیار خوبی به منظور تبلیغات و یا معرفی کسب و کار خود در اختیار دارند.

در دنیای امروز نقش بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت بررسی خواهیم کرد در دنیای امروز نقش بازاریابی دیجیتال چیست؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم در ابتدا باید با مفهوم و معنی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم که ما در قسمت بالا با این مهم آشنا شدیم. اما اینکه بخواهیم بگوییم دیجیتال مارکتینگ به مفهوم واقعی چه می‌کند؟ باید گفت در بازاریابی دیجیتال فرد با استفاده از ابزار موجود در اینترنت به بازاریابی انواع خدمات و محصولات می‌پردازد.

اما آنچه که با شنیدن عبارت بازاریابی دیجیتال به ذهن همگان خطور می‌کند، استفاده از اینترنت و سایر رسانه‌های دیجیتالی موجود در اینترنت مانند انواع شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغ محصول و یا معرفی کسب و کار است. اینکه بازاریابی دیجیتال رایگان است یا خیر، بستگی به این دارد که از کدام روش برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود؟ بنابراین دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند دارای هزینه و یا بدون پرداخت هزینه باشد.

در دیجیتال مارکتینگ، هر چیزی که به افزایش مخاطب و جذب مخاطب منجر شود، مانند بهینه‌سازی مطالب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما با همه این تفاسیر متوجه شدید که بازاریابی دیجیتال تنها به روش‌های تبلیغ در اینترنت محدود نمی‌شود بلکه به کسب و کارهای سنتی که از روش‌های نوین و جدید به معرفی کسب و کار و یا محصولات خود بپردازد، در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد.

تبلیغات اینترنتی مجانی

در دنیای بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ می‌توان به راحتی رفتار مخاطبین را بررسی کرد تا در صورت نیاز در قسمت‌های بعدی به اصلاح روش تبلیغاتی بپردازد و به افزایش بازدهی و راندمان کاری منجر شود. نکته‌ای که در اهداف دیجیتال مارکتینگ باید در نظر گرفته شود، توجه به طیف مخاطبان و گستردگی مخاطبان است. در واقع هدف تنها افزایش فروش نیست و یا به عبارتی دیگر افزایش فروش بدون افزایش مخاطب و برقراری ارتباط دائمی با مخاطبان در حیطه اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نیست.

اصول بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم اصول بازاریابی دیجیتال چیست؟ اگر بخواهیم به طور دقیق به اصول بازاریابی دیجیتال اشاره کنیم باید گفت هر چیزی که شما از آن برای رسیدن به اهدافتان در حوزه بازاریابی استفاده می‌کنید، به اصول بازاریابی دیجیتال برمی‌گردد. این ابزارها عبارت است از:

• وبلاگ

• وب‌سایت

• گزارش

• پروپوزال یا پیش طرح

• کتاب‌های الکترونیک

• بنرهای گرافیکی

• تولید محتوا متنی، تصویری، صوتی

علاوه بر مواردی که در بالا به عنوان ابزار برای رسیدن به هدف ذکر شد، باید گفت برای رسیدن به هدفی خاص در زمینه تبلیغات علاوه بر ابزار به استراتژی یا تکنیک‌های خاصی نیز در این زمینه نیاز است که در ادامه به انواع این تکنیک‌ها اشاره خواهیم کرد:

رعایت اصول سئو یا بهینه‌سازی مطالب:

این تکنیک به بهینه‌سازی و بروزرسانی مطالب شما کمک می‌کند و منجر به بهبود رتبه‌بندی مطالب شما خواهد شد. در واقع با استفاده از این تکنیک، مخاطبین یا همان کاربران هنگام جستجوی مطالب شما در اینترنت زودتر به محتواهایی که شما تهیه کرده‌اید، خواهند رسید. به زبان علمی‌تر، سئو باعث افزایش ترافیک دسترسی مخاطبان به صفحات و یا محتواهای شما خواهد شد. این تکنیک به عنوان یکی از بهترین تکنیک‌ها در حوزه بازاریابی شناخته شده است.

تولید محتوای مناسب:

اگر در این زمینه دارای تبحر کافی هستید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید در غیر این صورت بهتر است از کارشناسان تولید محتوا در زمینه‌های مختلف تصویری، صوتی و متنی بهره ببرید. برای این کار از شرکت‌های مختلفی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند مانند رایا مارکتینگ می‌توانید کمک بگیرید.

بازاریابی ربایشی:

در این نوع از بازاریابی با استفاده از روند قیف کامل یا همان Full-Funnel کاربر به بازاریابی خواهد پرداخت. این روش به این صورت است که ابتدا مخاطب جذب می‌شود، سپس به مشتری تبدیل می‌شود. پس از آن فرآیند خرید صورت می‌گیرد و در انتها رضایت مشتری بررسی و ادامه دار خواهد شد.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی:

این روش نیز به شدت مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته است و نقش بسیار خوبی در جذب مشتری دارد.

پرداخت به ازای کلیک:

این روش که به Pay Per Click مشهور است یا از آن با عنوان PPC یاد می‌شود، یکی از روش‌هایی است که منجر به کسب درآمد برای مخاطب خواهد شد. این روش در سایت‌های کلیکی استفاده می‌شود که از مشهورترین آن‌ها به سایت ojooo می‌توان اشاره کرد.

بازاریابی رابطه‌ای:

این نوع بازاریابی که معادل انگلیسی آن Affiliate Marketing است به این صورت است که شما برای تبلیغ محصولات یا کالاهای دیگران از آن‌ها مبلغی تحت عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنید که به آن حق دلالی نیز می‌گویند.

بازاریابی اتوماسیون:

با استفاده از این روش، نرم افزارهایی به طور خودکار به ارسال ایمیل، پیام و … می‌پردزاند و دیگر نیازی به نظارت بر فعالیت آن‌ها نیست. زیرا از قبل کنترل شده است.

موارد ذکر شده از مهم‌ترین تکنیک‌ها یا استراتژی‌ بازاریابی اینترنتی، برای رسیدن به اهداف بازاریابی است. در واقع موارد یاد شده را می‌توان در دسته بندی انواع دیجیتال مارکتینگ قرار داد.

آیا می‌دانید فواید بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می‌دانید فواید بازاریابی دیجیتال چیست؟ اگر شما هم پاسخ به این سوال را نمی‌دانید، با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم به طور واضح از فواید اصلی و مهم بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم، باید گفت این نوع بازاریابی به شما امکان برآورد مشتریان یا مخاطبان شما را به راحتی خواهد داد. به زبانی ساده‌تر اگر شما تبلیغی را در روزنامه چاپ کنید، خیلی سخت است که به طور کامل متوجه شوید که چه تعداد از افراد تبلیغ شما را دیده‌اند و تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به عبارتی دیگر خواهید دانست میزان فروش دیجیتال چیست و چقدر است را خودتان ارزیابی کنید. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بازاریابی دیجیتال، میزان بازگشت سرمایه یا همان سودآوری است که هر دو مهم به روش‌های زیر قابل برآورد است:

تشخیص ترافیک وب‌سایت:

از طریق دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال می‌توانید تعداد افرادی که وب‌سلیت شما را بازدید کرده‌اند، به طور دقیق بررسی کنید و بسنجید که نقاط قوت و ضعف کار شما کدام است؟ به عبارتی دیگر می‌توانید تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این موارد، می‌توان بررسی کرد کاربران با چه دستگاهی به بازدید از صفحه شما پرداخته‌اند و یا اینکه چند صفحه را بازدید کرده‌اند؟

اما اینکه واقعا این کار چه فایده‌ای دارد، موضوعی است که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد. یک مثال جالب در این مورد این است که هنگامی که به تجزیه و تحلیل داده‌ها مشغول می‌شوید اگر متوجه شوید که 20% این افراد از طریق موتورهای جستجو یعنی جستجو در اینترنت به صفحه شما دسترسی پیدا کردند، بنابراین، باید فکری به حال بهینه‌سازی و سئو مطالب خود کنید تا رتبه بهتر و بالاتری در گوگل کسب کنید تا این میزان افزایش یابد. بنابراین، همانطور که می‌بینید این مطالب نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های شما خواهد داشت. تنها با استفاده از بازاریابی دیجیتال است که می‌توانید به این سطح از تعامل با مشتریان و تجزیه و تحلیل داده‌ها برسید.

هزینه تبلیغ در گوگل

بررسی روند خرید مشتریان و یا Attribution Modeling:

تنها با استفاده از بازاریابی دیجیتال، قادر خواهید بود روند خرید مشتریان خود را به طور کامل بررسی کنید. با استفاده از این کار به نقاط قوت و ضعف چرخه فروش خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید و متوجه خواهید شد کدام قسمت به توجه بیشتری نیاز دارد و در کدام قسمت خوب عمل کرده‌اید. به عبارتی دیگر با این روند، تمام اطلاعات فروش مربوط به مشتری را ردیابی و تجزیه و تحلیل خواهید کرد.

پس از مراحلی که در بالا ذکر شد که منجر به آگاهی و سنجش و ارزیابی مشتری خواهد شد وارد مرحله مهم دیگری به نام تصمیم گیری خواهید شد، پس از این مراحل باید منتظر نتیجه کار بمانید تا متوجه صحیح بودن استراتژی خود شوید.

 

معرفی چند مورد کتاب بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به چند مورد کتاب بازاریابی دیجیتال اشاره خواهیم کرد:

  • کتاب مدیریت بازاریابی: این کتاب توسط پدر علم بازاریابی یعنی فیلیپ کاتلر نوشته شده است. با خواندن این کتاب به اصول اولیه و مفاهیم اصلی در زمینه بازاریابی تسلط پیدا خواهید کرد.

 

  • کتاب قبایل: این کتاب که توسط “ست گودین” نوشته شده است، به خوبی شما را در مورد هدایت دسته‌ها و گروه‌های مختلف مردم با استفاده از اینترنت مطلب تهیه کرده است. در واقع این کتاب سعی دارد از ابتدا به میل ذاتی بشر برای همکاری با یکدیگر در قالب گروه‌ها و دسته‌ها ی مختلف اشاره کند و این را هم اضافه می‌کند که چگونه باید افراد را با استفاده از ویژگی‌های مشخصی هدایت کرد. همچنین به شما خواهد گفت چگونه باید رهبری یک گروه را بر عهده بگیرید و متفاوت باشید.

 

  • کتاب ایده عالی مستدام: این کتاب که در ایران با این عنوان ترجمه شده است و در دنیا با معادل دیگری به نام “چوبدستی‌ات را بساز” در میان خوانندگان دست به دست می‌شود، کتابی بسیار موثر بر پایه تئوری حافظه Velcro تالیف شده است و به شما در پرداختن ایده‌هایتان و تبدیل آن‌ها به استراتژی‌های مهم بسیار کمک خواهد کرد. با استفاده از این کتاب تعاملات شما و ارتباطات شما بسیار موثرتر و بهتر از قبل خواهد شد.

 

  • کتاب بازاریابی دیجیتال: این مجموعه توسط انتشارات مختلف و نویسنده‌های مختلف تالیف و گردآوری شد است و به طور کلی باعث افزایش دانش بازاریابی شما خواهد شد و همه افراد می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

 

به طور کلی بازاریابی دیجیتال علمی است که نیاز به مطالعه دارد و بدون مطالعه در این زمینه نمی‌توان در این زمینه فعالیت کرد. حتی امروزه در سراسر دنیا رشته‌ای به نام رشته دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است که علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. افراد علاقه‌مند در ایران می‌توانند در موسسات مختلف این رشته را تحت عنوان “بازاریابی دیجیتال” در ایران گذرانده و به اطلاعات خوبی در این زمینه همراه با مهارت کافی در این زمینه برسند و از همه مهمتر اینکه سعی کنند دائما خود را بروز نگه دارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.