مقالات آموزشی

آشنایی با تولید محتوا برای مجله و نکاتی در این باره

مفید بود؟

اگر کسی از من درباره تولید محتوا برای مجله بپرسد و اینکه چه نوع مقاله ای دوست دارم ، صددرصد خواهم گفت مقاله مصاحبه محور. چون نحوه نوشتن مقاله مصاحبه محور، به این خاطر که کمی از اطلاعات فردی در آن وجود دارد و در حالی که کنجکاوی مرا بر می انگیزد ، اطلاعات مناسبی درباره فرد به ما می دهد.

نوشتن این نوع مقاله ، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد ، بنابراین در اینجا نکات مهم نوشتن مقاله مصاحبه محور برای مجلات آورده شده است . البته این موارد تنها راه های ممکن نیستند ، اما جزو بهترین روش ها هستند .

نکات مهم نوشتن مقاله مصاحبه محور

1.    سوالات خود را عاقلانه انتخاب کنید

در تولید محتوا برای مجله  این مورد احتمالا یکی از مهم ترین موارد در نحوه نوشتن مقاله مصاحبه محور محسوب شود ، که مشکل از زمان نوشتن سوالات مناسب آغاز می شود .ابتدا ، باید تا حد ممکن اطلاعات کافی درباره مصاحبه شونده داشته باشید و از قبل درباره او تحقیق کنید.

همچنین می توانید زندگینامه او را خوانده و یا مصاحبه های قبلی که از او موجود است را بررسی کنید . این کار شاید نتواند به شما اطلاعات کاملی از گذشته وی بدهد ، اما می تواند به شما نشان دهد که چه مواردی قبلا از او پرسیده شده و شما می توانید سراغ مطالب جدیدتر و تازه بروید

 

هیچکس دوست ندارد همیشه اطلاعات تکراری درباره یک نفر را بخواند . به همین خاطر پیدا کردن موضوعات و اطلاعات جدید در تولید محتوا برای مجله بسیار مهم به نظر می رسد . درباره مکالمه در مصاحبه ، سعی کنید یک موضوع متمرکز پیدا کنید.

زندگی مصاحبه شونده

نکته ای که گفته شد ، می توانید از آن پیروی نکنید ، اما بهتر آن است که یک موضوع واحد و اصلی داشته باشید و زیاد سوالات خود را پراکنده نکنید . جنبه ای از زندگی مصاحبه شونده را انتخاب کنید که هم قابل توجه باشد و هم مورد علاقه ی خوانندگان باشد و یا موضوعی انتخاب کنید که ارزش بررسی داشته باشد و بتوان سوالاتی پیرامون آن مطرح کرد .

همچنین  همیشه می توانید چند سوال اضافی که به موضوع اصلی مربوط هستند نیز اضافه کنید ، به این خاطر که شاید اتفاقی غیر منتظره که نیاز به پاسخ بدیع و جدید دارد و از پیش برنامه ریزی نشده بیفتد . شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تولید محتوا مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا را نیز بخوانید.

2.    ساختار مقاله

در یکی دیگر از نکات مهم نوشتن مقاله مصاحبه محور بعد از اینکه سوالات خود را نوشتید و مصاحبه را انجام دادید ، مرحله بعدی در تولید محتوا برای مجله این است که واقعا مقاله را بنویسید ! اینجا دقیقا همانجایی است که می توانید از خلاقیت خود برای نحوه نوشتن مقاله مصاحبه محور بهترین استفاده را ببرید ، چون گزینه های بی پایانی برای شکل دادن به مقاله دارید.

اگر اصول خاصی را نباید دنبال کنید ، باید بگویم این روزها ، هیچ روش برنده ای وجود ندارد و هر راهی ، مزایا و معایب خاص خود را دارد .بیشتر نویسندگان ، این نیاز را حس می کنند که باید تصاویر و پرسش و پاسخ ها را به یک ترتیب منطقی پشت سر هم قرار دهند . که این روش اصلا بد نیست ، اما بعدا این احتمال وجود دارد که این مقاله بسیار خسته کننده شود . قبل از هر چیزی ، باید تصمیم بگیرید که می خواهید مصاحبه را از چه زاویه مصاحبه بنویسید .

در اینجا سه نوع زاویه مصاحبه و جنبه برای یک مقاله مصاحبه محور آورده شده است :

  •  لفظی : سوالات نوشته می شوند و در ادامه ی آنها پاسخ ها آورده می شوند ( روش پرسش و پاسخ )
  • روایی : گفته های مصاحبه شونده از زاویه مصاحبه سوم شخص نوشته می شود .
  • دوگانه : سوالات را نوشته و سپس نقل قول های مستقیمی که فرد گفته نوشته می شود .
  • How to write an interview article for a magazine

در تولید محتوا برای مجله شما می توانید یکی از دو دیدگاه اول را برای کل مقاله انتخاب کنید و  یا می توانید از نوع  دوگانه با توجه به لحنی که می خواهید به مقاله بدهید استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که متن شما ، آغاز و پایانی قدرتمند دارد ، چون این دو مورد ، ستون های ساختار مقاله ی شما می باشند .

 

 

تحریک برانگیز ترین پرسش و پاسخ ها را برای آغاز و پایان متن خود انتخاب کنید ، این کار باعث می شود علاقه ی مخاطب از اول تا انتهای متن حفظ شود . علاوه بر آن می توانید برخی پاسخ های اصلی را به عنوان نقل قول نوشته تا از کسل کنندگی مقاله بکاهید.
نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که یک مصاحبه ی واقعی ، ممکن است پر از جملات و کلمات نا تمام و یا تغییر موضوع باشد . برای اینکه مصاحبه قابل خواندن باشد ، باید بعضی جملات را دوباره بنویسید .
وقتی صحبت از بازنویسی می شود ، یک نکته را به یاد داشته باشید

تا جایی که می توانید بازنویسی کنید ، اما پیام و مفهوم آن را تغییر ندهید !

با این وجود ، سعی کنید متن را جذاب کنید . این کار را از عنوان مقاله تا آخرین کلمه انجام دهید و همیشه به خاطر داشته باشید : چگونه می توانم چیز ها را به گونه ای قرار دهم که برای خواننده جذاب باشد ؟
همیشه به دنبال جذاب ترین موارد باشید و درصورت نیاز ترتیب سوالات را تغییر دهید و با این کار این حس را به مخاطب می دهید که درحال خواندن داستان یک مکالمه است و نه یک مصاحبه سرد و بی روح .
تصاویر و نقل قول های  مرتبط به متن اضافه کنید و بگذارید احساساتتان شما را راهنمایی کند . به یاد داشته باشید ، همه چیز تحت کنترل است !

همچنین بخوانید : نحوه نوشتن سوالات مصاحبه، چالشی آسان

3.    استفاده از دیگر مجلات برای ایده گرفتن از آن ها

آیا خلاق بودن را سخت می دانید ؟ نگران نباشید . این اتفاق برای همه ی ما خواهد افتاد . خوشبختانه ، اگر در این مورد موفق نشدید ، نمونه های مقالات مصاحبه محور بسیاری در مجلات مختلف بر روی اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها در تولید محتوا برای مجله الهام بگیرید .

من آن دسته از مصاحبه هایی با خواندن آنها لذت بردم و در یادم مانده اند را انتخاب کرده ام ، گرچه شما قرار نیست شما همیشه با افراد بسیار مشهور مصاحبه کنید ، اما مصاحبه هایی از این دست ، میتوانند چراغی در ذهن شما روشن کرده و ایده ای نو به شما بدهند.

این ایده می تواند در هر چیزی باشد ، از عنوان مصاحبه و ساختار متن گرفته ، تا سوالات و زاویه  مصاحبه و دیدگاه ها را می توان از این طریق بدست آورد . مصاحبه های افراد مشهور و محبوبی مثل ( ادل : خواننده ) و  ( سرنا ویلیامز ) ، از این دست مصاحبه های الهام بخش هستند که بسیار تاثیر گذار بوده و توانستند با روش های مناسبی ، اینگونه افراد را بیشتر به خوانندگان و مخاطبین نزدیک کنند و اطلاعات مناسبی از آنها ارائه دهند .

نحوه نوشتن مقاله مصاحبه محور

یکی از مصاحبه های ( برد پیت ) نیز هم به همین صورت بوده و مجموعه ای جذاب از  دیدگاه های مختلف ، سوالات جالب ، احساسات شگفت انگیز و تصاویر هنری بسیار زیبایی بوده که توانسته اند جلوه متفاوتی از زندگی یک بازیگر را نشان دهند .
نحوه نوشتن مقاله مصاحبه محور ، می تواند در عین حال هم چالش برانگیز و هم غافلگیر کننده باشد ، اما تا وقتی که شما نکات مهم نوشتن مقاله مصاحبه محور را به یاد داشته باشید ، می توان گفت در مسیر درستی قرار دارید ، ولی به یاد داشته باشید ، هیچگاه نمیتوان یک قانون را برای همه به کار برد . شما می توانید یک مصاحبه را بسیار شاد یا بسیار جدی بنویسید . فقط در آخر کار ، از خود بپرسید که آیا از این متن لذت بردید یا خیر

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.