مقالات آموزشی

آشنایی با نحوه ساخت و طراحی لوگو

مفید بود؟

لوگو چیست؟

لوگو یا همان آرم، نشان یک شرکت یا بهتر بگوییم تصویری به نمایندگی از یک کسب و کار است! که ارزش های آن کسب و کار را در یک نگاه به کاربران نشان می­دهد! شما در طول زندگی تان لوگو های مختلفی را دیده ­اید و به احتمال زیاد لوگوی شرکت Apple همان سیب گاز زده شده را می­شناسید و یا لوگوی شرکت samsung را می­شناسید.

لوگو باعث می­شود یک کسب و کار خودش را تا حدی از دیگر کسب و کار ها جدا کند با قرار دادن یک لوگو در هر جایی، مثل این می­ماند که خودتان در آنجا حضور داشته باشید. مهم عنصر گرافیکی یک کسب و کار لوگوی آنهاست!

مراحل ساخت و طراحی لوگو

1. یادگیری نقاشی و کشیدن اتود

شاید متعجب شوید اگر بگوییم که اولین قدم برای ساخت و طراحی لوگو یادگیری نقاشی است! اما این درست است! طراحی لوگو مانند طراحی پوستر، تراکت، جلد کتاب و … نیست در طراحی لوگو باید تا حدودی هنرمند نیز باشید چرا که لوگو های اصیل و حرفه­ای از صفر به وجود می­آیند! به کشیدن طرح اولیه لوگو اتود می­گویند شما احتمالا باید چندین کاغذ را خراب کنید و از مدادهای مختلفی استفاده کنید تا بتوانید در نهایت یک اتود درست و حسابی داشته باشید.

توصیه این است که روی کاغذ تمرین کند و ساخت و طراحی لوگوی شما اولین قدم کشیدن طرح ذهنتان بر روی کاغذ باشد اما اگر با کاغذ و مداد های مخصوص طراحی راحت نیستید پس باید نقاشی دیجیتال یا طراحی دیجیتال را یاد بگیرید که باز هم کار سختی است! باید از نرم افزار هایی مثل Sketch برای کشیدن طرح اولیه استفاده کنید.

 البته بجز Sketch انتخاب های دیگری نیز دارید مثل کورل دراو یا ایلوستریتور که البته برای ساخت اصل لوگو نیز باید از این نرم افزار ها استفاده کنید! اگر مشکل ایده برای ساخت و طراحی لوگو را دارید نگران نباشید همه با این مشکل روبرو خواهند شد سعی کنید به وبسایت هایی که در زیر لیست شده ­اند مراجعه کنید تا با دیدن طرح دیگر طراحان هم از لوگو های جدید با خبر شوید و هم کلی ایده به ذهنتان سرازیر خواهد شد:

  1. Dribbble
  2. Behance
  3. Free pik
  4. Pinterest

 

دقت داشته باشید قبل از اینکه ایده­ای در ذهنتان شکل بگیرید باید درست و حسابی بررسی کنید که لوگوی شما قرار است در کجا استفاده شود، برای چه کسانی استفاده شود و ارزش هایی که باید به مخاطب نشان دهد چه هستند؟!

2. طراحی لوگو در یک نرم افزار وکتوری

دومین گام مهم در ساخت و طراحی لوگو، انتخاب یک نرم افزار گرافیک برداری و شروع به یادگیری آن جهت طراحی لوگو است! اگر در مرحله قبل موفق شدید طرح اولیه لوگو، ارزش های برند و ایده ساخت و طراحی لوگو را بدست بیاورید باید شروع به پیاده سازی آنها در یک نرم افزار وکتوری کنید! در ساخت و طراحی لوگو همیشه ما را توصیه می­کنند که از نرم افزار های وکتوری استفاده کنیم چرا که تصاویر وکتوری بسیار مناسب لوگو هستند!

و با نرم افزار های وکتوری می­توان بهتر خلق کرد! در کل تفاوت مهم وکتور با تصاویر دیگر این است که تصاویر وکتوری را هر چقدر بزرگتر کنید برای کیفیتشان اتفاقی نخواهد افتاد! بهترین نرم افزار وکتوری دنیا ایلوستریتور محصول شرکت ادوبی است! و پس از آن کورل دراو قرار دارد.

نکته: توجه داشته باشید که فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلی است نه وکتوری! و بیشتر مناسب ویرایش تصویر است نه خلق تصویر! با این حال اگر ساخت و طراحی لوگوی خود را با فتوشاپ انجام دهید باز هم می­توان امید داشت صاحب لوگویی حرفه­ای خواهید شد!

در ساخت و طراحی لوگو باید به نکات بسیاری توجه کرد مثلا رنگ لوگو واقعا مهم است! یا سبک طراحی لوگو مهم است! لوگو باید تا حد امکان ساده باشد! لوگویتان باید در هر مقیاسی قابل شناسایی باشد! و … ساخت و طراحی لوگو کار ساده ­ای نیست! و باید چندین و چند مقاله یا حتی کتاب خواند! تجربه نیز بسیار مهم است سعی کنید از همین امروز کورل دراو یا ایلوستریتور را نصب کنید و شروع کنید به تمرین کردن!

 

3. ساخت و طراحی لوگو را با مشورت گرفتن از مردم تکمیل کنید!

قدم سوم ساخت و طراحی لوگو این است که پس از آماده شدن لوگو آن را برای افرادی که می­توانند فرق یک لوگوی حرفه­ای با لوگویی غیر حرفه­ای را درک کنند بفرستید تا از آنها بازخورد دریافت کنید! ممکن است پس از ساعتها کار با کامپیوتر لوگویی بسازید که در نظر خودتان عالی است!

اما این احتمال وجود دارد که لوگوی رقیبان خیلی بهتر باشد یا ذهن شما در ارزیابی لوگو به نفعتان رای داده باشد! پس حتما لوگوی را برای افرادی بفرستید و از آنها بخواهید اشکالات آن را صادقانه بیان کنند! نکته دیگر اینکه لوگو را برای افرادی که هیچ تخصصی از حوزه شما ندارند و احساساتی نظر می­دهند نفرستید چرا که بسیاری از مردم لوگو های ساده را دوست ندارند!

یا حتی فکر می­کنند این از کم کاری طراح است در حالی که لوگو های ساده از لوگو های شلوغ خیلی بهتر هستند! پس حواستان باشد در ساخت و طراحی لوگو با چه کسی مشورت می­کنید!! پس نتیجه اینکه فقط به ذهن خودتان اعتماد نکنید و لوگوی نهایی را به افراد دیگر که می­توانند ارزش های برند شما را بفهمند نشان دهید تا نظرشان را بگویند!

4. لوگوی نهایی را منتشر کنید!

شاید فکر کنید که ساخت و طراحی لوگو را که تمام کردید کار تمام شده است!! اما نه این تنها آغاز راه است باید لوگویتان را در وبسایت، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، تابلو، کارت ویزیت و … قرار دهید! خروجی گرفتن از لوگو در نرم افزار های گرافیکی بسیار ساده است! کافی است در منوی فایل آنها گزینه Save as را پیدا کنید تا امکان ذخیره لوگو با هر قالب و نامی برای شما مهیا شود! معمولا بهترین قالب برای لوگو PNG است!

که در این قالب علاوه بر کیفیت خوب لوگو، می­توانید آن را تقریبا در هر جایی آپلود کنید!! یا آن را روی تابلو، بنر و کارت ویزیت خود به سادگی منتقل کنید! خصوصیت نوع تصویر PNG این است که اگر لوگوی شما بدون پس زمینه باشد، پس زمینه را نشان نمی­دهد!! در حالی که قالب تصویر jpg که قالب بسیار مشهوری است این توانایی را ندارد! و تمامی تصاویر شما پس زمینه مستطیل یا مربعی دارند!

اگر می­خواهید در نرم افزار های گرافیک برداری مثل ایلوستریتور این قالب تصویر را خروجی بگیرید باید در منوی فایل به دنبال گزینه Expert باشید! یگر قالب مناسب برای خروجی لوگو که برخی آن را بهترین قالب تصویر برای لوگو های می­نامند قالب Eps مخصوص تصاویر وکتوری است! به راحتی در ایلوستریتور و کورل دراو می­توانید این نوع فایل را خروجی بگیرید و دو مزیت عمده دارد 1. در هنگام چاپ عالی عمل می­کند!

می­توانید هر چقدر که می­خواهید تصاویر با این فرمت را بزرگ یا کوچک کنید بدون ذره­ای افت کیفیت!!

در این بحث نکته­ای دیگر می­ماند و آن این است که اگر خواستید که لوگویتان آیکون وبسایت تان شود نیز باید خروجی فایل .ico باشد برای داشتن این نوع تصویر یا از ابزار های آنلاین استفاده کنید یا یک نرم افزار تبدیل تصویر به آیکون دانلود کنید!

اگر مراحل بالا را انجام دادید پس تبریک می­گوییم شما اکنون باید دارای یک لوگوی خوب باشید! فراموش نکنید که طراحی لوگو اهمیت فراوانی دارد و اگر در این حوزه تخصص کافی را کسب کنید می­توانید به عنوان روش درآمدی بسیار خوب به آن نگاه کنید! ساخت و طراحی لوگو کاری بسیار لذت بخش و نیازمند خلاقیت است که باعث می­شود به یک برند روح دوباره­ای ببخشید!

در مقاله قبل به موضوع ” طراحی لوگو چند؟ ” پرداختیم اما برای اطلاع دقیق از هزینه طراحی لوگو توسط مارکتینگ می توانید به منوی مربوطه مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.