مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی لوگو و بررسی نکات در این خصوص

مفید بود؟

پیش درآمدی بر طراحی لوگو چند

طراحی لوگو، آرم یا نشانه یکی از موارد بسیار مهم هر کسب و کاری است که افرادی که بیشتر با برندسازی در ارتباط هستند می­دانند که تا چه قدر این مورد مهم است!! در این مقاله می­خواهیم بدانیم که طراحی لوگو چند!؟ یا به عبارتی بهتر هزینه طراحی لوگو چگونه محاسبه می­شود و چقدر باید برای یک لوگوی خوب بپردازید!

می­توانید رایگان لوگو بسازید!

بله تیتر را درست خواندید! می­توانید یک لوگوی رایگان داشته باشید! اگر می­پرسید چگونه؟! باید عرض شود که از طریق وبسایت هایی که به شما کمک می­کنند به سادگی یک لوگو بسازید! و حتی نیازی نیست دانش تخصصی خاصی را بلد باشید! البته این وبسایت ها در ازای خدمات با کیفیت شان از شما تقاضای پرداخت وجه می­کنند و مشکل اینجاست که بسیاری از آنها خارجی هستند و شما به سادگی امکان پرداخت نخواهید داشت!!

یکی از این وبسایت های Canva است یک ابزار تحت وب رایگان که برای طراحی لوگو جدید و خلاقانه بسیار مناسب است و همچنین اصلی ترین امکانات این وبسایت کاملا رایگان است! دیگر راه طراحی لوگو رایگان یادگیری کار با یک نرم افزار طراحی لوگو موبایلی است که در عرض چند دقیقه شما را قادر می­سازد بدون پرداخت هزینه لوگوی دلخواه خود را بسازید!

بیایید نگاهی به محاسبه قیمت بزنیم

اگر سوالتان این است در صورتی که یک متخصص طراح گرافیک طراحی لوگو شما را بر عهده بگیرد آنوقت طراحی لوگو چند؟ جواب این سوال این است که بستگی به چندین و چند عامل دارد که قیمت طراحی لوگو در نهایت چقدر شود! به عنوان مثال اگر یک فرد طراحی لوگو شما را بر عهده بگیرد ممکن است تقاضای مبلغ 200 هزارتومان را داشته باشد در حالی که اگر همین لوگو را فردی متخصص و مشهور بر عهده بگیرد ممکن است خواسته او مبلغ 20 میلیون باشد!

اگر با شرکت ها کار کنید آنها در ازای تحقیقات بیشتر روی کسب و کار شما و رقیبان شما مبلغ بیشتری از شما تقاضا می­کند! فاکتور های بسیار زیادی در محاسبه قیمت نهایی لوگو اثر می­گذارند! و شما باید نسبت به خواسته و بزرگی کسب و کارتان تصمیم بگیرید که طراحی لوگویتان را چه کسی انجام دهد!

می­تواند خودتان طرح اولیه لوگو را روی کاغذ بکشید و به طراح بدهید اینطوری هم چیزی که در ذهن دارید دقیقا پیاده سازی می­شود و هم هزینه بخش اتود زنی از شما گرفته نمی­شود اتود یعنی طرح اولیه منظور از اتود زنی کشیدن طرح اولیه لوگو روی کاغذ است! پس در پاسخ به این سوال که طراحی لوگو چند؟! باید بدانید که این سوال چیزی نیست که به سادگی جواب داده شود و فاکتور های بسیاری در طراحی لوگو موثرند!

 چه فاکتور هایی در تعیین قیمت طراحی لوگو موثرند؟!

بیایید جواب نسبتا ساده­ای برای سوال طراحی لوگو چند ارائه دهیم! فاکتور های موثر در تعیین قیمت طراحی لوگو:

1. بحث زمان

هر چه بیشتر طراح لوگو را به دردسر بیندازید و زمان بیشتری را روی طراحی لوگو شما صرف کند قیمت دستمزد او بالاتر می­رود!! البته اگر طراحی لوگو شما زمان بر باشد و بخواهید که تحویل آن فوری نیز باشد باز هم باید هزینه بیشتری بپردازید! چرا که طراح باید بعضی شب ها نیز نخوابد تا لوگوی شما راس ساعت مورد نظرتان دستتان برسد.

2. اتود زنی

همانطور که گفتیم اتود به معنی طرح اولیه لوگو است! معمولا طراحان گرافیک چند اتود نسبت به اطلاعاتی که از برندتان به آنها ارائه می­دهید برای شما می­سازند و آنها را برای شما می­فرستند که یکی را انتخاب کنید تا با نرم افزار های کامپیوتری آن را تبدیل به لوگو کنند! بدیهی است که هر چه طراح دانش بالاتر، خلاقیت و تجربه بیشتری داشته باشد اتود های بهتر و معنا دار تری برای شما می­زند! 

3. طراح لوگو

همانطور که گفتیم اینکه طراح لوگو چه کسی باشد در تعیین قیمت بسیار تاثیر گذار است! برخی تیم های طراحی لوگو بابت پذیرش سفارش شما درخواست هزینه های بسیار زیادی می­کنند!. و یا ممکن است شما برای موسسه دولتی بزرگ سفارش طراحی لوگو داشته باشید یا یک کارخانه بسیار بزرگ و شناخته شده.

 در این صورت باید از افراد مشهور طراحی لوگو مثل کسانی که کتاب در این زمینه چاپ کرده ­اند یا لوگوی موسسات و ارگان های مهم را ساخته­ اند بخواهید طراحی لوگو شما را برعهده بگیرند که در این صورت باید منتظر هزینه­ ی خیلی زیاد برای پرداخت به او باشید! یکی دیگر از راه های ثبت سفارش بجز اعتماد به شرکت ها، اعتماد به افراد دورکار یا فریلنسر است که حتی قرار نیست آنها را ببینید.

بلکه در یکی از وبسایت های فریلنسری مثل پارسکدرز مشخصات لوگویی که می­خواهید، حداکثر و حداقل قیمتی که می­خواهید پرداخت کنید را ثبت می­کنید پس از آن فریلنسر های مختلف با پیشنهاد های مختلف درخواست پذیرش سفارش شما را ارائه می­دهند که باید بهترین شان را برای کارتان انتخاب کنید! معمولا هزینه طراحی لوگو به وسیله فریلنسر ها بالا نیست!

4. تعداد ویرایش های درخواستی

اگر خیلی روی لوگویتان حساسیت به خرج دهید و هر بار طراح را مجبور به ویرایش مجدد کنید باید بدانید که حدودا پس از سه بار ویرایش، دیگر باید به ازای ویرایش های بیشتر هزینه جداگانه­ای بپردازید! معمولا شرکت ها نرخ ویرایش را در وبسایت شان نوشته ­اند و به عنوان مثال اگر 5 ویرایش بخواهید نسبت به 3 ویرایش باید هزینه­ی بیشتری بپردازید!

در حالی که طراحان لوگو مستقل بابت چندین ویرایش ممکن است هزینه خاصی از شما نگیرند اما آنها نیز زمانی وقتشان را زیاد بگیرید و بخواهید تمام عناصر لوگو تغییر کند مطمئنا درخواست دستمزد بیشتری می­کنند.

5. تحقیقات پیرامون لوگو

در بحث طراحی لوگو چند از دیگر مباحث بسیار مهم تحقیق درمورد برند شما و مشتریان تان است! و حتی اینکه رقیبان شما چگونه عمل می­کنند!؟ بازار هدف شما چه نوع لوگویی را می­پسندند! صنعت برند شما چگونه صنعتی است و آیا باید در لوگو نمادی از صنعت باشد!؟ و …

تمامی این موارد باعث می­شود بحث طراحی لوگو چند بالاتر بگیرد! چرا که هر چه بیشتر روی مشتریان، بازار هدف، رقبا و خود شما قبل از طراحی لوگو تحقیق شود تا لوگویی مناسب برندتان ساخته شود! هزینه طراحی لوگو بیشتر می­شود و حتی شرکت هایی هستند که تا چند برابر هزینه طراحی لوگو را بخاطر تحقیقات کامل بالاتر برده ­اند!

6. استفاده از اصول طراحی گرافیک

شاید بتوان گفتن مهم ترین بحث در تعیین اینکه طراحی لوگو چند؟ بحث طراحی لوگو براساس تخصص است! مسلما خیلی مهم است که لوگو شما کپی نباشد، از روانشناسی رنگها استفاده شده باشد، وکتوری باشد، دوست داشتنی و ساده باشد، قابل یادآوری باشد، از سبک های طراحی بروز در ساخت آن استفاده شده باشد، فونت مناسبی داشته باشد و …

هر چه این موارد بهتر رعایت شود طراح لوگو شما متخصص تر است و درخواست هزینه بیشتری دارد! شما خودتان باید مواردی این چنینی را از طراح درخواست کنید چرا که بسیار مهم است که طراحی لوگو شما اصیل و هوشمندانه باشد! ناسلامتی در مورد هویت برندتان صحبت می­کنیم برندی که شاید برای ساخت آن چندین سال زحمت کشیده باشید یا گرفتار چندین نوع وام و قرض شده باشید!

بهترین جواب برای طراحی لوگو چند؟

اگر هنوز هم دنبال جواب برای سوال طراحی لوگو چند هستید! خب به ساده ترین شکل ممکن اینکه فکر نکنید هر چه پول بیشتری بپردازید لوگو شما بهتر خواهد بود!! گاهی اوقات افرادی که درخواست پول بیشتر می­کنند نه تنها کار بهتری ارائه نمی­دهند بلکه به هیچ در مقیاس هزینه ­ای که کرده­ اید نیست!! سعی کنید که نه تنها حواستان به رعایت اصول طراحی لوگو باشد بلکه در این مورد نیز هوشیار باشید که چه کسی را برای امر طراحی لوگو استخدام می­کنید!

پس بهترین جواب برای این سوال که طراحی لوگو چند؟ این است که اگر یک استارت آپ کوچک به تازگی افتتاح کرده­اید پس بهتر است یا خودتان با Canva اقدام به طراحی یک لوگو برای آن کنید چرا که یک استارت آپ باید در اوایل شروع کار بسیار مراقب هزینه ها باشد و بهتر است طراحی لوگو برای شما هیچ هزینه­ ای دربر نداشته باشد!

و یا اگر لوگوی شما باید بسیار منحصر به فرد و شیک باشد از شرکت هایی مثل رایا مارکتینگ که امر طراحی لوگو را با کمترین قیمت انجام می­دهند کمک بگیرید . اگر هم لوگوی شما برای یک ارگان شناخته شده است باید از طراحان لوگو مشهور یا شرکت هایی که تحقیقات کامل روی برند شما را انجام خواهند داد کمک بگیرید که در این صورت هزینه طراحی لوگو شاید تا 8 میلیون و یا بیشتر بالا برود!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.