مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی لوگو جدید و خلاقانه

مفید بود؟

مقدمه­ ای بر طراحی لوگو جدید و خلاقانه

مهم نیست که در کار طراحی لوگو

سابقه بالایی دارید و یا چیز زیادی از این کار نمی­دانید در هر صورت حتما به این مسئله که طراحی لوگو جدید و خلاقانه می­تواند بسیار هیجان انگیز و جذاب باشد، با من اتفاق نظر دارید!! نه!؟ وقتی که چیز جدیدی خلق می کنید و به جهان عرضه می­دارید انگار که خدا بار دیگر از خلقت انسان خوشحال خواهد شد!!

حال این چیز جدید می­خواهد یک معماری جدید از یک خانه باشد و یا یک لوگو!! خلاقیت همیشه طرفدار دارد! و همیشه مخالفانی نیز پیدا خواهد کرد! طراحی لوگو جدید که بدون کپی باشد کار هر کسی نیست اما خب می­خواهید یک کار فوق العاده انجام دهید که کس دیگری نیز می­تواند آن را انجام دهد؟!

 معلوم است کاری که همه می­توانند آن را انجام دهند کار فوق العاده­ای نخواهد بود! طراحی لوگو جدید اول از همه جسارت می­خواهد و باید حتی درک نشدن آن و کج سلیقگی برخی از افراد که در مورد لوگویتان نظر می­دهند را تحمل کنید! در این مقاله می­خواهیم در مورد راه های طراحی لوگو جدید و خلاقانه صحبت کنیم، آماده ورود به دنیای طراحی لوگو هستید!؟ اگر جواب مثبت است مقاله را ادامه دهید.

نحوه طراحی لوگو جدید

  • نکته اول

در ابتدا باید گفت اگر مصمم هستید برای یک کسب و کار لوگویی جدید خلق کنید باید ذهنتان را از کلیشه ها دور کنید این حرف بدین معنی نیست که شما باید از دیگر لوگو ها ایده نگیرید! این حرف اساسا درست نیست چرا که هیچ ذهنی آنقدر قدرت ندارد که از هیچ مطلق چیزی را بسازد!

پس حتی بهتر است برای طراحی یک لوگوی خوب و خلاقانه چندین و چند نمونه لوگو شیک از طراحان گرافیک را مشاهده کنید تا بدانید که از چه اصول و سبک هایی استفاده کرده ­اند! طراحی لوگو جدید شما نباید کپی از دیگر طرح ها باشد، بلکه باید فقط از نکات مثبت آنها بصورت هوشمندانه­ ای استفاده کند!! اگر درک این جمله برای شما سخت بود احتمالا در زندگی تان زیاد مجبور نبودید که خلاق باشید!

زمانی که ذهن تلاش می­کند چیز جدید بسازد از اطلاعات قبلی استفاده می­کند، ذهن شما دو انتخاب دارد یکی اینکه از اطلاعات قبلی مستقیم استفاده کند!!  و راه دیگر اینکه از اطلاعات قبلی استفاده کند اما سعی در بهتر کردن آنها کند. خلاقیت و نوآوری واقعی زمانی اتفاق می­افتد که شما در یک حوزه دانش لازم را داشته باشید و سعی کنید که این دانش را بهتر از دیگران ارائه دهید! برای خلاق تر شدن سعی کنید که خودتان را محدود به هیچ قانونی نکنید!

  •  نکته دوم

نکته دوم برای ساخت یک لوگوی خلاقانه این است که فقط شروع کنید پس از آن خلاقیت خودش می­آید، سعی کنید اتود بزنید و حداقل یک نرم افزار طراحی لوگو مثل ایلوستریتور نصب کنید!

  • نکته سوم

نکته سوم اینکه کتاب های حوزه خودتان را بخوانید کتاب خواندن باعث افزایش دانش مغز و ارائه ایده های جدید به ذهن شماست!!

  • نکته چهارم

نکته چهارم اینکه سعی کنید از تکنیک های افزایش خلاقیت مثل طوفان ذهنی استفاده کنید! یا در مکان های آرام و کم نور سعی کنید که ذهنتان را روی داشتن یک چیز فوق العاده متمرکز کنید بسیاری از ایده های خوب در تنهایی و با تمرکز بدست آمده­اند!

طراحی لوگو جدید کار سختی نیست فقط در قدم اول باید کار با یک نرم افزار خلق تصویر مثل ایلوستریتور(Adobe Illustrator) یا کورل دراو (Corel Draw) را یاد بگیرید تا بتوانید چیزی را که در ذهن دارید پیاده کنید! همچنین در قدم اول باید نقاشی را تا حدودی یاد بگیرید چرا که اولین قدم در طراحی لوگو کشیدن اتود یا طرح اولیه لوگو روی کاغذ است!

و اینکار باید خیلی خوب صورت گیرد تا بتوانید قدم های بعدی برای اجرای لوگو در یک نرم افزار گرافیکی را بردارید. روش های زیادی برای افزایش خلاقیت و نوآوری وجود دارد که در حد حوصله این مقاله آنها را شرح دادیم! در ادامه به شما می­گوییم که برای طراحی لوگو جدید بجز خلاقیت به چه فاکتور های دیگری نیاز است!

ویژگی های یک لوگو مناسب

1. به یک زمان یا مکان خاص تعلق ندارد

یک لوگوی خوب علاوه بر جدید بودن از آن مکان یا زمانی خاص نیست! منظور از مکان این است که بهتر از نماد های محلی یا حتی کشوری در طراحی لوگو استفاده نکنید! چرا که شما باید به عنوان یک شرکت یا استارت آپ نشان دهید که همیشه ایده بین المللی شدن را دارید و به علاوه به حدی به تمامی فرهنگ ها احترام می­گذارید که نمی­توانید اعلام کنید طرفدار یکی از آنها هستید!

مورد دیگر زمان است لوگوی شما باید به صورتی طراحی شود که تا 5 یا 10 سال آینده و یا بیشتر اصطلاحا از مد نیفتد! یا بهتر بگوییم متعلق به یک زمان خاص نباشد که پس از مدتی که از آن زمان گذشت دیگر نتوان اعتباری برای لوگو قائل شد!

 

2. سادگی و پرهیز از شلوغ کاری

شاید بار ها شنیده باشید که در طراحی لوگو سادگی اصل بسیار مهمی است! تا جایی که می­توانید از شلوغ کاری در طراحی لوگوی جدید خود پرهیز کنید! فقط زمانی لوگو باعث افتخار شما خواهد شد که به سادگی در ذهن مردم حک شود و یک لوگوی پیچیده این خاصیت را ندارد!

زمانی لوگویی عالی ساخته­اید که چه یک فرد سالخورده و چه یک فرد بسیار جوان بتوانند آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند! ساختن لوگو شبیه این نیست که حتما باید یک برند را معرفی کنید بلکه بیشتر به این موضوع ارتباط دارد که چقدر لوگو در دل های می­نشیند!! شما با موجوداتی بسیار احساساتی به نام انسان سروکار دارید پس حواستان باشد چه چیزی را به آنها تحویل می­دهید!

3. طراحی لوگو جدید باید دارای رنگ خوبی باشد

مسئله ­ای که نمی­شود آن را انکار کرد تاثیر بسیار زیاد رنگ روی روحیه انسان است! دقت کرده­اید در بهار بخاطر سرسبزی و ایجاد فضای سبز بیشتر مغز آرامش بیشتری دارد!؟ و در پاییز به دلیل وجود رنگ نارنجی و قرمز بیشتر انرژی بالاتری دارید و خلاق تر می­شوید! یک طراح خبره لوگو می­دانید که لوگویش علاوه بر خلاقانه بودن باید دارای رنگ متناسب و اصولی نیز باشد!

مثلا اگر در حوزه پزشکی فعالیت دارید پس رنگ سبز رنگ بسیار خوبی برای نشان دادن درمان و تسکین درد هاست! حواستان باشد که معمولا بهترین لوگو های دنیا یک یا دو رنگ دارند!! که رنگ دو مکمل رنگ اول است! لازم نیست خودتان را درگیر پیدا کردن رنگ مکمل یا متضاد رنگ اصلی لوگویتان کنید صد ها وبسایت وجود دارند که فقط کافی است کد یا نام رنگ مورد نظرتان را به آنها بدهید تا رنگ های مکمل و مرتبط را به شما نشان دهند!!

4. طراحی لوگو جدید باید نشان دهنده اهداف بازاریابی باشد

هر کس که به دنبال ساخت یک برند است برای ادامه حیات برند و انگیزه نیاز به درآمد زایی دارد!! پس یک لوگو همیشه با اهداف بازاریابی ساخته می­شود اما زمانی اهداف بازاریابی محقق می­شود که لوگو مرتبط با برند باشد! لوگو از روانشناسی رنگ ها و اشکال کمک گرفته باشد! لوگو تاثیر گذار و دوست داشتنی باشد و در آخر لوگو با علاقه ساخته شده باشد!

برای مشاهده هزینه طراحی لوگو توسط رایامارکتینگ می توانید به منوی ” لیست هزینه و زمان ” مراجعه کنید. درصورت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ی قیمت گذاری می توانید مقاله های مرتبط از جمله ” تعرفه طراحی لوگو چه قوانینی دارد؟

” را مطالعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.