مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره ارزش طراحی لوگو

مفید بود؟

طراحی لوگو و نحوه محاسبه تعرفه طراحی لوگو همیشه یکی از مباحث مورد علاقه من بوده است چرا که برندسازی در یک کسب و کار اهمیت فراوانی دارد و اولین قدم برندسازی در واقع طراحی لوگو است یا بهتر بگویم که اگر قصد ساخت یک برند قدرتمند را دارید باید یک لوگو یا آرم باشد که همیشه حضور شما را اعلام کند و شما را از بقیه متمایز کند!

زمانی که یک تلویزیون را می­بینید که آرم شرکت ال جی را دارد این ثابت می­کند این محصول متعلق به شرکت ال جی است و تمام افتخار محصول، حق اختراع و مسئولیت محصول را ال جی بر عهده دارد! بدون یک لوگوی خوب ممکن است هیچ گاه از دیگر برند ها متمایز نشوید!!.

طراحی لوگو به کسب و کار شما روح دوباره­ای می­بخشد و هویت بصری شما را تعریف می­کند. در این مقاله قصد نداریم به خود طراحی لوگو و قوانینش بپردازیم بلکه این تصور را داریم که شما در حالی به سراغ این مقاله آمده­اید که اهمیت طراحی لوگو را می­دانید، در این مقاله از از قوانین هزینه طراحی لوگو می­گوییم!

یعنی اینکه به شما می­گوییم که باید در مقابل تحویل یک لوگو چقدر بپردازید و نرخ ها چگونه است در واقع قصد ما توضیح این نکته است در ازای چه ویژگی های اضافی در یک لوگو قیمت آن بالاتر می­رود یا در کل چند نوع لوگو داریم و عملیات چقدر طول می­کشد! و برای یک لوگو که نیازتان را برطرف کند باید چقدر بپردازید؟!

قوانین تعرفه طراحی لوگو

تعرفه طراحی لوگو به چندین و چند عوامل مختلف بستگی دارد و حتی می­توان گفت قیمت طراحی لوگو از 30 هزار تومان تا 100 میلیون تومان می­باشد! چرا که تعرفه طراحی لوگو نرخ ثابتی ندارد! که یک اتحادیه آن را تعیین کند و روی آن بازرسی داشته باشد!! البته تعیین تعرفه طراحی لوگو به عواملی بستگی دارد که در صورت اطلاع مشتری از وجود این عوامل قیمت را می­پذیرد و نیازی به تعیین نرخ از طرف دولت نیست!!

فقط باید بدانید که قوانین تعرفه طراحی لوگو چیستند! در ابتدا باید بدانید که طراحی لوگو خود را برعهده چه کسی می­گذارید! مسلما یک فرد مشهور در طراحی لوگو چندین برابر دستمزدش بیشتر از یک طراح لوگو تازه کار است! و یا برخی شرکت ها چندین و چند تحقیق روی زمینه کاری شما انجام می­دهند و لوگوی شما را با حساسیت بالا می­سازند.

در حالی شرکت هایی دیگر هستند که فقط کار شما را به یک نفر طراح دورکار می­سپارند و پس از آن در یک مدت زمان معین لوگو را تحویل شما می­دهند، معلوم است که شرکت های اولی هزینه بیشتری از شما طلب می­کنند! بحث تجربه طراح لوگو بسیار مهم است هر چه فرد خبره تر می­شود قیمت کار او نیز بالاتر می­رود! در ادامه برخی از فاکتور هایی که در تعیین تعرفه طراحی لوگو موثر هستند را بصورت مختصر نام برده­ایم:

نوع یا طرح لوگو

لوگو ها انواع مختلفی دارند مثلا لوگوی شرکت Google یک لوگو تایپ است! یعنی لوگو با تایپ یک کلمه ساخته شده است! این نوع لوگو ها از نظر طراحان دردسر کمتری دارند و معمولا قیمت طراحی لوگوتایپ کمتر از دیگر انواع است! اگر یک نماد را بخواهید به عنوان لوگو نشان دهید مثل لوگوی شرکت اپل، قیمت طراحی لوگوی شما کمی بیشتر می­شود!.

از دیگر انواع مهم لوگو، لوگوی لتر مارک یا مونوگرام است که حرف اول نام شرکت تان یا … را به شکل یک نماد درمی­آورند!

مثل شرکت تسلا (tesla) یا شرکت مک دونالد (mac donald) مونوگرام هستند. چیزی که باید بدانید این است که طرح یا نوع لوگو زیاد روی قیمت تاثیر چندانی نمی­گذارد! مثلا ممکن است یک طراح گرافیک تازه کار از شما بابت لوگوتایپ 300 هزارتومان، و بابت لوگو سمبلیک یا دارای نماد 400 هزار تومان درخواست کند.

در حالی که یک طراح گرافیک مشهور ممکن است برای لوگوتایپ درخواست 5 میلیون و برای لوگو سمبلیک درخواست 5 میلیون و 500 هزار تومان کند! پس می­بینید که اگر چه نوع یا طرح لوگو مهم است اما فاکتور های دیگر مسلما تاثیر بیشتری روی قیمت نهایی می­گذارند!

تعداد اتود

طراحان لوگو برای ساخت یک لوگو اولین اقدامی که باید انجام دهند ایجاد طرح اولیه لوگو روی کاغذ است که البته برای اینکار باید شناخت خوبی از برند لوگو پیدا کنند و یک ایده اولیه داشته باشند. به ایجاد طرح اولیه لوگو روی کاغذ اتود گفته می­شود! معمولا وقتی تقاضا طراحی لوگو داشته باشید طراح برای شما چند اتود می­زند و آنها را برایتان ارسال می­کند تا یکی را انتخاب کنید.

هر چه از طراح لوگو درخواست تعداد اتود های بیشتری کنید هزینه طراحی لوگو شما بالاتر می­رود! هر چند امکان دارد که خود شما نقاش باشید یا بتوانید اتود های خوبی بزنید و یا فقط خودتان قادر باشید طرح اولیه چیزی که در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید که اگر این کار را انجام دهید شرکت طراحی گرافیک یا طراح گرافیک هزینه اتود زنی را از شما مطالبه نخواهد کرد فقط نسبت به اجرای لوگو از شما پول می­گیرد.

تعداد ویرایش های لوگو براساس خواست مشتری

پس از انتخاب طرح اولیه لوگو شما باید به درخواست مشتری ویرایش های لازم را انجام دهید برخی از مشتریان بسیار سخت گیر هستند و ممکن است چندین و چند بار از شما درخواست ویرایش یک لوگو را داشته باشند و برخی از مشتریان نیز فقط اگر طرح اولیه را به خوبی اجرا کنید درخواست هیچ گونه ویرایشی را ندارند!

هر چه تعداد ویرایش درخواستی مشتری بالاتر باشد هزینه طراحی لوگو بالاتر می­رود و از فاکتور های مهم در تعیین تعرفه طراحی لوگو است.

تحقیقات کامل روی برند و بازار هدف

شرکت های بزرگ طراحی لوگو که این کار را با دقت فوق العاده زیاد برای شما انجام می­دهند بخاطر شناسایی رقیبان شما، تحقیق کامل روی مشتریان شما، روی بازار هدف و … هزینه بسیار بیشتری نسبت به طراحان گرافیک مستقل و شرکت های دیگر از شما می­گیرند! البته ممکن است یک طراح گرافیک مستقل نیز به تحقیق کامل از شما بپردازد و سپس طراحی لوگو را آغاز کند.

که با این کار تعرفه طراحی لوگوی شما با قیمت های بسیار گران تری روبرو است! در واقع اگر شما صاحب یک برند بزرگ هستید حتما باید کسی که طراحی لوگو شما را بر عهده می­گیرد چندین روز فقط درباره اینکه شرکت شما چه کاری انجام می­دهد و لوگو قرار است چه کسانی را تحت تاثیر قرار دهد تحقیق کند!!هر چند این امر بسیار مهم است و در نهایت شما صاحب لوگویی با معنا و بسیار مناسب خواهید بود.

اما توصیه می­شود اگر صاحب یک استارت آپ یا کسب و کار سنتی تازه متولد شده هستید نیازی نیست هزینه بالایی برای اینکار بپردازید فقط خودتان خلاصه­ای از ماهیت برندتان، محصولات و خدماتی که ارائه می­دهد را به طراح لوگو بدهید. این تحقیقات کامل برای برند های جاافتاده بهتر است! (یک استارت آپ باید مراقب بالا رفتن هزینه ها باشد وگرنه با مشکلات مالی سختی روبرو خواهد بود!)

توجه به روانشناسی رنگ، شکل و نماد

دیگر فاکتور مهم در تعرفه طراحی لوگو توجه به اصول حرفه­ای طراحی لوگو و مرتبط کردن این اصول با برند شماست! به عنوان مثال اگر شرکت شما در زمینه کالا های لوکس فعالیت می­کند پس رنگ های طلایی و مشکی تاثیر بیشتری روی مخاطبین شما می­گذارند و با توجه به روانشناسی رنگ باید از این دو رنگ در طراحی لوگو استفاده کنید.

همچنین مبحثی به نام روانشناسی اشکال داریم که به عنوان مثال می­گوید که شکل دایره نشان صمیمیت بیشتر است پس اگر برند شما در زمینه سرگرمی فعالیت دارد باید طراح لوگو با هوشمندی چند دایره در لوگو جای دهد!! و یا بحث معناشناسی نماد ها را داریم که مبحث مهمی است در کل اگر طراح گرافیک یا شرکت طراحی گرافیک بخواهید این موارد را برای شما به درستی لحاظ کند هزینه طراحی لوگو شما افزایش می­یابد

زمان طراحی لوگو

از دیگر فاکتور های مهم در تعرفه طراحی لوگو زمان طراحی لوگو است ممکن است که شما طراحی لوگو فوری را تقاضا کنید و اگر به عنوان مثال برای طراحی لوگو شما 10 روز زمان نیاز باشد شما بخواهید که در 5 روزه انجام شود مسلم است که طراح گرافیک باید چند شب را بیدار بماند تا کار را سر وقت تحویل دهد پس قیمت طراحی لوگو شما بالاتر می­رود!

و یا یک مثال دیگر برای درک اهمیت زمان در طراحی لوگو این است که اگر طراحی لوگو شما به قدری حساس باشد که یک ماه از وقت طراح گرافیک را بگیرد مسلما قیمت بالاتری خواهد داشت نسبت به زمانی که لوگویی سفارش می­دهید که در 5 روز قابل اجراست! پس هر چقدر لوگوی فوری تر باشد و زمان بیشتری برای طراحی بخواهد قیمت طراحی لوگو بالاتر می­رود!

تعرفه طراحی لوگو چگونه در وبتو محاسبه می­شود؟

حال می­خواهیم تعرفه طراحی لوگو را در یکی از بهترین شرکت های دیجیتال مارکتینگ ایران ببینیم، شرکت وبتو با دارا بودن نزدیک به 11 هزار طراح گرافیک قیمت طراحی لوگو را بی نهایت پایین آورده است! در رایا مارکتینگ چهار نوع لوگو ارائه می­شود: 1. لوگو نمادین یا سمبلیک، 2. لوگو تایپ، 3. لوگو ترکیبی (تلفیقی از لوگو تایپ و لوگو نمادین) و 4. لوگو مونوگرام یا لتر مارک

 فاکتور های مهم برای رایا مارکتینگ عبارتند از زمان تحویل لوگو، تعداد اتود و تعداد ویرایش! (مانند بسیاری از دیگر شرکت های دیجیتال مارکتینگ امکان مشاوره طراحی لوگو بصورت رایگان وجود دارد!).\

سخن پایانی

حال که با تعرفه طراحی لوگو یک شرکت دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید باید به شما بگوییم که همانطور که قبلا در همین مقاله بحث شد هیچ قانونی برای نرخ طراحی لوگو وجود ندارد و اصلا تصور نکنید که قیمت دیگر شرکت ها به این شرکت نزدیک است! هر شرکت نسبت به کاری که ارائه می­دهد قیمت های مختلفی دارد! شما امکان ثبت سفارش شرکت های خارجی را نیز دارید که اگر نمی­خواهید که هزینه های شما بالا برود.

با توجه به ارزش پایین پول ملی ما در برابر دیگر کشور ها توصیه می­شود که از خدمات طراحان و شرکت های داخلی استفاده کنید چرا که هم شایستگی لازم را دارند و هم هزینه ها تا حد زیادی پایین می­آید. در آخر به این نکته باید توجه کرد که در سال های اخیر طراحی لوگو با کمک هوش مصنوعی در حال رونق گرفتن بوده است و امکان دارد که در سال های آینده با ارائه برخی اطلاعات به پلتفرم های موجود بدون دخالت انسان بتوان یک لوگوی شیک تحویل گرفت!!

در حال حاضر استارت آپ های ایرانی توجهی به این مسئله نشان نداده­اند و طبق بررسی ها شرکت های خارجی نیز در این زمینه خیلی قوی نیستند!. بلکه باید منتظر بود که در سالیان آینده هوش مصنوعی چگونه می­تواند انتظارات ما از طراحی لوگو را برآورده کند! فراموش نکنید با یادگیری طراحی لوگو در کورل دراو یا سایر برنامه های گرافیکی می توانید خودتان اقدام به طراحی لوگو کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.