مقالات آموزشی

یادگیری کامل صفر تا صد ساخت پادکست‌

مفید بود؟

همه‌ی‌ِ آن‌چه دانستن درباره‌ی روش‌های ساخت پادکست نیاز دارید! 

تا به حال رویای این‌که یک برنامه‌ی رادیویی را میزبانی و اجرا کنید، داشته‌اید؟ در زمینه‌ی موسیقی و اجرا فعالیت دارید و دلتان می‌خواهد صدای‌تان به گوش عده‌ی بسیاری برسد؟ چندین دهه‌ی قبل این رویای محال، به سختی به دست می‌آمد یا می‌بایست راه طولانی را برای کسب آن طی می‌کردید. اما امروزه با معرفی تکنولوژی ساخت پادکست

، این رویا تا حد زیادی جامه‌ی عمل پوشیده است.

با تشکر از وب جهان‌گستر و اتصال میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان به اینترنت، رویای شما به حقیقت مبدل گشته است. بلاگینگ یا وبلاگ نویسی، به هر صورتی‌که باشد، تمامی انسان‌های جهان امروز را به یک گزارشگر تبدیل نموده است؛ که به شیوه‌های گوناگون به دنبال یافتن سوژه و گزارش آن به جهانی نامحدود از کاربران مجازی هستند.

پادکست‌ها و ساخت پادکست در این دوره، تبدیل به برگ برنده‌ی بسیاری از برندها، شرکت‌ها و حتی مجریان شده است. چه بسیار مجریان ناشناسی که با موضوعات و ساخت پادکست‌های جذاب، توانستند عده‌ی بی‌شماری از مخاطبان را به خود جذب کنند.

پادکست‌ها نیز درست مانند سایر تکنولوژی‌های جهان، از صفر شروع کرده‌اند. عده‌ی بسیاری بر این باورند که پادکست‌ها، نسخه‌ی بروز شده‌ی برنامه‌های رادیویی قدیمی هستند. سرویس پادکست‌ها، زمینه‌های نامحدود و موضوعات گوناگونی را متوجه خود ساخته‌اند. از سویی، پلتفرم‌های مختلفی توجه خود را به ساخت پادکست‌ها و انتشار آن‌ها معطوف کرده‌اند.

برنامه های پادکست

کاربران اینترنتی به سادگی می‌توانند فایل‌های پادکست را با فرمت‌های خاص دانلود نموده و در هر زمان و هر مکانی، از گوش سپردن به آن لذت ببرند. با وجود این‌که نام پادکست، حاصل ترکیب آی‌پاد (iPod) با Broadcast است، این برنامه‌های سرگرم‌کننده تنها به دستگاه‌های شرکت اپل خلاصه نمی‌شوند و پلتفرم‌های متعددی را در بر می‌گیرند.

برخلاف بسیاری از برنامه‌های رادیویی آنلاین، نیازی نیست شما بلافاصله و به صورت زنده در بحث شرکت نمایید. بسیاری از این برنامه‌ها، به طور رایگان در فضای اینترنتی قابل دانلود و پخش هستند، در هر جایی‌که نیاز بود می‌توانید آن‌ها را قطع کرده، به کار خود برسید و پس از اتمام کار خود، مجددا ادامه‌ی آن را گوش دهید.

اگرچه پادکست‌های بسیاری نیز برای دانلود شدن، نیاز به خرید اشتراک یا “دنبال نمودن” کانال برنامه دارند. به این طریق، بسیاری از پادکست‌سازان (که به اختصار پادکستر نامیده می‌شوند) توانایی کسب درآمد از طریق ساخت پادکست‌های خود و انتشار آن‌ها را پیدا می‌کنند.

آیا ساخت پادکست نیاز به مهارت خاصی دارد؟ 

اگرچه شرکت‌ها و نهادهای بسیاری به ساخت پادکست‌های حرفه‌ای و تخصصی روی آورده‌اند؛ هنوز هم بیشترین درصد این صنعت در دست پادکسترهای آماتور و تازه‌کار است. پادکسترهایی که از استودیوهای خانگی و با ساده‌ترین لوازم، اقدام به ساخت پادکست و پخش آن در پلتفرم‌های متعدد می‌کنند.

مهم‌ترین شاخص تفاوت پادکست

مهم‌ترین شاخص تفاوت پادکست با برنامه‌های رادیویی، این‌ست که پادکست‌ها را نمی‌توان به قوانین کشوری محدود کرد و برای پخش آن، نیاز به دریافت صف طویلی از مجوزهای مختلف ندارید. این امر، یکی از دلایلی‌ست که افراد تازه‌کار اما علاقمند را به ساخت پادکست تشویق می‌کند. از سویی، یکی از موارد تفاوت دیگر در میان برنامه‌های رادیویی و پادکست، این‌ست که پادکست‌ها به موضوع خاصی محدود نمی‌شوند؛

با توجه به قوانین محدود کننده‌ی مجوزهای قانونی، بر خلاف برنامه‌های رادیویی، ساخت پادکست را نمی‌توان به مبحث خاصی محدود نمود. موضوع یک پادکست می‌تواند راجع به آخرین اخبار تکنولوژی روز باشد، جدیدترین تیترهای خبرهای جنایی دنیا را به گوش شما برساند یا به سادگی شامل “از هر دری حرف زدن” باشد.

برخلاف عده‌ی بسیاری، صنعت رو به رشد ساخت پادکست‌ها، بسیاری از شنوندگان وفادار و حامی را نیز شامل می‌شود. شنوندگانی که هر هفته به شما سر می‌زنند، برنامه‌های شما را با علاقه دنبال کرده، به شیوه‌های مختلف از شما حمایت می‌کنند. از سویی، پادکست‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی، حجم سنگینی از اطلاعات را به گوش شما برسانند. ویژگی‌های آموزشی-اطلاعاتی پادکست‌هاست که علاقمندان بسیاری را به این صنعت پرطرفدار جلب نموده است.

چگونه می‌توان به پادکست گوش داد؟ 

گوش دادن به پادکست، درست مانند ساخت پادکست آسان و ساده است. تنها با چند گام ساده و مهارت یافتن در فرایند جستجو در اینترنت، می‌توانید به گنجینه‌ی بی‌نهایتی از پادکست‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید. این شما هستید که انتخاب می‌کنید به چه ژانر، چه محتوا و چه اندازه‌ای از پادکست گوش فرا دهید.

منتهی اگر هیچ ایده‌ای درباره‌ی گوش دادن به پادکست ندارید و وسط دریایی از پادکست‌های متعدد سرگردان مانده‌اید؛ بهتر است قدم به قدم با نکات زیر پیش روید:

1- مراجعه به سایت پادکست:

اول از همه می‌بایست به یک سایت پادکست مراجعه کنید. برای انجام این‌کار، پلتفرم‌های مرتبط با پادکست‌ها، مانند اسپاتیفای، Pocket Cast، TuneIn و… وجود دارند که می‌توانید از خدمات بسیارشان بهره‌مند گردید.

2- گوش دادن به صورت آنلاین :

تمامی این سایت‌ها و پلتفرم‌های انتشار پادکست، برنامه‌های متعددی را در ژانرهای مختلف به شما پیشنهاد می‌کنند. می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از این برنامه‌ها، به اپیزودهای آن دسترسی پیدا کنید. مهم نیست که از تلفن همراه هوشمند، کامپیوتر، لپ‌تاپ یا حتی تب‌لت خود برای دسترسی به پادکست‌ها استفاده می‌کنید؛ می‌توانید به سادگی پادکست‌ها را به صورت آنلاین گوش دهید یا برای سادگی بیشتر، آن‌ها را دانلود نمایید.

3-  برنامه های پخش پادکست:

برخی از برنامه‌های پادکست، سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌های مخصوص پادکست، نیاز به ثبت‌نام و دنبال شدن دارند. درست به همان‌گونه که صفحات اجتماعی متعددی را در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، با فشردن دکمه‌ی Subscribe و عضو شدن در برنامه‌ی خاصی، می‌توانید به اپیزودهای آن دسترسی پیدا کنید.

البته توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌های پادکست، یا نسخه‌ی پرمیوم برخی از اپلیکیشن‌های پخش پادکست، نیاز به پرداخت هزینه‌های خاصی دارند. برای پخش پادکست‌ها نیز می‌توانید از خودِ پلتفرم پخش پادکست (مانند اسپاتیفای)، یا Windows Media Player،Apple Quicktime، VLC media player و برنامه‌های پخش فایل‌های چند رسانه‌ای استفاده نمایید.

اگر به دنبال شیوه‌های ساخت پادکست هستید، باید این نکته را نیز ذکر کنیم که ساخت پادکست بستگی به فرمت فایل ساخته شده نیز دارد. شاید جالب باشد که بدانید 250 فرمت مختلف برای فایل‌های صوتی در جهان وجود دارد! منتهی امروزه تنها تعدادی از آن‌ها رواج زیادی دارند؛ که به عنوان مثال می‌توان به mp3، ahx، band، dsm، koz و pvc اشاره کرد. 

نحوه‌ی ساخت و انواع پادکست‌ها 

ضبط و ساخت پادکست، درست مانند نحوه‌ی گوش دادن به آن ساده و راحت است. برای ساخت پادکست، قدم به قدم با نکات زیر پیش بروید:

1- یک میکروفن را به کامپیوتر خود وصل کنید.

2- یک برنامه‌ی ضبط صدا در کامپیوتر خود نصب کنید:

 این برنامه عموما به صورت رایگان در سایت‌های مختلف برای نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. معروف‌ترین نسخه‌های این برنامه شامل  Audacity، Record for All و  Easy Recorder V5 می‌شوند.

3- با ضبط هرچه که قصد گفتن آن را دارید، یک فایل صوتی بسازید:

 می‌توانید در این فایل تنها سخن بگویید، آواز بخوانید و حتی یک موسیقی بسازید! سپس فایل صوتی به دست آمده را ذخیره کنید.

4- در نهایت، می‌توانید فایل صوتی خود را در یکی از پلتفرم‌های پخش و ساخت پادکست؛

یا حتی سایت‌های مخصوص ساخت پادکست بارگذاری نمایید. برخی از ابزارهایی که برای ساخت پادکست موثر و سودمند خواهند بود، شامل FeedForAll، AudioBlogger و Replay Radio می‌شوند. 

پادکست‌های ویدیویی، نوع دیگری از پادکست‌های پرطرفدار 

تا به حال بیشتر به مبحث پادکست‌های صوتی پرداختیم و ویژگی‌های آن‌ها را به دقت بررسی نمودیم. حال وقت آن رسیده که به نوع دیگری از پادکست‌ها، یعنی پادکست‌های ویدیویی رسیدگی نماییم. پادکست‌های ویدیویی که گاه ویدیوکست (Videocast) نیز نامیده می‌شود، محتوای صوتی پادکست‌ها را با جلوه‌های ویژه‌ی تصویری تلفیق می‌کند. حاصل این تکنولوژی، ایجاد ویدیوهای خاص و ویژه برای ویدیو پادکسترهاست.

هنرمندانی که به ساخت پادکست‌های ویدیویی می‌پردازند؛ عموما ویدیو پادکستر، فیلم‌ساز، ولاگر (مخفف ویدیو بلاگر) و… نامیده می‌شوند. چرا که فعالیت‌های آن‌ها صرفا بر روی انتشار پادکست‌های تصویری متمرکز شده است. البته مشخص است که ویدیو پادکست‌ها نیز، طرفداران خاص خود را دارند و تجارت گسترده‌ای را به خود جلب نموده‌اند. چه تجارت‌های کوچک و چه بزرگ می‌توانند خدمات، محصولات و برند خود را از طریق ساخت پادکست‌های ویدیویی تبلیغ نمایند.

علاوه بر این‌که ویدیو پادکست‌ها ساختار ساده و مقرون به صرفه‌ای در مقایسه با سایر ویدیوهای تبلیغاتی دارند، مدرن‌تر هم هستند و پرستیژ بالاتر آن‌ها توجه عموم مردم را بیشتر به محتوای پادکست ویدیویی جذب می‌کند. بیزینس‌های کوچک حتی می‌توانند با یک دوربین معمولی، نرم‌افزار ادیت ویدیو و اینترنت، به سادگی اقدام به تولید محتوای پادکست نمایند.

در صورت تمایل می توانید مقاله ی ” باید و نباید های تبلیغات پادکست، چگونه باید پادکست خود را تبلیغ کرد؟ ” را نیز مطالعه کنید.

چگونه می‌توان پادکست‌های ویدیویی تماشا کرد؟ 

1- ویدیو پادکست خاصی را جستجو نمایید:

حتی می‌توانید آن را در موتورهای جستجوی خاص ویدیو پادکست‌ها، مانند Videocasting Station، Vodstock

و Open Media Network جستجو و پیدا کنید.

2- آن ها را دانلود کنید یا به صورت آنلاین ببینید:

می‌توانید با دستگاه هوشمند خود، مانند تلفن همراه، کامپیوتر، لپ‌تاپ و… پادکست‌های ویدیویی را دانلود نمایید یا به صورت آنلاین آن را تماشا نمایید.

3- در برنامه ی پادکست عضو شوید:

پلتفرم‌های خاص ویدیو پادکست و پادکست‌های صوتی، به شما این امکان را می‌دهند که از آخرین بروز رسانیِ پادکست‌ ویدیویی محبوب خود باخبر شوید. پس در صورت نیاز، در برنامه‌ی پادکست مد نظر خود عضو شوید و به طور مرتب آن را دنبال نمایید.

چگونه می توان پادکست ویدیویی ساخت؟

حال سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید، این‌ست که چگونه می‌توان پادکست ویدیویی ساخت؟ البته که ساخت پادکست‌های ویدیویی به مراتب دشوارتر از پادکست‌های صوتی‌ست. برای ساخت پادکست‌های ویدیویی، می‌توانید شگردهای زیر را پیاده نمایید:

1- ویدیویی مدنظر را فیلم‌برداری کنید:

2- ویدیو را در کامپیوتر خود بارگذاری کرده، با کمک یک نرم‌افزار ادیت ویدیو، افکت‌های خاص و گرافیک‌های مدنظر خود را به آن بیفزایید.

3- حجم و اندازه‌ی ویدیوی شما اهمیت بسیاری دارد. اول هدف خود را مشخص کنید که قصد دارید پادکست ویدیویی شما به صورت آنلاین استریم شود یا قابل دانلود باشد؟ سپس با برنامه‌های خاص حجم آن را بدون کاهش کیفیت، کم کنید.

4- از سایت‌های مختص هاستینگ پادکست کمک بگیرید و ویدیو پادکست خود را بارگذاری کنید.

برای مشاهده هزینه تولید پادکست

یا سایر خدمات توسط وبتو به منوی لیست هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.