مقالات آموزشی

روند طراحی سوال ، آشنایی با کلید راهگشای مصاحبه

مفید بود؟

اگر شما مسئول استخدام کارمندان جدید باشید ، باید با نحوه طراحی سوال  و بدست آوردن اطلاعات درباره آن فرد که در نهایت منجر به مصاحبه میشود سر و کار داشته باشید. آماده شدن برای مصاحبه با سوالات مناسب بسیار مهم بوده  وباعث میشود به آنچه که از یک مصاحبه نیاز دارید برسید. برای نحوه طراحی سوال ، باید هدف مصاحبه را بفهمید، شخص مصاحبه کننده را بشناسید و بدانید که از او چه چیزی میخواهید.

روش اول : مصاحبه با یک کارمند ذاتی

  1. سوژه مورد نظر خود را به عنوان یک فرد باهوش ببینید

بدون توجه به اینکه درحال جذب کارمند برای چه شغلی هستید، باید سوالات را به گونه ای طراحی کنید که یک فرد باهوش و خلاق بتواند به آنها پاسخ دهد و همچنین نباید نحوه طراحی سوال به شکلی سخت باشد که هیچ کس نتواند به آنها پاسخ دهد.

هنگام طراحی سوال قبل از مصاحبه ، خودتان را هم به جای مصاحبه گر و هم به جای مصاحبه کننده قرار دهید.

گذاشتن خود به جای فردی که قرار است به سوالات پاسخ دهد ، به شما کمک خواهد کرد تا سوالاتی طراحی کنید که قابل پاسخگویی هستندو یک محتوای با کیفیت خلق کنید. از طرفی شما باید بتوانید به سوالاتی که خودتان طرح کرده اید جواب دهید.

همچنین میتوانید در نهایت پاسخ های قبلی خودتان را با پاسخ های هر فردی که متقاضی استخدام است مقایسه کنید. با فرض اینکه مخاطب شما یک فرد باهوش است ، میتوانید با قرار دادن سوالات چالش برانگیز ، همیشه بهترین فرد را برای این کار پیدا کنید.

با طراحی سوال خلاقانه و استدلالی شروع کنید.

یک سوال استدلالی ، هیچگاه با یک بله یا خیر پاسخ داده نمیشود و معمولا هم نمیتوان گفت که پاسخ درست بوده  یا اشتباه میباشد.

یک سوال این چنینی باعث میشود که متقاضی احساس راحتی بیشتری بکند و وقتی این اتفاق بیفتد بیشتر درگیر سوالات خواهد شد.

 سوالاتی مانند :(( ارتباطت با افرادی که قبلا با آنها کار میکردی چونه بوده است؟ خوب بوده یا بد ؟)) باعث میشود شرایط فرد را بسنجید و بفهمدید که آیا برای محیط کار شما مناسب است یا خیر. معمولا متقاضیان، در مصاحبه ها از رئیس ها و کارفرمایان قبلی خود بدگویی نمیکنند و این سوالات باعث میشوند دیدگاه اصلی آنها را بیابید.رئیس

سوالات را به گونه ای طراحی کنید که بتوانید سطح اطلاعات متقاضی درباره شرکت خودتان را بفهمید.

هدف شما این است که بفهمید که فرد متقاضی چقدر درباره شرکت شما اطلاعات دارد ، نه تنها اطلاعات سطحی و بی ارزش، بلکه بفهمید که چه مقدار اهداف شرکت را فهمیده و متوجه میشود.

سوالاتی که دیدگاه فرد متقاضی را درباره شغل مد نظرش نشان میدهند ، میتوانند آگاهی فرد را نسبت به شرکت نشان دهند.ممکن است بپرسید : من را قانع کن که  این محصول شرکت را از تو بخرم.این پرسش سریعا به شما نشان خواهد داد که آیا فرد میتواند در جایگاه شرکت قرار گیرد یا خیر .

 بر اساس شغلی که برای متقاضیان در نظر دارید، با آنها کمی مدارا کنید . برای مثال اگر شغل مورد نظر، کاری دفتری است و ارتباطی با خرید و فروش ندارد ، تنها چیزی که باید برایتان مهم باشد انجام امور دفتر است.

همچنین شما میتوانید بپرسید : یک سال بعد از اینکه استخدام شدید را تصور کنید ، چه دستاورد هایی برای خود متصور هستید؟ این سوال باعث میشود تا به آینده نگری و دیدگاه فرد نسبت به آینده خود در شرکت پی ببرید . اینگونه سوالات سبب خواهند شد افرادی که تنها فرم استخدام را به ظاهر مطالعه کرده اند و آینده ای برای خود نمی بینند از لیست کنار گذاشته شوند. How to Write Interview Questions

 

خود  را برای خلاصه کردن پاسخ های متقاضی و رفتن به سوال بعدی آماده کنید.

 

تکرار کردن دوباره  پاسخ ها ، به شما فرصتی میدهد تا اطلاعات را یک بار دیگر تجزیه و تحلیل کرده و بتوانید سوال بعدی خود را آماده کنید.

شما میخواهید که دانش یک متقاضی درباره موضوعی خاص را بسنجید . برای مثال اگر یکی از متقاضیان گفت : من در شرکت قبلی خود یک گروه بزرگ اجرایی را مدیریت میکرد، شما میتوانید پاسخ او را تکرار کنید و به سراغ سوال بعدی بروید که مثلا در باره مهارت های مدیریتی میباشد.

بعد از اینکه پاسخ او را تکرار کردید ، نه کلمه به کلمه بلکه به صورت خلاصه، میتوانید بلافاصله بپرسید: امکانش هست چند مهارت کلیدی خود در رابطه با مدیریت یک گروه را بیان کنید و فکر میکنید آن مهارت ها چقدر به شرکت ما ارتباط دارد؟

سوالاتی بنویسید که به وسیله آنها مهارت های اساسی فرد متقاضی را بشناسید

 در طول مصاحبه ، سوالاتی با خود داشته باشید که تعامل فرد متقاضی با زندگی واقعی را بسنجید و مهارت های ابتدایی او را بیازمایید.

از متقاضی بخواهید که چندین مورد از مسئولیت ها و عملکرد های شغل را بیان کند و اینکه چه مسائل چالش برانگیز در این شغل میبیند. در اینجا میتوانید یک لیست از پرسش ها و پاسخ هایی که به نظر شما درست است داشته باشید.

 برای مثال اگر فرد مورد نظر در کار با Photoshop مهارت داشت، میتوانید بپرسید که چند وقت است که با این نرم افزار کار میکند و یا اگر هم خودتان توانایی کار کردن از این نرم افزار را دارید ، میتوانید درنحوه طراحی سوال ، سوالی خاص از بخش هایی از نرم افزار مطرح کنید. مثلا میتوانید نحوه طراحی بنر ، طراحی کارت ویزیت یا جا به جایی قطعاتی از عکس ها را بیان کنید. اگر توانست این مسائل را به خوبی توضیح دهد ، میتوان مطمئن شد که این مهارت را به خوبی میداند.

سوالاتی بپرسید که متقاضی را به چالش بکشند

باید سوالاتی طرح کنید که بتوانید عملکرد فرد را تحت فشار و استرس بسنجید و ببینید در این شرایط چه واکنشی از خود نشان میدهد.

 برای نمونه میتوانید بپرسید : به نظر شما بهتر است که آدم  عالی باشد اما وقت نشناس و یا خوب باشد ولی سروقت حاضر شود؟ پاسخ فرد به شما نشان میدهد که او چه نوع کارمندی است؟  و همچنین بر اساس جواب او ، دیدگاهش نسبت به شغل و شرکت را متوجه خواهید شد.

 از او درباره آخرین باری که از بسیار عصبانی شده و اینکه چطور آن را مدیریت کرده بپرسید . این یک سوال خوب و قدیمی در نحوه طراحی سوال برای مصاحبه میباشد که به وسیله آن میتوانید از میزان خودآگاهی او و توانایی مدیریت در مواقع آگاه شوید.

سوالات مکالمه محور و تحلیلی بپرسید

شما باید مهارت های اجتماعی، صداقت ، وظیفه شناسی و شخصیت یک متقاضی را به خوبی بشناسید. در اصطلاح ، به اینگونه مهارت ها ، مهارت های نرم میگویند .

هنگام طراحی سوالات ، آنها باید به گونه ای باشند که مصاحبه را به جریان بیندازند. اولین سوال باید روند مصاحبه را برای سوژه مورد نظر آسان کند و طوری باشد که بتوانید خلاصه ای از گذشته ی فرد بفهمید. بعد از آن سوالی قرار میگیرد که به وسیله آن بتوانید مهارت های شغلی او را بیابید و بعد از همه اینها ، درنهایت سوالاتی مربوط به شخصیت فرد مطرح میشود.

لیستی از سوالات غیر مرتبط با کار نیز در اختیار داشته باشید. برای مثال میتوانید بپرسید : از نظر شما باهوش ترین فرد چه کسی است و چرا؟ یک سوال اینچنینی میتواند ارزش ها  و آرزوهای او را نشان دهد و دلیل این پرسش از نگاه او ، نحوه  طراحی سوال به این شکل ، میتواند درکی که او از دیگران دارد را برای شما روشن میکند.

 از او بپرسید: چه کار روزمره ای شما را تا آخر عمرشغلیتان  خوشحال خواهد کرد؟ این سوال به شما میگوید که چه چیزی باعث خوشحالی او در سر کار خواهد شد . اگر هم او جواب درستی به این سوال نداد خواهید فهمید که او در این شغل خوشحال نخواهد بود و درنهایت اگر پاسخ فکر شده و حساب شده  باشد و مربوط به شغل باشد ، می دانید که می توانید شخصی داشته باشید که به شما وفادار خواهد بود.

 برای نمونه از او بپرسید:فرض کنید که شما این شغل را با همه ی مزایا و حقوقش دارید، چه پیشنهاد کاری از شرکتی دیگر را خواهید پذیرفت؟ در جواب این سوال شما ارزش های کاری و شغلی او را خواهید فهمید و اینکه آیا او را میشود با پول خرید یا خیر.

در طراحی سوال از چندین سوال تجربه محور آماده استفاده  کنید

بر اساس پاسخ های سوالات قبل ، احتمالا باید اطلاعات مفیدی از سابقه متقاضی داشته باشید. اما حتما باید سوالاتی داشته باشید که بر طبق آنها ، بیشتر به سوابق و تجربیات او پی ببرید.

میتوانید از او بخواهید که یک دستاورد و موفقیت خاص در شغل قبلی خودش را که احتمال میدهد در این شغل هم برایش اتفاق بیفتد  برایتان شرح دهد ، چون عملکرد کاری گذشته یک فرد، شاخص خوبی برای موفقیت در آینده با شما خواهد بود

از داوطلب در مورد زمانی بپرسید که او به طور حرفه ای موفق شد، اما تجربه آن را دوست نداشته و نمی خواهد آن را دوباره تکرار کند. این پرسش نیز به شما میفهماند که آیا او همیشه عملکرد و وظیفه های   شغلی را درک میکند یا خیر.

نتیجه گیری از مصاحبه

وقتی که سوالات را مینویسید ، در آخر نیز زمانی را برنامه ریزی کنید تا داوطلب نیز سوالات خود رابپرسد.

سوالاتی که داوطلب میپرسد بسیار ارزشمندند. آنها نشان میدهند که این فرد چقدر آماده شروع این شغل است.

 در طول مصاحبه ، حتما از داوطلب تشکر کنید و سپس مراحل بعدی و نحوه ارتباط با خودتان را برای او شرح دهید.

پیشنهاد می کنیم مقاله جذاب بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا را نیز مطالعه کنید.

روش دوم : مصاحبه برای یک مقاله

تحقیق بر روی فرد مورد نظر

قبل  از طراحی سوال برای مصاحبه برای یک مقاله ، تولید پادکست یا هر چیز دیگری ، باید حتما تا جایی که میتوانید اطلاعات کافی درباره او جمع آوری کنید.

شناخت درباره خود او ، موفقیت ها ، شکست ها و شخصیتش ،باعث میشود که سوالات بنویسید که بهترین نتیجه از آنها حاصل شود.

در اینترنت به دنبال مقاله های دیگران درباره او بگردید. نکاتی از زندگینامه او که بعدا میخواهید درباره آنها در مصاحبه صحبت کنید بنویسید.

هدف خود از مصاحبه را بنویسید

بعد از اینکه فرد مورد نظر را به خوبی شناختید، حالا وقت آن است که هدف خود را از مصاحبه کردن بدانید.

شناخت هدف ، به شما کمک میکند سوالاتی طراحی کنید که مسیر مصاحبه را به درستی هدایت کنند. همچنین باعث میشود در صورتی که مکالمه از مسیر اصلی خود خارج شد، بتوانید شرایط را کنترل کنید.

هدف باید یک جمله خبری کوتاه و مختصر باشد. میتواند به سادگی جمله : من می خواهم [نام مصاحبه شونده] من را در روند نوشتن آخرین رمانش راهنمایی کند و چالش هایی را که با آن روبرو شده است را به من  بیاموزد.

با سوالات ساده شروع کنید

هنگام نوشتن سوالات ، سعی کنید با پرسش هایی ساده و نرم شروع  کنید تا  مصاحبه کم کم به جریان بیفتد.

 اینگونه سوالات باعث میشوند که فرد احساس راحتی کرده و راحت تر به بقیه سوالات جواب دهد. این سوال ها باید خیلی ساده و بدون بحث و جدل بوده و همچنین به دور از چالش باشند.

 از قانون : آن را دور بریز استفاده کنید. یعنی سوالات ابتدایی به گونه ای باشند که تاثیری در اطلاعات اصلی مصاحبه نداشته و بتوانید آنها را دور بریزید.

سوال های خلاقانه بپرسید

بدون توجه به اینکه مصاحبه شما صرفا جنبه گزارشی داشته یا فقط برای جمع آوری اطلاعات این کار را میکنید، قطعا  برای هدفی مشخص با این فرد مصاحبه میکنید. باید سوالات به گونه ای باشند که منجر به گفت و گو به هردونفر شوند و به شکل بله یا خیر نباشند.

 میتوانید سوال هایی مثل : کدام بخش از این موضوعی که درباره اش صحبت کردیم را دوست داشتید؟ این کار باعث میشود که دید کلی درباره ادامه مصاحبه پیدا کنید.

بر اساس زمینه و موضوع مصاحبه ، شما میتوانید مخاطب را کمی تحت فشار بگذارید. زیاد سخت نگیرید ، اما اگر درحال مصاحبه برای یک مقاله هستید ، باید تا جایی که میتوانید اطلاعات کسب کنید . هنگام نوشتن و طراحی سوالات ، یک نقل قول قدیمی از آن شخص پیدا کنید و در مصاحبه سوالی قرار دهید که : شما قبلا گفته بودید { نقل قول مربوطه} ، چرا فکر میکنید که این درست است؟

سوالات متفکرانه و تعاملی  بپرسید

شما میخواهید ارزش ها و طرز فکر این فرد را بدانید. کاری کنید که سوژه شما مدام به عقب برگشته و داستان یا خاطره ای تعریف کند تا اطلاعات شما کامل تر شود.

 در طرح سوالات ، تا جایی که میتوانید درباره حرفه  او اطلاعات به دست آورید. سپس میتوانید از همین اطلاعات برای هدایت مکالمه استفاده کرده و بعد از آن بپرسید : چه سختی های غیر منتظره ای در حرفه خود داشتید ؟همچنین میتوانید سوالی داشته باشید که مخاطب را وادار کرده تا به گذشته کاری خود نگاه کند . مثل : زمانی که کار خود را شروع کردید ،فکر میکردید آن را چگونه به پایان برسانید؟

سوال هایی بنویسید که خود پاسخ آنها را میدانید

سوالاتی بنویسید که خودتان پاسخ آنها را از قبل میدانید .

 باید بدانید که چه سوالاتی بیشترین اطلاعات را به شما میرسانند . اگر جواب بعضی سوالات را میدانید ، ممکن است لازم نباشد که بعضی از آنها را بپرسید.هنگام طراحی سوالات سعی کنید که سوالاتی قرار دهید که پاسخ آنها را میدانستید ، اما با اندکی تغییر در این سوال ها ، میتوانید پاسخی که از قبل میدانستید را با جواب جدید سوژه مقایسه کنید

سوالاتی بپرسید که پاسخ هایی احساسی دریافت کنید

دقیقا مانند سوالات استدلالی ، شما باید سوال هایی طراحی کنید که درمقابل آنها پاسخی احساسی دریافت کنید.

 هنگام نوشتن سوالات ، به دنبال چیز هایی درباره سوژه بگردید که میدانید که میتوانید در مقابل آن پاسخ احساسی بگیرید. آیا این فرد کتابی منتشر کرده که فروش خوبی نداشته است؟ آیا سوژه شما قبل از اینکه به موفقیت برسد دچار مشکلاتی شده است؟

 اگر چیزی پیدا نکردید ، آماده باشید که سوالی در لحظه و در حین مصاحبه بنویسید و در این مورد از بحث های صورت گرفته در خود مصاحبه کمک بگیرید و دقت کنید که سوالات حتما با (چرا) و (چگونه) باشند.

( چرا احساس کردید که به هدف خود نخواهید رسید؟) ( چه چیزی باعث انگیزه بیشتر شما در این راه شد و الان چه حسی درباره آن دارید؟)

از تکنیک توپ موج دار استفاده کنید

به سوالاتی که نوشته اید نگاه کنید. کدام سوال ها یکسان بوده یا شبیه یکدیگرند؟ اگر متوجه شدید که سوالات زیادی شبیه هم هستند ، حتما سعی کنید آنها را تغییر دهید.

. سوال توپ موج دار شما نباید سوالی تهاجمی بر علیه سوژه باشد. میتواند سوالی ساده و گاه خنده داری مثل 🙁 غذای تمرینی شما وقتی که روز بدی را سپری کرده اید چیست؟) باشد.

  • سوالات خود را بررسی کنید

دوباره نگاهی به سوالات خود کرده و آنهایی که فکر میکنید نیاز به تغییر دارند و  به شما در رسیدن به هدف مصاحبه کمکی نمیکنند را عوض کنید.

در طول یک مصاحبه واقعی ، به سوال های خود اطمینان کنید ، اما به گونه ای نباشد که تمامی آنها را کلمه به کلمه بیان کنید. بگذارید جریان مصاحبه شما را جلو ببرد. تا جایی که میتوانید تمامی سوالات را بپرسید ، اما گاهی اوقات لازم میشود از برخی سوالات چشم پوشی کنید.

روش سوم : مصاحبه کردن با افراد معروف و الهام بخش

بر روی فرد تحقیق کنید

قبل از اینکه بتوانید سوال بنویسید ، لازم است اطلاعات زیادی درباره  او کسب کنید . از آنجا که فردی که با او مصاحبه میکنید انسان معروفی است ، ممکن است از قبل اطلاعاتی درباره او داشته باشید ، اما مطمئن باشید اطلاعات بیشتر ضرری ندارد.

 دانستن درباره اینکه این فرد کیست، دستاورد ها ، شکست ها و شخصیت او ، بهترین کمک را به شما در کسب بهترین نتیجه میکنند. همچنین اطلاعاتی که از قبل درباره او دارید را یادداشت کنید.

 در اینترنت درباره سوژه جستجو کنید . درباره سرگذشت و زندگینامه او نوشته و سعی کنید بخش های خاصی از آن را یادداشت کرده تا در مصاحبه استفاده کنید.

اهداف خود برای مصاحبه را بنویسید

به خاطر اینکه سوژه مورد نظر فرد قابل احترامی بوده و شما او را تحسین میکنید ، حتما اهداف خود از انجام این مصاحبه را بنویسید. البته این مورد به نحوه طراحی سوال شما نیز بستگی دارد

شناخت اهداف ، به شما در نوشتن سوال ها و در نهایت به هدایت بهتر مصاحبه کمک میکند . همچنین باعث میشود که مصاحبه ، از مسیر اصلی خود خارج نشود.

 هدف شما باید جمله ای ساده ، ولی درعین حال جامع و کاربردی باشد. مثلا میتواند به سادگی جمله : من میخواهم ( نام فرد ) مسیر خود در نوشتن جدیدترین رمانش و سختی هایی که درگیرش شده  را به من نشان دهد. هدف شما باید یک جمله مشخص بوده  و تعیین کند که شما از مصاحبه چه چیزی میخواهید.

با یک سوال ساده شروع کنید

هنگامی طراحی سوال ها ، به این نکته توجه کنید که باید به گونه ای باشند که به طور طبیعی مکالمه را به جریان بیاندازند. از آن جا که شما به دنبال ایجاد گفتگو با این شخص هستید ، پس باید سوالات را به شکلی بنویسید که زیاد چالش برانگیز نباشند.

. در نحوه طراحی سوال خود دقت کنید، یک سوال ساده باعث میشود که سوژه احساس راحتی بیشتری کرده و مکالمه به جریان بیفتد. اینگونه سوالات باید ساده بوده و هرگز از سوال های چالش برانگیز استفاده نکنید.

درباره استراتژِی ها ، روند و روش های او برای رسیدن به اهدافش بپرسید

یک لیست از سوالاتی بنویسید که بستگی به چیز هایی که از این فرد یاد گرفتید و چیز هایی که میخواهید درباره او یاد بگیرید دارند . باید مکالمه را با سوالاتی آغاز کنید که هنگامی که توسط سوژه پاسخ داده شدند ، بتوانید دیدی جامع نسبت به موضوع پیدا کنید .

. برای مثال،اگر فرد مورد نظر شما یک دکتر است، میتوانید از او بپرسید که چند سال طول کشید تا مدرک خودرا بگیرد ؟ چه درس هایی را برای این رشته خوانده است ؟ چگونه توانسته با وجود سختی ها در مسیر هدف خود باقی بماند؟

مقاله جذاب هنر نوشتن متن مصاحبه را نیز از دست ندهید!

از اطلاعات خود برای طراحی سوالات خاص استفاده کنید

از آنجا که شما این فرد را میشناسید ، باید سوالاتی خاص درباره زندگی ، تجربیات گذشته ، اهداف و دستاوردهای او بنویسید.

 در نحوه طراحی سوال ، وقتی میخواهید سوالات را طراحی کنید ، به این فکر کنید که چه چیز هایی درباره این فرد میدانید. میتوانید سوال هایی به شدت عمیق بنویسید که تا به حال از آنها پرسیده نشده است .

 شما قبلا سوالات عمومی را پرسیده اید ، حال وقت آن رسیده که سوال هایی مفهومی و احساسی بپرسید تا پاسخی غیر قابل انتظار دریافت کنید .

سوال های استدلالی و مفهومی بپرسید

سوالات خود را خوب بگردید و مطمئن شوید سوالاتی وجود دارند که نشود آنها را با بله یا خیر پاسخ داد .

سوالات مفهومی بپرسید. شما در حال مصاحبه هستید تا اطلاعات بیشتری راجع به این فرد بدست آورید و بیشتر شبیه او شوید، پس سعی کنید با او  مکالمه خوبی داشته باشید.

برای مثال میتوانید سوالاتی مثل : کدام بخش از این موضوعاتی که درباره آنها صحبت کردیم را بیشتر دوست داشتید؟ اینگونه سوال ها باعث میشوند اطلاعات بیشتری درباره او بدست بیاورید.

هنگام نوشتن سوالات ، خود را به جای سوژه مورد نظر بگذارید. تصور کنید در آینده شخصی می آید و میخواهد با شما مصاحبه کند. فکر کنید که دوست دارید بیشتر چه نوع سوالاتی از شما پرسیده شود؟ دوست دارید چه داستان ها و نکاتی از زندگی خود را به اشتراک بگذارید؟

 وقتی خود را به جای او قرار دادید ، سوالاتی بنویسید که فکر میکنید سوژه شما هم مانند خودتان با آنها احساس راحتی میکند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.