14 ایده برای پادکست که میتواند برای شنوندگان شما الهامبخش باشد
در ایران تعداد افرادی که به پادکست گوش میدهند در حال افزایش است. این روند افزایشی را شما در بین مسافرانی که در هنگام سفر به پادکست گوش میدهند و یا در بین برخی از افرادی که در هنگام پیادهروی به آن گوش میدهند، خواهید دید. افزایش استفاده از پادکست به گویندگان آن این فرصت را میدهد تا بتوانند از این طریق کسب درآمد کنند اما برای کسب درآمد از طریق گویندگی باید بدانیم چگونه پادکست بفروشیم و بهترین ایده برای پادکست چیست؟
برای درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم نخست باید در زمینه آموزش ساخت پادکستهای فوق حرفهای اطلاعات کافی کسب کنیم و اولین مرحله برای آن یافتن ایده برای پادکست است. مسلماً درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم برای کسی که تازه وارد این حرفه شده است ممکن است دشوار باشد اما نگران نباشید ما در این مقاله راهحلهای لازم برای فروش آن را خدمت شما ارائه خواهیم داد. نخست بیایید به چند ایده برای ساخت پادکست اشارهکنیم.
تحقیق در مورد موضوعات مختلف پادکست برای درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم
وقتی به دنبال این هستید که چگونه پادکست بفروشیم باید اولین کاری که انجام دهید این باشد که یک پادکست تأثیرگذار ایجاد کنید اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ پاسخ، اطمینان از ارائه یک ایده پادکست خوب و تأثیرگذار است که بتواند مخاطب را جذب سازد. پادکست شما باید هیجانانگیز و منحصربهفرد باشد.
فرض کنید پادکست شما روی بازاریابی یک کسبوکار یا خدمات متمرکز شده باشد، شما باید موضوعات مرتبط با صنعت یا تجارت مربوط به خود را انتخاب کنید و به این ترتیب اسپانسرهای خود را میتوانید جذب کنید. بهعنوانمثال، اگر یک برنامه سلامت را بازاریابی میکنید، میتوانید پادکست مربوط به ورزش ایجاد کنید.
به این ترتیب یاد گرفتیم چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم. جالب است بدانید که گاهی اوقات انتخاب موضوع پادکست بدون هیچ ربطی با کسبوکار شما، در صورت جالب بودن ممکن است باعث کسب درآمد برای شما شود. این یک استراتژی است که در پادکست کمدی شبکه Earwolf با عنوان “چگونه این کار ساخته شد؟” استفاده شده است.
خاص بودن نکته دوم برای درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم؟
در جهان حدود 1 میلیون پادکست فعال وجود دارد اگرچه آنها بهاندازه مجموعه وبسایتها و وبلاگها بزرگ نیستند اما واقعیت همچنان باقی است که پادکست یک بخش شلوغ از فضای آنلاین است؛ بنابراین برای پاسخ به این سؤال که چگونه پادکست بفروشیم باید اطمینان حاصل کنیم که پادکستهای ما تا حد امکان از پادکستهای معمولی متمایز باشند.
پادکستهایی که روی موضوع یا موضوعات بسیار خاص متمرکز نشده باشند، به احتمال زیاد در این مجموعه گم میشوند. بهعنوانمثال بیایید پادکست نکات ارتباطی را در نظر بگیریم. شما میتوانید در این پادکست در مورد نحوه برقراری ارتباط والدین با فرزندان و یا نحوه برقراری ارتباط کارمندان یک دفتر با همدیگر بحث کنید.
این ویژگی جزئی مخاطب بالقوه شما را جذب ساخته و زاویه منحصربهفردی را به پادکست شما میبخشد. مخاطبان هدف شما محتوای آن را بینقص و باارزش میدانند زیرا این پادکست مستقیماً به آنها و یا اشخاص دیگر اشاره میکند. در نتیجه آنها فکر خواهند کرد که پادکست فقط برای آنها ساخته شده است.
فکر کردن به نیازها و علایق مخاطب بهعنوان سومین راهکار برای درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم
اگر از من بپرسند که “چگونه پادکست بفروشیم؟” من بهعنوان یک خریدار پادکست شما خواهم گفت که “در پادکست شما چه چیزی برای من وجود دارد؟” این سؤالی است که ما بارها باید از خود بپرسیم. در واقع، این سؤال قبل از هر تصمیمی است که برای پادکست خود میگیریم و یا قبل از هر اقدامی که در طول روز برای آن انجام میدهیم.
انسانها بهطور طبیعی در جهت منافع خود حرکت میکنند؛ بنابراین اگر میخواهید درآمد پادکست بالایی داشته باشید باید به نیاز مخاطب دقت کنید؛ بنابراین، با معرفی پادکست به شنوندگان خود شروع کنید و اینکه چرا این اپیزود از پادکست، به وقتی که شما برای آن میگذارید، میارزد.
آیا شما در این پادکست در حال ارائه یک راهحل برای حل یک مشکل هستید؟ یا اینکه به مخاطبین خود نکته مهمی میگویید که میتوانند به کمک آن زندگی خود را تغییر دهند؟ بهعنوانمثال، اگر ایده پادکست شما در مورد آرام کردن ذهن است، پادکست خود را با این سؤال شروع کنید که “چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟” تا توجه شنوندگان به پادکست شما جلب شود.
استفاده از داستانسرایی در پادکست خود، بهعنوان چهارمین نکته برای پاسخ به این سؤال که چگونه پادکست بفروشیم
راز بهترین پادکستها در همه زمانها نوع محتوای آنها است و چه محتوای بهتری از داستان وجود دارد؟ بیان داستانهای جالب در پادکست باعث میشود شنوندگان منتظر اپیزود جدید شما باشند. برای یک سازنده پادکست، داستانسرایی مانند اکسیر، طول عمر پادکست شما را افزایش میدهد و شما زمانی که مخاطب خود را جذب ساختید میتوانید از آنها حق اشتراک دریافت کنید یا بخواهید برای گوش دادن به ادامه اپیزودها مبلغی را پرداخت نمایند.
راه دیگر پیدا کردن یک اسپانسر است. در حقیقت اگر به دنبال کسب درآمد از پادکست خود هستید پیدا کردن یک اسپانسر بهترین راهکار برای شما است. برای این منظور کافی است اسپانسر خود را توجیه کنید که از این طریق میتواند به سود موردنظر خود دست یابد.
تولید پادکست باید به صورت مداوم انجام شود تا به این ترتیب بتوان اسپانسر خود را علاقهمند به سرمایهگذاری در آن کرد. نوع موضوع پادکست نیز در درک این واقعیت که چگونه پادکست بفروشیم به شما کمک میکند. بهعنوانمثال، اگر پادکست شما از نوع آموزشی باشد و روی سایت ایتوک سنتر آن را بارگذاری کرده باشید، مخاطبان شما بهصورت نامحدود میتوانند آن را خریداری کرده و دانلود کنند.
مرور یک کتاب یا یک فیلم در پادکست خود بهمنظور درک اینکه چگونه پادکست بفروشیم
ارتباط افراد با محتوایی که آنها را در معرض تجربه کاملاً جدیدی قرار میدهد، آسانتر است. تجربه جدید میتواند هر چیزی باشد از یک کتاب گرفته تا یک فیلم. حتی اگر موضوع پادکست شما یک فیلم یا یک کتاب پرطرفدار باشد و شما بتوانید چند نکته جالب و یا گفتگوی بالقوه را از درون آن بیرون بکشید، میبینید چگونه شنوندگان پادکست به پادکست شما جذب میشوند.
این نکته برای پادکست Potterless بهخوبی کارکرده است، درحالیکه میزبان این پادکست یک جوان 25 ساله است و در آن مشغول خواندن و بحث در مورد انواع کتابهای هری پاتر با طرفداران او است. حال این سؤال پیش میآید که چگونه کتاب صوتی بفروشیم؟
بسیاری از افراد به دلیل مشغلههای کاری قادر نیستند کتاب بخوانند. مسلماً این افراد اگر به فایل صوتی کتاب موردعلاقه خود دسترسی پیدا کنند بابت خرید آن حاضر هستند پول خرج کنند؛ بنابراین اگر شما به دنبال درآمد از این راه هستید، به این نکته دقت داشته باشید که کتابهای صوتی را تولید کنید که در بین شنوندگان پادکست پرطرفدار باشد.
صحبت در مورد حوادث خارقالعاده بهعنوان راهی مؤثر برای کمک به درک این مسئله که چگونه پادکست بفروشیم
گاهی اوقات در زندگی ما یا دیگران اتفاقهای عجیبوغریبی میافتد که هیجانانگیز یا قابلتوجه هستند. وقتی چنین اتفاقاتی رخ داد، آنها را از پادکست خود دریغ نکنید. بهعنوانمثال، شما در اخبار یا روزنامه میبینید که یک مرد 60 ساله از بیماری سرطان نجات پیدا کرده است؛ بنابراین شما میتوانید اتفاقاتی از این دست را در موضوع پادکست خود وارد کنید.
انجام این کار دو مزیت دارد، اول اینکه به شما کمک میکند از فشار انتخاب یک موضوع خوب برای پادکست خود خلاص شوید و دوم اینکه به مخاطبان شما یک پادکستی را میدهد که ارزش شنیدن دارد. البته توجه داشته باشید که اپیزود پادکست شما نباید کاملاً مربوط به اخبار باشد. شما فقط میتوانید بخشی از آن را به اتفاقات اخیر اختصاص دهید و افراد را وادار کنید تا مشتاقانه منتظر این اتفاقات باشند؛ اما تأثیر موسیقی برای پادکست بهمنظور درک این مطلب که چگونه پادکست بفروشیم چیست؟
و چرا پخش موسیقی پسزمینه “مناسب ” باعث افزایش فروش میشود؟ بر اساس مطالعهای که در سال 2016 انجام شد، رستورانهایی که ترکیبی از موسیقی متناسب با فرهنگ خود را در زمان سرو غذا برای مشتریان خود پخش میکردند، توانستند فروش بیش از 9 درصد را تجربه کنند. همین امر در فروش پادکست نیز تأثیر گذاشته است. موسیقی پادکست شما باید متناسب با موضوع آن انتخاب شود تا اثرگذاری کافی را بر روی مخاطب داشته باشد و فروش شما را بیشتر کند.
صحبت در مورد نظرسنجیها، مطالعات و حقایق موجود در جهان بهعنوان آخرین راهکار برای اینکه چگونه پادکست بفروشیم؟
آیا تابهحال فکر کردهاید که چرا مردم به فهرستهای واقعی، نظرسنجیها و مطالعات معتبر علاقهمند هستند؟ دلایل این امر دور از ذهن نیست. چنین مواردی دانش مخاطبین شما را بهروز میکند که بهنوبه خود باعث میشود همه آنها احساس باهوش بودن و بهروز بودن کنند. همچنین این نوع پادکستها دیدگاه آگاهانهای در مورد یک موضوع ارائه میدهند.
برای ذکر نمونهای از این نوع پادکستها، میتوان به پادکست بن گرینفیلد اشاره نمود. گرینفیلد نهتنها نظرسنجیها یا مطالعات اخیر را برای مخاطبین خود به اشتراک میگذارد بلکه افکار خود را نیز در مورد آن به اشتراک میگذارد.
در آخر باید گفت برای پاسخ به این سؤال که چگونه پادکست بفروشیم میتوان گفت، بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکتها میتوانند از طریق پادکست کالا و خدمات خود را بفروشند؛ بنابراین این شرکتها میتوانند اسپانسرهای مالی خوبی برای سازندگان پادکست باشند اما همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد برای متقاعد ساختن اسپانسر مالی، پادکست شما باید بهاندازه کافی در جذب مخاطب موفق باشد.