بازاریابی الکترونیکی که آن را با نام های دیگر مانند: بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تحت وب و بازاریابی آنلاین نیز میشناسند را میتوان اینگونه تعریف کرد که هدف از بازاریابی الکترونیکی معرفی برند و محصولات به صورت گسترده است که نتیجه این عملکرد افزایش فروش محصولات و همچنین کسب درآمد زیاد است که تمامی این فعالیت ها در محیط اینترنت و شبکه های اجتماعی انجام میشود.
در گذشته بازاریابی به صورت سنتی انجام میشد اما به دلیل دردسر ها و مشکلاتی که برای سازمان ها و صاحبان مشاغل داشت امروزه جای خود را به بازاریابی الکترونیکی داده است. چه بازاریابی سنتی و چه بازاریابی الکترونیک هر دو یک هدف اصلی را دنبال میکنند و آن هم جذب مشتری و فروش بالا است.
تفاوت این دو بازاریابی در روش های انجام بازاریابی است که بازاریابی الکترونیکی توانسته است با روش های نوین و مدرن بسیار موفق تر از بازاریابی سنتی عمل کند. در بازاریابی اینترنتی هزینه بسیار از حاشیه های بازاریابی سنتی حذف شده است. بنابراین مدیران و صاحبان مشاغل مختلف برای معرفی کسب و کار خود به صورت گسترده نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارند.
امروزه بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی مانند: اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، یوتیوب، توییتر و … بسیار انجام میشود و نتایج مثبتی را برای کسب و کار های مختلف دارد اما باید این نکته را حتما در نظر داشت که تبلیغات الکترونیکی حتما توسط افراد با تجربه در این زمینه انجام شود اگر این تبلیغات بدون کیفیت لازم در اینترنت انجام شود نه تنها برای شما سودی نخواهد داشت بلکه باعث بی اعتمادی نسبت به برند شما شود که خسارتی جبران ناپذیر خواهد بود.
بازاریابی الکترونیکی چیست؟ و عملکرد آنها چگونه است؟
همانطور که گفته شده بازاریابی آنلاین برای افزایش فروش محصولات شما و همچنین معرفی کسب و کار شما به صورت گسترده کاربرد دارد. اما باید این نکته را هم توجه داشت که عملکرد بازاریابی الکترونیکی تنها برای فروش و افزایش درآمد شما نیست بلکه برای مدیریت و ارتباط بین مشتریان و کمپانی مورد نظر انجام میشود. عملکرد بازاریابی اینترنتی را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
یکپارچگی:
که تمامی فرآیند فروش تنها توسط خود شرکت و یا نمایندگی های آنها انجام میشود.
واسطه گری:
بازاریابان الکترونیکی بسته به تقاضای بازار و ظرفیت تولید کمپانی عرضه محصولات را کنترل میکنند. یکی دیگر از فعالیت بازاریابی الکترونیکی در این بخش، واسطه گری بین سرمایه داران داخلی و خارجی در امور مالی کمپانی ها است.
شما در گذشته نیاز به افراد داشتید که ویژگی های مانند: با تجربه در زمینه کار شما و فروش محصولات، فن بیان قوی،آشنا به روش های تبلیغاتی، روابط اجتماعی بالا و ظاهری آراسته را یکجا داشت. سپس با استفاده از این افراد مجبور بودید تبلیغات خود را در سطح شهر برای شرکت های مختلف انجام دهید یا نیاز به یک تیم متخصص برای تبلیغات خود داشتید که برای شما در سطح شهر تبلیغات کند.
اما امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اینترنتی و تجارت های الکترونیکی نیاز شما به افراد یا تیم ها کم شده است و شما با هزینه ای بسیار کمتر و با چند نفر متخصص در زمینه تبلیغات نوین و اینترنتی به راحتی میتوانید کسب و کار خود را در سطح کشور یا حتی جهان تبلیغ کنید.
تفاوت بازاریابی الکترونیکی و اینترنتی چیست؟
همانطور که قبلا گفته شد نام دیگر بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی اینترنتی است و شما با استفاده از روش های جدید تبلیغاتی اینترنتی و همچنین استفاده از قابلیت های اپلیکیشن های مختلف در شبکه های اجتماعی تبلیغات خود را به صورت جامع و گسترده انجام دهید. بازاریابی اینترنتی معمولا با کمک شرکت های تبلیغاتی در اینترنت انجام میشود.
شرکت های تبلیغاتی با ارائه خدماتی مانند: تولید محتوا، رپورتاژ های خبری، دیتا اینتری، طراحی لوگو و پوستر، طراحی های بنر های تبلیغاتی ثابت و متحرک، پادکست ها، طراحی وب سایت، ساخت فیلم و تیزر تبلیغاتی و … به بازاریابی الکترونیکی کمک میکنند. البته شما با استفاده از ایده های خلاقانه مانند: گذاشتن مسابقه های مختلف در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، دادن هدیه های مختلف به مشتریان، تخفیف های ویژه محصولات و …. میتوانید در بازاریابی الکترونیکی تحول جدیدی را به وجود بیاورید.
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی با هزاران روش تبلیغات مختلف و جدید میتواند گزینه بسیار مناسبی برای بازاریابی سنتی باشد. در سالهای اخیر بسیار از افراد و کمپانی ها تبلیغات خود را به صورت اینترنتی انجام میدهند و مهمترین دلیل آن هم مقرون به صرفه بودن این روش تبلیغاتی است. در بین روش های تبلیغاتی تولید محتوا و رپورتاژ نسبت به سایر روش از محبوبیت بیشتر برخوردار هستند.
این روش به شما کمک میکند علاوه بر تبلیغ کسب و کار خود در دراز مدت سبب بهبودی سئو سایت شما نیز میشود. تبلیغات رپورتاژ یا تولید محتوا از طریق سایت های پربازدید انجام میشود و شما میتوانید به صورت ماهانه یا سالانه تبلیغات خود را در این سایت های انجام دهید. شما تنها با یک بار پرداخت هزینه رپورتاژ میتوانید محصول مورد نظر خود را به صورت دائمی تبلیغ کنید.
با اهمیت بازاریابی الکترونیکی بیشتر آشنا شویم
امروزه کاربران زیادی در اینترنت و شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند و همین امر سبب میشود تا بازاریابی الکترونیکی بتواند تاثیر گذاری بیشتری را روی کاربران داشته باشد. بنابراین مهم ترین اهمیت بازاریابی اینترنتی اثرگذاری روی کاربران اینترنتی است. اما چگونه این اثر گذاری مثبت باشد؟ روش های جذاب، خلاقانه و کامنت های مثبت در شبکه های اجتماعی میتواند در بازاریابی کسب و کار تان بسیار عملکرد مثبتی داشته باشد.
بازاریابی الکترونیکی باید توسط افراد حرفه ای و متخصص در زمینه سئو انجام شود. سئو به شما کمک میکند تا تبلیغات خود را به افراد بیشتری نشان دهید. رایامارکتینگ یکی از سه شرکت برتر کشور در زمینه تبلیغات اینترنتی است که میتواند با استفاده از خدماتی که به شما ارائه میکند به کسب و کارتان رونق ببخشد.
تولید محتوا و سئو
مهمترین و محبوب ترین روش تبلیغاتی که توسط این شرکت انجام میشود تولید محتوا و سئو است که این روش هم در اینترنت و هم در شبکه های اجتماعی قابل استفاده است. رایا مارکتینگ با داشتن 7000 نویسنده در زمینه سئو میتواند کمک زیادی برای داشتن تبلیغاتی موثر به شما کند. البته این شرکت خدماتی مانند: طراحی وب سایت، طراحی لوگو، طراحی بنر های ثابت و متحرک، پادکست و … را نیز انجام میدهد. رایا مارکتینگ کیفیت خدمات خود را کاملا تضمین میکند و برای اثبات این ادعا برخی از مواقع رپورتاژ های را به صورت هدیه به مشتریان میدهد.
بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی در گذشته با استفاده از روش های تبلیغاتی قدیمی انجام میشد. تبلیغات سنتی برای مدیران و صاحبان مشاغل هزینه های زیادی را داشتند و دلیل اصلی بالا بودن هزینه های آنها داشتن حاشیه های زیاد بود به طور مثال شما برای پخش تراکت مجبور بودید ابتدا تبلیغات خود را طراحی و سپس چاپ کنید هر کدام برای شما هزینه های جداگانه ای داشت و سپس توسط افراد آنها را در سطح شهر پخش میکردید که مجبور بودید به این افراد نیز حقوق دهید.
بنر های تبلیغاتی
یا اگر میخواستید از بنر های تبلیغاتی یا بیلبورد های شهری استفاده کنید ابتدا باید بنر ها را طراحی و سپس چاپ میکردید و توسط یک تیم فنی آن را در سطح شهر نصب کنید. که هر کدام از این بخش های هزینه های را برای کسب و کار شما به همراه داشت اما امروزه شما با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی نیاز به بخش های چاپ و نصب ندارید و تنها نیاز به هزینه کردن در زمینه طراحی و انتشار دارید.
به طور کلی نیاز شما در تبلیغات سنتی به افراد بیشتر از تبلیغات مدرن و اینترنتی بود. تبلیغات سنتی برای تبلیغات شما نیز محدودیت داشتند و شما حداکثر میتوانستید در سطح شهر تبلیغات خود را انجام دهید. اما در تبلیغات امروزه و جدید شما میتوانید بدون محدودیت در سراسر جهان کسب و کار خود را تبلیغ کنید.
روش های بازاریابی الکترونیکی در اینستاگرام چگونه است؟
تبلیغات با استفاده از روش های جدید در دو محیط، اینترنت و شبکه های اجتماعی انجام میشود. شما میتوانید در روش اول از سایت های پربازدید کمک بگیرید و تبلیغات خود را در این سایت ها انجام دهید. برخی از این سایت ها برای مدتی به صورت کاملا رایگان کسب و کار شما را تبلیغ میکنند اما پس مدتی این تبلیغات برای شما هزینه های را خواهد داشت.
اما در روش دوم شما نیاز دارید تا در شبکه های اجتماعی مانند: instagram، تلگرام، واتساپ، یوتیوب و … یک حساب کاربری ایجاد کنید و با استفاده از قابلیت هر یک از این اپلیکیشن ها تبلیغات خود را انجام دهید. به طور مثال شما میتوانید از قابلیت لایو های اینستاگرام استفاده کنید و به صورت آنلاین با مشتریان خود صحبت کنید و درباره محصولات خود برای آنها توضیح دهید.
شما میتوانید از این قابلیت به صورت تبلیغات خلاقانه نیز استفاده کنید به طور مثال اگر کسب و کار شما رستوران یا فست فود است میتوانید با برگزاری کلاس های یک ساعته و آموزش یک غذا سریع یک ساعته در هر جلسه به راحتی میتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید و هم کیفیت کار خود را به آنها نشان دهید.
سرمایه گذاری اندک در تبلیغات
این تبلیغات هزینه ی بسیار کمی را برای کسب و کار شما به همراه دارد و شم با سرمایه گذاری اندک میتوانید بیشترین بهره برداری را از این اپلیکیشن کنید. شما همچنین میتوانید با استفاده از فیلم ها و تیزر های تبلیغاتی و انتشار آنها در این اپلیکیشن یک تبلیغات موثر به همراه یک سود دهی فوق العاده را تجربه کنید. البته استفاده از محتوا سئو شده نیز در کپشن های این فیلم ها میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و شانس دیده شدن کلیپ شما را افزایش دهد.
روش های بازاریابی الکترونیکی در شبکه های اجتماعی تلگرام و واتساپ
روش های بازاریابی در تلگرام و واتساپ نیز میتواند گزینه مناسبی باشد. telegram به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید به راحتی فایل های تبلیغاتی کسب و کارتان مانند: فایل های صوتی، فیلم های تبلیغاتی، کاتالوگ ها و … را با هر حجمی که هستند در کمترین زمان ممکن برای مشتریان خود ارسال کنید و با استفاده از صفحه های خصوصی در این اپلیکیشن جزئیات را برای آنها توضیح دهید.
شما میتوانید در این نرم افزار با ایجاد کانال و یا ابر گروه ها محصولات جدیدتان را به افراد مختلف معرفی کنید. کانال های این اپلیکیشن میتواند میلیون ها نفر عضو داشته باشد بنابراین شما میتوانید با ارائه مطالب مناسب و همچنین معرفی محصولات خود مشتریان زیادی را جذب کنید. در این نرم افزار نیز میتوانید ایده های خلاقانه داشته باشید به طور مثال شما میتوانید کانال های تلگرامی خود را به کانال های آموزشی تبدیل کنید و با برگزاری مسابقه های مختلف به برندگان کارت تخفیف کسب و کار خود را دهید و آنها را دعوت به خرید از کسب و کارتان کنید.
واتساپ نیز یکی دیگر از روش های تبلیغاتی
Whatsapp نیز یکی دیگر از روش های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. واتساپ نیز به شما امکان ایجاد گروه های مختلف را میدهد اما بزرگترین قابلیت این اپلیکیشن برقرار ارتباط های تصویری است که شما میتوانید به راحتی با مشتریان خارجی خود با کمترین هزینه صحبت کنید و محصولات خود را به آنها معرفی کنید. بنابراین علاوه بر اینستاگرام دیگر نرم افزار های شبکه اجتماعی نیز میتوانند به شما کمک کنند.
بازاریابی الکترونیکی در افغانستان چگونه است؟
اگر میخواهید در افغانستان نیز بازاریابی اینترنتی داشته باشید شما میتوانید از روش های تبلیغاتی نوین و جدیدی که گفته شد در کشور های خارجی نیز استفاده کنید و با استفاده از اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی یا سایت های پربازدید محصولات خود را در افغانستان نیز تبلیغ کنید. یوتیوب یکی از سایت های بسیار پر بازدید است. که روزانه بیش از 300 میلیون کاربر از این سایت بازدید میکنند شما میتوانید با استفاده از ساخت فیلم های با کیفیت و انتشار آنها در یوتیوب محصولات خود را به کاربران زیادی در افغانستان و جهان معرفی کنید.
برخی از سایت های انتشار آگهی نیز مانند: آگهی سبز و … وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از رپورتاژ های مختلف و انتشار آنها در این سایت های پربازدید انتشار تبلیغات خود را در افغانستان انجام دهید. شما همچنین میتوانید از واتساپ نیز برای تبلیغات اینترنتی در افغانستان استفاده کنید و با استفاده از تماس تصویری کسب و کارتان را برای افغان ها معرفی کنید و مشتریان زیادی را با استفاده از روش های که گفته شد، جذب کنید. شما با استفاده از ایده های خلاق مانند تخفیف های ویژه برای خرید کشور های خارجی نیز به جذب مشتری خود کمک دو چندان کنید.
کتاب مدیریت تبلیغات الکترونیک با رویکرد مدل های اثر بخشی
کتاب مدیریت تبلیغات الکترونیک با رویکرد مدل های اثر بخشی توسط ناصر یزدانی تالیف شده است. این کتاب با موضوع بازاریابی اینترنتی توانسته است بسیار از نکات مربوط به تبلیغات اینترنتی را به مخاطبان این کتاب آموزش دهد. قیمت این کتاب بسیار مقرون به صرفه است و شما میتوانید با خرید این کتاب اطلاعات بسیار ارزشمندی را بدست بیاورید. این کتاب شامل 7 فصل مهم در زمینه تبلیغات است که درباره انواع روش های تبلیغات و چگونگی موثر بودن این روش ها صحبت میکند. این فصل ها عبارتند از:
- فصل اول: تبلیغات و آمیخته بازاریابی
- فصل دوم: تبلیغات اینترنتی
- فصل سوم: روش های تبلیغ اینترنتی
- فصل چهارم: فرایند تاثیر گذاری تبلیغات الکترونیک
- فصل پنجم: ارزیابی و سنجش اثر بخشی تبلیغات اینترنتی
- فصل ششم: مدل های تبلیغات با رویکرد سیستمی
- فصل هفتم: مدل نوین اثربخشی تبلیغات الکترونیک برای هدایت رفتار مصرف کننده
کتاب بازاریابی ویروسی و شبکه های اجتماعی
این کتاب نگاه عمیقی به روش های بازاریابی دارد و یکی از ابزار های مهم بازاریابی به حساب میآید. این کتاب تاریخچه تغییرات کلمه بازاریابی ویروسی را بررسی میکند. این کتاب روش های بازاریابی را معرفی و نحوه استفاده و کاربرد های آنها را در رسانه ها وشبکه های اجتماعی را آموزش میدهد. این کتاب برای تمامی کسب و کار مفید میباشد و میتواند به مدیران کسب و کار های مختلف نحوه تبلیغات با استفاده از پیام های ویروسی و چگونگی معرفی محصولات خود به کاربران اینترنتی را آموزش دهد. این کتاب در اصل نوشته ماریا پترسکو با عنوان Viral marketing and social networks است که آقایان محسن توکلی و حسین نوروزی و خانم الهام قلی نژاد آن را به زبان فارسی ترجمه کردهاند. این کتاب شامل 10 فصل آموزنده درباره بازاریابی است. این فصل ها عبارتند از:
- فصل اول: بازاریابی ویروسی
- فصل دوم: شبکه اجتماعی
- فصل سوم: رسانه های بازاریابی ویروسی
- فصل چهارم: ویژگی های بازاریابی ویروسی
- فصل پنجم: تبلیغات ویروسی
- فصل ششم: بازاریابی ترکیبی
- فصل هفتم: انتشار ویروس
- فصل هشتم: نتایج و ارزیابی پیام های ویروسی
- فصل نهم: کمپین های منفی ویروسی
- فصل دهم: نتیجه گیری
کتاب استراتژی های تبلیغات اثر بخش
کتاب استراتژیهای تبلیغات اثربخش یکی از کتاب های فوق العاده آموزنده در زمینه تبلیغات و بازاریابی است که راه های اثر گذار تبلیغات را به صاحبان کسب و کار ها آموزش میدهد این کتاب نوشته یکی از مولفان بریتانی معروف به نام وینستون فلچر است که برای اولین بار در سال 1389 (2010) چاپ شد. این کتاب در سال 1396 توسط علی فروزفر به زبان فارسی ترجمه شده است و شما به راحتی میتوانید از نسخه فارسی این کتاب استفاده کنید و از مطالب این کتاب برای انجام یک تبلیغات موثر استفاده کنید.
قیمت این کتاب بسیار مقرون به صرفه است و شما با هزینه ی بسیار کمی میتوانید راه های تبلیغات و بازاریابی را به صورت جامع یاد بگیرید. نویسنده اصلی این کتاب یکی از پیشتازان عرصه تبلیغات مدرن است که تجربه های چندین ساله خود را در این کتاب آموزنده آورد است. کتاب استراتژیهای تبلیغات اثر بخش دارای 9 فصل است که عنوان های آنها را میتوانید در زیر مشاهده کنید:
- فصل اول: تبلیغات چه کاری انجام میدهد؟
- فصل دوم: صنعت تبلیغات چگونه شکل گرفته است؟
- فصل سوم: تبلیغ کنندگان؛ ماموران پرداخت
- فصل چهارم: رسانه، دمیدن در بوق های تبلیغ کنندگان
- فصل پنجم: دفترهای خلاق؛ آفرین
- فصل ششم: دفترهای خدمات رسانه ای
- فصل هفتم: تحقیق، تحقیق، تحقیق
- فصل هشتم: خوب، بد، زشت
- فصل نهم: نقش تبلیغات در جامعه
سخن آخر
توصیه که در نهایت دارم این است که حتما در تبلیغات و بازاریابی های اینترنتی از شرکت های تبلیغاتی و افراد با تجربه در زمینه سئو کمک بگیرید و هیچگاه به تنهای به راه پر پیچ و خم تبلیغات قدم نگذارید. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را با بازاریابی الکترونیکی آشنا کرده باشد.