مقالات آموزشی

برآشنایی با دو تعریف بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ و بررسی تفاوت آن ها

مفید بود؟

بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ معنای نزدیک به همی‌ دارند و گاهی اوقات به اشتباه، به جای یک دیگر به کار برده می‌شوند. برای این که با تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ آشنا شویم، ابتدا باید مفهوم این دو کلمه را بشناسیم و با کاربرد هرکدام آشنا شویم.

کپی رایتینگ، هنرمندی یک نویسنده برای تولید محتوای تبلیغاتی است و به طور عمده در متن بروشور، بیلبورد‌های خیابان، کارت‌های تبلیغاتی و…مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازاریابی محتوا، به دنبال  تولید محتوای

مفید و قابل اعتماد به مخاطب است و در قالب پادکست، وبلاگ، فیلم یا مقاله ارائه می‌شود. در ادامه با توضیح مفصل هرکدام، به تفاوت بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ به صورت جزیی اشاره می‌کنیم.
در این مقاله، قرار است تا به طور کلی، مقایسه بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ برای شما انجام شود.

بازاریابی محتوا به چه معنا است؟

همان طور که گفتیم، بازاریابی محتوا به معنای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای با ارزش برای جذب مخاطبین جدید است.نوشتن مطالب با ارزش، باعث کمک به مخاطب شما در انتخاب یا خرید می‌شود.

در واقع بازاریابی محتوا با ارائه اطلاعات سر و کار داشته و سعی دارد با دادن اطلاعات در مورد کسب و کار، برند، شغل، هنر و … خاص در اختیار مخاطبان، به آگاهی بخشی آن ها کمک فراوانی خواهد کرد. به اشتراک گذاشتن محتوای خلاقانه، سرگرم کننده، آموزشی و آگاهی بخش به جذابیت کار شما خواهد افزود و این موضوع شما را به نتیجه دلخواهتان که همان تمایل مخاطبان به خرید و یا دریافت خدمات از شما است نزدیک تر خواهد کرد. با این کار مخاطب را به مشتری تبدیل خواهید کرد بدون اینکه او را مجبور به خرید از شما کرده باشید بلکه او را ترغیب به این تصمیم کرده اید.

پس همانطور که گفته شد، شما مخاطب را مجبور به خرید نمی‌کنید، بلکه او را به سمت یک خرید آگاهانه هدایت می‌کنید که در نهایت ممکن است انتخاب مخاطب شما، خرید از طریق سایت شما باشد و یا شما را به عنوان یک مرجع قابل اعتماد، در بایگانی یا ایمیل خود ذخیره کند که بتواند به وبسایت شما بازگردد. این یکی از تفاوت‌های بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ است.

 

علاوه بر این، بازاریابی محتوا فقط به معنی جذب مخاطب در آینده نیست؛ بلکه می تواند یک منبع خوب را در اختیار آن‌ها قرار دهد. به طور مثال شما می‌توانید مطالب آموزشی را در کنار معرفی محصولات در اختیار مخاطب قرار دهید و همین طور یک بخشی را به عنوان سوالات متداول در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود ارزش مطالب شما افزایش پیدا کند و سئو وب سایت تقویت شود. همچنین امکان به اشتراک گذاری مطلب در بخش بروزرسانی انجمن می‌تواند علاوه بر اطلاع رسانی، برند شما را نیز به طور حرفه ای تبلیغ کند.

کپی رایتر چه کسی است؟

در سال‌های قبل وبلاگ نویسی محدود به دل نوشته یا خاطرات شخصی بود ولی اکنون کسب و کارهای زیادی به آن روی آورده اند. وقتی شما یک محتوای ارزشمند و مفید را به طور رایگان در وبلاگ خود با مخاطبین به اشتراک می‌گذارید،

اعتماد آن‌ها را به خود جلب کرده و این کار علاوه بر این که مخاطب را به وبلاگ شما باز می‌گرداند، بلکه باعث می‌شود خوانندگان شما به خریداران بالقوه تبدیل شوند. با این کار شما یک بازاریابی محتوا را انجام داده اید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله یک نویسنده برای تولید محتوا چه کارهایی انجام می ‌دهد؟  را که در این مسیر شما را راهنمایی خواهد کرد مطالعه کنید.

به طور کلی کپی رایتر کسی است که با بکار بردن شم و فن نویسندگی و بازاریابی به تولید مطلب و محتوا برای مشاغل، شرکت ها، برند ها و حتی برخی افراد می پردازند و به آن ها در بازاریابی و فروش محصول و معرفی خدمات کمک شایان توجهی می کنند.

هدف از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا به مخاطب کمک می‌کند تا به مطالبی که در جست و جوی آن است، دسترسی پیدا کند. همچنین اگر بتوانید محتوای جذاب و خلاقانه را به مخاطب ارائه داده و او را در رسیدن به تصمیم دلخواه و سود آور یاری دهید او را به مشتری تبدیل خواهید کرد.

پس یکی دیگر از تفاوت‌های بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ این است که مردم علاقه ای به دیدن تبلیغات ندارند و به دنبال مطالب مفید هستند. بازاریابی محتوا این کار را به کمک ویدیو، مقاله، فایل صوتی یا کتاب الکترونیکی انجام می‌دهد و هدف آن ارائه تبلیغات به گونه ای است که مخاطب دوست داشته باشد؛ این یکی از اصلی ترین تفاوت‌های بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ است.

جذب مخاطب

بازاریابی محتوا باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند و او را به عنوان یک بازدید کننده نگه دارد. بازاریابی محتوا این کار را به کمک یک محتوای ارزشمند و مفید انجام می‌دهد. محتوا به معنی ارائه اطلاعات است؛ شما با این کار سئو سایت خود را بالا برده و نام سایت شما در موتور‌های جستجو، در رتبه بالایی قرار می‌گیرد. با تقویت سئو، شما می‌توانید شانس خود را برای خرید محصولات خود و معرفی وبسایت بالا ببرید.

در بازاریابی محتوا باید به این نکته توجه داشته باشید که گوگل وبسایت‌های بروز شده را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد؛ به همین دلیل شما باید در تولید محتوا فعال باشید وگرنه وبسایت شما دور از دسترس مخاطب قرار می‌گیرد.

تبدیل مخاطب به مشتری

تبدیل مخاطب به مشتری از جمله اهداف مهم بازاریابی محتوا است. محتوای با کیفیت در این امر بسیار تاثیرگذار است علاوه بر این از داشتن صداقت غافل نمانید. زیرا اغراق و یا عدم صداقت در ارائه اطلاعات، اعتبار برند و حرفه شما را زیر سوال برده و برای برند شما وجهه خوبی نخواهد داشت.

 

 

چگونه یک بازاریابی محتوا با کیفیت داشته باشیم؟

برای شروع بازاریابی محتوا باید سه گزینه را مدنظر خود داشته باشید:

1) تعداد جستجو و پیوند‌هایی که برای محتوای شما ایجاد می‌شود را پیگیری کنید.

موسسه بازاریابی محتوا گزارش داده است که تقریبا نیمی‌از بازاریابان تعداد پیوندهای بازاریابی را که در نتیجه محتوای آن‌ها ایجاد می‌شود پیگیری نمی‌کنند. در عوض، احتمالاً بسیاری از این بازاریاب‌ها برای تعیین موفقیت، به معیارهای گسترده تری مانند ارتباطات جدید اعتماد می‌کنند؛ این اشتباه است. برخلاف ملاک‌های عمومی‌تر، نتیجه‌های جستجو کاربران، در بازاریابی به شما امکان می‌دهند افرادی را که احتمالاً علاقه واقعی به خرید یک محصول یا خدمات دارند، شناسایی کنید.

2) استخدام نویسنده‌های توانا و فروشنده‌های خوب، باعث فروش محصولات می‌شود.

اعضای تیم بازاریابی خود را تشویق کنید که email  تبلیغ محصول شما را به مدیران فروش توانا ارسال کنند. تیم شما همچنین می‌تواند زمان و هر چند وقت یک بار برای رسیدن به هر یک از امتیازاتی که شما تعیین کرده اید را تغییر دهد.

ما یک نماینده توسعه فروش یا یک بازاریاب برای بازاریابی داریم و هنگام برقراری تماس بین یک تا پنج امتیاز واجد شرایط را تعیین می‌کنیم. سپس ، پس از اتمام تماس ، فروشنده باید یک امتیاز تعیین کند. این به ما کمک می‌کند تا تشخیص دهیم که آیا بازاریابی و فروش در یک سمت هستند. اگر اینگونه نباشد ، این بحث برای هر دو تیم ایجاد می‌شود تا درک کنند که چگونه شرکت ما به عنوان یک کل باید تماس‌های فروش را مدیریت کند.

3) محتوای خود را برای بازاریابی محتوا، باکیفیت کنید.

به عنوان مثال اگر محتوای شما، از طریق تلفن منجر به دریافت بسیاری از محصولات دارای صلاحیت بازاریابی می‌شود، اما تعداد کمی‌از آنها به مشتری تبدیل می‌شوند، نشانه این است که تیم فروش شما به محتوای فعال کننده فروش بهتری نیاز دارد. همچنین می‌تواند به عدم ارتباط بین مواد بازاریابی شرکت شما و فروشندگان پیام رسان با اهداف شما اشاره کند. برای تعیین اینکه کدام یک از منابع اصلی منجر به تبدیل می‌شوند، از 20 فروش اخیر شرکت خود حسابرسی انجام دهید.

کپی رایتینگ به چه معنا است؟

در نقطه مقابل بازاریابی محتوا، کپی رایتینگ قرار دارد. کپی رایتینگ نباید با کلمه کپی رایت( حق چاپ) اشتباه گرفته شود. کپی رایت به حق قانونی انحصاری برای تولید یا فروش آثار شخصی مانند کتاب‌ها ، موسیقی یا موارد هنری اشاره دارد. هدف از کپی رایت محافظت از مطالب اصلی است که از استفاده غیرقانونی آن جلوگیری کند.

کپی رایتینگ شامل تبلیغات برای رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، نامه‌های جمع آوری کمک مالی از سازمان‌های خیریه یا نامه‌های فروش محصولات، خدمات مختلف و موارد این چنینی است که همان طور که گفته شد، از تفاوت‌های بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ محسوب می‌شود.
کپی رایتر نویسنده حرفه ای است که مسئول نوشتن متن در کپی رایتینگ است.

 

 

شما ممکن است نظریه‌های مختلفی درباره نویسندگان شنیده باشید، مانند این که نویسندگان با استعداد به دنیا می‌آیند و نمی‌توانید نحوه نوشتن را بیاموزید یا شاید برعکس آن را شنیده باشید که هیچ مهارت نوشتن وجود ندارد و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد.

نویسندگان کپی رایتینگ حرفه ای‌

وقتی نوبت به نوشتن متن می‌رسد، هر دو این نظریه‌ها خلاف واقعیت هستند. نویسندگان کپی رایتینگ حرفه ای‌هایی هستند که کار خود را آموخته و تمرین می‌کنند. هیچ یک از ما با دانستن اینکه چگونه یک متن عالی بنویسیم متولد نشده ایم، اما مطمئناً نویسندگی مهارتی است که تقریباً هرکسی با کمی‌پشتکار می‌تواند آن را یاد بگیرد.
کپی رایتر (Copier)  می‌کوشد با هنرمندی، واژه‌ها را به گونه ای انتخاب کند که در خرید مخاطب، تاثیر جدی بگذارد. مردم روزانه در طیف وسیعی از تبلیغات قرار می‌گیرند که به بسیاری از آن‌ها توجه نمی‌کنند؛ پس کپی رایتر باید بتواند با هوشمندی، کلماتی را انتخاب کند که مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و او را وادار به خرید بکند.

چگونه یک متن جذاب برای کپی رایتینگ داشته باشیم؟

کپی رایتر برای داشتن یک کپی رایتینگ موفق، باید سه ویژگی را در خود تقویت کند:

1) سعی کنید تاکید شما بر مزایای یک محصول، بیشتر از ویژگی‌های آن باشد.

گاهی اوقات ممکن است محصول موردنظرشما ویژگی‌های تخصصی داشته باشد که برای مخاطب شما، قابل فهم نباشد؛ پس به جای آن که باواژه‌های تخصصی و نا آشنا ذهن مخاطب را درگیر کنید، آن‌ها را با مزیت‌های محصول آشنا کنید و دقیقا مشخص کنید که در ازای محصول شما، چه چیزی به دست می‌آورند.

2) نتایج خرید محصول در آینده را برای مخاطب، واضح بیان کنید.

بعد از این که مزیت‌های محصول را برای مخاطب شرح دادید، نتایج استفاده از آن را نیز به طور شفاف بیان کنید. به آن‌ها نشان دهید که چه خدماتی را در آینده با خرید محصول شما به دست می‌آوردند. این مورد بستگی به این دارد که چقدر شما به طور واقع بینانه محصول خود را معرفی کرده باشید.

3) سعی کنید بیش از هر چیزی، هیجان را در مخاطبان خود افزایش دهید.

شما به عنوان یک کپی رایتر، باید به جای پرداختن به منطق، به هیجان مخاطب دقت کنید و این مهم ترین وجه تفاوت بازاریابی محتوا با کپی رایتینگ است. اگر می‌خواهید محصول خود را تبلیغ کنید، باید به تاثیر آن در زندگی شخصی مخاطبان اشاره کنید و تبلیغات شما در جهت افزایش اعتماد به نفس یا زندگی راحت آنان باشد و یا در مورد سلامتی بیشتر،

آن‌ها را به چالش بکشید.
شما می‌توانید با استفاده از خدمات برتر رایا مارکتینگ، اقدام به ثبت سفارش تولید محتوا، کسب اگاهی از هزینه تولید محتوا  استخدام نویسنده کپی رایتینگ، تولید محتوا تصویری، تولید محتوا متنی و… کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.