مقالات آموزشی

آشنایی با ۱۰ عامل مؤثر بر رتبه بندی سایت در گوگل

مفید بود؟

عوامل موثر بر سئو کدامند؟

قوانین سئو با گذشت زمان در حال تغییر است و همگام شدن با آخرین تحولات آن، می تواند کار بسیار دشواری باشد. هر فردی که می‌خواهد سایتش تعداد بازدید کننده های بالایی داشته باشد، باید به روز باشد و در جریان این تغییرات قرار بگیرد. وب سایتی که به خوبی بهینه سازی شده است، رتبه بندی بالایی را در گوگل به خود اختصاص می‌دهد، در واقع الگوریتم های گوگل با استفاده از متغیرهای مختلف این رتبه بندی را انجام خواهند داد، که این به معنای فروش و هدایت بیشتر است. جستجوگرها، نمی‌توانند سایت شما را در صورتی که بهینه سازی نشده باشد، پیدا کنند.

بنابراین اگر اقدامات و کارهای لازم را در این زمینه انجام ندهید، همه تلاش های شما بی نتیجه خواهد ماند. در این مقاله، عوامل اساسی در رتبه بندی سئوی سایت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، تا بتوانید، یک وب سایت بهینه شده، که رونق زیادی برای شغل و تجارتتان به دنبال دارد، خلق کنید.

این عوامل موثر در رتبه بندی گوگل عبارتند از:

• سرعت صفحه:

طبق محاسبه الگوریتم های گوگل سرعت بارگذاری صفحه ریک عامل مهم برای رتبه بندی محسوب می شود و سرعت را بر پایه کدهای  HTML صفحه می سنجد.

• سازگاری سایت با موبایل(دوستی با موبایل):

اینکه کاربران بتوانند با استفاده از موبایل محتوای یک سایت را بررسی کنند و یا اینکه بتوان به راحتی با موبایل یک سایت را مدیریت کرد بسیار موثر است.

• اقتدار و اعتبار دامنه، URL و طول عمر آن:

به طور قطع هرچه مقدار اعتبار و اقتدار دامنه بیشتر باشد، رتبه بندی سایت بهتر بوده و در لیست نتایج گوگل دارای جایگاه بهتری خواهد بود.

• سئوی تکنیکال :

اینکه بتوانید استفاده از کلید واژه های مناسب، نوشتن متای توضیحات و لینک دهی دقیق را به درستی رعایت کنید بسیار مهم است. علاوه بر این عناصری مانند: ساختار سایت، سرعت در بارگذاری محتوا در صفحه و … نیز به اینکه یک سئوی تکنیکال داشته باشید بسیار کمک خواهد کرد.

• محتوای بهینه شده:

تکنیک هایی که به بهبود محتوا و ارتقاء رتبه سایت کمک کند بسیار مهم و ضروری است.

• تجربه کاربر:

اینکه کاربر در جستجوی محتوا و کلید واژه تجربه کسب کرده و یا یک تجربه خوشایند از مراجعه به سایت شما را داشته باشد بسیار مهم و تاثیر گذار است.

• علائم و سیگنال های اجتماعی:

علائم و سیگنال های اجتماعی را جدی بگیرید و بی تفاوت بودن در مورد آن ها شما را از تکنیک های سئوی سایت غافل خواهد کرد.

• لینک ها:

لینک دهی و استفاده از بک لینک ها بسیار مهم است در لینک دهی ها دقت به خرج دهید و سعی کنید به سایت های معتبر لینک بدهید.

• اطلاعات تجاری واقعی:

داشتن اطلاعات تجاری واقعی موجب این می شود که شما صادقانه پیش بروید و برای مخاطب اطمینان بخش باشید.

قبل از اینکه به بحث درباره عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل، بپردازیم، بهتر است نگاهی به نحوه کار موتورهای جستجو بیندازیم.

تعریف اصطلاح رتبه بندی سئوی سایت

سئو به معنای بهینه سازی موتور جستجو است که بهبود صفحه وب شما را، جهت رتبه بندی در گوگل به دنبال دارد. در واقع، اصطلاح رتبه بندی سئوی سایت، موقعیت مطالب و محتوای شما را، در SERPS (صفحات نتایج موتور جستجو) نشان می دهد. رتبه اول در گوگل، به این معنی است که وب سایت شما، جدا از انسر باکس(جعبه پاسخ)، فیچر اسنیپت(جعبه پاسخی بالاتر از بقیه نتایج جستجو در گوگل) و نتایج تبلیغاتی، در اولین نتیجه آن ظاهر می‌گردد.

نزدیک به 50 درصد کلیک‌ها در صفحات جستجو، به 3 نتیجه برتر ختم می‌شوند، از این رو، بهتر است که وب سایت شما در بین آنها رتبه بندی گردد. همچنین، اگر در بین 10 نتیجه برتر نیز قرار بگیرید، باز هم مؤثر و مفید خواهد بود، زیرا بیش از 95%  از کاربران از صفحه اول گوگل فراتر نمی‌روند.

 

 

گوگل برای سئو، چه مواردی را در نظر می گیرد؟

هدف اصلی گوگل، سازماندهی اطلاعات، از نظر مفید و قابل دسترس بودن آنها در سطح جهانی است. گوگل، از رباتهای جستجو (عنکبوت ها) برای بازدید از صفحات وب استفاده می کند. همچنین صفحات خزنده یا بهینه سازی شده را در ایندکس خود اضافه کرده و سپس آنها را دسته بندی می کند. هنگامی که کاربران در مورد موضوعی در گوگل سرچ می‌کنند، البته بسته به عباراتی که به کار می‌برند، بهترین و مناسبترین نتیجه را برای آنها نمایش می دهد.

می توانید به توضیحات متا(Meta)  و عنوان صفحه اعتماد کنید، تا جستجوگران روی لینک شما کلیک کرده و از وب سایت تان بازدید به عمل آورند. رتبه بندی شما در گوگل، نقشی اساسی، برای دیده شدن سایت تان در موتورهای جستجو را بازی می کند.

نحوه عملکرد گوگل جهت رتبه بندی 

وقتی که کاربران می خواهند در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنند، کلماتی مرتبط با آن، که در واقع همان کلمات کلیدی هستند، و در هنگام بهینه سازی وب سایت شما نقش اساسی را برعهده دارند، سرچ می کنند. با این حال، موتورهای جستجو فقط به بررسی کلمات کلیدی نمی پردازند، بلکه کیفیت اطلاعاتی که در وب سایت خود منتشر می کنید را نیز مورد ارزیابی قرار می دهند.

• هدف صفحه

• مورد اعتماد بودن، اقتدار و اعتبار، حرفه ای بودن محتوای صفحه و سایت و همچنین تجربه و تخصص فرد سازنده

• مقدار و کیفیت محتوا

• اطلاعات مربوط به نویسنده محتوا و وب سایت

• شهرت وب سایت و محتواساز

تمام این موارد، از عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل و تعیین رتبه سئو می باشند. مرتبط ترین نتایج، در بالای صفحه قرار می گیرند و بقیه به دنبال آن می آیند.

 

 

 

 

شما باید فاکتورهای رتبه بندی سئوی سایت را مورد توجه قرار دهید، تا از این طریق بتوانید موضوع صفحات وب خود را به گوگل بگویید.

 

سئوی داخلی و خارجی

سئوی داخلی، از جمله فاکتورهایی در وب سایت شخصی شماست که به کمک آن می‌توانید، به عنوان مثال، به بهینه سازی محتوا بپردازید.

سئوی خارجی نیز ازجمله اقداماتی است که شما در خارج از وب سایت خود انجام می دهید تا با ایجاد سیگنال های اجتماعی و لینک های ورودی، بر اعتبار و قابلیت اعتماد وب سایت خود تأثیر بگذارید. هم سئوی داخلی و هم سئوی خارجی، از عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل هستند.

نحوه نظارت بر رتبه بندی سایت خود در موتورهای جستجو

جهت رتبه بندی سایت خود در موتورهای جستجو، ابتدا باید نقطه شروع را بدانید. در آغاز، به سراغ اصطلاحاتی بروید، که معتقدید مشتریانتان از آنها در جستجوی خود استفاده می کنند. یک پنجره خصوصی یا ناشناس در مرورگر خود دارید تا شخصی سازی گوگل، نتایج را منحرف نکند. همچنین، شما می توانید ببینید که رتبه صفحه شما تا کجا سقوط خواهد کرد.

با این حال، اگر شما سایتی با تعداد صفحات زیادی داشته باشید، نمی توانید این کار را انجام دهید. برای این منظور، می توانید از ابزاری مانند SEMRush استفاده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دامنه سایت خود را در جعبه جستجو تایپ کرده و منتظر بمانید تا سیستم گزارش را ارائه دهد. در این حالت، می توانید برترین کلمات کلیدی ارگانیکی را که سایت شما بر اساس آنها رتبه بندی شده است، مشاهده نمایید.

همچنین می توانید از ابزار پیگیری موقعیت کلمات کلیدی گوگل، در ردیابی کلمات کلیدی دقیقی که قصد دارید برای آنها رتبه بندی انجام دهید، استفاده کنید. در ادامه، 10 مورد از عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل مورد بررسی قرار می گیرد.

1. وب سایت امن و قابل دسترس

یک URL مناسب، به عنوان مهمترین عامل در رتبه بندی سئوی سایت محسوب می شود. شما به URLی نیاز دارید که ربات های گوگل بتوانند با سهولت بسیار به آن دسترسی پیدا کرده و در آن بخزند.

 

 

بنابراین، گوگل باید قادر به بازدید از URL شما باشد و از طریق صفحه محتوایتان، به درک موضوع صفحه و اینکه چه مواردی را در بر می گیرد، بپردازد. برای انجام این کار، شما به موارد زیر نیاز دارید:

• یک فایل robot.txt، که به گوگل اطلاع می دهد که در کجا می تواند و یا اینکه نمی تواند، اطلاعات وب سایت شما را جستجو نماید.

• یک نقشه سایت(sitemap)، که لیستی از همه صفحه وب شما را ارائه می دهد. اگر سایت وردپرسی دارید، می توانید نقشه سایت خود را از طریق Yoast SEO تنظیم نمایید. در غیر این صورت، می توانید از مولد نقشه سایت آنلاین، برای دستیابی به این هدف استفاده نمایید.

2. سرعت صفحه برای تلفن همراه جهت رتبه بندی سئوی سایت

سرعت صفحه، همچنان به عنوان یکی از عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل، باقی مانده است. هدف گوگل این است که تجربه کاربران وب را افزایش دهد. راز این امر، داشتن صفحات با بارگذاری سریع است.

از جولای 2018، گوگل از الگوریتم موتور جستجویی استفاده می کند، که تمرکز آن بر سرعت صفحه تلفن همراه است. اگر سرعت بارگیری سایت شما، در دستگاه های تلفن همراه کند باشد، گوگل می تواند آن را جریمه نماید. بنابراین، با رعایت چندین نکته می توانید، سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.

3. سازگاری سایت با موبایل 

سازگاری با موبایل، نیز عامل مهمی دیگری است که بر رتبه بندی سئوی سایت در گوگل تأثیر می گذارد. تعداد افرادی که از دستگاه های تلفن همراه جهت دسترسی به اینترنت استفاده می کنند، بیشتر از کسانی هستند که دسکتاپ را برای این منظور به کار می برند. بنابراین، جای تعجبی نیست که این فاکتور، رتبه بندی گوگل را در نتایج جستجو تغییر داده است.

 

 

 

 

شاخص اول موبایل (mobile-first index) در گوگل، اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است، زیرا موتور جستجو، نتایج را، از وب سایت های بهینه سازی شده برای موبایل دریافت می نماید، نه از دسکتاپ.

شما به یک سایت ریسپانسیو و سازگار با موبایل نیاز دارید که اندازه صفحات را به طور خودکار، متناسب با دستگاه های تلفن همراه تغییر دهد. سایز فونت ها جهت سهولت در خوانایی، در صفحه نمایش های کوچک باید بزرگ باشد. و همچنین، برای سهولت در پیمایش و دسترسی آسان، باید بتوانید به راحتی روی منوها ضربه بزنید. در نهایت، مطمئن شوید که تبلیغات بینابینی، اطلاعات ضروری سایت شما را پنهان نمی کنند. اگر تمام این نکات رعایت شود، شما یک وب سایت مناسب برای موبایل دارید.

4. اقتدار و اعتبار دامنه، URL و طول عمر آن جهت رتبه بندی سئوی سایت 

طبق آماری که در سایت searchenginemagazine آمده است، بیش از 60% از وب سایت های موجود در ده رتبه برتر گوگل، بیش از سه سال قدمت دارند. تعداد بسیار کمی از سایت ها، با طول عمر کمتر از یک سال، چنین رتبه بندی را کسب می کنند. بنابراین داشتن وب سایتی که به خوبی بهینه شده باشد، می تواند به اندازه طول عمر آن، سودمند باشد.

نام دامنه(domain) نیز در برخی موارد مهم است. گوگل، دامنه های تطبیق دقیق(exact-match) برای سایت های ناخواسته یا اسپم(Spammy) که محتوای ضعیف و آبکی دارند، جریمه می کند. با این حال، اگر از دامنه های تطبیق دقیقی که دارای محتوای با کیفیت، ارزشمند و مرتبط باشند، برخوردار هستید، می توانید رتبه بندی بالایی در گوگل کسب کنید. اگر وب سایت شما راه اندازی شده است، مطمئن شوید که URL سایت شما، موضوع تجارتتان را منعکس می کند و متناسب با آن، برای بهینه سازی اقدام نمایید.

“اتوریتی” (Authority) یکی از عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل است، که می تواند ترکیبی از، سیگنال های سئوی خارجی مانند اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، لینک های ورودی و محتوای عالی باشد. Open Site Explorer می تواند به شما در بررسی “اتوریتی” صفحه و دامنه تان کمک نماید.

5. بهینه سازی محتوا 

همچنان محتوا، یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی سئوی سایت در گوگل است. از این رو، شما باید محتوای خود را به خوبی برای سئو بهینه کنید. الگوریتم جستجوی گوگل به شدت بر کلمات کلیدی متکی است. بنابراین، شما باید مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مناسب و صحیح در بخش های مختلف وب سایت خود استفاده می کنید.

محتوای تکراری یکی از عوامل منفی در رتبه بندی سئوی سایت می باشد. محتوای اصلی، تازه و به روز همچنان برای رتبه بندی گوگل، بهترین گزینه محسوب می شود. اگر در سایت خود محتوای مشابه دارید، از URL های متعارف و استاندارد استفاده کنید تا به گوگل بگویید، کدام یک را به عنوان معتبرترین گزینه جهت رتبه بندی در نظر بگیرد.

 

 

اولین چیزی که شما باید در این زمینه درک کنید، رتبه بندی SEO و کلمات کلیدی LSI است. این موارد شامل اصطلاحات مرتبطی است که جستجوگران، علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از آنها استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برخلاف قوانین سئو است و سبب ایجاد صفحات بی کیفیت می گردد که به رتبه بندی شما در گوگل آسیب می رساند.

فاکتور مهم دیگر در بهینه سازی محتوا، تعیین هدف جستجو می باشد. شما باید بدانید که افراد هنگام تایپ کردن کلمات کلیدی مورد نظر خود، واقعاً به دنبال چه اطلاعات و موضوعاتی هستند. باید مطمئن شوید که محتوای شما می تواند نیازهای کاربران را برآورده کند یا خیر.

طول محتوا می تواند عامل مهم دیگری در رتبه بندی سئوی سایت محسوب گردد. محتوایی که بیش از 2000 کلمه باشد، ده رتبه برتر گوگل را بدست می آورد. همچنین مطالب طولانی، اشتراک گذاری و لینک های بیشتری را به خود اختصاص می دهد. استفاده از انسر باکس و فیلم نیز می تواند رتبه بندی سایت شما را در گوگل افزایش دهد.

6. سئوی تکنیکال

علاوه بر تصحیح کدهای وب سایت، جنبه های دیگر سئوی تکنیکال که باید آنها را مد نظر قرار دهید عبارتند از:

• استفاده از عبارات کلیدی در عنوان صفحه خود، زیرا گوگل، ابتدا جهت تشخیص محتوای مربوطه به این قسمت رجوع می کند.

• نمایش سلسله مراتب محتوا با استفاده از برچسب های هدر

• ایجاد توصیف متای جذاب (حدود 160 کاراکتر) شامل عبارات کلیدی

• نشان دادن ارتباط تصاویر با محتوای اصلی خود، با به کار بردن کلمات کلیدی در برچسب های alt تصاویر

• در صورت امکان، استفاده از نشانه گذاری schema در محتوا

 

 

 

 

7. تجربه کاربر در رتبه بندی سئوی سایت

گوگل از هوش مصنوعی جهت رتبه بندی بهتر صفحات وب استفاده می کند. از این سیگنال به عنوان رنک برین

(RankBrain) یاد می شود. سیگنالهای دیگری که می توانند در رتبه بندی Google مؤثر باشند، عبارتند از: نرخ کلیک، ضریب بازگشت یا نرخ پرش و زمان ماندگاری کاربر.

هنگامی که افراد وارد صفحه شما می شوند، در صورتی که مورد پسند آنها واقع نشود، از آن خارج می شوند، و این مسئله به گوگل می گوید که صفحه شما، پاسخگوی نیازهای آنها نیست و تأثیر منفی بر رتبه بندی سئوی سایت شما در گوگل خواهد داشت. از سوی دیگر، اگر کاربران روی صفحه شما کلیک کرده و مدتی در آن بمانند و گشت زنی کنند، این امر، به گوگل اطلاع می دهد که این محتوا مرتبط با جستجوی آنها می باشد.

بنابراین، باید هنگام تولید محتوا، توضیحات و عناوین خود را بهینه کنید تا سایت شما، نرخ کلیک بیشتر و ارزش بالایی را کسب کند که این امر، سبب تقویت رتبه شما در گوگل می گردد.

8. لینک ها

لینک ها به طور طبیعی، از اهمیت زیادی جهت رتبه بندی سئوی سایت برخوردارند، زیرا وب سایت ها بر اساس لینک ها ساخته شده اند. سه نوع لینکی که باید به آنها توجه کنید، لینک های داخلی، لینک های خارجی و لینک های ورودی می باشند.

گوگل از لینک های ورودی، جهت تشخیص میزان اعتبار و مرتبط بودن محتوای شما استفاده می کند. بهتر است که یک وب سایت معتبر، لینک مربوط به سایت خود را، در بخشی از محتوا که با آن مرتبط است، قرار دهد.

همچنین، محتوای با کیفیتی را که برای بازدید کنندگان خود ایجاد می کنید، به وب سایت های مرتبط و معتبر پیوند دهید. سرانجام، هنگامی که به محتوای خود لینک می دهید، می توانید تمام صفحات خود را، هم برای موتور جستجو و هم برای بازدید کنندگان بهم متصل کنید.

9. علائم اجتماعی

وقتی کاربران محتوای شما را در پلتفرم شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، این امر، می تواند سیگنال ارزشمند دیگری جهت رتبه بندی در گوگل باشد.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی گوگل تأثیر می گذارد.

گوگل به وضوح بیان می کند که اشتراک گذاری اجتماعی، از عوامل مستقیم در رتبه بندی نیست. لینک هایی از فیس بوک و توییتر، به مانند سایت های معتبر دیگر به یک اندازه ارزیابی نمی شوند.

با این وجود، ما نمی توانیم از این حقیقت فرار کنیم که صفحاتی که دارای رتبه بالایی هستند، از اشتراک گذاری اجتماعی بالایی نیز برخوردارند. بنابراین، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی گوگل تأثیر می گذارد.

10. اطلاعات تجاری واقعی

این مورد، برای مشاغلی که مناطق محلی خاصی را مورد هدف قرار می دهند، بسیار مهم است. وجود اطلاعات کسب و کار، از مهمترین عوامل رتبه بندی سئوی محلی است. برخی از مواردی که باید به آنها توجه زیادی داشته باشید:

• NAP: نام، کسب و کار و شماره تلفن

• لیست های مشاغل در قسمت My Business گوگل و فیسبوک

• بررسی دایرکتوری ها و سایت های مرتبطی مانند Yelp

• اصطلاحات جستجوی محلی صحیح

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.