مقالات آموزشی

آنالیز بازاریابی دیجیتال و کاربرد آن

مفید بود؟

نام بازاریابی دیجیتال یا به اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را در چند دهه اخیر، زیاد می‌شنویم هدف اصلی بازاریابی اینترنتی معرفی محصولات و یا کسب و کارهای مختلف و همچنین ارائه اطلاعات مفید در این زمینه به مشتریان، با استفاده از روش های مدرن دیجیتالی است. اینترنت از سال 1376 به صورت گسترده و فراگیر در ایران مورد استفاده قرار گرفت و توانسته است تا به امروز کاربران زیادی را جذب کند.

افزایش کاربران اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ

افزایش کاربران اینترنتی مهمترین دلیل به وجود آمدن کسب و کار های اینترنتی و یا فعالیت شغل ها در اینترنت در کنار کسب و کار های خود است. با افزایش کسب و کار ها در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز زیاد شد.

بنابراین برخی از صاحبان مشاغل برای اینکه در هزینه های تبلیغاتی خود صرفه جویی کنند سعی کردند تا خودشان تبلیغات را انجام دهند که همین امر سبب شد تا تبلیغات بی کیفیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی زیاد شود. زیاد شدن تبلیغات بی کیفیت سبب بی اعتمادی کاربران نسبت به بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی شد. این وقایع سبب شد تا تبلیغات موثر و پربازدید در اینترنت به کار بسیار دشواری تبدیل شود. تولید محتوای باکیفیت و همچنین ارائه اطلاعات صادقانه در این زمینه می تواند مسیر حرکت در این حوزه را هموار تر کرده و به رونق بازاریابی اینترنتی بینجامد.

بازاریابی دیجیتال بر خلاف بازاریابی سنتی نتایج بسیار مطلوبی را هم برای مشتریان و هم برای صاحبان کسب و کار ها در بر داشته است. همچنین با استفاده از این روش می توانیم تحلیل و بررسی های مفیدی در زمینه مفید بودن تبلیغات و اطلاعات ارائه شده، سلایق مشتری ها، نقاط قوت و ضعف خود، نظرات مشتری ها درباره کالاها و محصول ارائه شده و … را کسب کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

توصیه می‌شود در صورت نداشتن اطلاعات راجع به بازاریابی دیجیتال و همچنین انواع تبلیغات در شبکه های مجازی و یا اینترنت، هیچگاه خودتان اقدام به تبلیغات نکنید زیرا نه تنها این تبلیغات اثر بخش نخواهد بود بلکه سبب بی اعتمادی نیز می‌شود.

هدف بازاریابی آنلاین همان هدف بازاریابی سنتی است اما تفاوتی که با بازاریابی سنتی دارد این است که بازاریابی اینترنتی توسط روش های مدرن و جذاب انجام می‌گیرد. در ادامه شما را با روش های بازاریابی دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

 

بازاریابی دیجیتال و رایامارکتینگ

همانطور که گفته شد کاربران نسبت به بازاریابی دیجیتال به دلیل تبلیغات بی کیفیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … بی اعتماد شده‌اند بنابراین شما برای داشتن یک تبلیغات موثر باید از افراد حرفه ای در زمینه تبلیغات و سئو کمک بگیرید.

رایامارکتینگ یکی از سه شرکت برتر کشور در زمینه بازاریابی دیجیتال و سئو است که می‌تواند به شما در زمینه تبلیغات کمک کند. این شرکت بزرگ خدمات مختلفی مانند: طراحی لوگو، تولید محتوا متنی، رپورتاژ آگهی، پادکست ها، ادوردز، بنر های ثابت و متحرک، طراحی وب سایت، بک لینک و … را به شما عزیزان ارائه می نماید. هدف اصلی رایامارکتینگ انجام سفارشات با کیفیت بالا، در کمترین زمان و با ارزان ترین قیمت است.

اهداف رایامارکتینگ

یکی از مهمترین اهداف دیگر رایامارکتینگ رضایت مشتریان است و تا به امروز این شرکت تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان انجام داده است و گاهی اوقات برای اثبات ادعای خود درباره کیفیت تبلیغات برخی از سفارشات را به صورت هدیه به مشتریان می‌دهد، ناگفته نماند که شما می‌تواند در سایت رایامارکتینگ برخی از نمونه کار های را که این شرکت تا به امروز انجام داده است را مشاهده کنید.

رشته دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال را می‌توان اینگونه تعریف کرد که، هر روش بازاریابی برای معرفی محصولات و کسب و کارهای مختلف در اینترنت یا شبکه های مجازی را دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. در روش بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید از روش های جذابی مانند: فیلم و تیزر تبلیغاتی، پادکست ها، رپورتاژ آگهی و … استفاده کنید. رپورتاژ آگهی یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین روش های تبلیغاتی است که در بازاریابی مدرن انجام می‌شود.

در واقع رپورتاژ آگهی نوعی محتوای متنی ست که معرفی خدمات و یا محصولی را به عهده دارد و می تواند در جذب مشتری و همچنین سئوی سایت بسیار تاثیر گزار عمل کند.

بازاریابی از طریق رپورتاژ های آگهی

نوشتن این رپورتاژ نیاز به مهارت و تجربه دارد. زیرا بازاریابی از طریق رپورتاژ های آگهی زمانی کاربرد دارند که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. دیجیتال مارکتینگ شامل 7 استراتژی کاربردی است که در ادامه با این استراتژی ها بیشتر آشنا خواهید شد. در گذشته شما برای بازاریابی محصولات خود نیاز به افرادی با ظاهری آراسته، فن بیان قوی و همچنین روابط اجتماعی بالا داشتید اما امروزه با استفاده از روش های تبلیغات اینترنتی و بازاریابی آنلاین نیاز شما به نیروی انسانی بسیار کاهش پیدا کرده است.

بازاریابی به روش سنتی

بازاریابی به روش سنتی حاشیه های زیادی داشت که شما را مجبور به صرف زمان و هزینه های زیادی می‌کرد اما امروزه با استفاده از انواع دیجیتال مارکتینگ بسیاری از حاشیه های بازاریابی سنتی حذف شده است و صاحبان مشاغل می‌توانند با سرمایه گذاری کمی به راحتی کسب و کار خود را به صورت گسترده تبلیغ کنند.

مدیران و صاحبان کسب و کار ها در گذشته با استفاده از بازاریابی سنتی نهایتا می‌توانستند کسب و کار خود را در سطح شهر تبلیغ کنند اما بازاریابی آنلاین این امکان را برای صاحبان کسب و کار ها مهیا کرده است تا کسب و کار خود را در سطح کشور و یا حتی جهان تبلیغ کنند.

 

استراتژی های بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفته شد استراتژی های بازاریابی اینترنتی شامل 7 روش می‌شود که برخی از آن ها عبارتند از: بهینه سازی، بازاریابی از طریق موتور جستجوی گوگل، بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، بازاریابی وابسته و ایمیل مارکتینگ.

در بازاریابی اینترنتی شما می‌توانید هم در اینترنت و هم در اپلیکیشن های مختلف بازاریابی کنید. قابلیت اپلیکیشن های مختلف این امکان را به بازاریابان می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت خود تبلیغات جدیدی را در شبکه های اجتماعی به وجود بیاورند. حال بیایید تا با استراتژی های بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شویم.

بهینه سازی یا سئو

بهینه سازی یا Optimization  در تبلیغات اینترنتی به مجموعه کار های می‌گویند که سبب بازدید بیشتر از سایت و آگهی های شما می‌شود. در واقع به فرایند افزایش کمیت و کیفیت سایت سئوی سایت می گویند. شما با استفاده از رعایت نکات سئو در سایت فروشگاهی خود می‌توانید سایتتان را به یکی از فروشگاه های اینترنتی پربازدید در اینترنت تبدیل کنید. راه های مختلفی برای تقویت سئو سایت وجود دارد.

بهترین و سریع ترین روش بهبود سئو استفاده از ادوردز ها است. تبلیغات بک لینک و رپورتاژ های آگهی نیز سبب بهبودی سئو سایت شما خواهد شد. اگر می‌خواهید سایت خود را با هزینه ی کمتری سئو کنید بهترین روش استفاده مداوم و منظم از رپورتاژ های آگهی است. استراتژی بهینه سازی یا سئو یکی از مهمترین فاکتور های بازاریابی دیجیتال است امروزه کسانی می‌توانند در تجارت های الکترونیکی موفق باشند که از این استراتژی به درستی استفاده کنند.

بازاریابی از طریق موتور جستجوی گوگل

تبلیغات در موتور جستجوی گوگل یکی از راه های تقویت سئو است که شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات در گوگل بازدید های بیشتری را برای آگهی ها خود دریافت کنید اما در ازای این مشتریان شما باید هزینه ای را به گوگل پرداخت کنید.

این نوع بازاریابی روش خاص و موثر است که بازاریابان در زمینه کسب و کار از آن بهره مند می شوند. به طور کلی مردم محصولات و خدمات مورد نیاز خود را با استفاده از واژه های مربوط به آن کالا یا خدمات جستجو می کنند و همینطور تبلیغ کنندگان نیز با استفاده از تولید محتوا و یا تبلیغات در مورد آن کالا و یا کلید واژه ها مجموعه ای از اطلاعات و محتوای تبلیغاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. البته بازاریابی از طریق گوگل را وب سایتهایی به عهده می گیرند و صاحبان کسب وکار نیز به ازای هر کلیکی که تبلیغات آن ها می خورد به تبلیغ کنندگان پول می ‌پردازند.

 

بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی

بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی یکی از موثرترین و ارزان ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که شما می‌توانید این متن ها را از شرکت ها تبلیغاتی اینترنتی تهیه کنید و با انتشار در سایت های پربازدید هم به معرفی کسب و کار به صورت گسترده بپردازید و هم به سئو سایت خود کمک کنید. استفاده مداوم از این استراتژی سبب بالا رفتن رتبه گوگل شما در فضای مجازی می‌شود. کیفیت این متن ها در بازاریابی آنلاین بسیار تاثیرگزار است.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی مانند: واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، فیسبوک و … یکی از جذاب ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را با استفاده از روش های تبلیغاتی مدرن مانند: موشن گرافیک، تیزر های تبلیغاتی، پادکست ها، رپورتاژ های آگهی و … به صورت گسترده تبلیغ کنید.

شبکه های اجتماعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت خود روش های تبلیغاتی جدید را ایجاد کنند به طور مثال امروزه شاهد برگزاری مسابقات مختلف در سراسر شبکه های اجتماعی هستیم و برندگان این مسابقات می‌توانند از تخفیف های ویژه فروشگاه شما بهره مند شوند این مسابقات علاوه بر جذب مشتری سبب افزایش بازدیدکنندگان سایت یا پیج شما نیز می‌شود.

بازاریابی وابسته

این استراتژی شبیه به روش بازاریابی سنتی است و شما می‌توانید توسط سایت های مختلف یا پیج های مختلف مشتری جذب کنید و درصدی از سود خود را به ازای آن مشتریان به سایت یا پیج مورد نظر دهید.

ایمیل مارکتینگ

این استراتژی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت مستقیم از طریق راه ارتباطی ایمیل با مشتریان خود گفت گو کنید و یا مشتریانی را از طریق این گفت و گو ها جذب کنید. این استراتژی پلی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

نمونه دیجیتال مارکتینگ در سایت های پربازدید

رپورتاژ های آگهی یکی از استراتژی های پرکاربرد در اینترنت است که می‌خواهیم یکی از نمونه های موفق این استراتژی را که در سایت های پربازدید انتشار پیدا کرده است را بررسی کنیم.
« تلوبیون از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را با هدف فراهم آوردن امکان پخش زنده و نیز آرشیو برنامه‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در طی قراردادی با این سازمان برای ایرانیان داخل و خارج ایران، با کیفیت مناسب و بالا، در قالب وب سایت و اپلیکیشن تلوبیون آغاز به کار نموده است.

تلوبیون در این گزارش خبری از تکنیک بزرگ نشان دادن مشکلات استفاده کرده است که یکی از تکنیک‌های مهم و روز نگارش گزارش خبری است.
این رپرتاژ را می‌توانیم به عنوان یک نمونه رپورتاژ آگهی متفاوت بدانیم. متن رپرتاژ آگهی تلوبیون را می‌توانید در لینک زیر  بخوانید:

لینک آگهی تلوبیون:

همانطور که در متن رپورتاژ مشاهده می‌کنید رپورتاژ آگهی باید کوتاه و خلاصه باشد. متن رپورتاژ های آگهی هر چقدر روان تر و قابل درک تر نوشته شده باشد، برای مخاطبان جذاب تر خواهد بود. متن های رپورتاژ باید فاقد از غلط های املایی باشد زیرا وجود غلط های املایی سبب می‌شود تا مخاطبان از خواندن ادامه رپورتاژ شما صرف نظر کنند. از برند در متن ها استفاده شده باشد. همانطور که در رپورتاژ بالا مشاهده می‌کنید در چند جا از تلوبیون استفاده شده است که این کار امکان را به بازاریابان می‌دهد تا به رپورتاژ خود لینک دهند و مشتریان را به فروشگاه اینترنتی خود دعوت کنند.

نمونه دیجیتال مارکتینگ در سایت یوتیوب

youtube یکی از سایت های پربازدید است که با داشتن روزانه 300 میلیون کاربر می‌تواند به شما در معرفی کسب و کارتان کمک کند. یکی از مهمترین قابلیت های این سایت گذاشتن فیلم ها با کیفیت با مدت زمان بالا است. بازاریابان می‌توانند با استفاده از فن بیان بالایی که دارند با پر کردن فیلم های باکیفیت و جذاب به معرفی کسب و کار شما در یوتیوب بپردازند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه تولید محتوا در یوتیوب را که دراین رابطه است را مطالعه کنید.

به طور مثال اگر شما صاحب یک رستوران هستید و می‌خواهید کسب و کار خود را به توریست ها، مسافرانی که به شهر شما سفر می‌کنند و یا همشهری خود معرفی کنید، می‌توانید با استخدام فردی که فن بیان بالایی دارد و با گرفتن فیلم از محیط کسب و کار خود و همچنین غذا هایی که در رستوران خود ارائه می‌دهید، پر کنید و در یوتیوب این فیلم را انتشار دهید.

نمونه دیجیتال مارکتینگ از طریق روش پیامکی

شما از طریق پیامک های تلفنی نیز می‌توانید به بازاریابی آنلاین بپردازید. برخی از نمونه های این پیامک ها را می‌توانید برای کسب و کار های خود مشاهده کنید.

پوشاک:

« شیک ترین را از ما بخواهید
30 % تخفیف زمستانه
(فقط تا 10 روز)
شعبه ………»
« سیندرلای عزیز؛
لباس برازنده تو پیش ماست.
تخفیف فوق العاده روی تمام لباس های شب یادت نره فقط تا نیمه شب فردا!
مزون ………… تلفن: ****** 021»

خوراکی:

« غذای لذیذ فقط چند قدم با تو فاصله داره!
«تحویل رایگان» سفارش های بالای 40 هزار
رستوران……..
دریافت منو با ارسال عدد 1»

استفاده از کلمات جذاب شما

همانطور که مشاهده می‌کنید با استفاده از کلمات جذاب شما می‌توانید از طریق پیامک بازاریابی کنید. تکنیک های بازاریابی را می‌توان در این پیامک ها به وضوح مشاهده کرد. به جملاتی مانند:« تحویل رایگان، سفارش های بالای 40 هزار» دقت کنید بازاریابان در این جمله قصد دارد تا مشتریان را با ارائه خدمات رایگان برای سفارش های بالای 40 هزار تومان قانع به خرید از رستوران کند. یا به جمله:« فقط تا 10 روز» دقت کنید بازاریاب در این جمله قصد دارد تا کاری کند که مشتریان برای خرید عجله کنند. شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک ها در بازاریابی دیجیتال بسیار موفق عمل کنید.

 

آموزش دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

هزاران روش دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی وجود دارد که بازاریابان می‌توانند با استفاده از خلاقیت های خود روش های جدیدی را به وجود بیاورند. یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی اینستاگرام است.

یکی از قابلیت های منحصر به فرد Instagram گذاشتن لایو های یک ساعته است که بازاریابان می‌توانند با استفاده از این قابلیت به صورت مستقیم با مشتریان و مخاطبان صحبت کنند و کسب و کارشان را به صورت گسترده به افراد مختلف معرفی کنند بازاریابان می‌توانند با اجرای لایو ها به سوالات پرتکرار مشتریان پاسخ دهند.

بازاریابان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن های دیگر مانند: telegram نیز کسب و کار خود را به صورت گسترده تبلیغ کنند. قابلیت منحصر به فرد تلگرام این است که به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا بتوانند فایل با حجم زیاد را در کمترین زمان ارسال کنند.

در این اپلیکیشن همچنین بازاریابان می‌توانند با ایجاد ابر گروه یا ایجاد کانال های مختلف با مشتریان و کاربران اینترنتی ارتباط برقرار کنند و از طریق متن ها تبلیغاتی، عکس های جذاب، فیلم های تبلیغاتی و … به معرفی کسب و کار خود بپردازند.

سخن آخر

بازاریابی دیجیتال در سالهای اخیر توانسته است به خوبی جای بازاریابی سنتی را بگیرد. بازاریابی اینترنتی  به سرمایه گذاری های زیاد گذشته نیاز ندارد و این امکان را به صاحبان مشاغل می‌دهد تا کسب و کار خود را با هزینه ای کمتر تبلیغ کنند. توصیه می‌شود حتما از شرکت های تبلیغاتی اینترنتی کمک بگیرید و هیچگاه خودتان به تنهایی به تبلیغات کسب و کار خود نپردازید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.