مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره کانال های بازاریابی

مفید بود؟

کانال‌های بازاریابی در حقیقت شخص‌ها یا شرکت‌های هستند که عملیات‌های مورد نیاز برای انتقال محصولات از تولید کنند به مشتریان را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر کانال‌های بازاریابی  اینترنتی محصولات نهایی را به دست مشتریان و مصرف کنندگان می‌رسانند. در تجارت های الکترونیکی به این نوع کانال‌ها، کانال های فروش نیز می‌گویند.

عرضه محصولات به دو روش انجام می‌شود

این روش بازاریابی یکی از روش های پرکاربرد برای مدیریت ارسال محصولات و همچنین در بخش تبلیغات است.  تولید کنندگان و عمده فروشان می‌تواند به دو صورت محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند.

اولین روش

اولین روش این است که تولید کنندگان به صورت مستقیم محصولات خود را در بازار عرضه کنند و محصولاتشان را به دست مصرف کنندگان برسانند.

 دومین روش

دومین روش این است که محصولات خود را به شرکت های خرده فروش دهند و  محصولات خود را از طریق کانال های بازاریابی به دست مصرف کنندگان برسانند. اگر تولیدکنندگان از طریق کانال بازاریابی اینترنتی محصولات خود را بخواهند به فروش برسانند بعضی از این شرکت ها خواستار نظر دادن در فروش محصولات (سیاست گذاری ها، حق سهام و …) استفاده از برندسازی ها، تعیین قیمت به گونه ای که برای شرکت هم سود داشته باشد.

 

هدف اصلی کانال های بازاریابی

هدف اصلی کانال های بازاریابی ارتباط دادن عمده فروشان به مصرف کنندگان است. بنابراین این روش می‌تواند یک راه مدیریتی بازار فروش برای تولید کنندگان باشد و آنها بتوانند با استفاده از یک تیم متخصص و با تجربه هم محصولات خود را در بازار بفروشند و هم در سیاست گذاری های فروش از یک تیم متخصص مشورت بگیرند.

کانال های توزیع و کانال های بازاریابی چه تفاوتی با هم دارند؟

کانال‌های توزیع در حقیقت نام دیگر کانال های بازاریابی هستند که وظیفه اصلی این کانال های این است که با سیاست گذاری های مدیریتی و تبلیغات بتوانند محصولات تولید کنندگان را به مصرف کنندگان عرضه کنند. کانال های توزیع در قیمت های محصولات نیز می‌توانند موثر باشند و به تولید کنندگان پیشنهاد های را برای افزایش و یا کاهش محصولات دهند. امروزه بیشتر کسب و کار ها به صورت اینترنتی فعالیت های خود را انجام می‌دهند و دلیل آن هم پیشرفت علم و تکنولوژی است.

فعالیت کانال های بازاریابی در تلگرام

افزایش تجارت های الکترونیکی و سود های بیشتر سبب شده است که اکثر کسب و کار ها تبلییغات در شبکه های اجتماعی

را ادامه دهند. کانال های بازاریابی اکثر فعالیت خود را در تلگرام انجام می‌دهند. تلگرام مخاطبان زیادی دارد و مهمترین علت استفاده از این نرم افزار اینترنتی، ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار مانند: ایجاد ابر گروه ها با هزاران نفر، ایجاد کانال های میلیونی، امکان ارسال فایل با حجم زیاد در مدت زمان کم و … است. کانال های توزیع توسط افراد متخصص فروش و توزیع محصولات اداره می‌شوند. معمولا این افراد دارای روابط اجتماعی بالا و فن بیان قوی هستند که می‌توانند مشتریان را قانع به خرید کردن از تولیدکنندگان کنند.

 

استفاده از کانال های بازاریابی

اگر شما یک تولید کننده هستید، این شرکت ها و استفاده از کانال های بازاریابی (Marketing channels)  می‌تواند کمک بزرگی را به شما کند اما این شرکت ها از شما حقوق دریافت نخواهند کرد بلکه با شما شریک خواهند شد و به جای حقوق از شما سهام درخواست خواهند کرد. اگر به دنبال فروش بالاتر هستید بنابراین نیاز است که بخش از سود خود را به این توزیع کنندگان دهید. رایامارکتینگ قصد دارد در این مقاله شما را با انواع کانال های توزیع آشنا کند.

همچنین ما بر روی تبلیغ در اینستاگرام

متمرکز شده ایم، شما می توانید ایده پرازی، تولید محتوا، درج، طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی اینستاگرام و همچنین مدیریت اکانت اینستاگرام را به ما بسپارید و صرفا سیستم فروش و دلیوری خود را پاسخگو باشید

با انواع کانال های بازاریابی آشنا شویم

امروزه کانال های توزیع کننده زیادی در اینترنت مشغول به فعالیت هستند. برخی از رایج ترین کانال های بازاریابی به صورت زیر هستند:

1.    کانال های سطح صفر:

کانال های هستند که مشتری را مستقیم به تولید کننده متصل می‌کنند.

2.    کانال های سطح یک:

کانال های هستند که یک خرده فروش نیز بین مشتری و تولید کننده وجود دارد و قبل از رسیدن محصولات به دست مشتریان ابتدا محصولات به دست خرده فروشان می‌رسد.

3. کانال های سطح دو:

در این کانال ها کمی فروش محصولات پیچیده تر است. محصولات ابتدا به دست عمده فروش می‌رسد و سپس عمده فروشان محصولات را به خرده فروشان می‌دهند و در نهایت خرده فروشان محصولات را به دست مشتریان می‌رسانند. بنابراین در این کانال ها فروش محصولات قبل از رسیدن محصول به مشتریان کالاها در دو دست خواهند چرخید.

4.    کانال های سطح سه:

در این کانال ها مانند کانال های سطح دو وضعیت فروش کمی پیچیده است فروش در این کانال ها ابتدا محصولات به دست نماینده یا کارگزار سپرده می‌شود و سپس نماینده یا کارگزار محصولات را به عمده فروشان یا خرده فروشان تحویل می‌دهند و در نهایت  عمده فروشان یا خرده فروشان محصولات را به مشتریان عرضه می‌کنند همانطور که مشاهده کردید در این کانال نیز کالا قبل از رسیدن به مشتری در دو دست خواهد چرخید.
در ادامه می‌خواهم شما را به صورت جداگانه با تک تک این کانال ها آشنا کنم.

 

کانال های صفر

در این کانال های بازاریابی محصولات بدون هیچگونه واسطه ای انجام می‌شود و تولیدکنندگان کالا های خود را به صورت مستقیم به مشتریان می‌فروشند. معمولا کالا های که تنها بخش از بازار مصرف کننده آنها هستند سود های تولید کنندگان را افزایش می‌دهند. در این شیوه فروش محصولات هیچگونه گروه تلگرام بازاریابی و فروش وجود ندارد. اگر در این روش تقاضا بیشتر شود قیمت محصولات نیز افزایش زیادی خواهد داشت اما اگر تقاضا پایین باشد قیمت محصولات نیز زیاد نخواهد بود.

در این روش فروش تولیدکنندگان از طریق دو روش محصولات خود را به دست مشتریان می‌رسانند:

  •    فروش مستقیم :

مشتریان در این بخش محصولات را از فروشگاه های که متعلق به تولید کنندگان هستند خریداری می‌کنند. در این روش تولید کنندگان با استفاده از فروشگاه های تخصصی که تنها کالای مربوط به خود را دارند محصولات خود را به فروش می‌رسانند برخی از شرکت های معرف دنیا که از این روش محصولات خود را به فروش می‌رسانند. عبارتند از: ال جی، سامسونگ، اپل و …

  • فروش از طریق پست:

در این نوع فروش مشتریان بدون اینکه با تولید کنندگان رو در رو شوند کالا های خود را خریداری می‌کنند. ارسال محصولات در این روش از طریق پست انجام می‌شود و معمولا برای کالا های کوچک مانند: کتاب، لوازم التحریر، باکس های کوچک و … استفاده می‌شود و کاربرد زیادی برای کالا های صنعتی ندارد.

کانال سطح یک

در این روش مشتریان خرید خود را با واسطه انجام می‌دهند به این گونه که خرده فروشان  محصولات تولید شده را از تولید کنندگان می‌خرند و خودشان در بازار به مشتریان آنها را می‌فروشند. امروزه نمونه های زیادی از این کانال های بازاریابی در کشور و جهان وجود دارد. برخی از این کانال های عبارتند از: جانبو، افق کوروش، رفاه، هایپر  و … در کشور هستند.

این کانال های بازاریابی برای فروش محصولاتی مانند: کیف و کفش، لباس، وسایل آشپزخانه و … مناسب هستند. استفاده از واسطه کمک می‌کند تا وسایل سریع تر در دسترس خریداران قرار بگیرد و واسطه ها به دلیل تجربه بالایی که در زمینه فروش محصولات دارند به راحتی می‌توانند محصولات را در بازار عرضه کنند.

نقش واسطه های فروش

بنابراین مشکل تولید کنندگان را در توزیع محصولات خود در بازار را برطرف می‌کنند. تولید کنندگان اغلب محصولات خود را در تعداد زیاد تولید می‌کنند اما در بخش توزیع معمولا با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین تولید کنندگان نیاز دارند که این تولیدات توسط یک شرکت با تجربه در زمینه عرضه محصولات به بازار یا خرده فروشان  در بازار به فروش برسند. از نقش های واسطه های فروش می‌توان به بدست آوردن اطلاعات راجع به محصولات، انبار کردن، برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق قیمت محصولات، اولویت بندی وارد کردن محصولات به بازار، ایجاد کانال های مختلف توزیع در بازار و … اشاره کرد.

 

کانال سطح دو

در این کانال توزیع عمده فروشان محصولات را از تولید کنندگان خریداری می‌کنند و سپس عمده فروشان محصولات را به خرده فروشان می‌فروشند و مشتریان می‌تواند محصولات را هم از خرده فروشان تهیه کنند و هم می‌توانند از عمده فروشان محصولات را خریداری کنند.

خرید از عمده فروشان سبب می‌شود مشتریان کالا را ارزان تر خریداری کنند اما این خرید ارزان به شرط آن است که مشتریان بخواهند تعداد زیادی از محصول را خریداری کنند. قیمت پایین عمده فروشان به دلیل حذف شدن واسطه ای به نام خرده فروشان است که هزینه های مانند تبلیغات و جذب مشتری از بین خواهد رفت به هر حال مشتریان اغلب محصولات خود را از خرده فروشان تهیه خواهند کرد.

بازاریابی اینترنتی در ایران چگونه است؟ مدیران و صاحبان مشاغل با این سوال بسیار آشنا هستند. زمانی که نام بازاریابی می‌آید افراد مختلف به یاد معرفی کسب و کار خود به دیگران هستند. برخی از افراد بازاریابی در جذب مشتری می‌بینند. همه این افکار درست است.

تحویل سریع به مصرف کنندگان

زیرا مشتریان تعداد بالایی از محصول را نمی‌خواهند خریداری کنند. هر چقدر واسطه به کانال های توزیع اضافه شود قیمت محصول اضافه تر خواهد شد زیرا هر یک از بخش ها به دنبال سود خود هستند. اگر این بخش ها با یکدیگر ادغام شوند تغییر در افزایش قیمت محصولات پیدا نخواهد شد اما این کار یک مزیت دارد که محصولات خیلی سریع تر به مصرف کنندگان خواهند رسید و نحوه بسته بندی و ارسال آنها بسیار سریع تر خواهد شد.

تمایل خرده فروشان

خرده فروشان اغلب تمایل به خریدار محصولات به صورت محموله های کوچک تر دارند همین امر نیاز تولیدکنندگان را به یک واسطه ای به نام عمده فروش بیشتر می‌کند و استفاده از این واسطه راندمان فروش را برای تولید کنندگان بهتر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر 3 کارخانه اسباب بازی بخواهد به 50 خرده فروش محصولات خود را عرضه کند باید 150 تحویل محصولات داشته باشند اما اگر یک عمده فروش به این مجموعه اضافه شود این عدد به عدد 53 کاهش پیدا خواهد کرد همانطور که مشاهده می‌کنید وجود عمده فروش سبب می‌شود که کالا ها سریع تر در بازار عرضه شوند.

کانال سطح سه

در این کانال های بازاریابی تمامی واسطه های با یکدیگر همکاری می‌کنند و معمولا تا محصول از تولید کننده به دست مشتری و یا مصرف کننده برسد بیش از یک واسطه بین آنها وجود دارد. همگی واسطه ها (نماینده، عمده فروش، خرده فروش) و تولید کنندگان از یکدیگر سود می‌برند. این کانال توزیع زمانی استفاده می‌شود که کارخانه محصول فاسد شدنی به ویژه محصولات خوراکی را تولید می‌کند.

همکاری واسطه ها

همکاری واسطه های بیشتر سبب می‌شود تا محصولات هر چه سریع تر قبل از آنکه فاسد شوند، در بازار عرضه شوند. همکاری واسطه ها یعنی افزایش دقت مدیریت و برنامه ریزی به طور مثال افرادی که قبلا به دنبال تغییر قیمت محصولات در بازار بودند این باز می‌توانند با وارد شدن به رقابت بین کارخانه ها به گونه ای برنامه ریزی کنند که سبب کاهش قیمت محصولات نیز شوند و در بازار تقاضای بیشتری را داشته باشند.

تقاضای بیشتر بازار برابر است با سود بیشتر و فروش بیشتر، بنابراین همکار بین واسطه های می‌توانید مزیت های زیادی داشته باشد. این گونه فروش کانال های بازاریابی، به فروش محصولات زنجیره ای نیز معروف است.

 

شبکه های بازاریابی هرمی چیست؟

واژه شبکه های بازاریابی هرمی در ابتدا برای افراد یک ابهام را ایجاد می‌کند و آنها را به یاد شرکت های گلدکوئست و … می‌اندازد در گذشته برخی از محصولاتی که وارد کشور می‌شدند مردم آنها را با نام تجاری آنها می‌شناختند به طور مثال مردم به دستمال کاغذی، کلینکس می‌گفتند یا به پودر های لباسشویی تاید گفته می‌شد اما این اسامی تنها یک برند بودند.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی نیز به همین صورت است و اغلب مردم سریع به یاد گلدکوئست می افتند. در سال 1388 بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی اعلام شد و در سال 1390 شرکت های مختلفی توانستند در قالب نتورک مارکتینگ در ایران فعالیت کنند. کار اصل یاین شرکت ها فروش محصولات کمپانی ها بدون واسطه به مشتریان است. اما با این تفاوت که مشتریان می‌تواند بعد از انجام خرید آن را به دیگران نیز معرفی و برای خود سودآفرینی کنند.

بزرگ تر شدن تیم شما

تفاوت این شرکت ها با شرکت های سنتی گذشته این است که در شرکت های سنتی مدیرعامل ها با استخدام یک تیم فروش محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند اما با گسترش کسب و کار یا افزایش تقاضا در بازار شرکت نیاز به یک تیم جدید فروش در کنار تیم قبلی خود دارد و به صورت افقی رشد خواهد کرد اما در شبکه های بازاریابی هرمی رشد به صورت عمودی است و به صورت زیر مجموعه ای تیم شما بزرگ تر خواهد شد.

نحوه کسب و کار شبکه های بازاریابی هرمی

در شبکه های هرمی محدودیت عنوان شغلی وجود ندارد و شما حقوق ثابتی نخواهید داشت. در گذشته مدیران فروش در شرکت های سنتی حقوق ثابت دریافت می‌کردند یا به صورت کمیسیون با شرکت قرارداد می‌بستند که حقوق آنها بستگی به فروش محصولات شرکت داشت اما با شبکه های هرمی شما حق کمیسیونی که خواهید گرفت تنها به فروش شما بستگی نخواهد داشت و به فروش زیر عضو های شما نیز وابسته است و هر چقدر زیر عضو های بیشتری داشته باشید حقوق شما بالاتر خواهد بود. معمولا در شبکه های هرمی رشد بسیار سریع است و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا درآمد بهتری نسبت به استخدام شدن در شرکت های سنتی داشته باشید.

کانال های بازاریابی تلگرام چه کاربردی دارند

امروزه به دلیل قابلیت های زیاد تلگرام کانال های بازاریابی اینترنتی زیادی در شبکه مجازی به وجود آمده است. این کانال ها با استفاده از امکاناتی که نرم افزار تلگرام در اختیار آنها قرار می‌دهد به صورت گسترده محصولات خود را به کاربران این نرم افزار معرفی می‌کنند و مشتریان زیادی را جذب می‌کنند. این افراد با تاسیس کانال های مختلف در تلگرام که این کانال ها می‌تواند میلیون ها عضو داشته باشد به تبلیغ شغل و کسب و کار خود می‌پردازند برخی از این کانال ها در زیر به همراه توضیح درباره فعالیت آنها آورده شده‌اند.

کانال آکادمی دیجیتال مارکتینگ

اولین موسسه آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در ایران با آدرس  تلگرامی: t.me/dmacourse  و همچنین سایت www.dmacourse.com  فعالیت می‌کند. این مجموعه با برگزاری کلاس ها و کارگاه های متنوع به آموزش دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد. این کانال تلگرامی با داشتن 5100 نفر مخاطب به تبلیغ کسب و کار خود در نرم افزار تلگرام می‌پردازد و محصولات آموزشی خود را از طریق این کانال به فروش می‌رساند.

 

کانال ایران دز

ایران دز  به تبلیغات کسب و کار های مختلف در اینترنت می‌پردازد و خدمات آنها طراحی لوگو، تولید محتوا ، موشن گرافیک، سئو ، انیمیشن  و … است. این کسب و کار در تلگرام نیز توسط کانال t.me/iranadsclub  به تبلیغ کسب و کار خود می‌پردازد و مشتریان از طریق این نرم افزار محبوب جذب می‌کند این کانال با داشتن 7100 نفر مخاطب به این کسب و کار می‌تواند بسیار کمک کند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره این کسب و کار به سایت اصلی آنها در اینترنت  www.iranads.club سر بزنید.

کانال استودیو برندینگ

تیم استودیو برندینگ به تحلیل، تدوین و تولید محتوا تخصصی می‌پردازد. این سایت با داشتن 840 نفر مخاطب مشغول به تبلیغ کسب و کار و همچنین محصولات خود است. آدرس تلگرامی این تیم t.me/ studio_branding است اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره این کسب و کار هستید می‌توانید به سایت اصلی آنها www. Studiobranding.ir مراجعه کنید.

 

توصیه

همانطور که در این مقاله گفته شد افزایش واسطه سبب زیاد شدن قیمت محصولات خواهد شد اما مزیت افزایش واسطه این است که به تولید کنندگان این امکان را خواهد داد تا محصولات خود را در سریع ترین زمان ممکن در بازار عرضه کنند.

همکاری واسطه های برای محصولاتی مانند: مواد خوراکی بسیار موثر و مفید خواهد بود. توصیه می‌شود برای خرید کردن واسطه ها را تا می‌توانید حذف کنید زیرا این کار سبب می‌شود محصولات را با هزینه کمتری خریداری کنید. رایامارکتینگ امیدوار است که این مقاله توانسته باشد به اطلاعات شما درباره کانال های بازاریابی کمک کرده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.