مقالات آموزشی

همه چیز در خصوص نوشتن محتوا به روش هرم وارونه

مفید بود؟

روزنامه نگاران برای سال‌های متمادی از روش هرم وارونه برای نوشتن استفاده می‌کردند. با استفاده از این سبک، شما مهم‌ترین اطلاعات خود را در ابتدا قرار می‌دهید. متن را حصار کشی نمی‌کنید. موضوع اصلی خود را در وسط  پاراگراف سوم قرار نمی‌دهید! و از گفتن کل ماجرا در پاراگراف اول نمی‌ترسید. این سبک تولید محتوای متنی برای برخی از انواع مقالات کاملا خوب است، حتی مقالات آنلاین. این سبک نوشتن به صورت فزاینده در محتوای وب و برای پاسخگویی به هر نوع سوالی که یک جستجوگر ممکن است داشته باشد تولید می‌شود، مفید هست. اما چگونه!

روش هرم وارونه چیست؟

بیشتر خوانندگان نه وقت و نه تمایلی به خواندن دقیق یک مقاله دارند، بنابراین روزنامه نگاران، قسمت‌های مهم یک ماجرا را در پاراگراف اول قرار می‌دهند تا یک خواننده را مطلع نموده و مطلب را در ذهن وی ترسیم کنند. بنابراین می‌توان گفت که این پاراگراف، گوشت و سیب زمینی یک داستان محسوب می‌شود! به این ترتیب، هر خواننده می‌تواند پاراگراف اول را بخواند (که به عنوان مقدمه یا لید نیز شناخته می‌شود) و کل ماجرا را به طور کامل درک کند و پاسخ سوالات زیر را دریابد: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و البته چگونه.

پاسخ به سوالات سنتی در روش هرم وارونه

مقدمه، شامل پاراگراف هایی می‌شود که حاوی جزئیات مهم هستند. پس از آن، اطلاعات عمومی و آن‌چه که پشت پرده روایت نویسندگان از ماجرا هست، می‌آید. روش هرم وارونه مزایای مختلفی دارد:

این روش همه خوانندگان، حتی خوانندگانی که به طور سرسری مطالعه می‌کنند را نیز پشتیبانی می‌کند.

این روش درک مطلب را بهبود می‌بخشد، هر آنچه برای درک مقاله نیاز دارید در پاراگراف اول موجود است.

برای فهمیدن موضوع به زمان کمتری نیاز دارید.

این روش یک پاراگراف کامل را در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد تا بتوانند توجه خوانندگان را به خود جلب کنند.

اگر این روش به خوبی اجرا شود، خوانندگان را ترغیب می‌کند تا مقاله را پیمایش نموده و ادامه آن را بخوانند.

این روش امکان کنترل کامل ساختار متن را به نویسندگان می‌دهد.

این روش ویرایش مقالات را نیز آسان تر می کند.

ساختار یک خبر در روش هرم وارونه

یک مثال از روش هرم وارونه

در ادامه مثالی از مقدمه‌ای نوشته شده به روش هرم وارونه آورده شده است. خانم Marieke مقاله‌ای به نام سئو چیست؟ را نوشته که دقیقاً به همان سوال به روشی قابل فهم پاسخ می‌دهد. او بلافاصله جواب را می‌دهد، اما با استفاده از محرک هایی مخاطب را به خواندن ادامه مقاله تشویق می‌کند. این مقدمه این چنین است:

«سئو مخفف کلمه بهینه سازی موتور جستجو است. این روش وب سایت ها را برای دستیابی به رتبه های بالاتر نتایج جستجوی گوگل (یا موتور جستجوی دیگر) بهینه سازی می‌کند. سئو بر رتبه بندی نتایج جستجوی ارگانیک (غیر پرداخت) متمرکز است. در این پست، من به سوال (سئو چیست؟) پاسخ داده و همچنین نحوه عملکرد سئو در Yoast را توضیح خواهم داد.»

روش هرم وارونه فقط یکی از تکنیک هایی است که می توانید از آن برای ارائه و یا ساختار محتوا استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از آن برای نوشتن مقالات خبری قدرتمند، پخش اخبار، صفحات معرفی محصولات، پست های وبلاگ و یا مقالات توضیحی استفاده کنید، درست مانند آنچه ما داریم انجام می‌دهیم.

البته این سبک نوشتن برای هر نوع محتوایی مناسب نیست. اگر شما شعر و یا مقاله های طولانی با یک داستان کامل و یا فقط یک قطعه داستان از یک افسانه را می نویسید، این سبک برای شما مناسب نیست. همچنین منتقدان این سبک معتقدند که روش هرم وارونه خلاقیت در نوشتن را از آنها می گیرد. اما، حتی با این اوصاف هم، شما می توانید تکنیک های سبک هرم وارونه را یاد بگیرید که در نتیجه آن به شما کمک خواهد کرد که خواننده را به سمت خود جلب کرده و یک روش خوب برای ساخت یک داستان را بیابید. و همانطور که همه ما می دانیم، ساختار محکم متن در واقع کلید درک محتوا توسط خواننده و ایضا موتورهای جستجو می باشد.

روش هرم وارونه و قدرت پاراگراف ها

در روش هرم وارونه پاراگراف هایی که خوب نوشته شوند فوق العاده قدرتمند هستند. این پاراگراف ها می توانند روی پای خودشان بایستند! من همیشه سعی می کنم به صورت ماژولار بنویسم. این به این دلیل است که اگر به نظرم آمد یک پاراگراف در جای دیگری از مقاله قرار بگیرد مناسب تر خواهد بود، بتوانم آنها را جابجا کنم. این روش، ویرایش و تغییر ساختار یک متن را بسیار ساده تر می کند.

یک نویسنده خوب جملات اول هر پاراگراف را برجسته می کند، که ما به آن جملات اصلی می گوییم. این جملات در هر پاراگراف، یک سوال یا مفهوم را برجسته می‌کند. بنابراین، خواننده‌ای که عادت دارد مقالات را با خواندن اولین جمله هر پاراگراف بررسی کند، مخلص کلام را یافته و تصمیم می‌گیرد که ادامه پاراگراف را بخواند یا نه. البته بقیه پاراگراف صرف پاسخ دادن یا بسط دادن مفهوم آن سوال خواهد شد.

استفاده از ساختار روش هرم وارونه باعث جذب خوانندگان سرسری هم می شود!

امروزه تمام محتواها بلوکی شده اند

بر طبق گفته yoast در وب، حرکتی به سمت محتوای مبتنی بر بلوک وجود دارد. امروزه، گوگل از تمام پاراگراف های مقالات برای پاسخ به سوالات به صورت featured snippets و یا answer boxes در نتایج جستجو استفاده می‌کند. انقلاب جستجوی صوتی بر روی محتوای پاراگراف محور بنا شده است. حتی CMS محبوب وردپرس ما نیز به یک ویرایش گر جدید مبتنی بر بلوک به نام Gutenberg منتقل خواهد شد. این بلوک ها، قطعات خود مختار محتوا هستند که موتورهای جستجو از قورت دادن آنها لذت می برند! علاوه بر این، ما می توانیم به بلوک های داده ساختار یافته ضروری بپردازیم تا موتورهای جستجو دقیقاً بدانند چه محتوایی در آن بلوک وجود دارد. بلوک ها همین هستند!  این هم یک دلیل دیگر برای نوشتن پاراگراف های بهتر.

answer boxes  گوگل پس از جستجوی یک سوال در مورد روش هرم وارونه

پاسخ به سوالات در روش هرم وارونه

بسیاری از مطالب موجود پاسخی به سوالات خاص کاربران با نیت قبلی هست. علاوه بر این، گوگل در نتایج یک جستجو، بلافاصله سوال و جواب های مرتبط بیشتری را هم نشان می دهد. به همین دلیل ساختار پرسش و پاسخ خود زمانی منطقی است که هضم آن برای خوانندگان و موتورهای جستجو آسان باشد. این ساختار نیز از روش هرم وارونه پشتیبانی می کند. بنابراین اگر می خواهید به یک سوال خاص پاسخ دهید، پاسخ شما درست در محدوده آن سوال باشد. پاسخ را مبهم نکنید. شما می توانید در قالب پاسخ به سوالات پشتیبانی جواب دهید و یا پاسخ دقیق تری در ادامه متن ارائه دهید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد پاسخ خود دارید، لطفاً آن را ارائه دهید.

چگونه با در نظر گرفتن روش هرم وارونه بنویسیم

روش هرم وارونه شما را مجبور می کند تا درباره داستان خود فکر کنید: این چیست، کدام قسمت ها کلید درک همه چیز هستند؟ حتی اگر ساختار در متن را رعایت نکنید، تمرکز بر قسمت های اساسی داستان و حذف زوائد همیشه چیز خوبی است. William Strunk در کار اصلی خود به نام The Elements of Style نوشته ای مشهور دارد:

«یک نوشته قوی موجز است. یک جمله نباید حاوی کلمات غیر ضروری باشد، همچنین یک پاراگراف هم نباید حاوی جمله های غیر ضروری باشد، به همان دلایلی که یک نقاشی نباید دارای خطوط غیر ضروری باشد و یا یک ماشین شامل قطعات غیر ضروری. این بدین معنی نیست که نویسنده تمام جملات خود را کوتاه کند، یا اینکه از بیان همه جزئیات اجتناب کند و موضوعات خود را فقط به طور خلاصه وار بیان کند، بلکه باید هر کلمه ای را بگوید.»

به طور خلاصه، نوشتن این شکلی هست:

  • نقشه کار را ترسیم کنید: مهمترین نکاتی که می خواهید بیان کنید کدامند؟
  • فیلتر: کدام نکات پشتیبانی کننده هستند، اما کلیدی نیستند؟
  • اتصال: چگونه تناسب همه چیز با هم را انجام دهیم؟
  • ساختار: از عنوان های فرعی استفاده کنید تا ساختاری قابل فهم برای مقاله خود بسازید.
  • بنویسید: هر پاراگراف را با جمله اصلی خود شروع کنید و جمله اصلی را در جملات بعدی پشتیبانی، ثابت یا رد کنید.
  • اصلاح: آیا ترتیب پاراگراف ها صحیح هستند؟ شاید شما باید برخی را به سمت بالا حرکت دهید تا خوانایی یا درک متن را افزایش دهید؟
  • ویرایش: آیا کارهای شخصی خود را ویرایش می کنید یا کسی می تواند این کار را برای شما انجام دهد؟
  • انتشار: مقاله را به وردپرس اضافه کنید و دکمه انتشار را فشار دهید!

در روش هرم وارونه می توانید المان ها را به ترتیب بیشترین به کمترین اولویت قرار دهید

 

روش هرم وارونه را امتحان کنید

همانطور که گفتم، هر نوع محتوایی از روش هرم وارونه بهره نمی برد. اما روش هرم وارونه مطمئنا در قرن گذشته بیشترین اثر را از خود برجای گذاشته است. حتی الان چون بیشتر ما برای وب محتوا می نویسیم، این نوع تفکر در مورد یک داستان یا مقاله باعث می شود تا روی مهمترین قسمت‌ها و نحوه گفتن آن قسمت‌ها تمرکز کنیم. این امر شما را مجبور می‌کند که واقعیت‌ها را از داستان و ناخالصی طلای محتوای خود جدا کنید. بنابراین، آن را امتحان کنید و ممکن است مقاله بعدی شما بهتر از این مقاله باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.