مقالات آموزشی

آشنایی با تعریف پادکست و چگونگی ساخت آن

مفید بود؟

آیا تابه‌حال آرزو داشته‌اید که برنامه رادیویی خود را داشته باشید؟ آیا شما یک هنرمند سازنده و ضبط موسیقی هستید و امیدوار هستید تا آهنگ شما توسط مردم شنیده‌شده و مورد استقبال قرار گیرد؟ در گذشته برای ساختن و گوش دادن به این فایل‌های صوتی باید هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردید اما اکنون به لطف اینترنت و ارتباط آنی آن با میلیون‌ها نفر، رؤیاهای شما می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. یکی از این فایل‌های صوتی پادکست است. بهتر است ابتدا بدانیم پادکست چیست؟

همان‌طور که وبلاگ نویسی تقریباً هرکسی را که رایانه دارد به یک گزارشگر واجد شرایط تبدیل ساخته است، پادکست نیز تقریباً به هرکسی که رایانه دارد اجازه می‌دهد به یک متخصص رادیویی، مجری یک برنامه مصاحبه‌ای و یا یک هنرمند ضبط صدا تبدیل شود. پادکست ترکیبی از آزادی وبلاگ نویسی با فناوری صوتی دیجیتال است که تقریباً یک محتوای بی‌پایان ایجاد می‌کند. برخی می‌گویند این فناوری جدید در حال دموکراتیک کردن دنیای رادیو است که روزی توسط شرکت‌ها اداره می‌شد.

پادکست یک سرویس رایگان است که به کاربران اینترنتی این امکان را می‌دهد فایل های صوتی(به طور معمول MP3) را از یک وب‌سایت پادکست دریافت کرده و آن‌ها را از طریق رایانه یا پخش‌کننده‌های صوتی دیجیتال شخصی خود گوش دهند. این اصطلاح ترکیبی از کلمات iPod (پخش‌کننده صوتی دیجیتال شخصی ساخته‌شده توسط اپل) و پخش رادیویی است. حتی اگر این اصطلاح از iPod گرفته‌شده باشد به این معنی نیست که برای گوش دادن به پادکست حتماً نیازی به iPod دارید.

شما تقریباً می‌توانید از هر دستگاه پخش رسانه قابل‌حمل یا رایانه خود برای گوش دادن به پادکست استفاده کنید. حال سؤال پیش می‌آید حدود محتوای پادکست چیست؟ می‌توان گفت اگر شما وارد یکی از چندین سایت پادکست در وب شوید، می‌توانید محتوایی از موسیقی گرفته تا فلسفه و ورزش را بارگیری کنید.

تاریخچه پادکست چیست؟

پادکست در سال 2004 توسط MTV video jockey Adam Curry و سازنده نرم‌افزار Dave Winer ساخته شد. Curry یک برنامه با نام iPodder نوشت که به او این امکان را می‌داد پخش‌های رادیویی اینترنتی را به طور خودکار در iPod خود دانلود کند. چندین سازنده ایده او را بهبود بخشیدند و پادکست رسماً متولد شد. Curry اکنون میزبان یک برنامه بنام The Daily Source Code است که یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های اینترنتی است.

در حال حاضر پادکست در کشورهای خارجی بدون مقررات دولتی است. در این کشورها پادکست‌ها برای پخش برنامه‌های خود نیازی به خرید مجوز ندارند همان‌طور که ایستگاه‌های رادیویی این کار را می‌کنند و نیازی نیست که مطابق با قوانین نجابت پخش کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) باشند. همچنین قانون حق چاپ در پادکست اعمال می‌شود. پادکست‌ها می‌توانند از حق چاپ یا کپی‌رایت کار خود استفاده کنند.

فرق رادیو اینترنتی با پادکست چیست؟

در پادکست کاربران برخلاف رادیو اینترنتی نیازی به هماهنگی زمانی با یک پخش خاص ندارند. در عوض، آن‌ها پادکست موردنیاز خود را از طریق فید RSS (Really Simple Syndication) دریافت می‌کنند و به طور خودکار می‌توانند پادکست را روی رایانه‌های خود بارگیری نمایند.

این فناوری پادکست مشابه با استفاده از TiVo است. TiVo یک ضبط کننده فیلم شخصی است و به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌هایی را که می‌خواهند ضبط کنند تنظیم کرده و پس از تنظیمات اولیه به طور خودکار آن برنامه‌ها برای مشاهده بعدی ضبط می‌شوند.

فرق پادکست با کتاب صوتی از لحاظ معنی چیست؟

تفاوت کتاب صوتی و پادکست چیست؟ پادکست و کتاب صوتی دو مورد از محبوب‌ترین انواع سرگرمی‌های صوتی هستند. هر دو در تلفن‌های هوشمند یا رایانه شخصی شما به‌راحتی در دسترس هستند اما ممکن است با تفاوت‌های آن‌ها آشنا نباشید. اولین فرق پادکست با کتاب صوتی در ماهیت آن است. پادکست یک مجموعه‌ی اپیزودیک از محتوای صوتی است که توسط یک یا چند میزبان اجرا می‌شود. پادکست می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته باشد، از جمع‌آوری سریع اخبار گرفته تا بحث‌های میزگرد و موارد دیگر.

به طور معمول، پادکست‌ها با یک برنامه منظم منتشر می‌شوند و به مشترکین این امکان را می‌دهند تا قسمت‌های جدید را بلافاصله دریافت کنند. اما کتاب صوتی یک ضبط‌صوتی حرفه‌ای از متن موجود، معمولاً یک کتاب است. محتوای کتاب‌های صوتی تقریباً همیشه در قالب غیر صوتی دیگری نیز وجود دارد، به این معنی که کتاب‌های صوتی راهی متغیر برای مصرف همان محتوا ارائه می‌دهند. برخلاف پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی به‌عنوان یک محصول واحد منتشر می‌شوند و اپیزودیک نیستند.

وقتی پادکست به‌صورت داستان باشد، جایی که میزبان یک داستان را به‌صورت اپیزودیک تعریف می‌کند یا چندین داستان کوتاه را در یک قسمت می‌خواند، می‌تواند با کتاب صوتی همپوشانی جزئی داشته باشد. با این حال، ما تفاوت‌های دیگری را بین پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی بررسی خواهیم کرد.

از نظر قیمت فرق کتاب صوتی با پادکست چیست؟

اگر نمی‌خواهید برای سرگرمی شنیداری هزینه کنید، پادکست‌ها راهی برای پیشبرد این هدف هستند. اکثر پادکست‌ها بدون پرداخت هزینه در دسترس هستند و برای لذت بردن از آن‌ها، هرگز این محتوای رایگان شما تمام نمی‌شود. مطمئناً سازندگان پادکست هم باید به‌نوعی درآمد کسب کنند، بنابراین بسیاری از آن‌ها تبلیغات اسپانسری را در اینجا و آنجا پخش کرده‌اند اما این هزینه برای دریافت محتوای رایگان کم است.

برخی از سازندگان پادکست، برای محتوای اضافی، قسمت‌های پاداش، قسمت‌های به‌صورت یک‌بارمصرف و یا از طریق اشتراک ماهانه چیزی مانند Patreon، هزینه می‌گیرند. کتاب‌های صوتی از نظر هزینه داستان متفاوتی دارند. ثبت کل محتوای یک کتاب کار ساده‌ای نیست، بنابراین ناشران معمولاً بیش از نسخه کیندل یا نسخه فیزیکی کتاب، هزینه کتاب صوتی را می‌پردازند.

به‌عنوان‌مثال، عنوانی محبوبی مانند هری پاتر و سنگ جادو را در نظر بگیرید. در زمان نوشتن این مقاله، قیمت انواع مختلف آن در آمازون به شرح زیر بود:

  • Kindle: 8.99 دلار
  • :Hardcover  11.99 دلار
  • Paperback: 6.89 دلار
  • کتاب صوتی: 29.99 دلار

از نظر قابلیت استفاده فرق کتاب صوتی با پادکست چیست؟

پادکست‌ها به‌طورکلی تعهد زمانی کمتری دارند. بسیاری از پادکست‌ها در محدوده‌ی زمانی 30 تا 60 دقیقه قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها در یک مسیر رفت‌وآمد به منزل یا تمرین به‌راحتی قابل‌مصرف باشند. اما کتاب‌های صوتی داستان متفاوتی دارند. اولین کتاب هری پاتر که قبلاً به آن اشاره کردیم، حدوداً هشت ساعت به‌صورت کتاب صوتی ادامه دارد. کارهای طولانی‌تر می‌تواند چندین برابر بیشتر از این باشد و برای گوش دادن به آن‌ها به 20 ساعت یا بیشتر زمان نیاز است.

حرفه‌ای یا موفق بودن هرکدام از این دو نوع فایل صوتی به عادات گوش دادن شما بستگی دارد. گوش دادن به یک کتاب 20 ساعته در چند قطعه 15 دقیقه‌ای طولانی خواهد شد و احتمالاً به دلیل تلاش زیاد برای پیگیری داستان رضایت‌بخش نخواهد بود.

موارد ضروری تولید پادکست چیست؟

اگر شما در حال راه‌اندازی پادکست خود هستید، مواد ضروری تولید پادکست باید در بالای لیست اولویت‌های شما باشد. حال این سؤال را پاسخ می‌دهیم که موارد ضروری تولید پادکست چیست؟ می‌توانید به آن مثل ساختن خانه نگاه کنید. اگر آن پی محکمی نداشته باشد، خانه شما (در این مورد پادکست) احتمالاً برای مدت طولانی برقرار نخواهد ماند. وقت گذاشتن روی پادکست و کاهش تولید، یکی از بهترین راه‌ها برای بخشیدن قدرت واقعی به منظور پایدار ماندن یک پادکست است.

موارد ضروری تولید پادکست به شرح زیر است:

  1. نقشه راه تولید پادکست خود را ایجاد کنید
  2. مخاطبان خود را مشخص کنید
  3. قالب خود را انتخاب کنید
  4. طول قسمت را مشخص کنید
  5. برای قسمت‌های پادکست خود برنامه‌ریزی داشته باشید
  6. تهیه‌ی تجهیزات ضروری پادکست
  7. رعایت نکات در طول ضبط
  8. رعایت نکات پس از تولید (ویرایش صدای شما)
  9. انتشار و توزیع

نحوه برنامه‌ریزی اپیزود پادکست چیست؟

موارد اصلی که باید هنگام برنامه‌ریزی یک قسمت پادکست موردتوجه قرار گیرد:

  • برای طول پادکست خود برنامه‌ریزی کنید. طول یک اپیزود، یکی از مواردی است که مخاطب دوست دارد مشخص‌شده باشد. اگر برای همه اپیزودها فقط یک قالب دارید، آن‌ها را در همان طول نگه‌دارید.
  • از ساختار سه کنشی برای اپیزود خود استفاده کنید. ساختار سه کنشی در اپیزود پادکست چیست؟ ساختار سه کنشی ابزاری عالی است که باید از آن استقبال کنید. این فقط برای اپیزودهای طولانی یا فیلم نیست. پایبند بودن به این باعث می‌شود روایت شما بهتر شود حتی اگر اپیزودهایی به مدت 30-20 دقیقه داشته باشید.
  • برای طی کردن مسیر تولید اپیزودها برنامه‌ریزی کنید. مشکلات مربوط به طی کردن این مسیر تولید اپیزودهای پادکست هنگامی رخ می‌دهد که رویدادهای محرک روایت، به طور نادرست در جدول زمانی اپیزودها برنامه‌ریزی‌شده باشند.

یک تم، فراتر از ایده عنوان، برای یک اپیزود پادکست است. یک عنوان، یک موضوع یا ایده کلی است که داخل اپیزود بررسی می‌شود. تم شما ایده خاصی است که شما به‌عنوان یک نویسنده سعی در گذراندن آن دارید.

  • شروع یک قسمت باید یک فرمول آشنا و قابل‌تشخیص داشته باشد و تا حد امکان جذاب باشد تا مخاطب را تا انتها با خود همراه سازد.
  • سؤالات اولیه را مطرح کنید. پس از پایان مقدمه، اگر می‌خواهید مخاطبان خود را مشتاق سازید که به اپیزودهای شما گوش دهند. به آن‌ها بگویید دقیقاً در این قسمت چه می‌خواهند بشنوند. با پرسیدن این سؤال و عمل کردن به آن می‌توانید احتمال رضایت مخاطبان خود را پس از پایان آن اپیزود افزایش دهید.
  • از آنجا که هدف شما دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر است و می‌خواهید محتواهای خود را تبلیغ کنید. در طول اپیزودهای خود از کارهای دیگر خود نیز نام ببرید.
  • هنگام برنامه‌ریزی یک اپیزود اطمینان حاصل کنید که آنچه راجع به آن صحبت کرده‌اید، تمام سؤالاتی است که در ابتدا مطرح نموده‌اید و قول‌هایی است که به شنوندگان خود داده‌اید. این امر باعث می‌شود که در پایان یک اپیزود نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

پادکست فارسی چیست؟

در کشور ما نیز امروزه استفاده از پادکست گسترش چشمگیری پیدا نموده است. واقعاً ویژگی‌های پادکست فارسی چیست که این‌گونه علاقه‌مندان این فایل صوتی را به خود جذب ساخته است. دلیل این علاقه‌مندی کیفیت این نوع محتوا است. ولی این به‌تنهایی عامل جذب مخاطبین نیست. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زمان‌هایی را که مجبور هستند در ترافیک به سر ببرند و یا در جاده در حال رانندگی هستند به پادکست‌های فارسی گوش دهند.

حال بهتر است بیان کنیم که بهترین محتوای صوتی در ایران از نوع پادکست چیست؟

  • پادکست احسانو
  • پادکست رادیو نیست
  • پادکست چنل‌بی
  • پادکست بی‌پلاس
  • رادیو مرز
  • پادکست 10 صبح
  • پادکست سفر محتوا
  • پادکست کرن
  • پادکست پرگار بی‌بی‌سی فارسی
  • پادکست رادیو دیو
  • پادکست رادیو کار نکن
  • پادکست رادیو دست‌نوشته‌ها
  • پادکست رادیو جولون
  • پادکست فردوسی خوانی

پادکست انگلیسی چیست؟

اگر به دنبال راهی برای بهبود مهارت شنوایی خود در فهم لغات زبان انگلیسی هستید، من به شما پادکست انگلیسی را توصیه می‌کنم. ابتدا باید بدانیم بهترین پادکست انگلیسی چیست؟ در زیر فهرستی از بهترین پادکست‌های انگلیسی بیان‌شده است:

  • English Class 101: تعداد اپیزودهای این پادکست 1600 اپیزود است و این اپیزودها از سطح مقدماتی شروع‌شده و تا سطح پیشرفته ادامه پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم بدانیم که ویژگی بارز این پادکست چیست، می‌توان به روان و قابل‌فهم بودن آن اشاره کرد. سازگاری فرهنگی با سلیقه مخاطب از دیگر ویژگی‌های این پادکست است.
  • : این نوع پادکست انگلیسی فقط یک پادکست آموزشی نیست بلکه در ارتباط با گرامر زبان و موضوعات مختلف در دنیای امروز نیز صحبت می‌شود.
  • Learning English from Voice of America News: این نوع پادکست نیز مانند دو مورد فوق مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی است اما تفاوت دو نمونه پادکست بیان‌شده در بالا با این نوع پادکست چیست؟ در این نوع پادکست داستان‌هایی از برخی از جوانان آمریکایی نقل می‌شود.
  • پادکست Business English Pod و … از دیگر انواع پادکست انگلیسی است.

یک مقاله در مورد پادکست، نوشته‌شده توسط استفان واتسون

در ادامه این مطالب قصد داریم به مقاله‌ای تحت عنوان “چگونه پادکست کار می‌کند “، اشاره‌کنیم. این مقاله در مورد پادکست نوشته شده و در آن نحوه عملکرد پادکست بیان‌شده است و اینکه پادکست‌ها را از کجا پیدا کنید و چگونه به آن‌ها گوش دهید. همچنین در این مقاله خواهید دانست که به چه ابزارهایی برای ایجاد پادکست خود نیاز دارید و چطور می‌توانید پادکست خود را تبلیغ کنید. علاوه بر این، صحبت‌های تحلیلگران صنعت در مورد آینده این فناوری رو به رشد و همتای آن یعنی پادکست ویدیویی را نیز می‌شنوید.

پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که برای اهداف اطلاعاتی و آموزشی استفاده می‌شوند. ضبط پادکست تقریباً به‌آسانی گوش دادن به یک پادکست است؛ اما مراحل ضبط یک پادکست چیست؟ برای درک بهتر این موضوع نحوه انجام این فرآیند در زیر ذکرشده است:

  1. میکروفون را به کامپیوتر خود وصل کنید.
  2. یک ضبط کننده صدا برای ویندوز از نوع مک یا لینوکس نصب کنید (نرم‌افزار رایگان ضبط کننده‌های صدا شامل Audacity، Record for All و Easy Recorder V5 است).
  3. با ضبط کردن و ذخیره آن در رایانه، یک فایل صوتی ایجاد کنید.
  4. سرانجام، فایل صوتی خود را در یکی از سایت‌های پادکست آپلود کنید.

پس از ضبط پادکست خود باید آن را تبلیغ کنید. برای این کار کافی است که به مردم در مورد نحوه دسترسی و گوش دادن به پادکست شما اطلاع‌رسانی کنید. تبلیغ برای در دسترس بودن پادکست شما با یک گرافیک چشم‌نواز، نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی برای اطلاع‌رسانی عمومی، ایجاد یک گروه خوب از شنوندگان فداکار و ارزیابی پاسخ‌های آن‌ها، برای این منظور مناسب است.

چگونه از پادکست استفاده کنیم؟

در نهایت پس از دانستن کلیه‌ی مطالب فوق باید این را بدانیم که چگونه از پادکست استفاده کنیم؟ گوش دادن به پادکست بسیار آسان است. پس از تسلط بر چند مرحله ساده و تکنیک‌های جستجو، هیچ محدودیتی برای شنیدن پادکست نخواهید داشت.

  1. به یک سایت پادکست بروید.
  2. برای هر پادکست که می‌خواهید روی لینک پیوند آن کلیک نمایید. می‌توانید بلافاصله از طریق رایانه به آن گوش فرا دهید (ویندوز، مک و لینوکس از پادکست پشتیبانی می‌کنند) یا پادکست را در دستگاه پخش رسانه قابل‌حمل خود بارگیری نمایید.
  3. همچنین می‌توانید در یک یا چند فید RSS پادکست خود را به اشتراک بگذارید. نرم‌افزار پادکست شما، فیدهای RSS را به طور منظم بررسی کرده و به طور خودکار محتوایی را که با لیست پخش شما مطابقت دارد، جذب می‌کنند. وقتی دستگاه پخش رسانه قابل‌حمل خود را به رایانه خود متصل می‌کنید، به طور خودکار با جدیدترین مطالب به‌روز می‌شود.

پادکست‌های ویدئویی که videocast، vidcasts و vodcast نیز نامیده می‌شود، مؤلفه‌های صوتی پادکست را با رسانه‌های تصویری ترکیب می‌کنند. این فناوری یک محفل برای طیف گسترده‌ای از سازندگان پادکست‌های ویدئویی ازجمله فیلم‌سازان و هنرمندان، وبلاگ نویسان و حتی کسانی که دوست دارند ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارند فراهم می‌کند.

پادکست ویدیویی به ایجاد اشتغال خصوصاً در بخش‌های فروش و بازاریابی کمک می‌کند. از طریق پادکست‌های ویدئویی، مشاغل بزرگ و کوچک می‌توانند محصولات و خدمات خود را به روشی مدرن و مقرون‌به‌صرفه تبلیغ کنند. در گذشته، مشاغل بزرگ به استودیوهای گران‌قیمت که در آن تبلیغات پیچیده‌ای تولید می‌شد دسترسی بهتری داشتند اما در حال حاضر حتی کوچک‌ترین مشاغل نیز می‌توانند فقط با دوربین، نرم‌افزار ویرایش و اینترنت رسانه‌های با کیفیت بالا ایجاد کنند. شما می‌توانید پادکست‌های ویدیویی را به همان روشی که به پادکست‌ گوش می‌دهید، تماشا کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.