روش های تبلیغات موثر زیادی وجود دارد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های تبلیغاتی نیز شکل جدیدی به خود گرفته اند، اما هنوز هم بعضی از افراد از روش های قدیمی و سنتی برای تبلیغ بیزینس خود استفاده میکنند. روش های تبلیغات موثر به روش هایی گفته میشود که در معرفی محصولات به مشتریان بسیار موفق عمل میکنند و سبب افزایش فروش محصولات میگردند. رایامارکتینگ در این مقاله راه های مختلف تبلیغات را در کسب و کار هایی متفاوت به شما معرفی میکنند. مشکلی که تبلیغات دارند هزینه های سنگین آنهاست که سبب می شود بسیاری از مدیران از تبلیغات صرف نظر کنند اما نگران این مشکل نباشید زیرا در ادامه راه های ارزان تبلیغات را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات بسیار نقش پررنگ و مهمی در کسب و کار های امروزی دارد، زیرا هر چه شما محصولات خود را به مشتریان و افراد بیشتری معرفی کنید قطعا فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد. رقابت از گذشته تاکنون در بین شغل های مختلف وجود داشته و دارد، این رقابت ها در زمینه های مختلف از جمله کیفیت، قیمت و … در بین کسب و کار های مختلف انجام میشود. این اختلافات با معرفی محصولات به مشتریان مشخص میشود و این معرفی ها توسط تبلیغات گسترده انجام میگیرد. بنابراین تبلیغات گسترده نقش بسیار مهمی را در رونق بخشیدن به تجارت دارد. یکی از سنتی ترین روش های تبلیغات موثر، روش های تبلیغات شهری هستند که عمدتا نیاز به سرمایه گذاری های زیاد دارند.
روش های تبلیغات موثر چیست؟
تبلیغات به منظور معرفی کسب و کار ها انجام میشود. شرکت ها، سازمان ها و ارگان های دولتی، مغازه ها و … برای اینکه افراد بیشتر با کسب و کار آنها آشنا شوند تبلیغاتی را در مکان های مختلف انجام می دهند تا بتوانند به شغل های خود رونق ببخشند. تبلیغات موثر در کسب و کار دارای تنوع زیادی است و در هر شغل به یک شکل خاص انجام می شود اما امروزه با افزایش کسب و کار های اینترنتی بیشتر تبلیغات در فضا های مجازی اتفاق می افتند. تبلیغات دارای هزینه های زیادی هستند همین امر سبب شده است که بسیاری از مدیران به دنبال راه های تبلیغاتی ارزان قیمت تر بگردند و راه های کم هزینه و جذابی را برای کسب و کار خود پیدا کنند. تبلیغات در دنیای واقعی و دنیای مجازی به دو صورت کاملا متفاوت و مجزا اتفاق می افتد. معمولا تبلیغات در دنیای واقعی بسیار گران تر از دنیای مجازی هستند، زیرا در دنیای واقعی شما نیاز به نیروی انسانی بیشتر و امکانات زیادتری نسبت به دنیای مجازی دارید. ارزان ترین روش تبلیغات، روش اینترنتی است که امروزه استفاده های زیادی از آنها میشود.
بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری چیست؟
روش های تبلیغات موثر در شغل های مختلف، متفاوت است و در هر شغلی بهتر است از یک شیوه جالب برای جذب مشتری استفاده کرد. امروزه با گسترش کسب و کار های اینترنتی تبلیغات نیز به دو دسته مجازی و دنیای واقعی تقسیم شده است. بهترین راه ها برای جذب مشتری در فضای مجازی استفاده از تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام اینستاگرام (instagram)، وب سایت، واتساپ (WhatsApp) و … است و راه های جذاب برای جلب توجه مشتریان در دنیای واقعی استفاده از بیلبورد ها در سطح شهر، نصب بنر، پخش تراکت، نیروی انسانی با استفاده از لباس های شخصیت های کارتونی یا تلویزیونی و … است. برخی از این تبلیغات برای بعضی از شغل ها می توان استفاده کرد اما برای برخی دیگر نه به طور مثال استفاده از لباس های شخصیت های تلویزیونی برای تبلیغ پاساژ ها رستوران ها و … می توان استفاده کرد اما برای ارگان های دولتی نمیتوان از این شیوه بهره گرفت و باید برای این مکان های خاص از بیلبورد های رسمی و یا بنر های زیبا در سطح شهر استفاده کرد، در ادامه درباره روش های تبلیغات موثر در شغل های مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد. یکی از جدیدترین روش های تبلیغات موثر استفاده از رپورتاژ های آگهی است که در بین افراد از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این رپورتاژ ها در کمترین زمان ممکن شغل و محصولات شما را به مشتریان معرفی می کنند. که در حال حاضر یکی از بهترین روش های تبلیغ است.
تبلیغات دنیای واقعی
تبلیغات در دنیای واقعی به صورت فیزیکی صورت می گیرند. روش های تبلیغات موثر در دنیای واقعی بسیار گران قیمت هستند. برخی از این روش ها عبارتند از: رنگ آمیزی دیوار های شهر، رنگ آمیزی وسایل نقلیه شهری، بنر های تبلیغاتی، پخش تراکت و …
تبلیغات در دنیای واقعی عمدتا موقتی هستند زیرا این تبلیغات هزینه های بالایی را برای موسسات دارند بنابراین شرکت ها و موسسه های مختلف این روش تبلیغاتی به صورت موقت استفاده می کنند. اما استفاده از این روش ها بسیار کم تر از گذشته شده است و بیشتر تبلیغات در فضای های مجازی صورت می گیرد و همچنین هزینه های پایین تری را نیز نسبت به تبلیغات در دنیای واقعی دارند.
تبلیغات دنیای مجازی
با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های تبلیغات موثر نیز شکل سنتی گذشته خود را دیگر ندارد و متحول شده است. امروزه تبلیغات در فضا های اینترنتی مانند: وب سایت ها و تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … بسیار گسترش پیدا کرده است. با افزایش فعالیت افراد در شبکه های مجازی به خصوص اینستاگرام روش های تبلیغاتی مدرن در این شبکه های نیز به وجود آمد، به گونه ای که اینستاگرام یکی از قسمت های خود را به SHOP اختصاص داده است و بسیاری از اجناس را به همراه قیمت به مشتریان معرفی می کند. تبلیغات در این شبکه های اجتماعی بزرگ و همچنین وب سایت ها نیاز به افراد حرفه ای که با نکات سئو آشنا هستند، دارد. زیرا این افراد با نگارش متن های سئو شده (تولید محتوای سئو شده) برای قسمت های کپشن در اینستاگرام و همچنین متن ها سئو شده در صفحه اول وب سایت ها می توانند به سایت یا پیج شما کمک زیادی کنند تا پیج های شما بازدید های بیشتری داشته باشد و شما بتوانید محصولات بیشتری را به مشتریان خود معرفی کنید. با استفاده از این روش های تبلیغات موثر شما می توانید فروش فوق العاده ای را داشته باشید. هزینه این تبلیغات بسیار ارزان است و شما می توانید با هزینه بسیار کم اما رونق زیادی را به کسب و کار خود بدهید. شما برای تهیه رپورتاژ های باکیفیت می توانید به سایت های باسابقه که در زمینه سئو و رپورتاژ فعالیت می کنند، مراجعه کنید.
تبلیغات در شهرداری، سازمان ها و ارگان های دولتی
تبلیغ در سازمان ها و ارگان های دولتی عمدتا به صورت گسترده انجام می شود. سازمان های دولتی معمولا از بودجه های خوبی در تبلیغات استفاده می کنند و دست باز تری نسبت به شرکت های خصوصی و دیگر شغل ها در تبلیغات دارند. روش آگهی های بازرگانی در صدا و سیما بسیار روش مرسومی است که برای تبلیغ و معرفی ارگان های دولتی و یا اقدامات شهرداری ها استفاده می شوند که تبلیغ در صدا و سیما بسیار هزینه بر و گران قیمت است. روش دیگری که ارگان ها و سازمان ها از آن استفاده می کنند بیلبورد های شهر است که آنها نیز دسته کمی از آگهی های بازرگانی ندارند و بسیار هزینه بر هستند. شهرداری عمدتا در مراسم های مذهبی چه جشن ها و چه مراسم های سوگواری از بنر های تبلیغاتی برای تسلیت و یا تبریک استفاده می کند. هزینه تبلیغ با استفاده از بنر بستگی به جنس بنر دارد که معمولا بنر های پارچه ای ارزان قیمت تر هستند. شهرداری ها از وسایل نقلیه عمومی نیز برای تبلیغ اقدامات خود در سطح شهر استفاده می کند و با رنگ آمیزی وسایل نقلیه که هزینه های سنگینی دارند به تبلیغ اقدامات جدید خود می پردازند. یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغ ارگان ها و سازمان های دولتی به خصوص شهرداری، تبلیغات از طریق رنگ آمیزی دیوار های شهر است که بسیار جذاب و علاوه بر تبلیغ فضای شهر را نیز زیبا می کند. تبلیغات سازمان ها و ارگان های دولتی یا شهرداری ها عمدتا به صورت موقت هستند. روش های که این سازمان های برای تبلیغ اقدامات خود استفاده می کنند برای شرکت های تازه تاسیس و کم درآمد مناسب نیست و بهتر است از روش های مجازی استفاده کنند.
تبلیغات در کارخانه ها و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای
کارخانه ها نیز به دلیل درآمد های بالایی که دارند در تبلیغات می توانند مانند ارگان ها دولتی عمل کنند و از روش های تبلیغات گسترده در فضای شهر مانند: بیلبورد ها، بنر ها ، وسایل حمل و نقل شهری و … استفاده کنند. گاها تبلیغات کارخانه های بزرگ و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای را نیز در آگهی های تلویزیونی مشاهده می کنید. روش های تبلیغات موثر نقش مهمی در جذب مشتری برای فروشگاه های بزرگ دارند زیرا هر چقدر این فروشگاه ها از روش های جذاب تری استفاده کنند مشتری های زیادی را برای خرید از فروشگاهشان جذب می کنند و با سرمایه ای که بدست می آورند، می توانند هزینه های تبلیغات را جبران کنند. گاها روش های تبلیغات موثر در کارخانه ها و فروشگاه های بزرگ به صورت روش پر طرفدار جایزه و مسابقه انجام می گیرد و افراد زیادی را برای خرید کردن از این مکان ها ترغیب می کنند.
تبلیغات در پاساژ ها و رستوران ها
روش های تبلیغات موثر در پاساژ ها و رستوران ها نقش مهمی را در فروش آنها ایفا می کند. تبلیغات شکل ویژه تری را در رستوران ها و پاساژ ها دارد. شاید تاکنون افرادی را در لباس های شخصیت های تلویزیونی در کنار رستوران ها و پاساژ ها دیده باشید که شما را به داخل پاساژ یا رستوران راهنمایی می کنند. این شیوه تبلیغ بسیار جذاب و مورد علاقه کودکان است اما نیاز به نیروی انسانی دارد که شما مجبور هستید تا حقوق خاصی را برای این افراد در نظر بگیرید. یکی روش های تبلیغات موثر در رستوران ها و پاساژ ها پخش تراکت است که این روش نیز بسیار هزینه بر است زیرا شما مجبور هستید تا آگهی های را طراحی و سپس در تعداد زیادی به چاپ برسانید و در انتها افرادی را برای پخش آنها استخدام کنید. امروزه روش تبلیغات موثر در پاساژ ها و رستوران ها نیز متحول شده است و آنها نیز در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و … تبلیغات گسترده ای را انجام می دهند و غذا ها و اجناس خود را به همراه قیمت به مشتریان معرفی می کنند.
تبلیغات محصولات پوشاک و آرایشی در اینترنت
یکی روش های تبلیغات موثر در تبلیغ محصولات آرایشی و پوشاک، تبلیغات اینترنتی است. امروزه تبلیغات این محصولات یکی از جذاب ترین تبلیغاتی است که در شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم. تبلیغات این محصولات به دلیل طرفداران زیادی که پوشاک و لوازم های آرایش دارند و عمدتا مشتریان این محصولات خانم ها هستند کمی سخت تر از بقیه محصولات است. زیرا این تبلیغات باید بسیار ظریف و جذاب باشند تا بتوانند توجه خانم های شیک پوش را به محصولات جلب کنند. این محصولات عمدتا در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی تبلیغ می شوند و گاها با استفاده از روش های پخش تراکت نیز این تبلیغات انجام می شود.
راه های تبلیغاتی ارزان تر کدامند
روش های تبلیغات موثر امروزه شکل جدیدی را به خود گرفته است و این تبلیغات در شبکه های مجازی و سایت ها انجام می شود. مزیت تبلیغات در این شبکه ها، بازدید زیاد افراد از پست های شما است. شبکه های اجتماعی مانند: اینستاگرام و تلگرام بسیار پر بازدید هستند و روزانه افراد زیادی در این شبکه های فعالیت می کنند به گونه ای که شغل های جدید نیز به وجود آمده است. شما می توانید با گرفتن فیلم و عکس از محیط کارتان و همچنین محصولات خود آنها را به مشتریان معرفی کنید. با گرفتن لایو از محل کارتان، پست ها زیبا و … شما می توانید بازدید های خوبی در پیج های خود داشته باشید که به فروش شما بسیار کمک می کند.
امروزه با توجه به وضعیت پیش آمده کرونا ویروس، که مدت زمان بهبودی این بیماری هم به صورت دقیق مشخص نیست بسیاری از فعالیت ها در فضای اینترنت انجام می شود که نقش تبلیغات به صورت اینترنتی را نیز پررنگ تر کرده است. تبلیغات در اینترنت بسیار ارزان قیمت هستند و به همین دلیل می توان آنها را برای مدت زمان طولانی و گاها دائمی تبلیغ کرد. یکی از روش های تبلیغات موثر در اینترنت تهیه متن های رپورتاژ است که به رتبه سایت شما در گوگل نیز کمک زیادی می کند. این متن ها می تواند به بازدید سایت شما را افزایش دهد و سبب افزایش فروش کسب و کار شما گردد.
چگونه تبلیغات اینترنتی کنیم؟
تبلیغات در اینترنت بسیار آسان است اما در صورتی که برخی از نکات را رعایت کنید. این تبلیغات همچنین نیاز به هزینه اولیه بسیار کمی دارند و تنها شما نیاز به خرید بسته های اینترنتی دارید. البته اگر بخواهید وب سایت تخصصی خود را داشته باشید شما نیاز به خرید هاست و … نیز دارید که این تبلیغات در مقابل هزینه های تبلیغات به روش های قدیمی بسیار مقرون به صرفه هستند. در تبلیغات اینترنتی شما (Internet advertisement)می توانید بسیار فعال عمل کنید و با ایده های خلاقانه صاحب یک پیج پر بازدید شوید برای شروع می توانید عکس های جذاب از محصولات خود را در پیجتان قرار دهید و گاها از تخفیف های ویژه نیز صحبت کنید. شما می توانید برای معرفی پیج خود به دیگران، از مسابقه های در صفحه خود استفاده کنید و در نهایت جایزه هایی در قالب تخفیف، برای خرید از محصولات فروشگاهتان به برندگان مسابقه بدهید تا با یک تیر چند نشان زده باشید. با افزایش فالوور شما می توانید به افراد بیشتری محصولات خود را معرفی کنید و همچنین به سئو پیج خود کمک کرده اید. اگر در سایت تخصصی فعالیت می کنید بهتر است از متن های سئو شده توسط افراد حرفه ای استفاده کنید تا رتبه شما در گوگل افزایش یابد و افراد بیشتری به سایت شما سر بزنند و از محصولاتتان بازدید کنند. شما می توانید برای تبلیغ در سایتتان از خرید های اینترنتی با تخفیف های ویژه صحبت کنید و همچنین می توانید برای جذب مشتری بیشتری محصولات را در کمترین زمان ممکن به دست مشتریان برسانید تا رضایت مشتریانتان سبب شود سایتتان را به دوستانشان معرفی کنند.