مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره عنوان نویسی و بررسی تاثیری که روی بازدید محتوا دارد

مفید بود؟

عنوان نویسی جذاب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مولفه‌ها برای جلب نظر بازدید کننده‌ها و مخاطبین آن هم به هنگام تولید محتوا است. نوشتن عنوان جذاب در هر بخشی که شما تصور کنید، کاربرد دارد. از تبلیغ نویسی گرفته تا تولید محتوا، نوشتن کتاب و غیره.

مهم‌ترین کاربرد عنوان نویسی جذاب

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که می‌توان برای عنوان نویسی جذاب بیان کرد افزایش بازدید یا افزایش کلیک سایت در نتایج جستجوی گوگل است. در واقع در دنیای اینترنت که پر از زرق و برق تبلیغات است، استفاده از یک عنوان جذاب می‌تواند تنها راهگشای مشاهده مطلب توسط مخاطبین باشد.

به عنوان مثال تصور کنید که در صفحه اول گوگل با دو عنوانی که در زیر مشاهده می‌کنید، روبرو می‌شوید. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

  • تکنیک‌های موفقیت در کسب و کار
  • 10 تکنیک ساده و راحت برای موفقیت در کسب و کار

به طور حتم حدود 90 درصد بازدید کننده‌ها گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. به خاطر اینکه از اعداد در عنوان محتوا استفاده شده است. در واقع عنوان نویسی جذاب یکی از عوامل تأثیرگذار بر رتبه بندی وب سایت‌ها در نتایج گوگل است و اکثر کاربران با مطالعه عنوان‌ها و تیترهای متفاوت، تصمیم می‌گیرند که روی کدام یک کلیک کنند.

این مورد نشان می‌دهد که نوشتن یک عنوان جذاب حتی در برخی موارد هم، از محتوای تولید شده مهم‌تر است. چرا که تا زمانی که عنوان و تیتر از جذابیت خاصی برخوردار نباشد هرگز نمی‌تواند نظر کاربران را به سمت خودش جلب و وی را برای مطالعه متن تشویق کند.

تا جای ممکن در عنوان نویسی جذاب، خاص عمل کنید

یکی از مواردی که بایستی مد نظر داشته باشید این است که عناوین محتوای خودتان را خیلی خاص انتخاب کنید. استفاده از عبارت‌های تکراری و نخ نما به مانند گذشته دیگر طرفداران و هواداران خیلی خاصی ندارد. به طور مثال اگر کاربر عبارتی را در گوگل جستجو و محتوای شما را در نتایج جستجو مشاهده کند به شرط اینکه از عنوان نویسی جذاب و خاص استفاده کرده باشید وی را متقاعد خواهید کرد که متن را مطالعه کند وگرنه مقاله دیگر سایت‌ها را مطالعه خواهد کرد.

آموزش عنوان نویسی جذاب و استفاده از آن در تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی به هنگام نوشتن عنوان نویسی جذاب به آن اهتمام ویژه‌ای ببخشید، ذهن مخاطبین و بازدید کننده‌ها است. در واقع شما باید این توانایی را داشته باشید تا با نوشتن یک عنوان جذاب برای محتوای خود، نظر آنها را برای مطالعه مطلب جلب کنید.

شما با این کار ذهن مخاطبین را به چالش می‌کشید و همین مورد موجب می‌شود تا آنها بدون وقفه روی لینک مطلب، تبلیغ و یا کتاب کلیک کرده و شروع به مطالعه آن کنند. پس به هنگام نوشتن یک عنوان جذاب بیشترین تمرکز را روی ذهن مخاطبین داشته باشید.

اما سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است:

برای عنوان نویسی جذاب چه چیزهایی لازم است؟

اولین مورد: داشتن یک ذهن خلاق

یکی از اولین مواردی که می‌تواند به هنگام نوشتن یک عنوان جذاب به شما کمک کند، داشتن یک ذهن خلاق است. در اوایل کار، عنوان نویسی خیلی سخت و دشوار است. اما به مرور زمان با مطالعه متن‌ها و عنوان‌های دیگر، این مانع مرتفع می‌گردد و تنها راه برای نوشتن عنوان نویسی جذاب فقط تمرین و تمرین است.

یکی از تمرین‌هایی که می‌تواند کمک کند تا ذهن خلاق شما شروع به کار کند این است که یک سوژه در اینترنت پیدا کرده و در عرض 5 دقیقه هر عنوان جذابی (حدود 100 عنوان) که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت نمایید. در این تمرین نیازی نیست وسواس زیادی به خرج دهید. فقط عناوین را بنویسید و در پایان بهترین عنوان را انتخاب نمایید.

نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که عنوان را برای مخاطبین و بازدید کننده‌های خود بنویسید نه برای خودتان و به هنگام نوشتن سعی کنید از دیگر افراد هم نظرخواهی کنید و فقط به نظر شخصی خودتان اکتفا نکنید. این مورد موجب درک کردن سلیقه دیگر کاربران هم خواهید شد.

دومین مورد: از قدرت کلمات برای عنوان نویسی جذاب استفاده نمایید

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش در عنوان نویسی جذاب را کلمات ایفا می‌کنند. در واقع شما بایستی بتوانید با استفاده از قدرت کلماتی که وجود دارد به جذابیت عناوین و تیترهای محتوای خود، بیفزایید. مجدداً مثالی که در بالا اشاره کردیم را بررسی کنید. تفاوت این دو عنوانی که بیان کردیم در دو نکته زیر خلاصه شده است:

  1. به کار بردن اعداد که خودش تأثیر زیادی در مخاطبین می‌گذارد
  2. استفاده از قدرت کلمات اثربخش

در نکته دوم منظور ما از کلمات اثربخش، استفاده از کلمه “ساده و راحت” است و قطعاً استفاده از این دو کلمه و دیگر کلمات، می‌تواند نقش بسزایی در تولید عنوان نویسی جذاب داشته باشد. به کار بردن این کلمات در عناوین می‌تواند ذهن مخاطبین را درگیر کرده و باعث جلب رضایت آنها شود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است:

مهم‌ترین وظیفه اصلی کلمات اثر بخش چیست؟

در حقیقت یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های کلمات اثر بخش، ایجاد یک تأثیر لحظه‌ای در ذهن مخاطبین و بازدید کننده‌ها است تا آنها را وادار کنیم به یک باره تصمیم به مطالعه مطلب بگیرند. استفاده از این کلمات باعث می‌شود تا مخاطبین در برابر کسب اطلاعات بیشتر نتوانند مقاومت کنند و به مطالعه متن بپردازند.

در زیر به چند نمونه از کلمات اثر بخش که تأثیر زیادی در عنوان نویسی جذاب دارد اشاره خواهیم کرد:

  • مخصوصاً
  • گیرا
  • تماشایی
  • بیکران
  • بسیار
  • متناوب
  • غیر قابل لمس
  • ساده
  • راحت
  • درخشنده
  • بی‌نهایت
  • خاص
  • نامشخص
  • حیرت‌انگیز
  • جدی
  • بی‌همتا
  • شکست ناپذیر
  • ارزان
  • رایگان

و غیره. البته تعداد این کلمات در دنیای وب بسیار زیاد است و با یک جستجوی ساده به راحتی می‌توانید مهم‌ترین آنها را پیدا کنید.

سومین مورد: به وجود آوردن حس ارزش به هنگام عنوان نویسی جذاب

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به هنگام عنوان نویسی جذاب از آن استفاده کنید، ایجاد یک حس ارزش و تمایز است. در حقیقت شما با این کار یک مورد کاملاً ارزشمند را به مخاطبین خود ارائه می‌دهید. به عنوان نمونه تصور کنید فردی کلمه تولید محتوا را در اینترنت جستجو می‌کند و در صفحه اول با وب سایت‌های زیادی روبرو می‌شود که عناوین زیادی را برای خود انتخاب کرده‌اند: از جمله

  • تولید محتوای با کیفیت
  • تولید محتوا ارزان
  • شرکت تولید محتوا
  • تولید محتوا در مشهد

و غیره. اما در بین این عناوین شما با یک عنوان با این مضمون آشنا می‌شوید: اولین محتوای وب سایت‌تان را مهمان ما باشید. به طور حتم مشاهده چنین عنوان نویسی جذاب باعث چند برابر شدن بازدید کننده‌ها و مخاطبین می‌شود در حالی که اکثر شرکت‌های تولید محتوا از همان روز اول تمامی محتواهای تولید شده را به صورت هزینه دار انجام می‌دهند.

اما ما وب سایتی را به شما معرفی می‌کنیم که اولین محتوا سایت‌تان را می‌توانید مهمان این وب سایت باشید و در صورت رضایت، همکاری بلندمدتی را با آنها شروع کنید. این شرکت تولید محتوا رایامارکتینگ است. رایامارکتینگ با ایجاد تمایز بین خود و رقبا تا به حال توانسته هزاران نویسنده (بیش از 7000 نویسنده) فریلنسر را در اختیار بگیرد.

این مورد موجب شده تا کارفرماهای بسیار زیادی شروع به همکاری طولانی مدت با این شرکت کنند. همکاری که به سود هر سه طرف بوده است. (شرکت رایامارکتینگ، کارفرما و نویسنده‌های فریلنسر). اگر شما هم مایلید با این شرکت همکاری کنید فقط کافی است به وب سایت این شرکت مراجعه و درخواست همکاری خودتان را ارسال نمایید.

چهارمین مورد: ذهن مخاطبین را به چالش بکشید

به چالش کشیدن ذهن مخاطب یکی از راهکارهای نوشتن عنوان نویسی جذاب به حساب می‌آید. برای این کار به راحتی می‌توانید از عناوین و تیترهای مخفی، تعجب‌آور و حتی عناوین منفی استفاده نمایید. به طور مثال برای عناوین منفی می‌توانید این مثال‌ها را به کار ببرید:

  • هرگز جگر گوسفند نخورید تا این مطلب را مطالعه نکرده‌اید
  • اگر نمی‌خواهید کرونا بگیرید این کارها را دهید
  • هرگز ازدواج نکنید تا این کارها را انجام نداده‌اید

این طور نوشتن عناوین یک حفره در ذهن مخاطبین به وجود می‌آورد که منظور نویسنده مطلب از این عنوان چیست. ذهن مخاطبین در اینگونه مواقع به چالش کشیده شده و سعی در پیدا کردن جواب سوال خود می‌کند و به طور حتم درصد مطالعه مطلب تا حد زیادی بالا می‌رود.

پنجمین مورد: به طور واضح نشان دهید که قرار است چه محتوایی ارائه دهید

در واقع هدف نهایی هر محتوای تولید شده، جذب بازدید کننده و کارایی بیشتر است و یکی از راحت‌ترین ترفندها برای تحقق این موضوع استفاده از عناوین جذاب است. یک عنوان و تیتر جذاب می‌تواند به نوعی نماینده کل محتوایی باشد که شما آن را نوشته‌اید. پس به کاربران و مخاطبین خود نشان دهید که در متن محتوا قرار است با چه موضوعی مواجه شوند و این قدرت عنوان نویسی جذاب را به رخ می‌کشد.

ششمین مورد: از گوگل ترند برای عنوان نویسی جذاب کمک بگیرید

یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که کلمات کلیدی که در عنوان و متن محتوا گنجانده می‌شود بایستی به صورت کاملاً صحیح و درست انتخاب شوند. رعایت این مورد می‌تواند شانس دیده شدن و مطالعه مطلب شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

یکی از ابزاری که در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند، گوگل ترند است. این ابزار به راحتی قادر خواهد بود بهترین، مناسب‌ترین، پر کاربردترین و در عین حال کلماتی که بیشتر از همه کاربران آن را در گوگل جستجو کرده‌اند به شما معرفی ‌کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.