مقالات آموزشی

آشنایی با هدینگ و تأثیری که بر سئو محتوا دارد

مفید بود؟

 چرا باید از این تگ در متن محتوای خود استفاده کنیم؟ چه تأثیری بر سئو و کسب رتبه در نتایج جستجوی گوگل دارد؟ بهترین روش استفاده از هدینگ چیست؟ اینها سوالاتی هستند که برخی‌ها به هنگام تولید محتوا از خود می‌پرسند و به دنبال تولید محتواهایی با کیفیت هستند؟

هدینگ چیست؟

در واقع این تگ در اینترنت، وب سایت‌ها و همچنین به هنگام تولید محتوا برای مشخص کردن عناوین و سرفصل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تگ به صورت موثر روی سئو سایت تأثیر دارد چرا که گوگل با استفاده از تگ هدینگ خیلی راحت‌تر می‌تواند محتوای تولید شده را درک کنند.

همان‌طوری که از نام این تگ می‌توان برداشت کرد تگ هدینگ تیترهای یک محتوای متنی به حساب می‌آید. این تگ‌ها از H1 شروع و به H6 ختم می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها تگ H1 است که از آن به عنوان تیتر اصلی یک محتوا و پست تولید شده استفاده می‌شود.

ساختار دهی محتوای تولید شده

 

به صورت کلی یک روش برای ساختار دهی محتوای تولید شده وب سایت آن هم با استفاده از تگ هدینگ وجود دارد. این روش یک روش مرسوم و رایج است و می‌توان یک تگ H1 در هر صفحه از وب سایت به عنوان سر تیتر ایجاد کرد. در محتوای تولید شده هم، از تگ هدینگ H2 و مابقی تگ‌ها هم در زیر مجموعه متن و محتوا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تگ هدینگ (heading tag) در تولید محتوا

همان‌طوری که در بالا به این موضوع اشاره کردیم یکی از کاربردهای تگ هدینگ برای مشخص کردن بخش‌های متفاوت یک محتوای تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین این مورد روی سئو وب سایت و کاربردی بودن آن از نظر کاربران تأثیر بسیار زیادی دارد. مورد دیگری که می‌توان در بحث هدینگ چیست و چه کاربردی دارد به آن اشاره کرد این است که استفاده از این تگ‌ها موجب خوانایی بهتر مطالب و محتوای تولید شده و همچنین بهبود تجربه کاربری وب سایت خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین تگ‌های هدینگ که اهمیت ویژه‌ای هم برای موتورهای جستجوی گوگل دارد، تگ H1 است. چرا که موتور جستجو و همچنین ربات‌های گوگل، به کلمات به کار رفته در متن و محتوای تولید شده اهمیت زیادی می‌دهند و به مانند تگ تایتل (Title Tag) می‌تواند حاوی توضیحات کوتاه در مورد صفحه وب سایت باشد.

اما یک سوال:

آیا محدودیتی در استفاده از تگ هدینگ وجود دارد؟

 

جواب به این سوال مثبت است اما فقط برای استفاده از تگ هدینگ H1. این یعنی در یک صفحه از وب سایت فقط یک بار می‌توانید این تگ را به کار ببرید. به خاطر اینکه مخالف الگوریتم‌ها و قوانین گوگل به حساب می‌آید و به نوعی بر روی سئو وب سایت‌تان تأثیر منفی خواهد داشت.

اما در مقابل محدودیتی برای به کار بردن تگ هدینگ H2 تا H6 وجود ندارد ولی باید به این نکته توجه کنید این مورد دلیلی نمی‌شود که در استفاده از این تگ‌ها زیاده‌روی نمایید. بایستی به نسبت در متن محتوای تولید شده خودتان از این تگ تیتر استفاده کنید و قطعاً این مورد روی سئو وب سایت تأثیر مثبت زیادی خواهد گذاشت.

دلیل استفاده از تگ هدینگ به هنگام تولید محتوا

در واقع یکی از دلیل‌هایی که باعث می‌شود از این تگ در محتوای خود استفاده کنیم این است که این تگ دید بصری بهتری را برای درک محتوای صفحه به کاربران نشان می‌دهد. از طرفی دیگر رضایت کاربران، رضایت گوگل را هم در پی دارد و این نشان می‌دهد که استفاده از این تگ به صورت کاملاً محسوس بر سئو و بهینه سازی سایت تأثیری مستقیم دارد.

3 نکته در مورد تگ‌های تیتر (هدینگ) از نظر کاربردی بودن

  1. نکته اول: تگ H1 بایستی یک سری اطلاعات کوتاه و مناسب را درباره ادامه محتوا در اختیار بازدید کننده‌ها قرار دهد
  2. نکته دوم: کاربران با مطالعه تگ هدینگ تیتر، به راحتی می‌توانند بخش مورد نظرشان را در محتوا، پیدا کنند
  3. نکته سوم: به کار بردن Heading Tags موجب می‌شود تا محتوای تولید شده بسیار شیک، تمیز و مرتب به نظر برسد

یکی از اشتباهات رایج و مرسوم استفاده از هدینگ در تولید محتوا

 

بارها و بارها دیده شده که برخی از افراد که اطلاعات جامع و کاملی نسبت به سئو و بهینه سازی وب سایت ندارند و از هدینگ به عنوان بزرگ جلوه دادن متن‌ها استفاده می‌کنند. به طور مثال برخی از متن را روی تگ H1 قرار می‌دهند تا به اصطلاح بزرگ‌تر و بولدتر از بقیه متن‌ها باشد و به نوعی ایجاد تمایز کنند.

اما همان‌طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم هر صفحه از وب سایت حتی اگر یک محتوای تولید شده باشد فقط از یک هدینگ آن هم تگ H1 می‌تواند استفاده شود. چرا که از نظر گوگل این مورد جرم محسوب می‌شود. علاوه بر این هدف استفاده از این تگ‌ها، ساختار بندی صفحه است و نه بزرگ کردن متن‌ها در محتوای تولید شده. اگر مایلید که بخش‌هایی از محتوای تولید شده را بزرگ‌تر و یا به اصطلاح بولدتر کنید، می‌توانید سایز فونت آن را تغییر دهید و هرگز از این تگ برای بزرگ کردن متن، استفاده نکنید.

اگر در مورد تولید محتوا و همچنین هدینگ اطلاعات کافی در اختیار ندارید و مایلید محتواهایی سئو محور تولید نمایید که بیشترین تأثیر را روی سئو وب سایت شما بگذارد، می‌توانید از خدمات آنلاین شرکت رایامارکتینگ استفاده نمایید.

در واقع این شرکت با توجه به تعداد نویسنده هایی که در اختیار دارد (حدود 7000 نویسنده فریلنسر) این توانایی را دارد که محتواهایی ارزشمند، مفید، کاربردی و در عین حال سئو محور را برای وب سایت شما تهیه کند. همچنین رایامارکتینگ این تضمین را می‌دهد که با ادامه همکاری با وی، به مرور زمان به صفحه اول و همچنین لینک اول گوگل نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

مواردی که نبایستی با تگ هدینگ تیتر انجام شود

 

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که اگر محتوا به صورت کاربردی، اصولی و ارزشمند تولید شود قطعاً باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران در وب سایت خواهد شد و اهمیت این موضوع زمانی بیشتر از قبل می‌شود که در استفاده از تگ هدینگ به خوبی عمل کنیم.

در واقع این تگ باعث افزایش جذابیت بصری و همچنین افزایش خوانایی متن محتوای تولید شده برای کاربران و بازدید کننده‌ها شده و تأثیر زیادی هم روی سئو وب سایت خواهد داشت. در ادامه این بحث مایلیم به نکاتی اشاره کنیم که نبایستی از این تگ‌ها استفاده نمایید.

مورد اول: زیاده روی استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ

پیشتر اشاره کردیم که از تگ H1 بیشتر از یک بار در یک صفحه استفاده نکنید چرا که این موضوع باعث می‌شود تا گوگل نسبت به وب سایت‌تان حساس‌تر شود. همچنین امکان دارد تصور کند که قصد این را دارید که از کلمات کلیدی و کلید واژه‌ها به صورت تحمیل شده برای تولید محتوا استفاده نمایید.

برای اینکه این مشکل به وجود نیاید می‌توانید از تگ هدینگ (Heading) H2 به بعد برای متن محتوای خودتان استفاده و یا متون خودتان را به چند بخش تقسیم و آن را منتشر نمایید. همچنین از تگ‌های تکراری در صفحات سایت استفاده نکنید و حتماً سعی کنید نوشته‌های بعدی با تیترهای منحصر به فرد، متمایز از دیگر نوشته باشد.

مورد دوم: ایجاد یک ساختار کلی با استفاده از تگ هدینگ

 

در چند پاراگراف قبلی به این موضوع اذعان کردیم که تگ هدینگ برای ایجاد ساختار در محتوای تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هر هدر یا تیتر، یک سری اطلاعات از موضوع محتوای تولید شده را به کاربر انتقال می‌دهد.

برای درک بهتر استفاده از این تگ به مثال کتاب دقت کنید:

  • موضوع کلی محتوای کتاب را با تگ H1 نشان می‌دهند و همچنین عنوان کتاب که در بر گیرنده کلمه کلیدی است به خواننده می‌فهماند که موضوع کتاب در چه موردی است
  • سرفصل‌های کتاب هم با تگ H2 مشخص می‌شود که به نوعی توصیف کننده قسمت‌های مختلف یک محتوا یا مطلب است
  • تگ‌هایH3  تا H6 هم به نوعی تیترها و عناوین دیگری برای زیر مجموعه‌های هر قسمت کتاب است. این مورد دقیقاً مانند یک کتاب است که هر سر فصل اصلی آن به چندین و چند بخش مجزا تقسیم‌بندی می‌شود

اگر همین مثال را در مورد محتوای تولید شده در نظر بگیریم به شکل زیر می‌شود:

  • تگ H1 عنوان پست و محتوای تولید شده است
  • تگ H2 دو تیتر اول محتوا است
  • تگ‌های بعدی هم زیر عنوان‌ها به حساب می‌آیند

مورد سوم: بلوک‌بندی و خوانا بودن مطالب

یکی از نکات مهم به هنگام استفاده از هدینگ این است که، اکثر بازدید کننده‌ها، محتواهای تولید شده را به صورت چشمی اسکن کرده و سپس اقدام به مطالعه مطلب می‌کنند و در این بین تعداد بسیار کمی از خواننده‌ها هستند که مطالب را خط به خط و کلمه به کلمه مطالعه می‌کنند.

مطالب و محتواهایی که به این شکل تولید می‌شود از شانس بیشتری برای حضور در رتبه‌های بالای نتایج جستجوی گوگل برخوردار است. حتی احتمال اینکه کاربران این محتواها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند خیلی بیشتر خواهد بود.

قطعاً هر چه یک محتوای تولید شده بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، از قابلیت کسب دریافت بک لینک طبیعی بیشتری هم برخوردار خواهد بود و این مولفه در رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو تأثیر زیادی خواهد داشت.

سخن آخر

به نظر شرکت رایامارکتینگ که چندین و چند سال در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، یک محتوا زمانی می‌تواند بیشترین تأثیر را روی مخاطبین بگذارد که فقط و فقط برای مخاطب تولید شود نه صرفاً برای گوگل. به طور مثال در همین بحث هدینگ چیست باید به این موضوع دقت کنید که فکرتان جلب رضایت کاربر باشد نه گوگل و این در واقع یکی از ترفندهای تولید محتوا به شمار می‌رود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.