تولید محتوا فضای مجازی یکی از امور کاملاً تخصصی در دنیای اینترنت است که به تجربه و مهارت زیادی نیازمند است. با رعایت کردن اصول تولید محتوا در چنین فضاهایی، نتیجهای که به دست خواهد آمد این است که محتواهای تولید شده شما بین هزاران و حتی میلیونها مطلب دیگر توسط مخاطبین دیده میشود.
نگاهی اجمالی بر تولید محتوا فضای مجازی
این روزها اهمیت فضای مجازی و همچنین شبکههای اجتماعی بر هیچ کسی پوشیده نیست و روز به روز با گسترش این شبکهها، بر اهمیت و ارزش آن افزوده میشود. اهمیت این شبکهها تا جایی پیش رفته که کمتر کسی برای کسب اطلاعات و اخبار به سراغ روزنامههای کاغذی میرود. حتی کتابهای کاغذی هم جای خودشان را به کتابهای الکترونیکی دادهاند و این مورد نشان از اهمیت زیاد تولید محتوا فضای مجازی است.
همانطوری که پاراگراف اول هم اشاره کردیم، تولید محتوا در چنین فضاهایی نیاز به تخصص و مهارت لازم را دارد و با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه میشوید که مطالب برخی از وب سایتها و وبلاگها در صفحات اول و دیگر مطالب در صفحات بعدی قرار دارند. در واقع، محل قرار گرفتن محتوای تولید شده توسط شما برای نمایش به مخاطبین، یکی از فاکتورهای مهم به هنگام تولید محتوا فضای مجازی به شمار میرود.
بدون شک بازاریابی و جذب مشتری در فضای فیزیکی روز به روز کم رنگتر میشود و جای آن را فضای مجازی خواهد گرفت چرا که هزینه تبلیغات در این فضاها به شدت کمتر از هزینه تبلیغات در فضای فیزیکی است. به این نوع تبلیغات در فضای مجازی، دیجیتال مارکتینگ گفته میشود و یکی از کلیدهای اصلی رقابت در این نوع بازاریابی، بحث تولید محتوا فضای مجازی به شمار میرود.
در ادامه مقاله قصد داریم بر اهمیت محتواهایی که در فضای مجازی تولید میشود، اشاره کنیم.
اهمیت تولید محتوا فضای مجازی
بدون شک افرادی که در حوزه کسب و کارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند با مفهوم تولید محتوا آشنایی کامل دارند. هر محتوای تولید شده طبق یک کلمه کلیدی خاص، تولید و منتشر میشود و هر چه محتواهای تولید شده از کیفیت و جذابیت بیشتری برخوردار باشد به طبع در صدر نتایج جستجوی گوگل به نمایش در خواهد آمد. این مورد در افزایش بازدید و همچنین افزایش فروش شما تأثیری مستقیم خواهد داشت.
رسیدن به صفحه اول گوگل کاری سخت و دشوار است و در این مسیر رقابت تنگاتنگی بین رقبا وجود دارد. در این میان تولید محتوا فضای مجازی اگر به صورت کاملاً یونیک، جذاب و کاربردی تولید شود، میتواند وب سایت شما را به نسبت دیگر رقبا متمایز کرده و آرام آرام به سمت لینک اول گوگل هدایت کند. به همین دلیل است که تولید محتوا از اهمیت زیادی برای رقابت با رقبا، برخوردار است.
تولید محتوا فضای مجازی و بحث سئو
یکی از اقدامات واجب برای کسب بهترین رتبه و بهترین جایگاه در نتایج جستجوی گوگل، بحث سئو و بهینه سازی سایت است. در این بین یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اجزای سئو، تولید محتوا فضای مجازی به شمار میرود. هر چه به تکنیکها و ترفندهای سئو به خصوص بحث تولید محتوا، آگاهی و اشراف کاملتری داشته باشید روز به روز شاهد بهبود رتبه در نتایج جستجو، خواهید بود.
یکی از نکات مهمی که در بحث سئو به وجود می آید این است که، شما بیشتر از چند ثانیه فرصت ندارید تا مخاطبین را جذب وب سایت خودتان کنید. تولید محتوا به صورت کاربردی، مفید و جذاب یکی از رمزهای موفقیت در کسب و کارهای آنلاین به شمار میرود که بایستی به آن اهتمام ویژهای ببخشید.
تکنیکها و استراتژیهای صحیح برای تولید محتوا فضای مجازی
برای تولید محتوا، استراتژیها و تکنیکهای زیادی وجود دارد که با رعایت کردن آنها به سادگی خواهید توانست در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید. در ادامه این مقاله به چند مورد از این تکنیکها و استراتژیها اشارهای کوتاه خواهیم کرد.
تکنیک اول: استفاده از تیترها و عناوین جذاب برای تولید محتوا فضای مجازی
تیترها و عناوین محتوای شما اولین جمله ای است که مخاطبین با آن برخورد میکنند و سپس تصمیم میگیرند که تولید محتوا فضای مجازی را مطالعه و یا وب سایتتان را ترک کنند.
در اینجا یک نکته را فراموش نکنید:
هرگز سعی در گول زدن مخاطبین نداشته باشید. تلاش نکنید تیترهایی جذاب انتخاب کنید که هیچ ارتباطی به محتوای شما نداشته باشد که متأسفانه، این مورد در سطح وب بسیار فراوان است. با این کار مخاطبین دفعات بعد به وب سایتتان مراجعه نخواهند کرد و اعتماد وی نسبت به محتوای شما، سلب خواهد شد.
با انتخاب یک تیتر و عنوان جذاب به هنگام تولید محتوا فضای مجازی، قادر خواهید بود بانس ریت (bounce rate) یا به اصطلاح همان افرادی که وارد سایت میشوند و بعد از مدت زمان کوتاهی از وب سایت خارج میشوند، را تا حد زیادی، کاهش داد. رعایت همین مورد در بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل تأثیر زیادی خواهد داشت.
تکنیک دوم: نوشتن یک مقدمه جذاب
تمامی مخاطبینی که وارد اینترنت میشوند در پی رفع مشکلات خودشان هستند و به همین دلیل به دنبال مطالبی کاملاً کاربردی و مفید میگردند و به طبع خیلی وقت کافی برای مطالعه کامل تمام تولید محتوا فضای مجازی را ندارند.
اما به یک شرط این مورد امکانپذیر خواهد بود. به شرط اینکه یک عنوان و یک مقدمه کاملاً جذاب و حرفهای را نوشته باشید. مقدمه هر چه جذابتر و با کیفیتتر باشد به طبع مخاطبین سریعتر متقاعد میشوند که این محتوا میتواند مشکل آنها را حل کند. حتماً سعی کنید در متن مقدمه از کلمات کلیدی به صورت کاملاً هوشمندانه استفاده کنید تا نوعی حس اعتماد را به مخاطبین القاء کند.
تکنیک سوم: استفاده از تصاویر و ویدیوهایی مرتبط
نکتهای که باید در این قسمت مد نظر داشته باشید این است که محتوا فقط به معنای متن، نیست. در واقع تولید محتوا فضای مجازی انواع و اقسام متفاوت و متنوعی دارد. از محتوای متنی گرفته تا تصاویر، اینفوگرافیک، صوتی، ویدیویی و غیره.
برای اینکه محتوای شما شکلی جذابتر به خودش بگیرد و از شکل و شمایل عادی بیرون بیاید سعی کنید از تصاویر و ویدیوهایی که کاملاً مرتبط هستند در تولید محتوا فضای مجازی خود استفاده نمایید. در حقیقت قرار دادن تصاویر و ویدیوها میتواند موجب درک بهتر مطلب شده و همچنین از خستگی چشم جلوگیری کند.
تکنیک چهارم: ویرایش و بازنویسی محتواهای قدیمی و خاک خورده
شما در قبال محتواهای قدیمی که مدتها پیش آنها را نوشتهاید، مسئول هستید. چرا که تولید محتوا فضای مجازی روز به روز با اطلاعات جدید به روز رسانی میشود و به طبع محتواهای قدیمی با اطلاعات قدیمی، نوشته شده است. در واقع شما با ویرایش و به روز رسانی محتواهای قدیمی خود به گوگل میفهمانید که هم برای وب سایت و هم برای مطالب آن ارزش قائلید و گوگل هم به جبران این کار شما، رتبه وب سایتتان را در نتایج جستجو ارتقاء خواهد بخشید.
تکنیک پنجم: از لینکهای داخلی در محتواهای خود استفاده نمایید
تکنیک بعدی که باید به هنگام تولید محتوا فضای مجازی به آن اهمیت بدهید، ایجاد لینکهای داخلی بین محتواهای قدیمی و جدید است. برای این کار سعی کنید بین یک تا پنج لینک داخلی بین محتواهای قدیمی و جدید ایجاد کنید.
با این کار مخاطبین را به خواندن مطالب قدیمیتر، ترغیب و مدت زمان حضور کاربر را در وب سایت بیشتر میکنید. استفاده از لینکهای داخلی میتواند رنکینگ و رتبه وب سایتتان را در نتایج جستجو بهبود ببخشد. در حقیقت تولید محتوا فضای مجازی یکی از روشهای کلیدی و موثر در بازاریابی محصولات و خدمات شما به حساب میآید. پس بهتر این است که با تکنیکها و روشهای کلیدی اقدام به تولید محتوا فضای مجازی نمایید.
تکنیک ششم: به صورت مستمر و مداوم تولید محتوا نمایید
مورد بعدی که در تولید محتوا فضای مجازی بسیار اهمیت دارد، تولید محتوا به صورت مداوم و مستمر است. گوگل در شرایطی رتبه وب سایتتان را بهبود خواهد بخشید که به صورت روزانه اقدام به تولید محتواهایی با کیفیت نمایید. در این طور مواقع هم مخاطبین بیشتری را جذب خواهید کرد و هم به صورت مداوم وب سایتتان را به روز رسانی خواهید کرد.
در حقیقت فقط تولید محتوا فضای مجازی برای موفق شدن در دنیای اینترنت، کافی نیست. باید به صورت مداوم به این کار استمرار بورزید و اقدام به تولید محتواهایی تازه و جدید نمایید. از انواع مختلف محتوا برای وب سایت استفاده کنید و قطعاً شاهد تأثیرات به سزایی در افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو خواهید بود.
چه شرکتی تولید محتوا فضای مجازی را با کیفیت بهتری ارائه میدهد؟
مطمئناً کیفیت تولید محتوا فضای مجازی در هر شرکتی با شرکت دیگر تفاوت فاحشی دارد و به طبع تولید محتوا چه برای شبکههای اجتماعی باشد و چه برای وب سایت، بایستی آن را به یک کارشناس خبره و کاربلد در این حوزه سپرد تا هم در صرف هزینه و هم زمان، یک پرداخت معقول را داشته باشد.
در حال حاضر پیشنهاد ما استفاده از خدمات شرکت رایامارکتینگ است که با نویسندههای فریلنسر زیادی در سراسر کشور در حال فعالیت است. تمامی نویسندههایی که افتخار همکاری با رایامارکتینگ را دارند آگاهی کاملی نسبت به تولید محتوا فضای مجازی سئو محور دارند و قادرند محتواهایی تخصصی با کمترین هزینه را برای شما تهیه کنند.
نتیجهگیری
همانطوری که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم تولید محتوا فضای مجازی یکی از اصلیترین و اساسیترین موارد به هنگام طراحی سایت به حساب میآید که به راحتی میتواند کاربران را به مشتریهای دائم کسب و کارتان تبدیل کند البته به شرطی که محتوای تولید شده از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار باشد.