مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص فرآیند تولید محتوا برای وب سایت

مفید بود؟

فرآیند تولید محتوا به صورت کلی به مراحل تولید محتوا اشاره می‌کند. اشخاصی که به عنوان نویسنده‌های فریلنسر با شرکت تولید محتوا فعالیت می‌کنند، متناسب با تجربه، مهارت و تخصصی که دارند اقدام به تولید محتوا کرده و یک روند مشخص را در پیش می‌گیرند.

کسب و کارهای اینترنتی روز به روز در حال رشد و پیشرفت هستند و هر کدام از آنها در حال ارائه یک سری خدمات به خصوص به مخاطبین خود هستند. این امکان وجود دارد که یک سایت در حال ارائه محصولات مربوط به یک برند خاص باشد و وب سایت دیگری در حال ارائه خدمات آنلاین به مشتریان خود باشد.

به هر حال هدف هر وب سایت هر چه باشد، تمامی آنها به فرآیند تولید محتوا برای رسیدن به اهداف خود نیازی مبرم دارند. به طور حتم استفاده از فرآیند تولید محتوا می‌تواند بر کیفیت کاری شما بیفزاید و همچنین نظم بیشتری را هم به کسب و کارتان خواهد داد.

چطور برای سایت خود یک فرآیند تولید محتوا ایجاد کنیم؟

این سوال در واقع یکی از سوالات مهم برای تولید محتوا به شمار می‌رود و امکان دارد بارها و بارها به این موضوع فکر کرده باشید که چطور یک نوشته می‌تواند به یک محتوای زیبا، تأثیرگذار و مشتری پسند تبدیل شود. اهمیت تولید محتوای با کیفیت و کپی نشده به گونه‌ای است که می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطبین خود داشته باشد.

قبل از اینکه اقدام به ایجاد فرآیند تولید محتوا برای وب سایت خود نمایید باید نحوه نگارش محتوا را بیاموزید. شما بایستی بدانید که یک محتوا از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود. باید به این موضوع واقف باشید که مشتری‌ها و مخاطبین شما به دنبال چه نوع محتواهایی هستند و سپس طبق آن، اقدام به تولید محتوا نمایید. اما حالا که در مورد تولید محتوا صحبت کردیم اجازه دهید یک سوال مطرح کنیم:

شغل تولید کننده محتوا چه نوع شغلی است و چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که تولید محتوا می‌تواند یک محدوده بسیار بزرگ و گسترده از فعالیت‌های مختلف را در بر بگیرد. به طور مثال اشخاصی که صدها و قرن‌ها پیش می‌زیستند و اقدام به نوشتن یک کتاب خطی کرده‌اند و یا اشخاصی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به ارسال پست‌های متنی، ویدیویی، پادکست صوتی و غیره می‌کنند. همه این افراد ناخواسته در حال تولید محتوا هستند.

سوای تمامی این صحبت‌هایی که بیان کردیم، شغل تولید محتوا در حال حاضر این روزها یک معنی دیگر هم پیدا کرده و به آن تولید محتوای الکترونیکی هم گفته می‌شود و شرکت‌های تولید محتوای زیادی در دنیای وب در حال فعالیت هستند.یکی از این شرکت‌ها، شرکت رایامارکتینگ است. این شرکت با در اختیار داشتن نویسنده‌های فریلنسر زیاد، شغل تولید محتوا و همچنین فرآیند تولید محتوا را از یک فعالیت فردی به یک فعالیت کاملاً تخصصی تبدیل کرده است.

همچنین هزینه و نرخ تولید محتوا در شرکت رایامارکتینگ به نسبت دیگر رقبا بسیار کم و محتوای تولید شده از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.شرکت رایامارکتینگ با توجه به توانمندی، تخصص و همچنین تجربه تیم تولید محتوای خود، سعی در اجرای یک استراتژی و فرآیند تولید محتوا است. به واسطه همین است که این شرکت یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تولید محتوا در سراسر دنیای وب به شمار می‌رود.

فرآیند تولید محتوا تا چه اندازه برای وب سایت‌ها ارزشمند است؟

در واقع تولید محتوا برای تمامی وب سایت‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و هیچ وب سایتی بدون فرآیند تولید محتوا نمی‌تواند چندان زیاد در دنیای وب دوام بیاورد. وب سایت‌ها با استفاده از چنین فرآیندی به راحتی می‌توانند اقدام به جذب مخاطب جدید و یا حفظ مخاطبین قدیمی خود کنند و هر چه در تولید محتوا، از اصول سئو بیشتر استفاده نمایید قطعاً رتبه وب سایت به مرور زمان در نتایج جستجو بهبود خواهد یافت.

با این تفاسیر می‌توان اینگونه گفت که فرآیند تولید محتوا موجب بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل شده و هر چه روی محتوای تولید شده بر اساس سئو، بهتر عمل شود قطعاً وب سایت خیلی سریع‌تر می‌تواند در نتایج گوگل رتبه کسب کند. این مورد نشان از نقش انکار ناپذیر فرآیند تولید محتوا است و در حقیقت تولید محتوا یکی از کم هزینه‌ترین شیوه‌های تبلیغات در دنیای وب برای برند سازی، معرفی محصولات، خدمات و یا کالا به شمار می‌رود.

مراحل ایجاد فرآیند تولید محتوا

 

مهارت شما در تولید و ایجاد فرآیند تولید محتوا یکی از بخش‌های بسیار مهم و کلیدی کسب و کار به حساب می‌آید. اما برای اینکه بتوانید از این مهارت و تخصص خود به بهترین وجه ممکن استفاده نمایید بایستی بدانید که چه افرادی را در تولید محتوا مخاطب هدف خود قرار دهید. برای اینکه بتوانید مخاطبین هدف خود را به دست بیاورید بایستی اقدام به ایجاد فرآیند تولید محتوا نمایید و مراحل زیر را یک به یک اجرا نمایید.

اولین مرحله: برای ایجاد فرآیند تولید محتوا باید هدف مشخص کنید

قبل از اینکه فرآیند تولید محتوا را شروع نمایید باید به این درک از موضوع برسید که محتوای تولید شده مختص چه افرادی است و قرار است آن را با چه هدفی تولید نمایید؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به این نکته توجه کنید که اگر شناخت خوب و صحیحی از شخصیت مخاطبین و افرادی که محتوای شما را مطالعه می‌کنند، نداشته باشید به خوبی نخواهید توانست یک محتوای خوب و اثرگذار را تولید نمایید. در واقع شما برای ایجاد فرآیند تولید محتوا به اهدافی واضح و روشن نیازمند هستید. اهدافی که مشخص کننده روند تولید محتوا است به راحتی قادر خواهد بود مخاطبین هدف را به سمت کسب و کارتان هدایت کند.

دومین مرحله: سعی در مشخص کردن مخاطبین هدف خود داشته باشید

به هنگام ایجاد فرآیند تولید محتوا باید به این نکته توجه کنید که شما برای مخاطبین خود، مطلب و محتوا تولید می‌کنید و همین مورد نشان دهنده این است که تمامی محتواهای تولید شده بایستی حول این محور تولید شود.

در حقیقت برای اینکه بتوانید مخاطبین جدیدی را جذب خود کنید، می‌توانید از ابزارهای تحلیلی مانند سایت الکسا استفاده نمایید. ابزار مفیدی که در این وب سایت وجود دارد اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار خواهد داد که موضوعات مورد سلیقه مخاطبین چه چیزهایی است و در کل فرآیند تولید محتوا به چه صورت باید باشد. برای اینکه بتوانید مخاطبین هدف خودتان را جذب کنید می‌توانید از 2 مرحله زیر استفاده نمایید:

مورد اول: خواننده‌ها تا چه اندازه با محتوای سایت‌تان آشنایی دارند

یکی از نکاتی که باید به هنگام فرآیند تولید محتوا به آن اهمیت بدهید این است که با زبانی متفاوت‌تر نسبت به بقیه سایت‌ها با مخاطبین خود صحبت کنید. این مورد باعث می‌شود تا افرادی متخصص را به سایت خود هدایت کنید.

مورد دوم: پاسخگویی به مخاطبین

یکی از نکات مهم به هنگام نوشتن محتوا، حفظ مخاطبین قدیم و جذب مخاطبین جدید است. یکی از این موارد پاسخگویی به سوالات مخاطبین آن هم خیلی بهتر به نسبت رقبا است. این کار می‌تواند شانس شما را برای جذب مخاطب بیشتر از رقبا کند.

سومین مرحله: مشخص کردن اجزای محتوا در فرآیند تولید محتوا

مرحله سوم از فرآیند تولید محتوا در واقع همان بخش عمومی با عنوان تولید محتوا است. در مراحل قبلی مقداری در مورد ساختار محتوا و نحوه پیاده‌سازی آن صحبت کردیم و در این مرحله به اجزای داخلی آن می‌پردازیم. در حقیقت در این بخش باید به این اطمینان برسیم که هر قسمت از محتوا به صورت اصولی و بهینه، تولید شده است تا بتواند هدفی که از قبل مشخص کرده‌ایم را به مخاطب برساند.

اجزای یک محتوای استاندارد در فرآیند تولید محتوا به صورت زیر است و هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند برای اهداف خاصی تولید شود:

  • عنوان یا تیتر مقاله
  • بدنه محتوا
  • مشخص کردن جزء به جزء محتوا
  • نتیجه‌گیری یا جمع‌بندی

چهارمین مرحله: به روز رسانی مداوم محتوا در فرآیند تولید محتوا

در فرآیند تولید محتوا به چهارمین مرحله می‌رسیم که در واقع یکی از ویژگی‌های مهم محتواهای آنلاین به شمار می‌رود. این مورد نشان دهنده این است که محتواهای تولید شده به صورت آنلاین، قابلیت به روز رسانی و اصلاح را دارند. به طور مثال تصور کنید مدت‌ها پیش یک مقاله در مورد فرآیند تولید محتوا در اینستاگرام با توجه به تجربه آن زمان، تولید کرده‌اید اما به طور حتم آن محتوا با اطلاعات این روزهای دنیای وب چندان کارآمد و کارایی ندارد. پس در این طور مواقع بایستی حواستان به محتواهای قدیمی باشد و در صورت نیاز آن را به روز رسانی و یا بازنویسی نمایید.

پنجمین مرحله: برای ماندگار شدن از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید

یکی از روش‌های فرآیند تولید محتوا که به واسطه آن می‌توانید تا سال‌های سال در ذهن مخاطبین خود ماندگار شوید، استفاده از کتاب‌های الکترونیکی با کیفیت است. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که در تولید چنین کتاب‌هایی، تعداد صفحات نباید زیاد باشد چرا که مخاطبین را خسته خواهد کرد. برای این منظور از تعداد صفحات استاندارد که چیزی بین 30 تا 50 صفحه است، استفاده نمایید. همچنین برای اینکه سرقت ادبی صورت نگیرد می‌توانید از اطلاعات لازم مانند تصویر لوگو وب سایت، لینک وب سایت و یا نام خودتان استفاده نمایید.

ششمین مرحله: بازبینی و اصلاح مطالب

پیش از آنکه محتوای تولید شده در فرآیند تولید محتوا را به صورت کامل در وب سایت منتشر کنید به صورت کامل از نظر نحوه نگارش و نوع املاء، بازبینی و اصلاح و تمامی ایرادات جزئی و کلی آن را برطرف نمایید. بسته به نوع محتوایی که تولید می‌کنید این بازبینی و اصلاح یک مقدار زمان‌بر خواهد بود. اما ارزش یک بار مطالعه و اصلاح را دارد.

نتیجه‌گیری

فرآیند تولید محتوا در عینی که ساده و جذاب است، می‌تواند به کیفیت کاری شما به هنگام تولید محتوا بیفزاید. پس سعی کنید هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید چرا که از جذابیت محتوای شما کاسته خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.