مقالات آموزشی

بررسی تأمین محتوا و اهمیت آن بر رشد کسب و کارهای اینترنتی و توجه به اصول و قوانین آن

مفید بود؟

تأمین محتوا یکی از مهم‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین قسمت برای داشتن یک وب سایت موفق در دنیای اینترنت به شمار می‌رود. این به معنی این است که هر چه محتوای بیشتری تولید نمایید قطعاً بازدید کننده و ترافیک بیشتری را به سمت سایت‌تان هدایت خواهید کرد.

‌تأمین محتوا باعث می‌شود تا مخاطبین، مطالب وب سایت‌تان را در موتورهای جستجو پیدا کرده و از آنها بهره کافی را ببرند. اما نکته مهمی که نبایستی فراموش کنید این است که تأمین محتوا و در کل تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و بایستی این محتواها را طبق یک سری قوانین و شرایط خاص تولید و منتشر کنید تا به این طریق بتوانید با مخاطب یک ارتباط نزدیک برقرار نمایید.

رعایت این قوانین و شرایط در تأمین محتوا موجب می‌شود تا مخاطبین از صفحات وب سایت‌تان بازدید و به مرور زمان رتبه شما هم در گوگل هم بهبود پیدا خواهد کرد. اما قبل از اینکه به این قوانین و شرایط بپردازیم اجازه دهید مقداری در مورد تولید محتوا برای وب سایت و اهمیت آن صحبت کنیم.

تأمین محتوا تا چه اندازه برای وب سایت اهمیت دارد؟

 

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش هر سایتی، تأمین محتوا آن به حساب می آید و در حدود 90 درصد کل یک وب سایت را محتواهای آن تشکیل می‌دهد. در واقع محتوای هر سایتی، هویت آن را مشخص می‌کند و همین تأمین محتوا است که مشخص کننده ارزش وب سایت است. این یعنی هر چه مطالبی که در سایت منتشر شده از کیفیت بهتر و بالاتری برخوردار باشد به طور حتم ارزش سایت در نگاه مخاطبین، روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

تأمین محتوا در هر سایتی شامل تمامی مطالبی است که با فرمت‌های متفاوت از جمله متن، ویدیو، پادکست‌های صوتی، تصاویر، اینفوگرافیک و غیره در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در اصل این بخش از وب سایت از مهم‌ترین بخش‌ها به شمار می‌رود و مخاطبین و موتورهای جستجو به واسطه همین تولید محتوا است که سایت‌تان را در دنیای اینترنت پیدا خواهند کرد.

به همین دلیل می‌توان گفت که تولید محتوا از اصلی‌ترین کارهایی است که هر وب سایتی برای دیده شدن باید انجام دهد. پس سعی کنید قبل از شروع، نسبت به نحوه تولید تأمین محتوا استاندارد، آگاهی و اشراف کامل داشته باشید و محتواهایی را تولید نمایید که مخاطبین با مشاهده آن لذت برده و موتورهای جستجو به خصوص گوگل هم آن را به دیگر کاربران، نشان دهد.

رعایت چند نکته قبل از منتشر کردن محتوا در وب سایت

 

قبل از اینکه مشخص کنید در چه زمینه‌ای تخصص و مهارت لازم را دارید باید اصول اولیه مربوط به تأمین محتوا را بدانید. اصولی که می‌تواند یک دوستی عمیق بین شما و گوگل ایجاد کند. در واقع این اصول همان قوانین اصلی گوگل هستند.

شما این توانایی را دارید که در عرض چند روز وب سایت‌تان را با هر نوع محتوایی، پر نمایید. این توانایی را دارید که محتواهایی کپی شده و تکراری را دقیقه به دقیقه از دیگر سایت‌ها کپی و در وب سایت‌تان، منتشر کنید. اما آیا این عمل شما به پیشرفت وب سایت‌تان کمکی خواهد کرد؟

قطعاً خیر. شاید تصور خیلی از افراد این است که درج مطالب و محتواهای خیلی زیاد آن هم کپی شده از دیگر وب سایت‌ها، می‌تواند وب سایت را در صدر نتایج جستجو قرار دهد و بازدید بسیار خوبی را نصیب آنها کند. شاید تأمین محتوا تا حدود 10 الی 15 سال پیش به این شکل جواب می‌داد. اما در حال حاضر با رشد و پیشرفت موتورهای جستجوی گوگل، نه تنها به این شکل نمی‌توانید زیاد دوام بیاورید بلکه به زودی از صحنه روزگار نیز حذف خواهید شد.

 

پس قدم اول در تأمین محتوا این است که به قوانین گوگل احترام بگذارید. یکی از این قوانین این است که به هیچ عنوان کپی برداری نکنید و اگر این کار را انجام دادید حداقل به منبع اصلی، لینک بدهید. اگر تمایلی به لینک‌دهی ندارید می توانید به 2 شکل عمل کنید:

  • اگر توانایی تولید محتوا به صورت اختصاصی را دارید حتماً این کار را انجام دهید
  • اگر توانایی، مهارت و تجربه خاصی در تولید محتوا و تأمین محتوا برای وب سایت‌تان را ندارید از شرکت‌های استارتاپ تولید محتوا استفاده نمایید.

یکی از نمونه شرکت‌های تولید محتوا، شرکت و هلدینگ رایامارکتینگ است. این شرکت با در اختیار داشتن نویسنده‌های بسیار خلاق و زبده این توانایی را دارد که در هر زمینه‌ای که شما مد نظر دارید اقدام به تأمین محتوا برای وب سایت‌تان نماید.

اهمیت تولید محتوا برای وب سایت آنقدر زیاد است که شرکت رایامارکتینگ هم به خوبی به این درک از موضوع رسیده و در حال حاضر هم با کارفرماها و وب سایت‌های بسیار زیادی در زمینه تأمین محتوا همکاری می‌کند. کارفرماها هم به این درک رسیده‌اند که یک محتوای کامل و با ارزش تا چه اندازه روی سئو وب سایت و همچنین بازدید ‌کننده‌ها، تأثیر مثبت دارد. با رعایت کردن همین چند نکته قطعاً مخاطبین از صفحات سایت‌تان بازدید خواهند کرد و به مرور زمان رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو دستخوش تغییر خواهد شد.

اصول و قوانین به هنگام تأمین محتوا وب سایت

 

مقاله‌ها و محتواهای تولید شده در صورتی که نکات زیر را رعایت کنید مورد توجه مخاطبین و بازدید کننده‌ها قرار خواهد گرفت:

نکته اول: توانایی‌ها و دانش خودتان را قبل از تأمین محتوا بشناسید

این اصل بسیار مهمی است که قبل از تولید و تأمین محتوا برای وب سایت‌تان از توانایی‌ها، مهارت‌ها، تخصص و دانش خود، اطلاع داشته باشید. اگر قرار است اطلاعاتی در اختیار مخاطبین قرار دهید قطعاً باید نسبت به آن، اشراف کامل داشته باشید. در این صورت است که می‌توانید در میان ده‌ها و صدها رقیب خود، برنده از میدان خارج شوید.

اما اگر قرار است مطالبی ضعیف و سخیف و بدون کیفیت لازم را تولید نمایید بهتر است با شرکت‌های واسطه مانند رایامارکتینگ همکاری نمایید. شاید در نگاه اول تصور کنید که هزینه این کار خیلی زیاد است اما در ادامه زمانی که با بازخوردهای مثبت و منفی زیادی در زمینه تولید محتوا مواجه شدید، قطعاً همکاری با این شرکت را در زمینه تولید محتوا به صورت بلند مدت ادامه خواهید داد.

نکته دوم: برای تأمین محتوا خلاقیت به خرج دهید

اگر به طور شخصی اقدام به تأمین محتوا برای وب سایت‌تان می‌کنید فقط و فقط از محتواهای متنی استفاده نکنید. برای اینکه خلاقیت به خرج دهید و ارتباط بهتری با مخاطبین برقرار کنید، از تصاویر، ویدیو، پادکست‌های صوتی، اینفوگرافیک و غیره استفاده نمایید. شاید این کار یک مقدار زمان‌بر باشد اما قطعاً هم خلاقیت به خرج خواهید داد و هم به نسبت دیگر رقبا متمایزتر عمل خواهید کرد.

نکته سوم: مخاطبین را در محتواهای تولید شده، راهنمایی کنید

 

یکی از دلیل‌های تأمین محتوا برای وب سایت، راهنمایی مخاطبین به واسطه مشکلاتی است که برای آنها به وجود آمده است. این یعنی مخاطبین فقط و فقط به خاطر جواب سوالاتشان وارد محتوای شما می‌شوند تا شاید به جواب مدنظرشان، دست پیدا کنند. به طور مثال تصور کنید مخاطبی جمله “چطور می‌توانم در تأمین محتوا موفق عمل کنم” را در گوگل جستجو می‌کند.

این مخاطب امید این را دارد که با مراحلی در اینترنت روبرو شود که نحوه موفقیت در تولید محتوا را به وی نشان دهد. پس کار شما در تولید محتوا این است که با استفاده از راهنمایی‌های مرحله به مرحله و گام به گام، مخاطبین را مجذوب خودتان نمایید و جواب سوالات آنها را در قالب تأمین محتوا در اختیار آنها قرار دهید. این به معنای این است که تولید محتوا بدون راهنمایی، بی‌معنا خواهد بود.

نکته چهارم: مقاله‌ها و محتواهای قدیمی‌تان را بازنویسی و به روز رسانی نمایید

قطعاً در خیلی از وب سایت‌ها مقاله‌ها و محتواهای قدیمی و خاک خورده زیادی وجود دارد و از به روز رسانی آنها غافل شده‌اند. دنیای ما آن روز به روز در حال رشد و پیشرفت و تغییر است. پس سعی کنید همین موضوع کوچک را در تولید و تأمین محتوا مد نظر داشته باشید و مطالب قدیمی تان را با مطالب جدید، بازنویسی نمایید.

نکته پنجم: برای تأمین محتوا وب سایت‌تان از چند نویسنده استفاده نمایید

هر نویسنده و تولید کننده محتوا از یک سری تکنیک‌های خاص برای تولید محتوا استفاده می‌کند. اما زمانی که از چند نویسنده متبحر و زبده استفاده می‌کنید به مثابه این است که از تکنیک‌های متفاوتی برای تولید و تأمین محتوا استفاده کرده‌اید. این موضوع باعث افزایش مخاطبین وب سایت‌تان می‌شود و تنها دلیل آن این است که کیفیت محتواهای منتشر شده کاملاً متفاوت است.

اما اگر توانایی به خدمت گرفتن چند نویسنده را ندارید می‌توانید از خدمات وب سایت رایامارکتینگ استفاده نمایید. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از 7000 نویسنده خلاق، سهم عمده‌ای در تولید محتوا را در دنیای اینترنت بر عهده گرفته است. این مورد نشان دهنده این است که می‌توانید موضوعات وسیع‌تری را برای ارائه به مخاطبین و بازدید کننده‌های خود، تحت پوشش قرار دهید.

نکته ششم: از قدرت شبکه‌های اجتماعی هرگز غافل نشوید

یکی از منابع پر قدرت که مخاطبین بسیار زیادی را هم در بر گرفته، شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه‌ها سعی می‌کنند جدیدترین، به روز‌ترین و متنوع‌ترین اخبار را در هر زمینه‌ای که مد نظر دارید در اختیار مخاطبین قرار دهد و یکی از فرصت‌های بسیار مهم برای دیده شده به حساب می‌آید.

اگر مایلید که در دنیای اینترنت حرفی برای گفتن داشته باشید می‌توانید بعد از تولید محتوا آنها را در شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. رعایت همین مورد می‌تواند باعث دیده شدن و در نهایت مخاطبین زیادی را به سمت کسب و کار اینترنتی‌تان هدایت کند.

نتیجه‌گیری

با تمام تفاسیری که بیان شد شاید تصور کنید که تأمین محتوا برای وب سایت با این همه قاعده و قوانین، سخت و دشوار است. اما در اصل رعایت همین قوانین باعث شده تا خیلی از وب سایت‌ها دیگر دست به کپی برداری مطالب دیگران نکنند و در واقع گوگل توانسته سطح کیفی دنیای اینترنت را تا حد خیلی زیادی بالا ببرد و همه ما مدیون گوگل هستیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.