استارتاپ تولید محتوا در حقیقت به کسب و کارهایی گفته میشود که در دنیای اینترنت به مشاغل نوظهوری که نیازی مُبرم به تولید محتوا دارند، کمک میکند. در واقع این نوع سِمت شغلی که به ظاهر نوظهور به نظر میرسد، طی سالیان سال در جایگاههای متفاوت و با عناوین مختلفی به دیگران معرفی شده است.
تولید کننده محتوا در هر رسانهای به یک نام معرفی میشود. به طور مثال در یک جا به عنوان روزنامهنگار یا خبرنگار، در یک وب سایتی که خدمات آموزشی ارائه میدهد به عنوان نویسنده، در یک مرکز پژوهشی به عنوان یک پژوهشگر و یا مورخ و در یک سازمان تبلیغاتی به عنوان کپی رایتر معرفی میشود.
استارتاپ تولید محتوا چیست؟
اگر بخواهیم یک مقدار سادهتر صحبت کنیم باید عنوان کنیم که استارتاپ تولید محتوا همان کسب و کارهای اینترنتی به شمار میروند که بین شخص نویسنده و کارفرماهایی که به نوعی صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستند، یک رابطه دوستانه برقرار میکند تا محتوایی با کیفیت، مفید و ارزشمند را در هر زمینهای تولید و در اختیار آنها قرار دهند.
شرکتها و وب سایتهایی که به عنوان استارتاپ تولید محتوا یا تولید کنندههای محتوا در دنیای وب فعالیت میکنند، سعی بر این دارند که نویسندههای فریلنسر را با هرگونه تخصص، مهارت، تجربه، توان و یا دانشی برای تولید محتوا در اختیار بگیرند و کارفرماهایی که با اینگونه وب سایتها در تعامل و همکاری هستند از این بابت خیالی آسوده دارند که در کمترین زمان ممکن، محتواهایی با بهترین کیفیت، دریافت خواهند کرد.
یکی از این نمونه وب سایتها که به عنوان استارتاپ تولید محتوا از سال 96 تا به حال فعالیتش را شروع کرده، شرکت رایامارکتینگ است. این هلدینگ فعل خواستن را به تمام معنا صرف کرده و جمله معروف تولید محتوا پادشاه است را به تمام وب سایتهایی که با وی همکاری میکنند، ثابت کرده است.
تمام وب سایتهایی که با رایامارکتینگ همکاری میکنند به خوبی به این موضوع واقفند که تولید محتوا برای کسب و کار اینترنتی آنها تا چه اندازه اهمیت دارد و چه نقش بزرگی در موفقیت تجاری آنها داشته است. حتی شرکتها، سازمانها و وب سایتهای تازه تأسیسی که تازه پا به عرصه کسب و کارهای آنلاین گذاشتهاند هم به این درک از موضوع رسیده و سعی میکنند با دریافت بهترین محتواها از وب سایت رایامارکتینگ، به مرور زمان به موفقیتهای تجاری بزرگ دست پیدا کنند.
اما یک سوال
استارتاپ تولید محتوا تا چه اندازه میتواند به کسب و کارهای آنلاین کمک کند؟
بسیاری از کسب و کارهای آنلاینی که در اینترنت فعالیت میکنند، سعی دارند از طریق روشهای تبلیغاتی، وب سایتشان را به دیگران معرفی کنند. از چند سال پیش تا به الان مشخص شده که الگوریتمهای گوگل علاقه زیاد به کسب و کارهایی دارد که به صورت مداوم و مستمر، اقدام به تولید محتوا کنند و این مورد در مقایسه با روشهای تبلیغاتی پر هزینه، بسیار به صرفهتر خواهد بود.
اما کمکی که استارتاپ تولید محتوا به خصوص وب سایتی مانند وب سایت رایامارکتینگ میتواند به این نوع کسب و کارهای نوپا و نوظهور و بعضاً قدیمی کند این است که با توجه به تخصص، مهارت، تجربه و دانش نویسندههای زبده خود، تولید محتوای این کسب و کارها را بر عهده بگیرد و در ازای آن محتواهای با کیفیت و مفید را تحویل دهد.
رایامارکتینگ سعی دارد در کنار نوشتن مطالب جذاب و با کیفیت، از ابزارهای مدیریت محتوا و الگوریتمهای شبکههای اجتماعی هم برای افزایش کارایی بازاریابی محتوا، استفاده کند. چرا که طبق مطالعات به عمل آمده، هزینه بازاریابی محتوا حدود 62 درصد کمتر از بازاریابی سنتی و بازدهی آن هم 3 برابر بیشتر است و این نشان دهنده قدرت استارتاپ تولید محتوا در تولید محتوا برای شرکتهای متفاوت است. در حال حاضر هم شرکتهای کوچک و بزرگ زیادی با این هلدینگ همکاری کرده و از روشهای نوآورانه آن بهرهمند میشوند.
اما در ادامه این بخش از مقاله سعی داریم به مزیت های این نوع استارتاپها اشاره کنیم:
مزایای استفاده از خدمات استارتاپ تولید محتوا
رمز موفقیت در کسب و کارهای آنلاین، فقط و فقط تولید محتوا است. البته محتوایی که با کیفیت و مفید باشد و بتواند مخاطبین را به سمت خودش جذب کند و قطعاً این مورد در اولویت کسب و کارهایی که در اینترنت فعالیت میکنند، قرار دارد.
نکته مهم اینجاست که خیلی از این وب سایتها توانایی، مهارت، تجربه و تخصص لازم برای تولید محتوا را به هیچ عنوان ندارند و همین مورد برای آنها به یک معضل بزرگ مبدل شده است. اما جای هیچ نگرانی در کار نیست چرا که وب سایتهایی که به عنوان استارتاپ تولید محتوا فعالیت میکنند این کار را برای آنها راحت کرده و قطعاً مزیتهای زیادی هم برای آنها در بر دارد.
در زیر به چند نمونه از این مزیت ها اشارهای کوتاه خواهیم داشت:
مزیت اول: تولید محتوا به صرفهتر از بازاریابی سنتی است
به طور حتم همکاری با شرکتهایی که در زمینه استارتاپ تولید محتوا فعالیت میکنند از نظر هزینه خیلی به صرفهتر از این است که بخواهید به صورت سنتی کسب و کار اینترنتیتان را به دیگران معرفی نمایید. تنها دلیل آن هم این است که کسب و کارهای نوپا در ابتدای فعالیتشان خیلی به بحث هزینه اهمیت میدهند و تا جای ممکن سعی میکنند هزینههای جاری را کاهش دهند.
اما این مورد در بحث تولید محتوا کاملاً بر عکس است. این یعنی هرچه در بحث تولید محتوا قدرتمندتر عمل کنید به همان اندازه هم موفقیتتان بیشتر و بیشتر خواهد بود و به مرور زمان هم مخاطبین بیشتری را جذب خودتان خواهید کرد. برای کم کردن هزینههای جاری میتوانید از شرکتهای استارتاپ تولید محتوا کمک بگیرید و این تضمین را دریافت خواهید کرد که به صورت روزانه محتواهایی با کیفیت و مخاطب پسند را دریافت نمایید.
مزیت دوم: بالا رفتن رتبه سایت در گوگل به واسطه همکاری با استارتاپ تولید محتوا
یکی از مواردی که تأثیر زیادی روی سئو و بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل دارد، تولید مداوم محتوا است. خیلی از وب سایتهایی که همین الان در رتبه اول گوگل قرار دارند به لطف تولید مداوم دقیقه به دقیقه و ثانیه به ثانیه محتوا است که به این موفقیت رسیدهاند و این موردی است که استارتاپ تولید محتوا به خوبی به آن پی برده است.
برخی از وب سایتها افرادی متخصص و باتجربه را به استخدام خودشان در میآورند تا مدام در حال تولید محتوا باشند. عدهای دیگر از وب سایتها هم که دانش و تخصص لازم در این زمینه را ندارند از سایتها و شرکتهای استارتاپ تولید محتوا کمک میگیرند و به واسطه همین همکاری میزان بازدید و ترافیک سایت و همچنین میزان فروش وب سایتشان روز به روز، بیشتر و بیشتر میشود.
استارتاپ تولید محتوا میتواند این تضمین را به شما بدهد که خیلی سریعتر از آن چیزی که مدنظرتان هست، به موفقیت تجاری دست پیدا کنید و از همه مهمتر اینکه رنکینگ و رتبه سایتتان را در نتایج جستجوی گوگل، بهبود میبخشد. نکته مهم دیگری که از همکاری با این شرکتها عایدتان خواهد شد این است که محتوای تولید شده به صورت روزانه دریافت خواهید کرد و خیالتان از هر بابت راحت راحت خواهد بود.
مزیت سوم: رشد و پیشرفت کسب و کارتان تضمین شده است
سومین مزیتی که میتوان در مورد همکاری با استارتاپ تولید محتوا بیان کرد این است که رشد و پیشرفت کسب و کار اینترنتیتان تا حد خیلی زیادی، تضمین شده خواهد بود. چرا که این شرکتها سعی میکنند به صورت کاملاً اصولی، محتواهایی تأثیرگذار را تولید و به کارفرما تحویل دهند. به طبع همین مورد باعث شده تا خیلی از کسب و کارهای نوپا به واسطه همین همکاری به پیشرفتهای قابل قبولی دست پیدا کنند.
نکته دیگری که میتوان در مورد این رشد و پیشرفت بیان کرد این است که کاربران بیشتر از همیشه به وب سایتتان اعتماد میکنند، فقط به خاطر اینکه با محتواهایی جذاب و کاربرپسند در وب سایتتان روبرو میشوند. قطعاً شرکتهای استارتاپ تولید محتوا به دنبال این هستند تا کانون توجهها به سمت کسب و کارتان جلب شده و در دنیای اینترنت به یک برند معروف و مشهور، تبدیل شوید.
مزیت چهارم: تولید محتوا در هر زمینه و حیطهای
یکی از مزیتهای منحصر به فرد شرکتهای استارتاپ تولید محتوا این است که این شرکتها به خاطر در اختیار داشتن نویسندههای با تجربه در هر حیطهای، به راحتی میتوانند در هر زمینهای که کارفرما مدنظر دارد، محتواهایی با کیفیت و مشتری پسند تولید کنند. در واقع شرکتهای استارتاپ تولید محتوا تعداد زیادی از نویسندههای خلاق و با تجربه را در اختیار دارد که به خوبی از سلیقه و علایق اکثر مردم آگاه بوده و خوب میدانند که مردم به دنبال چه نوع محتواهایی هستند.
مزیت پنجم: کمترین ریسک
شرکتها و وب سایتهای استارتاپ تولید محتوا به هنگام تولید محتوا برای کارفرما، در صورت کم و کاستی، مسئولیت تمامی اتفاقات پیش آمده را بر عهده میگیرد و در هر صورتی از کارفرما و نویسنده خود، دفاع میکند. این نشان دهنده این است که در هر صورتی از هدر رفت پول هایتان، جلوگیری و این مورد ریسک همکاری با چنین وب سایتهای را تا حد زیادی، کاهش میدهد.
مزیت ششم: این شرکت ها به خوبی مخاطبین شما را شناسایی میکنند
وب سایتهایی که در حوزه استارتاپ تولید محتوا فعالیت میکنند به سادگی میتوانند مخاطبین هدفتان را شناسایی و طبق همین مورد محتواهایی خوب و تأثیرگذار، تولید کنند. وقتی مخاطبین متناسب با کسب و کار شناسایی شوند، تولید محتوا و به طبع پاسخگویی به نیازهای آنها هم سادهتر و راحتتر خواهد بود.