مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی

مفید بود؟

چشم پزشکی از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که مستقیماً با جان انسان در ارتباط است. اما بسته به نوع درمانی که از چشم پزشک انتظار می‌رود، می‌تواند این سطح حساسیت بالا و پایین شود. به معنی بهتر کلمه ممکن است یک فرد تنها به خاطر ضعیفی چشمانش و گرفتن شماره چشمش به چشم پزشک مراجعه کند و فرد دیگری به خاطر عمل جراحی حساسی که باید روی چشمش انجام شود پیش این فرد می‌رود. مسلماً حساسیت ایجاد شده برای فرد اول نسبت به انتخاب چشم پزشک کمتر از حساسیت ایجاد شده برای نفر دوم است.

این یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی به آن دقت شود. در ادامه بر اساس شناسایی نحوه کار چشم پزشکی و شناخت آن به همراه شناسایی گروه مشتریان و مشخص کردن ویژگی‌های مهم این گروه مشتری سعی داریم دست به طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی بزنیم. پس با ما همراه باشید که قرار است اتفاقات جذاب و اطلاعات خوبی در این باره به دست بیاوریم.

چشم پزشکی، شغلی که همیشه نیاز است

پزشکی جزو معدود مشاغلی محسوب می‌شود که به واقع تا زمانی که انسان روی کره خاکی وجود داشته باشد حضورش ضروری است و اتفاقاتی مانند اختراع اینترنت و ایجاد شبکه‌های کامپیوتری نمی‌تواند باعث حذف یا تغییر بنیادی آن شود. چنانچه که می‌بینید پزشکی امروز تقریباً فرم کلی همان پزشکی چندین قرن پیش است که با استفاده از اطلاعات و ابزار جدید توانسته حیطه خود را گسترش دهد.

بنابراین تا زمانی که چشم داریم، به چشم پزشکی هم احتیاج داریم و این مهم‌ترین شاخصه و فاکتور چشم پزشکی محسوب می‌شود. اما به طور کلی اگر بخواهیم تعریف و شناختی از چشم پزشکی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم این شغل مستقیماً با چشم و عصب‌های مربوط به آن سروکار دارد. به طور کلی حیطه چشم پزشکی از تشخیص قدرت چشم شروع می‌شود و تا عجیب ترین و سخت‌ترین عمل‌های جراحی مانند پیوند چشم پیش می‌رود.

چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن

از آن جایی که چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود و عملاً بدون آن بسیاری از اعمال ما مختلف می‌شود و زندگی عادی خود را از دست می‌دهیم، حساسیت روی آن بسیار است. به خصوص این که تأثیر چشم روی زیبایی نیز غیر قابل انکار است. از طرفی دیگر از آن جایی که بیشتر اطلاعات را به واسطه چشم خود دریافت می‌کنیم توانایی تحمل ضعف یا درد آن را به مدت طولانی نداریم و به هر ترتیب شده پیش یک چشم پزشک می‌رویم. بنابراین نیاز به چشم پزشک همیشه در جامعه وجود دارد و بر اساس این نیاز است که مخاطب و مشتری همیشه به دنبال یک چشم پزشک است.

روی دیگر این سخن از نظر اقتصادی این است که نیاز در جامعه به چشم پزشک وجود دارد، پس در طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی نیازی به این احساس نمی‌شود که بخواهیم نیاز را به مخاطب یادآوری کنیم. آن چیزی که در کارت ویزیت چشم پزشک باید به آن اشاره شود، پاسخ به نیاز است. اما این پاسخ به نیاز باید چگونه باشد؟ این سؤالی است که می‌خواهیم در ادامه این داستان به آن بپردازیم. احتمالاً می‌دانید اهرم پاسخگویی ما به این سؤال چه خواهد بود. می‌خواهیم مشتری‌ها را بشناسیم تا بتوانیم نیازشان را پاسخ دهیم.

شناخت گروه مشتریان برای طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی

همان‌طور که در بالا به آن به خوبی اشاره شد، حیطه کاری چشم پزشکی بسیار گسترده است. این یعنی این که گروه مشتریان این شغل نیز بسیار گسترده خواهد بود و عملاً تقسیم بندی آن می‌تواند بسیار سخت به نظر برسد. اما برای هدفمند کردن طراحی کارت ویزیت پزشکی چاره‌ای جز دسته بندی کردن مشتری‌ها و کشف ویژگی‌های آن‌ها نداریم. پس بیایید دست به کار شویم.

دسته اول را به کسانی اختصاص می‌دهیم که اصولاً مشکل چندان خاصی ندارند و عمده مشکل آن‌ها ضعف بینایی است که معمولاً به واسطه تجویز عینک یا لنز یا انجام عمل لیزر این مشکل موقت یا دائمی رفع می‌شود. این دسته از افراد خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افراد جوانی که به واسطه مطالعه، کار با کامپیوتر و یا مسائل ارثی (تنبلی چشم کودکان) و … چشمشان ضعیف شده است و دسته دوم سالمندانی هستند که به واسطه پیری چشمشان ضعیف شده است و عملاً دچار پیر چشمی شده‌اند.

دسته بندی افراد

دسته بندی این افراد به دو گروه جدا از هم به این خاطر بود که ویژگی‌های شخصیتی جدا از هم دارند و تقریباً نمی‌توان آن‌ها را در یک دسته مشترک قرارداد. با توجه به وضعیت امروز ایران و حرکت نسل فعال امروز به سمت پیری به نظر می‌آید دسته دوم قدرت بیشتری داشته باشند. در حالی که باید قبول کرد دسته اول نیز به دلیل گسترش لوازم کامپیوتری و … خود به خود در حال افزایش است.

گروه مشتریان بعدی مربوط به کسانی است که مشکلات بیشتری با چشمشان دارند. این افراد اصولاً حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند و معمولاً به یک متخصص یا فوق تخصص چشم قابل اعتماد مراجعه می‌کنند. این افراد به سختی اعتماد می‌کنند و بیشتر به صحبت‌های دیگر بیماران و آشنایان خودشان و همچنین به معرفی دکتری دیگر اعتماد بیشتری دارند. طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی تنها معنی راه ارتباطی دارد و چندان فایده تبلیغاتی یا جذب مخاطب ندارد. اما این بدین معنی نیست که در طراحی کارت برای این افراد می‌توان بی توجهی کرد. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر در این باره صحبت کنیم.

طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی

تا اینجای داستان سعی شد که شغل چشم پزشکی به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و حیطه کاری آن در جامعه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین گروه‌های مشتری مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا نوبت این است که بیاییم بر اساس آن چه که گفتیم دست به طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی بزنیم.

همان‌طور که گفتیم ما در طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی نیاز به بیان نیاز نداریم. بلکه نیاز خود به خود در جامعه وجود دارد. بنابراین از بیان درد و نشان درد چشم و … پرهیز کنید. فارغ از اثر منفی که روی مخاطب می‌گذارد یک نوع اطلاعات اضافی محسوب می‌شود. پس باید بر  اساس گروه مشتری‌هایی که بیان کردیم پاسخ نیاز را در طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی بیان کنیم.

راه ارتباطی بین چشم پزشک و بیمار از طریق کارت ویزیت

برای گروه مشتری اول که خود به دو دسته مجزا تقسیم شدند می‌توان با استفاده از نمادهای قدرت چشم طوری به مخاطب القا کرد که می‌تواند قدرت چشم خودش را دوباره داشته باشد. اما یکی از بهترین روش‌های طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی برای این گروه این طراحی می‌تواند باشد که طراح عکسی را به صورت تار در طراحی لحاظ کند و تنها قسمتی از آن را که دقیقاً بعد از نام دکتر چشم پزشک قرار دارد به شکل واضحی مشخص کند. انتخاب درست عکس تار شده نیز بسیار می‌تواند کمک کننده به این مسئله باشد.

اما برای دوم که چشمشان دچار آسیب بیشتری شده است و نیاز به عمل جراحی و … وجود دارد همان‌طور که گفته شد طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی چندان تأثیر تبلیغاتی نمی‌تواند داشته باشد و عملاً تنها به عنوان یک راه ارتباطی بین بیمار و مریض محسوب می‌شود. در این صورت بهتر است طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی با استفاده از متریال لمینتی صورت بگیرد. چرا که در این حالت کارت ویزیت به صورت سالم‌تری در دست بیمار باقی می‌ماند.

همچنین می‌توانید با ایجاد محلی برای نوشتن شماره پرونده روی کارت ویزیت کاری کنید این کارت برای همیشه پیش بیمار بماند. حسن این کار در این است که بیمار در صورت نیاز دیگران می‌تواند اطلاعات شما را به سرعت در اختیار آن‌ها بگذارد و این کارایی خوبی است که طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی می‌تواند در این حالت داشته باشد.

نتیجه سخن

بیایید در انتهای سخن یک بار به طور خلاصه آن چه را که اتفاق افتاد مرور کنیم. ما باهم چشم پزشکی را شناختیم و توانستیم مهم‌ترین ویژگی آن که وجود همیشگی نیاز به چشم پزشک در جامعه بود را بشناسیم. این نیاز به ما نشان داد که برای  طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی نیازی به بیان مسئله و درد نیست. ما تنها باید حل مسئله را در طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی بیان کنیم. برای این کار ناچار به بررسی گروه مشتری شدیم. در این بررسی توانستیم دو گروه اصلی و کلی مشتری را مشخص کنیم. گروه اول کسانی بودند که عموماً از ضعف چشم رنج می‌بردند و گروه دوم متعلق به کسانی بود که مشکلات عمده‌تری در چشم خود داشتند.

برای گروه اول  طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی می‌تواند اثر تبلیغاتی داشته باشد. از این رو سعی کردیم چند طرح پیشنهادی بر اساس ویژگی‌های این گروه مشتری بدهیم. اما گروه دوم چندان تحت تأثیر این کارت تبلیغاتی قرار نمی‌گیرند و از آن تنها برای برقراری راه ارتباطی با پزشک استفاده می‌کنند.

از این رو پیشنهاد دادیم که کاری کنید این کارت ویزیت همیشه در کنار او بماند. از این رو استفاده از کارت‌های لمینتی با قابلیت نوشتن شماره پرونده می‌تواند کارت ویزیت را جزئی از وسایل همیشگی بیمار کند. از این رو در صورتی که کسی نام و آدرس مطب دکتر را خواست، سریعاً می‌تواند آن اطلاعات را از کارت بدهد.

کلام آخر

در نهایت می‌توان گفت که طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی یا هر شغل و کسب و کاری دیگر امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما چه چشم پزشک باشید و چه کفاش، رقبای بسیاری در بازار دارید. این رقبا به راحتی می‌توانند شما را از دور خارج کنند و عملاً شما را شکست بدهند. بنابراین باید به هوش باشید و هوشمندانه عمل کنید. پس برای این که هوشمندانه عمل کنید باید هدفمندانه تر رفتار کنید و برای این کار تنها و تنها کافی است کسب و کار خودتان و گروه مشتریانی که دارید را به درستی بشناسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.