مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی کارت ویزیت پرستاری

مفید بود؟

پرستاری از معدود شغل‌ها و کسب و کارهایی محسوب می‌شود که نسبت به زحمت، درآمد متناسبی در ایران ندارد. از طرف دیگر این شغل بستگی چندانی به سیستم عرضه و تقاضا ندارد و عمدتاً نرخ‌های آن یا توسط دولت یا توسط مصرف کننده تعیین می‌شود که این چیز جذابی محسوب نمی‌شود. اما سیستم اقتصاد یک اصل بسیار ساده نیز دارد و آن این که هر چالش در تجارت و کسب و کار می‌تواند پلی به‌سوی سود سازی محسوب شود.

از این رو بیایید این چالش‌ها را در طراحی کارت ویزیت پرستاری مورد بررسی قرار دهیم تا به واسطه طراحی مناسب، سود کم اما در تعداد بالا را تجربه کنیم. این کار را با دید بررسی نوع کسب و کار و همچنین با استفاده شناخت گروه‌های مشتری انجام خواهیم داد. پس با ما همراه باشید که قرار است اتفاقات جالبی در این مسیر بیفتد. می‌خواهیم پرستاری را به کسب و کاری پر درآمد تبدیل کنیم، آیا ممکن است؟

پرستاری را چگونه شغلی می‌دانید؟

پرستاری اصولاً شغلی چند وجهی تلقی می‌شود که بیش از چیزی که تصور می‌شود زحمت دارد. در واقع پرستاران وظیفه مراقبت از بیمار بر اساس دستورات پزشک را بر عهده دارند. وقتی می‌گوییم مراقبت یعنی هر چیزی که به بیمار و بهبود حال او مربوط باشد باید توسط پرستاران صورت بگیرد. از این رو به وضوح می‌توان گفت که بیشتر بار عملی پزشکی بر عهده پرستاران است.

بنابراین عملاً می‌توان گفت که حیطه  کاری پرستاری بسیار گسترده است که اگر بخواهیم این حیطه را تقسیم بندی کنیم وظایفی در میان می‌ماند و یا از قلم می‌افتد. اما برای روشن شدن وضعیت کاری پرستاری است ناچار به انجام این تقسیم بندی هستیم. به طور کلی می‌توان کارهای پرستاری را به چند بخش اساسی تقسیم کرد.

بخش اول می‌تواند شامل تمام کارهایی شود که مربوط به نگهداری‌های فیزیکی از یک بیمار است. یعنی تمام اتفاقات و کارهای یک بیمار مستقیماً به شخص پرستار مربوط است. این وظایف شامل کارهای شخصی بیمار مانند استحمام نیز می‌تواند باشد. در این حالت معمولاً بیمار فاقد قدرت حرکتی است و عملاً توان نگهداری از خود را ندارد.

دسته بندی وظایف پرستاران

دسته بعدی وظایفی است که بر اساس نظام پزشکی ایران در بیمارستان‌ها تعریف می‌شود. بر اساس تعریف تمام موارد پزشکی وضعیت‌های سلامتی بیمار در 24 ساعت روز به پرستار او مربوط است. از این رو دادن دارو، آمپول زدن و … جزو وظایف اصلی این دسته کاری قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که در این حالت بیمار وظیفه در قبال پرداخت وجه به صورت مستقیم به پرستار ندارد و پرستار تنها از بیمارستان حقوق خود را دریافت می‌کند.

دسته آخر نیز شامل حال پرستارانی می‌شود که به صورت آزاد در بیرون از حیطه بیمارستان مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند. این خدمات معمولاً پیوسته نیست و با ارائه خدمات مقطعی مانند فشار خون، آمپول زدن، بخیه زدن یا باز کردن بخیه و … خدمات آن‌ها تمام می‌شود. در این دسته کاری به ازای هر خدمت قیمتی تعیین شده است و مراجعه کننده موظف به پرداخت هزینه است.

بنابراین همان‌طور که متوجه شدید شغل پرستاری می‌تواند به صورت کلی به دو شکل استخدامی و آزاد در جامعه وجود داشته باشد. عمده و شاید تمام طراحی کارت ویزیت پرستاری که قرار است صورت بگیرد مربوط به بخشی از شغل پرستاری است که به صورت آزاد خدمات خودشان را در اختیار مصرف کننده می‌گذارند. اما این تمام بحث نیست. در ادامه می‌خواهیم سراغ شناخت گروه مشتریان برویم.

چه کسانی به پرستار نیاز دارند؟

به طور کلی هرکسی که دچار مشکلاتی باشد که توانایی کافی و کامل برای مراقبت خود را نداشته باشد یا در جهت رسیدن به سلامتی کامل احتیاج به خدمات پزشکی تخصصی دارد به پرستار احتیاج پیدا می‌کند. از این رو عملاً تمام مردم در هر سطح و موقعیت در هر کجای این کره خاکی به پرستار احتیاج دارند. از این رو عملاً می‌توان گفت که پرستاری جز معدود شغل‌هایی محسوب می‌شود که تمام قشر جامعه را می‌تواند در بر بگیرد. از این رو عملاً در طراحی کارت ویزیت پرستاری با گروه مشتریان بسیار گسترده‌ای روبه رو هستیم.

به طور کلی اگر بخواهیم این گروه مشتریان را تقسیم بندی کنیم مسلماً نمی‌توانیم از راه سن و شغل و جنسیت و … اقدام کنیم. مگر در موقعیت‌های خاص که ممکن است مرکز پرستاری در نزدیکی جایی خاص باشد. البته از نظر موقعیت مکانی می‌توان بر اساس سطح درآمد افراد این تقسیم بندی را انجام دهیم که ما از آن صرف نظر می‌کنیم.

تقسیم بندی برا اساس خدماتی که مشتریان از پرستار انتظار دارند

بیشتر دید تقسیم بندی ما بر اساس خدماتی است که مشتریان از یک پرستار انتظار دارد. از این رو گروه مخاطبین و مشتری‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که به صورت عادی توانایی کنترل و نگهداری از خویش را دارند ولی بنا به علتی نیاز به یک یا چند خدمت پزشکی خاص مانند آمپول زدن و … پیدا می‌کنند. این گروه مشتری‌ها بسیار پر جمعیت محسوب می‌شود که می‌توان با یک برنامه ریزی درست سود خوبی از خدمات رسانی به آن به دست آورد.

گروه دوم مخاطبین نیز افرادی هستند که اصولاً به دلایلی مانند پیری و … دچار ناتوانی‌هایی هستند. این گروه نیاز به مراقبت‌های با تعداد ساعت زیاد و عموماً در کل هفته دارند. این نوع خدمات باید به صورت مداوم اتفاق بیفتد و هزینه پرداخت شده به صورت کلی و فارغ از تک تک تمام خدمات محاسبه می‌شود و به نوعی قراردادی میان مراجعه کننده و پرستار است که بر اساس زمان و ارائه خدمات بسته می‌شود. در این حالت نیز بسته به کیفیت خدمات و زمان‌های ارائه آن می‌توان انتظار درآمد خوبی از آن داشت.

گرچه باید قبول کرد که این بخش از پرستاری بسیار پر زحمت تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. در این حالت نیز به نوعی فرد به استخدام یک خانواده یا فرد دیگری در می‌آید که در قبال دریافت هزینه‌ای خدمات مناسب پزشکی ارائه می‌دهد. البته در این حالت بسته به قرارداد احتمالاً تمام کارهای شخصی فرد ناتوان نیز بر عهده پرستار خواهد بود.

طراحی کارت ویزیت پرستاری بر اساس نکات گفته شده

اما حالا نوبت این موضوع رسیده است که بخواهیم بر اساس نکات گفته شده و بر اساس شناخت‌هایی که نسبت به شغل پرستاری و گروه مشتریان آن پیدا کردیم دست به طراحی کارت ویزیت پرستاری بزنیم. در طراحی کارت ویزیت پرستاری باید دقت داشته باشیم که در هر حالتی فرد مخاطب نیاز به یک نوع خدمات پزشکی – بهداشتی دارد. از آنجایی که این خدمات به صورت عمومی همیشه در جامعه رواج دارد مشکلاتی مانند اعتماد و … کمتر دیده می‌شود.

در طراحی کارت ویزیت پرستاری برای حالتی که پرستار به صورت آزادانه مشغول به ارائه خدمات فردی و جزئی است باید به یک نکته مهم دقت کرد. آن نکته‌این است که در این حالت رقیب اصلی پرستار، بیمارستان‌های خصوصی هستند که دقیقاً همان خدمات را به بیمار ارائه می‌دهند و در قبال آن پولی دریافت می‌کنند. البته بیمارستان‌های دولتی نیز این چنین هستند اما چون برای بیمارستان‌های دولتی بحث اقتصادی چندان مطرح نیست به نظر می‌رسد که باید آن را از گردونه این رقابت اقتصادی دور کنیم.

بنابراین شما به عنوان یک پرستار آزادکار باید با بیمارستانی رقابت کنید که هزاران خدمه و پرستار و دکتر دارد و تعداد مراجعین آن چندین برابر است. در این حالت شما باید دنبال نقطه ضعف رقیب و نقطه قوت خودتان باشید. عمده نقطه ضعف رقیب این است که به هر حال بیمارستان هرچقدر هم تمیز و دوست داشتنی باشد باز بیمارستان است و محیط بیمارستانی چندان خوشایند نیست.

تعیین نقاط ضعف مراجعین در طراحی کارت ویزیت پرستاری

 از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که تعداد مراجعین بالا یعنی تعداد صف بالا و این را مخاطب دوست ندارد در ضمن در این حالت خدمات نیز کیفیت خود را از دست می‌دهد. پس در طراحی کارت ویزیت پرستاری و طراحی کارت ویزیت پزشکی باید این موارد را به یاد مخاطب بیاورید با خلوت نشان دادن محل پرستاری خود و همچنین گل آرایی و … می‌توانید به راحتی مخاطب خوبی را جذب کنید.

اما برای پرستارانی که به دنبال کار در منزل هستند نیز می‌توان پیشنهاد داد که نقاط ضعف خانواده‌ها را در طراحی کارت ویزیت پرستاری لحاظ کنند. عمده نقطه ضعف خانواده‌ها در این زمینه‌ها معمولاً نبودن وقت است. یعنی فرزند بنا به ضرورت شغلی نمی‌تواند تمام وقت در کنار پدر خود باشد. شما در طراحی کارت پرستاری خود باید حتماً به وقت اشاره داشته باشید. یادتان باشد که مناطق بالایی شهر بیشترین مشتری‌های شما می‌توانند باشند.

خلاصه کلام

بر اساس انواع نمونه کارت ویزیت خدمات پرستاری که توانستند موفقیت‌های خوبی در کسب مخاطب و مشتری داشته باشند می‌توان گفت همه آن‌ها در نکته‌ای با هم مشترک بودند. آن‌ها توانسته‌اند بر اساس نوع کار و خدماتی که پرستاری ارائه می‌دهد و نوع مشتریانی که به عنوان گروه هدف قرار گرفته بودند، طراحی کارت ویزیت پرستاری را انجام دهند.

یادتان باشد که در دنیای اقتصادی نوین باید بتوانید به صورت هدفمند حرکت کنید. هدفمند حرکت کردن یعنی این که بر اساس نوع کسب و کار باید گروه مشتری خودتان را شناسایی کنید. سپس بر اساس این گروه مشتری ویژگی‌های آن‌ها را مشخص کنید و در نهایت بر اساس این ویژگی‌ها اقدام به طراحی تبلیغاتی مانند طراحی کارت ویزیت پرستاری داشته باشید.

در نظر داشته باشید که هر چه این ویژگی‌ها اختصاصی تر و خاص تر باشد دست شما برای ایجاد خلاقیت در طراحی کارت ویزیت پرستاری بیشتر خواهد شد. فراموش نکنید که خلاقیت مانند یک شاه کلید عمل می‌کند. این شاه کلید می‌تواند در تمام طراحی‌ها از جمله طراحی کارت ویزیت پرستاری کارساز باشد و به نوعی در جذب هر مخاطبی عالی عمل کند. زیرا همه انسان‌ها به نوعی عاشق خلاقیت هستند. پس خلاق باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.