مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی

مفید بود؟

فیزیوتراپی جز مشاغلی محسوب می‌شود که با جان انسان در ارتباط است. همین موضوع باعث می‌شود که اعتمادها به آن سخت صورت بگیرد. از طرفی دیگر اصولاً فیزیوتراپی کسب و کاری گران برای مصرف کننده محسوب می‌شود. همین عامل باعث شده است که کمی اقبال به آن کمتر باشد. اما این اتفاق باعث نشده است که این کسب و کار از گردونه تجارت خارج شود. از این رو در ادامه قصد داریم طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی را بر اساس دو بخش، ویژگی کسب و کاری و شناخت گروه مشتری بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید که می‌خواهیم چیزهای جدیدی از فیزیوتراپی و طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی بدانیم.

فیزیوتراپی چه کار می‌کند؟

به طور کلی فیزیوتراپی یکی از میان رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود که بر اساس گفته پزشک متخصص تمرین‌هایی به عضلات مختلف بدن داده می‌شود که بر اساس این تمرین‌ها و انجام آن‌ها عضلات تقویت شده و به حالت عادی برمی‌گردد. بنابراین می توان گفت طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی تقریبا مانند طراحی کارت ویزیت پزشکی است. فیزیوتراپی در واقع یک نوع ماساژ حرفه ای و البته کاملاً پزشکی و طبی است که بر اساس موقعیت و وضعیت بدن ارائه می‌شود.

در واقع فرق اساسی میان فیزیوتراپی و یک ماساژ این است که ماساژ حالت کلی و عمومی دارد و عموماً در آن فرقی در شرایط مختلف بدنی وجود ندارد. اما در فیزیوتراپی بر اساس دانش پزشکی و نیازی که فرد مراجعه کننده دارد نرمش و ماساژ صورت می‌گیرد. از طرف دیگر در ماساژ معمولاً وسیله کمکی استفاده نمی‌شود اما در فیزیوتراپی از وسایل بسیاری ممکن است استفاده شود که هر کدام اثر خاص خودش را دارد.

فیزیوتراپی شغلی محسوب می‌شود که هم می‌تواند با بیماران سروکار داشته باشد و هم با ورزشکاران. چرا که در ورزش‌های مختلف این عضلات هستند که تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهند، از این رو تقویت عضلات به هر شکل و شیوه آن و نگهداری و ترمیم آن جز اولویت‌های ورزشکاران محسوب می‌شود. از این رو غالب ورزشکاران حرفه ای از یک فیزیوتراپی اختصاصی استفاده می‌کنند. همچنین همه باشگاه‌های ورزشی دارای سالن‌های فیزیوتراپی هستند.

طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی

نکته مهم دیگری که در مورد فیزیوتراپی وجود دارد این است که این شغل و کسب و کار به صورتی است که ارتباط مدت داری با مراجعه کننده خود برقرار می‌کند. یعنی در یک جلسه فیزیوتراپی معمولاً کار تمام نمی‌شود و فرد مراجعه کننده برای اتمام این روند باید چندین بار به فیزیوتراپی مراجعه کند.از آنجایی که این رشته به نوعی طراحی شده است که قرار است عضلات را به کار بگیرد عمدتاً بیمارانی که دچار فلج حرکتی هستند به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند. این بیماران معمولاً توانایی حرکت ندارند. از این رو فیزیوتراپی در خانه نیز می‌تواند صورت بگیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که فیزیوتراپی بخش عملی علم پزشکی محسوب می‌شود که می‌تواند به بیمار و مراجعه کننده کمک کند تا عضلات خودشان را محافظت یا ترمیم کنند. این ویژگی‌هایی مهمی بود که از فیزیوتراپی می‌توانستیم بیان کنیم. در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌های مهم گروه مشتریان این شغل را مورد بررسی قرار دهیم تا در انتهای کار بتوانیم موارد مهم در طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی را تشخیص دهیم و از آن‌ها در این طراحی استفاده کنیم.

شناسایی مشتریان برای طراحی کارت ویزیت فیزیو تراپی

اما طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی به اطلاعات بیشتری نیاز دارد. ما باید بتوانیم گروه مشتریان خودمان را به درستی پیدا کنیم و ویژگی آن‌ها را مشخص کنیم تا بر اساس ویژگی آن‌ها دست به طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی مناسب بزنیم.در بالا به طور ضمنی چند گروه مشتری مشخص شد. گروه بیماران حرکتی که از نظر حرکتی با مشکل عمده روبه رو هستند و غالباً قادر به حرکت دادن بخشی از بدن خود نیستند. این گروه از بیماران عمده‌ترین مراجعه کنندگان فیزیوتراپی محسوب می‌شوند. همانطور که گفته شده در برخی مواقع نیز فیزیوتراپی در خانه این افراد صورت می‌گیرد.

گروه مشتریان دیگر که ممکن است سراغ فیزیوتراپی بیایند کسانی هستند که با مشکلات عمده ای مواجه نیستند اما بخشی از عضلات آن‌ها دچار گرفتگی یا درد شده است و یا این که به تشخیص پزشک عضله آن‌ها ضعیف شناخته شده و نیاز به ترمیم و تقویت آن است. این افراد عموماً به دلیل گرانی فیزیوتراپی از این عمل صرف نظر می‌کنند. مگر این که این فرد از نظر مالی مشکل خاصی نداشته باشد و دوست دارد که همیشه بدنی آماده داشته باشد.گروه بعدی را اصولاً ورزشکاران حرفه ای تشکیل می‌دهند.

این گروه از مشتریان معمولاً به صورت خاص و منحصر به فرد محسوب می‌شوند و نمی‌توان به شکل عام روی آن برنامه ریزی داشت. از طرفی باید واقعیت را قبول کرد، کسی که فیزیوتراپی ورزشکار یا ورزشکاران حرفه ای را بر عهده می‌گیرد دیگر سراغ بیماران حرکتی یا عضلانی نمی‌رود.بنابراین به طور کلی ما در این جا با سه گروه اصلی مشتری در طرف هستیم. ویژگی گروه سوم کاملاً مشخص است. این گروه اصولاً کاری به انتخاب فیزیوتراپی ندارند و معمولاً مدیر برنامه‌ها یا مدیر باشگاه‌ها اقدام به استخدام فیزیوتراپی می‌کنند.

جذب مشتری

در استخدام فیزیوتراپی نیز تقریباً هزار عوامل مختلف تأثیرگذار است و کم اثرترین عامل شاید همان تبلیغات باشد! گروه اول نیز به نوعی وضعیت مشخصی دارند. این گروه ناچار به استفاده از خدمات فیزیوتراپی هستند. از این رو شما کافی است در طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی برای جذب این افراد به‌گونه‌ای رفتار کنید که آن‌ها متوجه شوند که شما می‌توانید نیازشان را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید.

اما گروه دوم که بیشترین تعداد را تشکیل می‌دهند. برای این گروه از مشتریان اصولاً مباحث مالی اهمیت زیادی دارد و همچنین طولانی بودن جلسات فیزیوتراپی آن‌ها را اذیت می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد که بهتر است در طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی به‌گونه‌ای رفتار شود که هم هزینه‌ها کم جلوه داده شود و هم بیان شود که در کمترین جلسات کار به اتمام می‌رسد. این‌گونه درد پرداخت هزینه برای این قشر از مخاطبین کمتر می‌شود و این یعنی سودآوری برای شما.

طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی بر اساس آنچه گفتیم

اما به طور کلی بر اساس تمام ویژگی‌های گفته شده در بالا ما به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانیم دو نوع طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی داشته باشیم. در نوع اول قرار است طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی به‌گونه‌ای باشد که گروه مشتریانی که از مشکلات عمده حرکتی رنج می‌برند را با توجه به ویژگی‌هایی مانند ” فیزیوتراپی در خانه ” و … را در بر بگیرد. این گروه از افراد بیش از هر چیزی به امید احتیاج دارند. بنابراین طرح‌های گرافیکی حاکی از امید و حرکت و نشاط می‌تواند در ذهن این افراد بسیار جذاب باشد.

 توجه داشته باشید که برای این افراد تعداد جلسات اهمیت بالایی ندارد، آن‌ها فقط می‌خواهند که حرکت کنند. از این رو به نظر می‌رسد که بهتر باشد در پشت طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی جدولی برای ثبت جلسات به همراه تاریخ آن طراحی شود. این اتفاق می‌تواند باعث شود که کارت ویزیت شما تا انتهای دوره درمان در کنار بیمار بماند. اما در نوع دوم اهمیت طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی بسیار بیشتر است. چون شما باید کسانی را به سمت خودتان جذب کنید که نمی‌خواهند دم به تله بدهند و عملاً از آمدن سراغ فیزیوتراپ خوششان نمی‌آید.

در این حالت برای جذب مخاطبان دو کار می‌توان کرد. اول این که باید درد را به آن‌ها یادآوری کنید. استفاده از تصاویری که فردی کمردرد دارد و در حال ناراحتی است یا تصویر ستون فقرات با علائم‌های درد می‌تواند بسیار کارساز باشد. این کار باعث می‌شود که ذهن کاملاً درد خود را به یاد بیاورد. در نظر داشته باشید که درد درست مانند خمیازه مسری است. هرچه تصویر استفاده شده طبیعی تر باشد درد بیشتری در عضلات مخاطب ایجاد می‌شود.

موانع را کنار بزنید

در کنار موضوع فوق باید مانع اصلی که بر سر راه مخاطب برای آمدن سراغ فیزیوتراپی است را کنار بزنید. این مانع چیزی جز هزینه آن نیست. تا می‌توانید به نحوهای مختلف مانع ذهنی پرداخت هزینه را حذف کنید. در نظر داشته باشید که مواردی مانند محدود کردن تعداد جلسات، امکان قسط بندی کردن و … می‌تواند به راحتی این موانع ذهنی را از سر راه شما بردارد. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی باید با توجه به ویژگی‌های گفته شده صورت بگیرد.

 توجه داشته باشید در این بین استفاده از رنگ درست و مناسب بسیار تأثیرگذار است. در مورد اول استفاده از رنگ آبی، سبز و سفید پیشنهاد می‌شود و در مورد دوم برای ایجاد درد و هیجان استفاده از رنگ‌های تند مانند قرمز و سیاه و حتی زرد می‌تواند تأثیر بسیار خوبی داشته باشد. آن چیزی که مهم است این است که باور کنید باید شما روی ذهن مخاطب خود تأثیر بگذارید و این مخاطب است که باید تصمیم بگیرد نه شما!

کارت ویزیت های موفق

اگر به نمونه طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی‌های موفق را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید موارد گفته شده در این جا را به خوبی و به راحتی در آن‌ها مشاهده کنید. توجه داشته باشید، آن چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که شما باید بر اساس نیاز مشتری و شناختی که از او دارید و با توجه به ویژگی‌های شغلی خودتان دست به طراحی بزنید. این سخن یعنی این که استفاده از چه نوع  متریال با چه طراحی و رنگی همه و همه بستگی به کاربر و مخاطب شما دارد.

توجه داشته باشید که امروز پزشکی و شاخه‌های آن هم درگیر مسائلی مانند تبلیغات شده‌اند و علت این موضوع بسیار ساده است. زیرا تعداد هم رده‌های شغلی در این موارد نیز گسترش پیدا کرده است و این موضوع باعث ایجاد رقابت و تبلیغات شده است. از این رو مواردی مانند طراحی کارت ویزیت فیزیوتراپی را جدی بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.