طراحی کارت ویزیت پزشکی یکی از انواع مدل طراحیهایی است که امروزه توسط بسیاری از طراحان و شرکتهای تبلیغاتی طراحی و اجرا میشود. نکته مهمی که در عنوان نیز به آن اشاره شده است این است که این طراحی به عنوان و شغل پزشکی مرتبط است، از این رو برای درک واقعیت موضوع بهتر است که بیشتر با این شغل آشنا شویم و بر اساس نکات مهم آن این طراحی کارت ویزیت پزشکی را انجام دهیم.
توجه داشته باشید که طراحی کارت ویزیت پزشکی و بررسی شغل پزشکی یک مثال از هزاران کسب و کاری است که ممکن است در دنیای ما وجود داشته باشد. به بیان بهتر برای این که بتوانید طراحی درستی برای یک کارت ویزیت داشته باشید باید دو فاکتور اساسی شناخت شغل و شناخت گروه مشتریان را انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم به عنوان مثال صفر تا صد رسیدن به این شناختها را در کنار هم بررسی کنیم.
در نهایت بر اساس این شناخت میخواهیم دست به طراحی کارت ویزیت پزشکی بزنیم. بنابراین این مقاله بیشتر شبیه به یک آزمایشگاه است که میتوان نحوه اجرای آزمایش و نتایج آن را روی کسب و کارهای مختلف دیگر امتحان کرد. با ما همراه باشید چرا که قرار است اتفاقات جذابی رخ بدهد.
پزشکی، شغلی که اعتماد بیشتر از پول در آن مهم است
غالباً نمیتوان با شغلهایی مانند پزشکی، روانپزشکی، دندانپزشکی و … بر اساس مبانی اقتصادی برخورد کرد. چرا که در اقتصاد تنها و تنها درآمد و سود مهم است در حالی که در پزشکی رسالتی بیشتر از درآمدزایی مطرح است. از این رو به صورت عادی نمیشود با این دسته شغلها روبه رو شد. آن چیزی که در پزشکی به عنوان اولویت و اصل مطرح میشود، جان انسانها است. یعنی نجات جان انسانها و بخشیدن سلامتی دوباره به آنها در اولویت قرار دارد.
اما همین مسئله که پزشکی با مفهوم حساسی به نام جان و سلامتی به شکل مستقیم و تنگاتنگی در ارتباط است، مفهوم اعتماد بسیار مهم و حیاتی است. یعنی انسانها و بیماران در اعتماد به یک پزشک جان خود را گرو میگذارند در حالی که در قبال غالب مشاغل بالاترین چیزی که ممکن است از دست برود تنها پول و ثروت است و عملاً ضرر جانی خاصی به شکل مستقیم وارد نمیشود. همین اتفاق باعث میشود که اعتماد به یک دکتر کار سختی باشد.
اصولاً این اعتماد به شکل تبلیغات دهان به دهان و بیمار به بیمار صورت میگیرد. در کلام بهتر مسئله اعتماد به یک پزشک شبیه به گولِ برفی عمل میکند. یعنی این که یک بیمار در صورت رضایت بخش بودن نتایج، پزشک را به ده نفر دیگر معرفی میکند و آنها اگر راضی باشند این روند را به صد نفر دیگر منتقل میکنند. همانطور که مشاهده میکنید رشد اعتماد و جذب مخاطب در این حالت شکل تصاعدی دارد. ازاینروست که بسیاری از پزشکها مطبی شلوغتر از حد تصور و برخی از پزشکان تقریباً هیچ بیماری ندارند!
جلب اعتماد از طریق طراحی کارت ویزیت پزشکی
مسئله جلب اعتماد از طریق طراحی کارت ویزیت پزشکی بسیار سخت و تقریباً نشدنی است. چرا که این طراحی در هر صورتی که باشد نمیتواند اعتماد مخاطب را جذب کند. از این رو سؤال اصلی که ایجاد میشود این است که چه باید کرد؟ باید به طور کلی خیر طراحی کارت ویزیت پزشکی را زد؟ هنوز برای پاسخ به این سؤال زود است، بگذارید جنبه دیگری از این شغل و کسب و کار را بررسی کنیم.
سپس در انتهای این مقاله نتیجه گیری دقیقتری داشته باشیم. در ادامه میخواهیم گروه مشتریان یا بیماران را مورد بررسی قرار دهیم که میتواند در طراحی کارت ویزیت دکتر تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین در ادامه همراه ما باشید که میخواهیم جنبه دیگری از این مسئله را بررسی کنیم.
بیماران شما در چه رده ای هستند؟
نکته مثبتی که کسب و کار پزشکی دارد این است که به جز پزشکان عمومی و دندانپزشکان، سایر شاخههای پزشکی بر اساس تخصصی خاص بیمار پذیرش میکنند. یعنی متخصص قلب تنها بیماران قلبی را پذیرش میکند و متخصص مغز و اعصاب بیمارانی دارد که از بیماریهای مغزی و عصبی رنج میبرند. همین موضوع میتواند به طور کلی دسته بیماران و گروه مشتریان را به خوبی مشخص کند. اما مرحله بعدی که پزشکان عمومی و دندانپزشکان نیز میتوانند از آن استفاده کنند این است که باید بر اساس میزان مراجعاتی که دارند گروه مشتریان خود را دقیق تر کنند.
به طور مثال مطب پزشک عمومی که در نزدیکی یک مجتمع مسکونی بزرگ قرار دارد، عموماً پر از خانوادههایی است که فرزندان خودشان ( از سن نوزادی تا 15 سالگی ) را برای معاینه آمدهاند. این پزشک درواقع تخصص کودکان ندارد اما بیشترین پذیرش آن در حوزه کودکان است. بنابراین باید به طور اختصاصی در طراحی کارت ویزیت پزشکی به خانوادهها و کودکان توجه داشته باشد. برای مثالی دیگر، مطب دکتر معروف قلب و عروقی را تصور کنید که عموماً پر از افرادی است که از جایجای ایران به آنجا آمدهاند.
شناخت مشتریان و مراجعین
در طراحی کارت ویزیت پزشکی باید توجه بیشتری به مباحث مسافتی شود و این مسئله به خوبی رعایت شود. به طور مثال میتوان با چاپ کروکی مطب دکتر پشت کارت ویزیت کمک بزرگی به این بیماران میکنید، همچنین این کار باعث میشود که بیمار برای معرفی مطب شما و نشان دادن کروکی به بیمار دیگر، کارت شما را منتقل کند.
بنابراین عملاً طراحی کارت ویزیت پزشکی در این حالت بسیار کارآمد است. برخی از پزشکان نیز دارای بیماران خارجی هستند که این در این صورت باید طراحی کارت ویزیت پزشکی به صورتی باشد که این گروه از مشتریان را در بر بگیرد. بنابراین به طور کلی میتوان گفت که برای داشتن طراحی کارت ویزیت پزشکی مناسب باید گروه مشتریان و مراجعین خودتان را به درستی بشناسید و سپس اقدام به طراحی کنید.
اما حال باید این موضوع را در کنار مسئلهای که پیشتر بیان کردیم ( اعتماد سازی در پزشکی ) قرار دهیم. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. سعی داریم در این بررسی راهکار خوبی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب پیدا کنیم. با ما همراه باشید که میخواهیم به نتایج بررسیهای خودمان برسیم.
چگونه از طراحی کارت ویزیت پزشکی استفاده کنیم؟
ما تا اینجای کار دانستیم که طراحی کارت ویزیت پزشکی به دو عامل اساسی شغل پزشکی و گروه مراجعین دارد. در مورد گروه مراجعین وضعیت به طور نسبی روشنتر از مدل کسب و کاری بیان شده بود. به بیان بهتر همانطور که گفته شد پزشکی شغلی است که مستقیماً به جان انسانها مرتبط است و این موضوع باعث شده است که اعتماد و جلب مخاطب و مشتری از روی طراحی کارت ویزیت پزشکی تقریباً غیر ممکن شود. همچنین بیان کردیم که بهترین راه و شاید عمدهترین راه جذب مخاطب در گروه پزشکی از طریق تبلیغات دهان به دهان است.
به طور کلی میتوان گفت که طراحی کارت ویزیت پزشکی تنها باید با هدف برقراری ارتباط صورت بگیرد و درصد بسیار کمی اثر تبلیغاتی با خود داشته باشد. این گفته به این معنی است که به هر حال بیمار برای برقراری ارتباط با دکتر نیاز به کارت ویزیت او خواهد داشت. از این رو این کارت ویزیت دیگر نیازی به جلب توجه بیمار ندارد، زیرا بیمار به این کارت نیاز دارد. اما این مسئله نمیتواند طراحی کارت ویزیت پزشکی را زیر سؤال ببرد یا آن را کم جلوه دهد.
برای حل این مسئله میبایست طراحی کارت ویزیت پزشکی را به نوعی انجام داد که بیمار مادامی که به پزشک احتیاج دارد این کارت را حفظ کند. از این رو بهتر است از انواع کارتهای لمینتی استفاده شود که مقاومت خوبی دارد. در ضمن یادتان باشد که معمولاً پزشکان در مواردی که بیمار نیاز به درمانهای دیگری دارد همکاران خودشان را معرفی میکنند از این رو یادتان باشد که این کارت ویزیتها باید به نوعی طراحی شود که یک پزشک از دادن آن به مخاطب و بیمار خود به عنوان یک راهنمایی احساس رضایت بکند.
طراحی کارت ویزیت پزشکی جزو سادهترین کارت ویزیتها
به طور کلی میتوان گفت که در پزشکی به طراحی کارت ویزیت پزشکی نیاز داریم، زیرا بیمار به آن نیاز دارد. اما این نباید باعث شود که شما طراحی بیکیفیتی داشته باشید. شما هرچه بیشتر بتوانید بر اساس نیاز مشتری خود کارت را طراحی کنید همانقدر احترام به او گذاشتهاید و این برای مخاطب و مشتری بسیار جذاب و دوست داشتنی است.
نتیجه این بررسی این میتواند باشد که طراحی کارت ویزیت پزشکی معمولاً جزو سادهترین کارت ویزیتها محسوب میشود و سادگی جزئی از ویژگی آنهاست. اما این سخن بههیچعنوان قطعی نیست، چه بسیار پزشکان خوشفکری هستند که با طراحی کارت ویزیت خاص
پزشکی احساس خوبی به مخاطب و بیمار خود دادهاند.
نتیجه گیری
در پایان میتوان گفت که از نظر علم اقتصاد نیازی به طراحیهای عجیب و غریب و یا خاص برای کارت ویزیت دکتر وجود ندارد اما یک دکتر میتواند بر اساس احساس خودش و بر اساس نیازی که حس میکند کارت ویزیتهای خلاقانهای را طراحی کند. این نوع طراحی میتواند از نظر روحی برای بیمار بسیار مناسب باشد. چه بسا بیمار بر اساس این طراحی حال بهتری پیدا کند و همین حال بهتر میتواند باعث شود که او رضایتمندی بیشتری از پزشک داشته باشد که در نهایت این به یک سودآوری ختم میشود.
همیشه یادتان باشد که خلاقیت همهجا جواب میدهد. هر جایی که خلاقیت داشته باشید، یعنی به کار و مخاطبان خودتان علاقه دارید و جالب تر این است که مخاطب نیز این علاقه را به خوبی درک میکند. در نهایت میتوانیم بگوییم که توجه به نوع کسب و کار و شناخت گروه مشتریان نه تنها در پزشکی بلکه در تمام کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. فراموش نکنید که قبل از هر کاری حتماً این شناخت را به دست بیاورید که میتواند کار شما را بسیار هدفمندتر کند.