تعریف بازاریابی محتوایی از دیدگاه های مختلف
دنیای کسب و کار و تجارت های نوین در عصر امروز بسیار طرفدار پیدا کرده است. بازاریابی محتوایی بخش کوچک اما برجسته و پرطرفدار از این دنیای وسیع کسب و کار است. در میان تمام برندها، شرکت ها، سازمان، بیزینس ها و کسب و کار ها کمتر کسی است که از این رویکرد استراتژیک، تحت عنوان بازاریابی محتوایی در به هدف رسیدن خود بهره نبرده باشد.
بازاریابی محتوایی به دلیل بهره گرفتن از تولید محتوا، به یکی از روش های موثر، مفید، کاربردی و با تکنیک در تبلیغات و معرفی کالا و خدمات تبدیل شده است. بازاریابی محتوایی به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون اثر بخشی سریع، سودآوری در مدت زمان کوتاه، به دست آوردن نتیجه مطلوب و کارآمد بودن؛ به جایگاه برتری در میان مخاطبان و مشتریان پیدا کرده است.
اعتبار در بازاریاب محتوایی هنگامی پدید میآید که در ابتدا شما نظر و اعتماد مشتریان و مخاطبان هدف خود را به سمت خود روانه کنید، پس از آن چیزهایی را به آنها ارائه دهید؛ که نیاز مشتریان برطرف شود. رسیدن به این دو اصل حیاتی در بازاریابی محتوایی یعنی تحقق اهداف بازاریابی محتوا که موفقیت های بزرگی را برای شما در پی خواهد داشت. بسیاری از شرکت ها بزرگ و موفق خارجی و یا ایرانی مانند رایا مارکتینگ این دو اصل را سرلوحه تمام فعالیت های خود قرار میدهند.
بررسی اهداف بازاریابی محتوا
در ادامه مقاله خود به اهداف بازاریابی محتوا در قالب بازاریابی محتوایی میپردازیم.
شرکت های بزرگی که در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت دارند، به طور مشخصی از هدف های کوتاه و بلند مدت استفاده میکنند تا به نتیجه عالی برسند. اهداف بازاریابی محتوا از پایه های اساسی و بنیادی در بازاریابی محتوایی است.
-
هدف شماره 1:
جلب اعتماد و ایجاد ارتباط با مخاطب و مشتری: این هدف از اهداف بازاریابی محتوا؛ جزء بارزترین هدف ها به حساب میآید. اگر در بازاریابی محتوایی شما بیاموزید که به مشتری و مخاطب خود احترام بگذارید و برای او متناسب با نیاز ها و هدف هایش محتواهای مناسب و با کیفیت تولید کنید؛ در نتیجه این موضوع مخاطب نیز یاد میگیرد که به شما اعتماد کند و برای همکاری بیشتر با شما ترغیب شود.
-
هدف شماره 2:
جذابیت و چشم اندازهای نوین را از اهداف بازاریابی محتوا خود قرار دهید: تولید محتوای خوب کردن در سیستم بازاریابی محتوایی خلاقیت و هنر به حساب میآید. نیاز انسان با تغییر زمان، نیز تغییر مییابد و برای انسان این موضوع خوشایند است که در روش های برطرف کردن نیازهایش چشم انداز و روش های جدید بکار رود.
-
هدف شماره 3:
از انتقادات و اعتراضات مخاطبان برای تجارت خود پل بسازید: همواره در بازاریابی محتوایی جلب تمام و کمال نظر مخاطبان و مشتریان هدف مقابل، قابل دسترسی نیست. انسان ها با نظرها و لایق متفاوتی در برابر شما ظاهر خواهند شد. گاه پیش میآید که برخی مخاطبان از کار شما انتقاد میکنند و کارتاشان به اعتراض کشیده میشود؛ در این زمان بازاریابی محتوایی برنده است که طرز برخورد با مشتری و مخاطب معترض را به خوبی بداند و در این بین نقاط ضعف را به نقاط قوت خود تبدیل کند.
-
هدف شماره 4:
شرکای کاری شما را سریعتر به اهداف بازاریابی محتوا نزدیک میکنند: یک شرکت بزرگ بازاریابی محتوایی این موضوع را اعلام کرد همکاری با یک یا چند شریک کاری و تجاری در دستور کار من قرار داشت. زیرا سیستم بازاریابی محتوایی برای مطرح شدن خود حتی در سطح جهانی نیازمند ایده های نو و خلاقانه، مهارت ها و توانایی های متفاوت افراد و تفکرات خارق العاده و کارآمد است؛ که این امور با همکاری، بهره گیری و کنار هم قرار گرفتن چند ذهن خلاق به وقوع میپیوندد.
-
هدف شماره 5:
وفاداری و وفای به عهد نسبت به مشتری از بزرگترین اهداف بازاریابی محتوا است که باید تحقق یابد: شرکت بازاریابی محتوایی، مخاطب یا مشتری هدف و محتوای تولید شده سه راس اصلی در بازاریابی محتوایی هستند؛ که محتوای تولیدی مانند طنابی است که مخاطب و بازاریابی را به هم وصل میکند. پس از محتوا مخاطب نیز مهم ترین گزینه است که باید به او، نظرات و خواسته هایش توجه زیادی شود.
-
هدف شماره 6:
گسترش دادن ایده های جدید بسیار کاربردی است: از اهداف بازاریابی محتوا وسعت دادن و پر و بال دادن به تفکرات نوین است. اگر در کسب و کارتان ایده های جدید و حتی کوچکی جرقه زد؛ آنقدر پی آن ایده را بگیرید و گسترش دهید تا انفجاری عظیم و سودمند برای بازاریابی محتوایی شما باشد.
-
هدف شماره 7:
بهبود و ارتقا موتور جستجو (SEO) در دستور کار بازاریابی محتوایی شرکت های بزرگ ایرانی و خارجی قرار دارد: بهبود موتور جستجو یا همان سئو یعنی رتبه محتوهای شما در میان دیگر سایت های رقبا ارتقا یابد. توجه به این هدف شما را در کسب و کارتان بسیار بالا میکشد. همچنین توجه و اهمیت دادن به تکنیک سئو سبب تولید محتواهای ارزشمند و مورد رضایت مخاطب قرار خواهد گرفت.
-
هدف شماره 8:
توسعه و گسترش نام و برند تجاری خود را جدی بگیرید: برای تحقق هدف هایی که در سر دارید؛ نیاز دارید که در میان افراد و در بسیاری از موقعیت ها شناخته شوید. راهکارهایی زیادی برای این معرفی وجود دارد. بهترین روش این است که محبوب ترین مکان حضور مخاطبان و مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و سپس اقدام به معرفی کسب و کار و برند خود کنید.
-
هدف شماره 9:
تبدیل مخاطب به مشتری دائم: اگر نگاهی به رویکردها و اهداف بازاریابی محتوا در شرکت های بزرگ و صاحب نام بیندازید؛ مشاهده خواهید کرد که این شرکت ها بسیار در تلاش هستند تا افراد و مخاطبانی را که از محتوا ها و کسب و کارهای آن ها بازدید می کنند؛ به مشتریان بالقوه و ثابت خود تبدیل کنند. تحقق این امر جز با بکارگیری روش های جذاب و مفید برای مخاطب میسر نیست.
-
هدف شماره 10:
هدف اصلی مخاطب باشد: اگر در تجارت و بازاریابی محتوایی خود فقط و فقط به فکر خود و سود خود باشید؛ شک نکنید موفقیتی پایدار به دست نخواهید آورد. بازاریابان بزرگ تولید محتوا رمز و سرنخ موفقیت های بزرگ خود را مشتریان و مخاطبان تلقی میکنند.