داشتن کارت ویزیت امروزه برای بسیاری از شرکتها و کسبوکارها اهمیت فراوانی دارد. این کارت بهعنوان یک پل ارتباطی میان شرکت یا کسبوکار با مشتری محسوب میشود. اما این کارکرد کارت ویزیت با استفاده روزافزون از اینترنت کمی به حاشیه رفته است. یعنی مشتری بهترین راه دستیابی به یک کسبوکار را جستوجوی آن در دنیای اینترنت میداند. ازاینرو شاید به نظر برسد که کارتهای ویزیت فیزیکی در انتهای مسیر خود باشند.
دقیقاً نمیتوان گفت که این اتفاق در حال وقوع هست یا نه اما میتوان صراحتاً بیان کرد که کارکرد تبلیغاتی کارت ویزیت هنوز پابرجا مانده و شاید با توجه به کارکردهای ارتباطی، این جنبه از کارت ویزیت بیشتر موردتوجه قرارگرفته است. ازاینرو طراحان دست به خلاقیت در طراحی کارت ویزیت
و ارائه طرحهای مختلفی از آن زدهاند. این طرحها بهقدری گسترده شده است که از فضای گرافیکی و طراحی اشکال و رنگ خارجشده و وارد فضای فیزیکی و طراحیهای متریال کارت ویزیت شدهاند. یکی از محصولات این نوع طراحیها را میتوان بهواقع ساخت کارت ویزیت چوبی دانست.
ساخت کارت ویزیت چوبی بر اساس متریال چوبی
ساخت کارت ویزیت چوبی امروز یکی از بهترین روشهای ساخت در دنیای تبلیغات مطرح میشود. علت این موضوع را در ادامه مسیر خواهیم گفت. اما قبل از آن بهتر است یک مسئله را بهطور کامل روشن کنیم و آن مسئله این است که ساخت کارت ویزیت چوبی در این مقاله لزوماً انواع کارت ویزیت است که بر پایه متریال چوب ساخته میشود. بنابراین دقت داشته باشید که در اینجا بحثی از کارت ویزیتهای با طرح گرافیک چوبی نیست.
چراکه برخی از مواقع به هر دلیل نیاز به استفاده از طرح چوب وجود دارد. بهخصوص اینکه ساخت کارت ویزیت چوبی به نسبت انواع طراحیهای دیگر میتواند پرهزینه و گرانتر باشد. بنابراین در ادامه قصد داریم ساخت کارت ویزیت چوبی بر اساس متریال چوبی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن توجه داشته باشید که در بین طرحهای مختلف کارت ویزیت برتری خاصی وجود ندارد. هرکدام از این طرحها میتواند یک نوع نیاز خاص را برطرف کند. بنابراین مهمترین فاکتوری که میتواند مشخص کند که آیا این طرح به کار شما میآید یا نه، نیاز کسبوکار شماست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
چگونگی ساخت کارت ویزیت چوبی
اما منظور ما از ساخت کارت ویزیت چوبی چیست؟ صنعت چاپ و تبلیغات بعد از استفاده لیزر توانست مسیر جدیدی را کشف کند. درواقع لیزر توانست کاری کند که جزئیات بیشتر و بهتر نمایش داده شود و توانست به نوشته یا شکل طراحی بعدی جدید اضافه کند. لیزر درواقع به طراحیها عمق داد و این مهمترین چیزی بود که جذابیت استفاده از لیزر را افزایش داد.مهمترین استفاده از لیزر در ساخت کارت ویزیت چوبی یا فلزی نمایان میشود. در این طراحیها، لیزر میتواند بهراحتی عمق به نوشته و برند ببخشد اما این عمق طراحی به چهکار میآید؟
به نظر شما انیمیشنهای دوبعدی احساس زندهبودن بیشتری برای مخاطب دارد یا یک انیمیشن سهبعدی؟ یا سؤال بهتر اینکه به نظر شما چرا تکنولوژی هرروز در تلاش است که با واقعیتهای افزوده مختلف تنها یک بعد به اتفاقات مجازی اضافه کند؟ جواب این سؤال بسیار ساده است. زیرا بعد سوم میتواند آن اتفاق و مفهوم مجازی را واقعی و حقیقی جلوه کند. مهم نیست که کاربر و مخاطب بهصورت منطقی چه فکر میکند، مهم این است که ذهن ناخودآگاه او فریب این بعد را میخورد و آن را واقعی میپندارد. بنابراین لیزر در صنعت تبلیغات باعث شد که این محصولات تبلیغی مانند ساخت کارت ویزیت چوبی واقعیتر جلوه کند. اما چرا واقعی جلوه کردن یک کارت ویزیت اهمیت بالایی دارد؟
کارت ویزیت نماد و نماینده یک کسبوکار
هر چیزی که واقعی باشد ذهن انسان میتواند آن را قبول کند و چیزی که به نظر واقعی نیاید میتواند توسط ذهن بهسادگی رد شود و بهنوعی به آن مارک دروغگویی یا غیر اصل زده شود. توجه داشته باشید که کارت ویزیت بهعنوان نماد و نماینده یک کسبوکار و گروه تجاری محسوب میشود. هرچه این نماد بتواند واقعیتر باشد گویی آن کسبوکار و صاحب آن جلوی روی مشتری و مخاطب نشسته است. به معنی بهتر کلمه وقتی دوستی به شما پیامک میزند و درخواست پول میکند میتوانید راحتتر آن را نادیده بگیرد یا وقتیکه به شما زنگ بزند یا اینکه بخواهد رو در رو از شما طلب پول کند؟
مسلماً برای شما بهعنوان مخاطب رد کردن درخواست دوستتان در حالت اس ام اس بهمراتب راحتتر از تلفن و در حالت تلفن و صحبت بهمراتب راحتتر از موارد حضوری است. یکی از علتهای این موضوع همان واقعی جلوه کردن است. ساخت کارت ویزیت چوبی این امکان را به کسبوکار میدهد که بهصورت واقعی برای مشتری جلوه کند. اینیکی از مهمترین مزایای تبلیغاتی این نوع طراحی محسوب میشود.
ذهن ناخودآگاه انسان و اهمیت آن
غالباً ما فکر میکنیم که بر اساس منطق تصمیم میگیرم و بر اساس یک خط فکری مشخص کارهای خود را انجام میدهیم. اما اینیک توهم بیشتر نیست. مغز انسان دارای دو نوع ذهن و تفکر است. ذهن ناخودآگاه و ذهن خودآگاه این دو بخش را تشکیل میدهد. ذهن خودآگاه بسیار کند، کمظرفیت و تنبل است درحالیکه ذهن ناخودآگاه کاملاً سریع و پرظرفیت است که میتواند چندین کار را همزمان انجام دهد. اگر کمی به رفتار و اعمال خود بیشتر نگاه کنید متوجه میشوید که بیشتر کارهای ارادی و غیرارادی ما توسط ذهن ناخودآگاه ما انجام میگیرد. بنابراین یک کسبوکار حرفهای و یک فروشنده باتجربه روی ذهن ناخودآگاه مشتریها و مخاطبهای خودش تمرکز میکند.
مشکلی که ذهن ناخودآگاه دارد این است که دسترسی به آن چندان ساده نیست و بهصورت استدلالی و منطقی پیش نمیرود. درواقع اگر درفروش محصولات خود از استدلال استفاده میکنید درواقع در حال کار روی ذهن خودآگاه مشتری خود هستید. درحالیکه این ذهن ممکن است سریع استدلالهای شما را فراموش کند و یا سریع آنها را نادیده بگیرد. گرچه دسترسی به ذهن ناخودآگاه مشتری به هر علتی سخت است اما راههای رسیدن به آن محدود و کم است. این راهها عبارتند از احساسهای بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی. بله، هر آنچه ذهن ناخودآگاه انسان باعث میشود رفتار ما شکل بگیرد از طریق این حواس 5 گانه درک و ضبطشده است. بنابراین با در اختیار داشتن این پنج راه میتوانیم ذهن مخاطب و مشتری خود را در اختیار داشته باشیم.
هدف اصلی تجارت
هرچقدر قدرت شما در به اختیار درآوردن ذهن مشتری بیشتر و بیشتر باشد، احتمال فروش و سودآوری شما بیشتر میشود. از یاد نبرید که هدف اول و اصلی شما از تجارت و انجام تبلیغات این است که ذهن مخاطب و مشتری را در اختیار داشته باشید. ازاینرو مهمترین راهکار شما استفاده از همین حواس پنجگانه است. نکته جالب اینجاست که بسیاری از کسبوکارها به این حواس چندان توجهی ندارند و آن را نمیبینند.
اما اقتصاد نوین بر اساس رفتار ذهنی مخاطب چیده میشود که اگر بخواهید به آن بیتوجه باشید، کسبوکار شما محکوم به نابودی خواهد بود. اما حال سؤال اصلی اینجاست که ساخت کارت ویزیت چوبی در کدام بخش از این اقتصاد رفتاری قرار میگیرد و چگونه میتواند به ما در این زمینه کمک کند؟ این سؤالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
مهمترین مزیت ساخت کارت ویزیت چوبی
به نظر شما یک کارت چوبی کدام حواس پنجگانه انسان را تحت تأثیر قرار میدهد؟مسلماً بینایی اولین و مهمترین احساسی است که میتواند ساخت کارت ویزیت چوبی آن را درگیر خود کند. بینایی باعث میشود که ذهن ناخودآگاه قوه یادگیری بالایی داشته باشد و عمده مسائلی که آموزش میبیند از همین راه است. از طرف دیگر در تبلیغات و طراحی کارت ویزیتها ما عموماً در پی این موضوع هستیم که برند و لوگوی خودمان را به ذهن مشتری یاد بدهیم، بنابراین بینایی را نباید دستکم گرفت. از طرفی دیگر بهجز کارت ویزیت و تبلیغات شما هر چیزی که در این دنیا قابلیت دیده شدن داشته باشد در حال ارسال اطلاعات به ذهن مخاطب از طریق احساس بینایی است.
بنابراین عملاً بینایی راهی مطمئن اما بسیار شلوغ است. این شلوغی که غالباً در آن تمام برندها و تجارتها نیز حضور دارند بسیار سخت میتوان در ذهن مشتری جایگیر شد. البته نکته مثبت اینجاست که بسیاری از تبلیغات و کارت ویزیتها و … تنها و تنها در همین راه حضور دارند و در دیگر احساسها هیچ نفوذی نمیتوانند داشته باشند. همین موضوع باعث میشود که ساخت کارت ویزیت چوبی برای ما مهمتر شود. زیرا بهجز حس بینایی میتواند احساس لامسه را نیز درگیر خود کند.
نتیجه گیری
لمس کردن چوب و نوشتهها و لوگوهای سهبعدی و عمق دادهشده بهنوعی میتواند اطلاعات تکمیلکننده مسیر بینایی محسوب شود و به ذهن انسان کمککننده که اطلاعات اصلی را از میان دهها هزار اطلاعات دیگر تفکیک کند و عملاً اینجا برد با شما خواهد بود. از طرف دیگر همیشه چوب بوی خاصی همراه خود دارد. بویی که میتواند برای ذهن و دل مشتری آشنا باشد. آشنایی مهمترین در ورود به یک ذهن محسوب میشود. مخاطب شاید یاد گرفته باشد که چگونه اجسام و تبلیغات را نبیند اما هیچگاه نمیتواند یاد بگیرد که چگونه بویی را نشنود و احساسی نسبت به آن نداشته باشد.
این موضوع درزمینه انتخاب متریال ساخت کارت ویزیت چوبی اهمیت بالایی میتواند داشته باشد. البته در انتها این موضوع را به خاطر داشته باشید که سفارش کارت ویزیت چوبی میتواند نسبت به سایر طراحیها گرانتر باشد که البته میبینید نتایج بهتری نیز به همراه دارد. حال شما باید تصمیم بگیرد که آیا صرف هزینه برای این اتفاقات ارزش دارد یا نه؟ به بیان بهتر آیا مشتری شما این ارزش و تفاوتها را درک خواهد کرد؟