مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی کارت ویزیت چوبی و محبوب

مفید بود؟

طراحی کارت ویزیت در تمامی انواع آن به‌عنوان یک وسیله لازم و ضروری برای برقراری ارتباط میان مشتری و کسب‌وکار ضروری است. هر کسب‌وکار در دنیای اقتصاد خود دارای یک شخصیت و یک نوع رفتار خاصی است. درست مانند انسان که بر اساس شخصیت خودش در اجتماع رفتار می‌کند و بر اساس همین شخصیت رابطه‌های اجتماعی خود را برقرار می‌کند، کسب‌وکار نیز بر اساس شخصیت خودش می‌تواند مخاطب داشته باشد و بر اساس آن ارتباط اقتصادی برقرار کند. این موضوع را بیان کردیم تا بدانید که چه در طراحی کارت ویزیت و چه در سایر بخش‌های کسب‌وکار باید این شخصیت را در نظر بگیرید و بدانید که هر کاری که مستقیم یا غیرمستقیم برای کسب‌وکار خود انجام می‌دهید تأثیری در ساخت و ارائه این شخصیت دارد.

طراحی کارت ویزیت چوبی

طراحی کارت ویزیت چوبی یکی از انواع طراحی است که می‌تواند شخصیت کسب‌وکار را متین و جدی نشان دهد که این خود مزیت خوبی در دنیای اقتصادی محسوب می‌شود.امروزه طراحی کارت ویزیت چوبی به دو صورت رخ می‌دهد، یا این‌که متریال استفاده‌شده از چوب خواهد بود. یعنی طراحی کارت ویزیت بر روی تکه‌ای چوب ( از هر نوع آن ) خواهد بود. نوع دیگر این طراحی، مسئله‌ای به نام طرح چوب است.

یعنی طراح گرافیکی سعی می‌کند با به کار بردن خلاقیت در طراحی کارت ویزیت این احساس را به کاربر منتقل کند که متریال استفاده‌شده از چوب است. هرکدام از این دو روش معایب و مزیت‌های خاص خودش را دارد. در ادامه سعی می‌کنیم هرکدام از این موارد را به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار دهیم و در انتهای میان آن‌ها مقایسه‌ای داشته باشیم. توجه داشته باشید که منظور ما از مقایسه ایجاد برتری یکی نسبت به دیگری نیست.

 بلکه این مقایسه می‌تواند به شما نشان بدهد که بر اساس نیاز شما کدام مدل از طراحی کارت ویزیت چوبی به کار شما می‌آید. بنابراین آن چیزی که تعیین‌کننده است، نیاز شما و کسب‌وکار شماست. ممکن است نیاز شما با طراحی کارت ویزیت چوبی در هیچ نوع آن به‌طور کامل تأمین نشود. در این صورت بهتر است سراغ طراحی‌های دیگر بروید و پاسخی مناسب برای نیاز خود پیدا کند. بااین‌حال بهتر است در ادامه باهم طراحی کارت ویزیت چوبی در دو نوع ذکرشده را بررسی کنیم.

طراحی کارت ویزیت چوبی، روی چوب

اصلی‌ترین نوع طراحی کارت ویزیت چوبی این است که طراحی بر روی متریال چوب صورت بگیرد.در همین ابتدای داستان کاملاً مشخص است که قیمت چاپ کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوبی بسیار گران تمام خواهد شد. این هزینه نسبتاً گزاف برای جنس متریال، سختی طراحی و لوازم طراحی خاص آن است. به‌هرحال غالب طراحی‌های ایجادشده روی چوب به‌صورت برش لیزری است که این روش استفاده گرچه بسیار زیباست و می‌تواند چشم هر مخاطبی را به خود جلب کند اما بسیار گران خواهد بود.ولی چوب به‌خودی‌خود احساس بسیار مثبتی به مخاطب القا می‌کند.

چوب جزو معدود وسایلی است که از دوران انسان‌های اولیه تا امروز هنوز مورداستفاده انسان‌ها قرار می‌گیرد و به‌نوعی حافظه بشریت محسوب می‌شود. چوب یا درخت یک نوع احساس مثبت در بشریت ایجاد می‌کند که تقریباً تمامی انسان‌ها این نوع حس را دوست دارند  و به‌واقع می‌توان این احساس مثبت را در بین انسان‌ها یک احساس مشترک نامید. بنابراین عملاً استفاده از طراحی کارت ویزیت چوبی روی متریال چوب به شما این قدرت و امکان را می‌دهد که بتوانید دست روی احساس مشترک انسان‌ها بگذارید و این یعنی جذب مخاطب حداکثری با یک نوع طراحی که خود ازنظر اقتصاد یک برد بزرگ محسوب می‌شود.

راه‌های کنترل  ذهن ناخودآگاه

از طرفی دیگر ذهن انسان‌ها به دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می‌شوند. عمده فعالیت ذهنی انسان‌ها بر اساس ذهن ناخودآگاه خودشان است. ازاین‌رو باید کاری کرد که بتوان این ذهن را در اختیار خودمان داشته باشیم. راه‌های کنترل این ذهن بسیار محدود و معدود است. حواس 5 گانه بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی تنها راه نفوذ ما به ذهن مخاطب است. طراحی کارت ویزیت به‌صورت معمولی می‌تواند حس بینایی را درگیر خود کند. اما وقتی از متریال مشخصی مانند چوب، فلز و …  استفاده می‌کنیم می‌توانیم حس لامسه را نیز در اختیار خودمان داشته باشیم.

مهم‌ترین مزیت استفاده از طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوب دقیقاً همین است که می‌تواند حس لامسه مشتری را در اختیار شما داشته باشد. کاری که کارت ویزیت فلزی نیز به‌خوبی می‌تواند برای ما داشته باشد. اما احساس انسان نسبت به چوب یک نوع احساس قدیمی و جذاب است که همان‌طور که گفتیم در غالبیت جامعه حسی مثبت و مشترک است و این برای ارائه یک کار تبلیغاتی بسیار مؤثر است.

طراحی کارت ویزیت چوبی، طرحی از چوب

اما همان‌طور که گفتیم استفاده از متریال چوب بسیار گران است و مسلماً محدودیت‌های مالی موجب می‌شود که شما نتوانید از آن در تعداد بالا استفاده کنید. ازاین‌رو طراحان با استفاده از انواع روش‌های طراحی تلاش کردند که طراحی کارت ویزیت چوبی را با استفاده از همان متریال ساده و معمولی و تنها با استفاده از طرح چوب اجرا کنند. این نوع طراحی مسلماً ازنظر هزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود و به‌نوعی طراح با استفاده از فرمول مجازی‌سازی و تلقین احساس  در بیننده و مخاطب قصد دارد ضعف عدم استفاده از متریال چوب را پوشش بدهد.

ضعف اصلی استفاده از این نوع طراحی این است که عملاً شما راه لامسه را از دست می‌دهید و تنها باید اطلاعات خود را از طریق بینایی منتقل کنید. ازآنجایی‌که اطلاعات عادی روی کارت ویزیت به‌اندازه کافی زیاد است، بعید است که چشم بیننده با دیدن طرح چوب احساس قدیمی آشنا پنداری با چوب در او زنده شود. مگر این‌که طراحی  به‌قدری قوی باشد که بتواند این طراحی را واقعی جلوه بدهد و کاری کند که مخاطب دچار تناقضی میان احساس‌های بینایی و لامسه خود شود.

 اما اگر همچنین اتفاقی بیفتد، نقطه‌ضعف طراحی کارت ویزیت چوبی به‌صورت طراحی چوب، تبدیل به نقطه قوت آن می‌شود. یعنی به سبب واقعی جلوه دادن طراحی چوب در این کارت ویزیت ذهن مخاطب دچار اشتباه می‌شود. این اشتباه می‌تواند راه نفوذ خوبی برای ورود اطلاعات به شما بدهد. بنابراین عملاً وقتی چنین اتفاقی رخ دهد شما با هزینه کمتر از طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوب توانسته‌اید که بهره‌وری بهتر و بیشتر از آن داشته باشید.

محدودیت در انتخاب رنگ

نکته مهم دیگر در مورد طراحی کارت ویزیت چوبی به استفاده از طراحی این است که طراح باید در نظر داشته باشد که در انتخاب رنگ چندان دست بازی نخواهد داشت. به‌نوعی تم اصلی رنگ در این نوع طراحی باید قهوه‌ای و یا از مشتقات آن باشد. تا حد ممکن باید طراحی به‌نوعی باشد که گویی از لیزر استفاده‌شده است . پشت طرح خالی هست.

همچنین برای این‌که بتوانید ذهن مخاطب را بیشتر فریب دهید پیشنهاد می‌دهیم که پشت کارت ویزیت را به‌نوعی مانند طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوب داشته باشید. یعنی پشت آن همان طراحی چوب روبه‌رو باشد و نوشته به‌صورت برعکس نوشته شود. گویی از پشت به نوشته جلوی کارت نگاه می‌کنیم. این روش آیینه‌ای بسیار می‌تواند کارآمد و مفید در این زمینه باشد.

مقایسه در انتخاب طراحی کارت ویزیت چوبی

در دو قسمت بالا به‌طور کامل از طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوبی و از طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از طرح چوب صحبت کردیم. همان‌طور که دیدید، هرکدام از این طرح‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خودش را دارد. مهم‌ترین عیب استفاده طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از متریال چوبی این است که بسیار گران است. این گران بودن مسلماً باعث می‌شود که تعداد کارت ویزیت‌های تولیدشده شما محدود باشد و این می‌تواند باعث شود که به تعداد مشتریان کمتری از این کارت‌ها بدهید.

 اما همین موضوع می‌تواند تبدیل به یک نقطه قوت شود. شما اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که تعداد معدود و بسیار مهمی مشتری دارید که حفظ آن‌ها برای شما حکم حیات شما در دنیای اقتصاد را دارد، استفاده از طراحی کارت ویزیت چوبی با متریال چوبی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. این نوع طراحی می‌تواند به‌عنوان هدیه‌ای مناسب و البته بسیار جالب برای کاربر و مشتری شما باشد. همین‌که مشتری بداند و بفهمد که تنها اوست که لیاقت دریافت این کارت ویزیت را دارد باعث برانگیخته شدن حس وفاداری مشتری می‌شود.

از طرفی دیگر طراحی کارت ویزیت چوبی با استفاده از طراحی چوب نیز این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید گروه هدف بزرگ‌تری را تحت تأثیر قرار دهید. در نظر داشته باشید که استفاده از این نوع طراحی می‌تواند بسیار ساده و مانند بقیه طرح‌ها باشد اما اگر شما بتوانید از طراحی‌های قوی استفاده کنید می‌توانید بر روی مشتری تأثیر مثبتی داشته باشید.

نوع کسب و کار تعیین کننده نوع طرح

به‌صورت کلی این‌که بدانید نیاز شما چیست و چگونه باید بر اساس این نیاز روبه‌جلو قدم بردارید مهم‌ترین تأثیر در انتخاب نوع طراحی شما دارد. یادتان باشد که هیچ‌کدام از این نوع طراحی‌ها برتری نسبت به یکدیگر ندارند. نوع کسب‌وکار شماست که می‌تواند مشخص کند که چگونه و چطور از این طراحی‌ها استفاده کنید. به‌هرحال در خاطر داشته باشید که تنها چیزی که مهم است این است که شما باید بر ذهن مخاطب برتری داشته باشید و بتوانید به ذهن او نفوذ کنید.

بنابراین بقیه فاکتورها را کنار بزنید و سعی کنید بر اساس جذب مخاطب روبه‌جلو حرکت کنید. ممکن است طرحی ساده و بسیار ارزان بتواند ده‌ها برابر اثربخشی بهتری نسبت به هزاران طراحی و متریال گران داشته باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که شما بتوانید مشتری خود را به‌درستی بشناسید و بر اساس شناخت خود طراحی‌های مختلف را استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.