مقالات آموزشی

بررسی تعریف جامع بازاریابی محتوا

مفید بود؟

تعریف جامع بازاریابی محتوایی

در تعریف بازاریابی محتوا اصلی ترین عنصر مورد نیاز شما مخاطب هدف است؛ شما باید جامعه هدف و مورد نظر خود را بشناسید و آنها را با راهکارهای مناسب به سمت خود جذب کنید. دیگر عنصر بسیار مهم در تعریف بازاریابی محتوا که برجسته ترین سرمایه گذار و کارآفرین “بیل گیتس” هم آن را خاطر نشان کرد؛ محتوا است. در واقع در بازاریابی محتوایی باید میان محتوا و مخاطب خود ارتباط برقرار کنید؛ به گونه ای که محتوای خوب و با کیفیت شما جاذب تعداد بیشتری مخاطب باشد.

تمرکز تعریف بازاریابی محتوا بر روی تولید و انتشار محتوای مناسب برای جامعه‌ی هدف است. یک برند، شرکت و یا تولید کننده‌ی محتوای موفق زمانی به تسلط و درک عمیق درباره‌ی تعریف بازاریابی محتوا می‌رسد که؛ مشتری و مخاطب خود را در برگزیدن کالا، خدمات و محتوای خود مجبور نکند، در واقع به مخاطب خود کمک کند تا بتواند به درستی برای خرید و انتخاب خود تصمیم بگیرد؛ شاید مورد انتخابی خود شما باشید. گام بعدی جذب مشتری در بازاریابی محتوا؛ تمرکز بر روی همیشگی کردن مشتری خود است؛ به گونه ای که بتوان مشتری را از دیگر رقبای کاری در چنگ داشت و حفظ کرد.

در تعریف بازاریابی محتوا؛ این امر یک فعالیت نوین و بسیار درآمد زا است. بازدهی و سود آن می تواند شما را در پایان و نتیجه شگفت زده کند، محتوای مطلوب در بازاریابی محتوا رتبه شما را بالا خواهد برد.

نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا

در تعریف بازاریابی محتوا، بازاریابی در نمونه های مختلفی در دنیا وجود دارد؛ که هر شخصی متناسب با کسب و کار و حرفه خود آن را بر می‌گزیند. نمونه بازاریابی محتوا در ایران و جهان دارای گوناگونی فراوانی است؛ که هر کدام به نوعی در کار خود بسیار موفق شده اند.

در ادامه به چند نمونه بازاریابی محتوا می‌پردازیم که بسیار موفق و برجسته شده اند.

سیسکو: کمپانی موفقی که در زمینه محتواهای کامپیوتری بسیار درخشیده است. سیسکو از طریق بازاریابی محتوا برای معرفی محصولات خود به شهرت رسید و به بازاریابی محتوا یقین پیدا کرد. افزایش و بازگشت سرمایه از روش بازاریابی محتوا پیامد به دست آمده توسط سیسکو بود.

هاب اسپات: شرکت بزرگ بازاریابی است که مدل محتواهای آن وبلاگ‌ها و کتاب‌های الکترونیکی است. حجم بازدید و افزایش ترافیک توسط مخاطبان از دستاوردهای این شرکت در مدت ده سال بود که سود چند میلیاردی را برای این شرکت به ارمغان آورد.

دیجی کالا مگ: این وب سایت نمونه بازاریابی محتوا موفقی را در زمینه فروشگاهی و معرفی محصولات ارائه کرده است. بازاریابی محتوا در این سایت به شکل اخبار تکنولوژی، نقد و بررسی کالاها و محصولات سایت، بررسی بازی و نرم افزارهای کامپیوتری و مقالات مرتبط با دنیای تکنولوژی در قالب ویدیو، پادکست و متن ارائه می‌شود.

 

استراتژی در بازاریابی محتوا

تعریف بازاریابی محتوایی بر یک اصل بسیار تاکید دارد؛ و آن این است که باید برای کسب و کار و بازاریابی خود یک استراتژی تعیین کنید. استراتژی به معنای بکارگیری روش‌هایی خلاق و متفاوت از دیگر رقبا است؛ که مسیر موفقیت را برای شما هموارتر خواهد کرد. استراتژی در اصل یک برنامه در بازاریابی است که شما را در طول مسیر یاری خواهد کرد.

استراتژی بازاریابی محتوا نیازمند خلاقیت و طراحی سبک منحصر  به خود است. در تعریف بازاریابی محتوا؛ استراتژی سبب یاری رساندن به صاحب کسب و کار و پایدار کردن او خواهد بود. استراتژی بازاریابی محتوا سبب قدرتمند شدن شما می‌شود؛ در واقع با استراتژی و برنامه‌هایی که مختص خود شما است؛ خودتان را از رقبا و دیگر بازاریابان متمایز و برجسته می‌کنید، که این کار باعث می‌شود که افراد بیشتری از شما استقبال کنند و به سویتان بیایند. در واقع استراتژی بازاریابی محتوا به کسب و کار شما هدف و مسیر می‌دهد؛ و دیگر دچار چندگانگی و در نتیجه شکست نخواهید شد.

آموزش‌هایی برای بازاریابی محتوا

آموزش بازاریابی محتوا در قالب های گوناگون مثل حضوری و یا غیر حضوری و توسط شرکت ها و وب سایت مطرح در همین زمینه مانند شرکت رایا مارکتینگ ارائه می‌شود. در ابتدا برای آموزش بازاریابی محتوا شما نیاز دارید که پیش نیازهای آن را بشناسید و درک عمیقی نسبت به تعریف بازاریابی محتوا به طور کامل داشته باشید. پس از آن باید تکنیک و استراتژی‌های مرتبط با پیش بردن کسب و کار، جذب مخاطب، تولید محتوا و سود آوری بیشتر را بشناسید و یاد بگیرید. در کام آخر باید در حفظ مشتریان خود در میان رقبا و افزایش تعداد آنها بکوشد تا رتبه شما در سایت‌ها بهبود یابد.

خوب است بخوانید: همه چیز در مورد بازاریابی محتوا در ایران

اهداف بازاریابی محتوا چیست؟

بر اساس تعریف بازاریابی محتوا که به طور جامع بیان و ارائه شده است؛ عمده اهداف بازاریابی محتوا در پیشرفت کسب و کار ها و جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آنها به مشتری‌های دائمی است. از دیگر اهداف بازاریابی محتوا آن است که از طریق محتوا افراد را با کسب و کار خود آنا کنید تا به شما روی آورند. با جذب مخاطبین و مشتریان ایده آل کسب وکار و حرفه شما گسترش بیشتری می‌یاید؛ به شرط آنکه در ابتدا محتوای مناسب برای بازاریابی تولید و سپس مخاطب و مشتری مورد نظر جذب شود.

اهداف بازاریابی محتوا طبق تعریف بازاریابی محتوا به دو دسته‌ی اصلی و فرعی تبدیل می‌شوند:

دسته اصلی و مستقیم: 

1. آموزش به مخاطب و افراد هدف

2. اطلاع رسانی به مخاطب برای شناخت بیشتر محتوا

3. سرگرم کردن افراد با محتواهای تولید شده

4. الهام دادن به افراد در کسب و کارها و مشاغل آنها

دسته فرعی و غیر مستقیم: 

1. معرفی برند کاری و افزایش آگاهی مردم و مخاطبان نسبت به آن

2. افزایش بازدید از سایت کاری و ترافیک آن

3. تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان دائمی

4. افزایش مخاطبان، بهبود کیفیت کاری و فروش بیشتر

در تعریف بازاریابی محتوا، آن بازاریابی به اهداف بازاریابی محتوا دست پیدا خواهد کرد؛ که مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشاند.

 

بررسی مزایای بازاریابی محتوا

اگر در این عصر به روز شده مطابق روش های روز دنیا برای بازاریابی و کسب و کار خود پیش روید؛ بدون شک مزایای آن شما را به جلو پیش خواهند برد. در تعریف بازاریابی محتوا، مزایایی از آن معرفی شده است که دقت به آنها در موفقیت شما تاثیر گذار خواهد بود.

  • در بازاریابی محتوا، محتوای خوب و با کیفیت اعتماد مخاطب و بازدید کننده را به دست می‌آورد.
  • از مزایای دیگر بازاریابی محتوا افزایش بهبود موتور جستجو در سایت شما است.
  • بازاریابی محتوا سبب می شود که نام و برند شما شناخته تر شود و این از مزایای بازاریابی محتوا است.
  • اگر مخاطبان به محتواهای شما علاقه پیدا کنند آنها را در میان دیگر افراد به اشتراک خواهند گذاشت.
  • نرخ سرمایه شما بازگشت پیدا خواهد کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.