مقالات آموزشی

آشنایی با طراحی کارت ویزیت روانشناس

مفید بود؟

یکی از سخت‌ترین انواع طراحی کارت ویزیت به‌واقع متعلق به طراحی کارت ویزیت روانشناس است. در نظر اول این نوع طراحی فرق چندانی با طراحی‌های سایر کارت ویزیت‌ها ندارد اما به‌واقع وقتی دقیق‌تر به این موضوع نگاه می‌کنیم متوجه سختی طراحی کارت ویزیت روانشناس می‌شویم. اولین سختی که در طراحی کارت ویزیت روانشناس درگیر آن می‌شویم این است که روانشناسی یک کسب‌وکار و تجارت ساده و معمولی نیست. این کسب‌وکار باروحیه و روان انسان سروکار دارد و مهم‌ترین ویژگی آن صداقت است.

اما باید واقعیت را پذیرفت، در اقتصاد و تجارت کمتر می‌توان صداقت دید. ازاین‌رو به روانشناسی نمی‌توان به دید یک کسب‌وکار عادی نگاه کرد و به ‌نوعی باید این شغل را در میان سایر مشاغل استثنا بدانیم. سختی دوم طراحی کارت ویزیت خاص برای روانشناس این است که این طراحی برای یک روانشناس صورت می‌گیرد و روانشناس به‌خوبی می‌تواند تأثیرات رنگ و طراحی و جنس و … را در روان انسان‌ها بفهمد. ازاین‌رو کار طراح می‌تواند بسیار سخت‌تر از چیزی شود که تصورش را می‌کنید.

احساس نزدیکی بین مراجعه‌کننده و روانشناس

به‌هرحال طراح از زاویه دید اقتصاد به روان انسان‌ها و مخاطبان خود نگاه می‌کند و روانشناس نیز با توجه به تخصص و تجربه خود می‌داند که این طراحی چه تأثیرات در روح و روان مخاطبان او می‌گذارد. ازاین‌رو رسیدن به یک طراحی که هر دو طرف داستان راضی باشند می‌تواند سخت و شاید بعضاً نشدنی باشد. از طرفی دیگر داشتن کارت ویزیت خودبه‌خود احساس اقتصادی و تجارتی بودن به مشتری می‌دهد و این چیزی نیست که یک روانشناس آن را دوست داشته باشد.

احساس نزدیکی بین مراجعه‌کننده و روانشناس مهم‌ترین چیزی است که دکتر روانشناس به دنبال آن است. طراحی کارت ویزیت روانشناس می‌تواند مانعی بر سر این راه باشد. ازاین‌رو باید در طراحی بسیار دقت کرد و با توجه به این موارد گفته‌شده و موارد عمومی طراحی، این کارت ویزیت روانشناسی و مشاوره را طراحی کرد. در ادامه با ما همراه باشید که قصد داریم با یکدیگر پله به پله موارد مهم طراحی کارت ویزیت روانشناس را بررسی کنیم.

روانشناسی، شغلی که باصداقت عجین است

همان‌طور که گفته شد روانشناسی شغلی است که صداقت در آن حرف اول را می‌زند. یک روانشناس کاری فراتر از هر کسب‌وکار و تجارتی می‌کند و تخصصی فراتر از هر تخصص دیگر دارد. یک روانشناس قادر است روح انسان را بشکافد و به اعماق آن برسد. کاری که حتی خود فرد نیز نمی‌تواند این کار را بکند. اما چیزی که مهم است این موضوع است که تا زمانی که فرد قلبا به دکتر خود اعتماد نکند و او را باور نکند، دکتر نمی‌تواند تأثیر چندانی بر احوالات او بگذارد و سخنانش تنها جنبه نمایشی پیدا می‌کند.

پس جلب اعتماد مراجعه‌کننده فارغ از مسئله اقتصادی و سودآوری، اهمیت پزشکی و روانی دارد. ازاین‌رو مخاطب کمتر به‌طرف مقابل اعتماد می‌کند. زیرا علاوه بر پرداخت پول باید روح و روان خود را دست او بسپارد. همین موضوع باعث شده است که مخاطبان گارد محکم‌تری در برابر روانشناسی داشته باشند. بنابراین طراحی کارت ویزیت روانشناس باید به‌نوعی باشد که درواقع این سد محکم را بشکند یا در آن رخنه کند. این طراحی نه‌تنها نباید اعتماد مخاطب را خدشه‌دار کند، بلکه برعکس بخش عمده‌ای مخاطب را باید این طراحی به دست بیاورد.

دست یابی به ذهن ناخود آگاه انسان

برای این کار باید دست به دامن ذهن ناخودآگاه انسان شد. این بخش از ذهن به‌طور کامل از کنترل مستقیم انسان خارج است و ورودی‌ها و خروجی‌های خاص خودش را دارد. عمده فعالیت‌های ارادی و غیرارادی ما، تحت کنترل این بخش از مغز است. ازاین‌رو اگر بتوانیم از بخش غیرارادی مغز استفاده کنیم می‌توانیم اعتماد که یک مفهوم غیرارادی است را تحت کنترل دربیاوریم. برای این‌که بتوانیم به ذهن غیرارادی مخاطب دست پیدا کنیم  5 راه بیشتر نداریم: 1- بینایی 2- چشایی 3- بویایی 4- لامسه 5- چشایی

بله، کاملاً درست است این 5 راه همان 5 حس معروف انسان است که رابطه بین او و دنیای خارج را برقرار می‌کنند. ازاین‌رو تا می‌توانید این 5 احساس را در اختیار خود داشته باشید تا دنیای ذهن مخاطب را به اختیار خودتان دربیاورید. مسلماً بینایی و دیدن اولین و مهم‌تری راه‌حل در طراحی کارت ویزیت روانشناس محسوب می‌شود. اما به‌جز این راه آیا می‌توانیم از 4 راه دیگر برای رسیدن به ذهن مخاطب استفاده کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بینایی، راهی که همه می‌روند

مسلماً اولین راهی که در طراحی کارت ویزیت روانشناس به ذهن طراح می‌رسد استفاده از مسیر بینایی مخاطب است. چراکه این طراحی و این کارت ویزیت قرار است بیشتر دیده شود. غالب بخش طراحی نیز بر اساس تأثیرگذاری  آن بر بخش بینایی مخاطب است. استفاده از ترکیب رنگ‌های درست و طراحی‌های جذاب تماماً در این مسیر تأثیر خود را می‌گذارند.

اما نکته مهم و اصلی این است که همه کسب‌وکارها و کلا در همه بخش‌های زندگی این راه بینایی است که بیشترین اطلاعات را به ذهن می‌برد. بنابراین می‌توان گفت راه بینایی بسیار راه شلوغی است که در آن اطلاعات می‌توانند دیده نشوند و یا حتی گم شوند.یکی از راهکارهای استفاده از این راه این بود که تا می‌توانیم از خلاقیت به هر نحوی استفاده کنیم اما این در روزگاری قرار داریم که خلاقیت از چپ و راست به مخاطب حمله کرده است و تقریباً راهی برای ایجاد خلاقیت جدید و یا به‌یادماندنی کردن این خلاقیت وجود ندارد.

از طرفی دیگر این مسیر شاید به روش‌های مختلفی بتواند برای انواع کسب‌وکارها مناسب باشد اما مسلماً برای شغلی مثل روانشناسی که یک استثنای کسب‌وکار و تجارتی محسوب می‌شود نمی‌تواند چندان مفید به‌فایده باشد. ازاین‌رو از راهی که همه می‌روند استفاده نکنید. البته این بدین معنی نیست که کارت ویزیت شما نامرئی می‌شود و از دید مشتری پنهان خواهد شد! بلکه طراحی اصلی و مهم که پیام اصلی شما قرار است روی آن سوار شود باید از طریقی دیگر منتقل شود تا اثرپذیری خوبی داشته باشد.

حس لامسه

بیایید سراغ 4 راه دیگر برویم. لامسه، بویایی، چشایی و شنوایی راه‌های باقی‌مانده ما برای جذب مخاطب است. عملاً می‌توان گفت از راه چشایی و شنوایی با توجه به تکنولوژی امروزی نمی‌توان چندان استفاده‌ای کرد و اگر بخواهیم همچنین کاری بکنیم باید هزینه باورنکردنی بپردازیم. هزینه‌ای که اقتصاد پرداخت آن را به‌هیچ‌وجه منطقی نمی‌داند. از دو راه لامسه و بویایی نیز حس لامسه آسان‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین راه محسوب می‌شود. اما یادتان باشد بویایی نیز احساس عجیبی است که در صورت استفاده هوشمند از آن می‌تواند معجزه‌ای برای شما داشته باشد.

اما بااین‌حال بهتر است بیشتر راجع به احساس لامسه در طراحی کارت ویزیت روانشناس صحبت کنیم. احساسی که می‌تواند به‌راحتی شما و طراحی شما را متمایز کند و راه خلوت و خوبی برای رسیدن به ذهن ناخودآگاه مشتری محسوب  شود. در این راه ساده‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید می‌توانید ذهن مخاطب و اعتماد او را به سمت خود جلب کنید و تمام مشکلات و چالش‌های گفته‌شده در بالا را در چشم به هم زدنی حل کنید. باور نمی‌کنید؟

لامسه راهی که طراحی کارت ویزیت روانشناس را نجات می‌دهد

مسئله اصلی طراحی‌های رنگی و سیاه‌وسفید و اشکال و به‌طورکلی هر آنچه مربوط به بینایی است این است که این طراحی‌ها اصولاً بر اساس منطق ساخته می‌شود و چون انسان تحت منطق‌های بسیار زیاد از طریق چشم قرارگرفته است به‌خوبی یاد گرفته که چگونه با آن‌ها کنار بیاید. بنابراین راه ورود به ذهن مخاطب برای ما عمدتاً بسته است. اما ازنظر لامسه این موضوع هنوز برای ذهن انسان امروزی غریب است. انسان بیشتر به شنوایی و بینایی و بویایی خود اتکا می‌کند و در موارد معدودی به شکل منطقی از لامسه خود استفاده می‌کند.

 اما ازنظر ذهن غیرمنطقی و احساسی انسان تمام 5 احساس دارای تأثیرات خاص خودشان هستند. برای خود بنده اتفاقی پیش‌آمده بود که باعث شد عصب‌های لامسه‌ام برای مدتی بی‌حس شوند. زندگی برای من به‌قدری سخت شده بود که حتی نمی‌توانستم نفس بکشم. باورم نمی‌شد که از عدم توانایی لمس کردن اشیاء تا این اندازه به سطوح بیاییم و از زندگی خودم بدم بیاید. این تجربه شخصی به من نشان داد که احساس لامسه بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم توانایی عبور اطلاعات و تأثیرگذاری در مغز دارد.

استفاده از متریال درست برای انتقال احساس

ازاین‌رو  در طراحی کارت ویزیت روانشناس با استفاده از متریال درست می‌توان احساس‌های درستی به ذهن مخاطب منتقل کرد. متریالی که احساس لیزی و سر بودن داشته باشد و یا بسیار براق به نظر برسد چندان تأثیر خوبی ندارد و ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند. اگر دقت بکنید جنس قاب گوشی‌های گران‌قیمت غالبا از پلاستیکی است دست انسان سر نخورد. این به خاطر عدم افتادن گوشی نیست، بلکه به خاطر احساس مثبت همبستگی میان گوشی و دست شماست که از این نوع متریال استفاده‌شده است. از طرف دیگر همیشه یادتان باشد در طراحی کارت ویزیت روانشناس  نباید از گوشه تیز استفاده شود. یعنی تا می‌توانید گوشه‌ها را به شکل منحنی داشته باشید.

تیز بودن گوشه‌ها باعث می‌شود که مغز احساس خطر از سمت کارت ویزیت شما بکند و حس لامسه چندان مثبت به این داستان نگاه نمی‌کند. از طرفی دیگر اگر بتوانید از حروف کمی برجسته استفاده بکنید، جذابیت طراحی شما چند برابر می‌شود و مطمئن باشید احساس لامسه رأی را به شما خواهد داد.همان‌طور که می‌بینید گاهی نرفتن به راهی که همه می‌روند می‌تواند موفقیت‌های بهتر و شاید ساده‌تری برای شما داشته باشد. فقط کافی است که هوشمند ببینید و هوشمند فکر کنید. مخاطب، مانند شما یک انسان است، پس سعی کنید خودتان را راضی کنید تا مخاطبتان راضی شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.