مفید بود؟

یکی از اولین مرحله‌ها برای ایجاد برندینگ در یک کسب‌وکار استفاده از طراحی لوگو و بسته‌بندی جعبه‌ها است. این امر کمک می‌کند شرکت به یک هویت تجاری دست پیدا کند و در سازوکاران تغییراتی در جهت مثبت ایجاد شود. به شکل کلی لوگو را می‌توان یک توصیف از شمای کلی هر شرکت دانست که کمک می‌کند تا مخاطب با فلسفه‌ی پنهان پشت شرکت و اهداف آن به شکل گرافیکی و رمزی آشنا شود.

طراحی لوگو جعبه و نحوه‌ی بسته‌بندی و پکیجینگ یک محصول را می‌توان در زمره‌ی یکی از مهم‌ترین اصل‌های موفقیت آن محصول و نیز بالا رفتن میزان فروش آن عنوان کرد. ازجمله‌ی مواردی که در اجرای درست این فرآیند مؤثر است می‌توان به انجام برش‌های اصولی و جاگذاری درست خط‌های تا ( همان خطوط کات)، محل قرارگیری چسب و به هم چسباندن لبه‌ها، ابعاد و نوع فونت، رعایت تناسب در انتخاب رنگ‌ها و هماهنگی آن با نوع برند و کسب‌وکار، تشخیص درست کد رنگ‌ها هنگام چاپ و ثبت اطلاعات در مورد کالا، بارکد و غیره اشاره کرد.

این پکیجینگ و طراحی لوگو جعبه به‌خوبی برای شناخته شدن برند شما در میان رقیب‌ها کمک کرده و سبب آشنایی مخاطبین با هویت شرکت شما خواهد شد. هر شرکت یا برندی دارای وضعیت مخصوص به خود بوده و به همین دلیل هم مهم است که نمونه لوگو طراحی‌شده برای هر شرکت کاملاً بر اساس شرایط و وضعیت آن بوده و به‌نوعی بازتابی از اهداف و نگرش‌های آن باشد.

در ادامه قصد داریم کمی در مورد انواع لوگو، مشخصه‌های نمونه کار لوگو خوب طراحی‌شده، مزیت‌های نمونه لوگو حرفه‌ای به صحبت بپردازیم. در انتها نیز به چند پرسش رایج پاسخ‌خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مشخصه‌های طراحی لوگو جعبه حرفه‌ای

برای اینکه طراحی لوگو جعبه به شکلی خوب و حرفه‌ای انجام شود لازم است مشخصه‌هایی را برای آن رعایت کنیم. این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

  • متمایز بودن:

یکی از اصول اولیه‌ی برندینگ می‌گوید که متمایز بودن و منحصربه‌فرد بودن طراحی لوگو بر زیبایی آن مقدم است. برای تائید این اصل کافی است نگاهی به لوگو‌ی شرکت اپل بیندازید. طراحی قبلی این لوگو دارای 6 رنگ بود اما در طراحی جدید تنها یکرنگ سفید لحاظ شده است. ممکن است به چشم شما طراحی رنگارنگ بهتر بیاید اما بر اساس اصول امروزه‌ی طراحی قطعاً لوگو‌ی فعلی کاربرد بهتری دارد.

  • ساده بودن لوگو:

به‌صورت کلی انسان از هرگونه شلوغی و بی‌نظمی روی‌گردان است. این موضوع را باید همیشه در طراحی‌ها در نظر داشت و به کاربست. هرچقدر طراحی ساده و به‌دوراز جزئیات فراوان باشد و درعین‌حال با سادگی همگام شود قطعاً موفق‌تر بوده و سبب جلب‌توجه مخاطب خواهد شد. یکی از بهترین مثال‌ها برای این موضوع لوگو‌ی شرکت بنز است که در طی صدسال گذشته به‌خوبی ساده‌سازی شده است و قطعاً موفق نیز بوده است.

  • استفاده از تک حرف‌ها:

یکی از چیزهایی که کمک می‌کند تا یک لوگو و سمبل آن دارای اعتبار شود حضور فلسفه‌ی قوی پنهان در طراحی آن است. طراحان عموماً سعی می‌کنند لوگو را که به‌عنوان هویت دیداری یک برند مطرح است کاملاً بر طبق ارزش‌ها و ایده‌هایی که برند موردنظر دارد طراحی و پیاده‌سازی کنند که بتوان آن را با چند کلمه‌ی معمولی بیان کرد، برای مثال تیک شرکت نازکی، اسب لوگو‌ی فراری و غیره…

پیشنهاد میکنیم بخوانید: طراحی لوگو زبان انگلیسی چگونه انجام می شود؟

  • بهره‌گیری از طراحی افقی:

معمولاً برای انسان‌ها عکس‌ها و منظره‌هایی که در حالت افقی باشند جذابیت بیشتری دارند. چراکه حتی حالت قرارگیری چشم‌های ما هم در کنار یکدیگر به‌صورت افقی است. به همین علت اگر طراح بخواهد در طراحی لوگو جعبه جذابیت بصری را به‌خوبی به نمایش بگذارد باید این موضوع را لحاظ کند. ایدئال‌ترین حالت برای این نوع  طراحی زمانی است که از نسبت طلایی استفاده شود. نسبت طلایی همان عدد فی است که مستطیلی به ابعاد ارتفاع 1 و عرض 618/1 را در برمی‌گیرد.

اگر در مورد این نسبت کمی تحقیق کنید متوجه می‌شوید اگر هر چیزی بر طبق اصول این عدد طلایی باشد ازنظر زیبایی‌شناختی جذابیت بالایی خواهد داشت. اگر طراحی از این نسبت در طراحی برند موردنظر خود بهره ببرد قطعاً بر هزینه‌ی نهایی لوگو تأثیر خواهد داشت.

  • تک‌رنگ بودن لوگو:

انسان‌ها عموماً طالب سادگی هستند و این امر برای به یاد سپردن موضوعات هم صدق می‌کند. هرقدر لوگو‌ای ساده‌تر و با تعداد رنگ‌های کمتری طراحی‌شده باشد قابلیت به خاطر سپاری آن بهتر است. اگر بخواهیم با مقایسه این موضوع را بیان کنیم می‌توان گفت که شما لوگو‌ای را در نظر بگیرید که با یکرنگ طراحی‌شده باشد و در مقابل نیز لوگو‌ی دیگری را در نظر داشته باشید که در طراحی آن از دورنگ استفاده‌شده باشد. حال ببینید کدام‌یک را بهتر می‌توانید به خاطر بسپارید.

قطعاً لوگو‌ی تک‌رنگ! حتی به‌نوعی می‌توان گفت لوگو‌ای که از دورنگ یا بیشتر تشکیل‌شده باشد به خاطر سپردن و سپس یادآوری آن کمی محال به نظر می‌رسد. برای انتخاب و استفاده از رنگ‌ها دو حالت وجود دارد: نخست اینکه شما در رده‌ی نخست شرکت‌های هم‌رده‌ی خود قرار دارید که در این صورت برای طراحی لوگو از نمادین‌ترین رنگ ممکن با توجه برند خود استفاده کنید و چه‌بهتر که تک‌رنگ بودن لوگو را برگزینید. اما اگر در رنک اول رده‌بندی نیستید بهتر است رنگی را انتخاب کنید که حداقل شبیه به سایر رقیب‌هایتان نباشد. برای مثال دو لوگو‌ی شرکت‌های پپسی و کوکاکولا را در نظر بگیرید. رنگ‌های کاملاً متضاد هم، قرمز در مقابل آبی!

 

انواع لوگو کدام هستند؟

انواع لوگو در گرافیک را می‌توان در سه دسته‌ی اصلی طبقه‌بندی کرد. البته طبقه‌بندی‌های دیگری نیز برای انواع لوگو‌ی شرکت‌ها می‌توان تعریف کرد که کمی ریزبینان تر است. در اینجا ما به همان دسته‌بندی اصلی بسنده کرده و آن را بیان می‌کنیم.

  • طراحی لوگو متنی:

در این نوع از لوگو همان‌طور که از نام آن برمی‌آید ب کمک یک متن یا نوشته یا حتی یک یا چند حرف لورل طراحی می‌کنند. نکته‌ی مهم در طراحی این دست از لوگو‌ها که به آن‌ها  هم گفته می‌شود استفاده‌ی درست از فونت‌ها و انتخاب فونت و رنگ مناسب است. عموماً طراحی لوگو متنی با کمک نام برند یا حروف اختصاری آن  صورت می‌گیرد.

  • طراحی لوگو تصویری:

این دسته از لوگو‌ها با کمک یک نماد یا سمبل یا تصویر طراحی می‌شوند. این تصویر می‌تواند کاملاً مرتبط با مفهوم و یا هویت برند موردنظر باشد  و هم می‌تواند چیزی غیر مرتبط باشد و به‌واسطه‌ی موفقیت آن برند به لوگو‌ی جذاب و شناخته‌شده تبدیل شود. دقت در طراحی و انتخاب رنگ و سمبل از مهم‌ترین عوامل در طراحی این لوگو‌ها هستند.

  • طراحی لوگو ترکیبی:

این لوگو همان‌گونه که از نام آن‌هم مشخص است از ترکیب دو نوع لوگو‌ی بالا درست می‌شود و به طراح اختیارات گسترده‌ای در طراحی می‌دهد. این دسته از لوگو‌ها بسیار قابل‌درک بوده و برای جلب مخاطب خیلی خوب عمل می‌کنند.

 

پاسخ به سؤالات پرتکرار کاربران

در ادامه به دو سؤال رایج بین کاربران که بیشترین تکرار را داشته می‌پردازیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

سوالات متداول

  • طراحی لوگو جعبه به‌وسیله‌ی نرم‌افزار ادوبی ایلوستریتور چه مزیت‌هایی دارد؟

    نرم‌افزار ادوبی ایلوستریتور بی از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی است که مبتنی بر بردار یا وکتور است. چون این نرم‌افزار برداری است برای طراحی‌های گرافیکی بسیار حرفه‌ای بوده و به‌خوبی می‌توان به کمک آن به طراحی لوگو جعبه یا پوستر، کارت ویزیت و سایر موارد ازاین‌دست پرداخت. ازجمله قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: o توانایی طراحی ویکتورهای حرفه‌ای o قابلیت انجام تایپ به‌صورت لمسی o کمک به طراحی طرح‌های موج‌دار برای صفحات وب o توانایی طراحی و رنگ کردن طرح موردنظر به شکل پرسپکتیو o توانایی استفاده از چند طرح به‌صورت هم‌زمان و ادغام کردن آن‌ها o توانایی طرح زدن بردارهای دارای پیچیدگی زیاد o و غیره …

  • قیمت طراحی لوگو چگونه تعیین می‌شود؟

    برای تعیین قیمت لوگو عامل‌های مختلفی وجود دارند که به شرح زیر هستند: o انتخاب نوع لوگو: همان‌طور که گفتیم لوگو در 3 نوع مختلف طراحی می‌شود که طراحی هرکدام از این انواع هزینه‌های خاص خود را در بردارد. o مدت‌زمانی که طراح برای طراح لوگو در اختیار دارد: قطعاً زمان همیشه برگ خرید مهمی در تعیین هزینه دارد و هر چه مدت‌زمان تحویل کاری کمتر باشد قطعاً دستمزد آن بالاتر می‌رود. o چه تعداد اتود اولیه برای طراحی در نظر گرفته می‌شود: مهم است که کارفرما چه تعداد نمونه طراحی اولیه از شما درخواست می‌کند تا بتواند از میان آن‌ها طرح اصلی را انتخاب کند. این تعداد اتودهای اولیه عرفی دارد که اگر بر اساس آن روی تعداد توافق شود مشمول هزینه‌ی اضافی نمی‌شود. اما اگر تعدادی که کارفرما درخواست دارد بیش از آن عرف معمول باشد قطعاً هزینه‌ی دریافتی بیشتر خواهد شد. o تعداد دفعه‌هایی که مش تر مجاز به ویرایش و تغییر طرح لوگو است: زمانی که قرارداد طراحی لوگو نوشته می‌شود در آن ذکر خواهد شد که مشتری تا چند بار مجاز است تا روی طرح اصلی تغییرات اعمال کند. همچنین در قرارداد مشخص می‌کنند اگر تعداد دفعات ویرایش از آن حد تعیین‌شده بیشتر شود به ازای هر تغییر چه مبلغی باید پرداخت شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.