مقالات آموزشی

آشنایی با خلاقیت در طراحی کارت ویزیت نیاز دائمی تجارت

مفید بود؟

کارت ویزیت از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین راه ارتباطی‌هایی است که می‌تواند بین یک کسب‌وکار و مخاطب یا مشتری ایجاد شود. این راه ارتباطی اثرات مختلفی می‌تواند داشته باشد. اولین اثر آن این است که باعث می‌شود مشتری بداند چگونه می‌تواند با شما در ارتباط باشد. به‌عبارت‌دیگر دادن راه‌های دسترسی به مشتری پایه اصلی و ذات کارت ویزیت محسوب می‌شود. مزیت دیگر این کارت‌ها این است که ازآنجایی‌که نام و برند شما درروی آن نوشته‌شده است این کارت‌ها به‌عنوان یک تبلیغات محیطی نیز می‌تواند کارایی داشته باشند.

به‌جز این‌ها توانایی یادآوری نام برند شما به مشتری نیز ازجمله مزایای استفاده از کارت ویزیت است. این مزایای غیرقابل‌انکار باعث شده است که تقریباً تمامی کسب‌وکارها با هر سطح گستردگی که دارند از این کارت‌ها استفاده کنند.  این اتفاق باعث شده است که رقابتی بر اساس جذب مشتری توسط کارت ویزیت ایجادشده است. این رقابت طراحی کارت‌های ویزیت را مهم‌تر از قبل کرده است و در این مسئله همه دنبال خلاقیت در طراحی کارت ویزیت هستند. خلاقیت مفهومی گسترده و بزرگ دارد که می‌تواند هر چیزی را شامل شود.

اما خلاقیت در طراحی کارت ویزیت چیزی نیست که این‌همه بزرگی و گستردگی را بتواند درون خود داشته باشد. ازاین‌رو باید ابتدا با مفهوم خلاقیت آشنا شویم، سپس این خلاقیت را در کنار طراحی کارت ویزیت قرار دهیم تا بتوانیم انواع کارت ویزیت خاص را طراحی کنیم. ازاین‌رو با ما همراه باشید این تعارف و این مفاهیم گفته‌شده نه‌تنها در مورد جدیدترین طراحی کارت ویزیت، بلکه در تمامی مراحل کسب‌وکار و حتی زندگی به کار شما خواهد آمد.

خلاقیت از تعریف تا واقعیت

خلاقیت لغتی عربی و ساخته‌شده از ریشه خلق است. خلق به معنی آفرینش است. آفرینش با ساختن تفاوت بسیاری دارد. در ساختن شما چیزی را ایجاد می‌کنید که قبلاً وجود داشته یا الگویی برای آن بوده است. اما آفرینش اتفاقی است نو که قبل از آن هیچ‌چیز شبیه آن وجود نداشته است. خلاقیت نیز برپایِ همین تعریف قرار دارد و به معنی ایجاد یا خلق یک اتفاق نو و تازه است. این اتفاق نو می‌تواند حالت فیزیکی داشته باشد، می‌تواند به‌صورت غیر انتزاعی و فکری مانند یک ایده باشد و یا می‌تواند مخلوطی از این‌ها باشد. به‌هرحال هر چیزی که به نظر نو بیاید خلاقیت می‌تواند در آن نمود داشته باشد.

اما تعریف گفته‌شده بسیار گسترده و بزرگ و البته گیج‌کننده است. بهتر است در تعریف خلاقیت از خلاقیت استفاده کنیم! خلاقیت به معنی واقعی کلمه به معنی جور دیگر دیدن است. احتمالاً این جمله را شنیده باشید که می‌گویند خلاقیت در محدودیت و مشکلات پیدا می‌شود. این سخن کاملاً درست چراکه یک مشکل و چالش درواقع راه معمولی و اولین راهی که به ذهنتان می‌رسد را می‌بندد و شما مجبور می‌شوید برای عبور از این مسیر، راه جدیدی را کشف کنید یا بسازید. در هر دو صورت این موارد چون شما در حال پیدا کردن یا ساختن راه جدید هستید درواقع از خلاقیت استفاده می‌کنید و دارید به‌نوعی دیگر به این مشکل، راه و تمام مسائل آن نگاه می‌کنید.

برای داشتن خلاقیت باید جور دیگری ببینید

اگر می‌خواهید در خلاقیت در طراحی کارت ویزیت و یا سایر موارد کسب‌وکار وزندگی خلاقیت داشته باشید باید یاد بگیرید که جور دیگر نگاه کنید. نگاه دیگر داشتن یعنی جوری دیگر فکر کردن. این اتفاق نه ذاتی است و نه آموزشی! بلکه خلاقیت مهارتی است که باید بگذارید ذهنتان خودش به آن برسد. هیچ واحد درسی افزایش خلاقیت وجود ندارد. چراکه خود آموزش همگانی و یکسان یعنی مرگ خلاقیت. شاید در این مقاله که باید بحث از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت باشد، سخن گفتن از چگونه داشتن خلاقیت اضافه گویی محسوب شود.

اما بگذارید یک تمرین به شما یاد بدهم تا بتوانید ذهن خلاق خود را بیدار کنید. شما احتمالاً کتاب می‌خوانید یا فیلم می‌بینید، سعی کنید نزدیک به انتهای کتاب یا فیلم، برای آن ده پایان بنویسید. دو یا سه پایان ابتدایی بسیار ساده به ذهن شما خطور می‌کند. اما 7 پایان باقیمانده قرار است خلاقیت شمارا تقویت کند. آن را امتحان کنید. اگر نویسنده یا کارگردان فیلم پایانی غیرازاین 10 مورد نام‌برده شما را استفاده کرده باشد، یعنی کارگردان از شما خلاق‌تر است.

استفاده از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت

اما سؤال اصلی اینجاست که حال چگونه از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت استفاده کنیم؟ همان‌طور که گفته شد خلاقیت یعنی جور دیگر دیدن و جور دیگر اندیشیدن. بنابراین تمام چیزهایی را   که درباره کارت ویزیت میدانید از ذهن خود خارج کنید و تنها چیزی که در ذهن شما باید از کارت ویزیت بماند این است که یک شد معمولاً از جنس فیزیکی قابل طراحی و چاپ و عمدتاً کوچک. همین اندازه اطلاعات کافی است. حال کم‌کم باید خودتان را محدود کنید. این محدودیت باید کاملاً حساب‌شده صورت بگیرد تا بتوانید به هدف درست که جذب مخاطب است برسید.

در کلام بهتر هر نوع خلاقیتی به درد ما نمی‌خورد. ما دنبال خلاقیتی هستیم که بتواند مخاطب ما را جذب کند. از این رو پس اولین عنصر محدودکننده ما مخاطب یا مشتری است. بیایید برای درک موضوع خلاقیت در طراحی کارت ویزیت با مثالی قابل‌فهم پیش برویم. فرض می‌کنیم که شما دارای یک کارخانه تولیدی لوازم بهداشتی مانند خمیرریش و تیغ ریش‌تراش و خودتراش و … هستید. بنابراین گروه مشتری‌های شما بر اساس نوع کار شما عمدتاً زنان و مردان بالغ خواهند بود. این یعنی کودکان و نوجوانان از گروه مصرف‌کنندگان شما کنار گذاشته خواهند شد.

اما مشکل اصلی اینجاست که نوع فیزیک و اندام مردان و زنان متفاوت است و هرکدام از این‌ها توقعی خاصی از محصولات شما خواهند داشت. بنابراین منطقی‌تر این است که این دو گروه مشتریان را از هم جدا کنید و به‌صورت جدا از هم برای آن‌ها کارت ویزیت طراحی کنید. این‌گونه شاید هزینه شما کمی افزایش پیدا کند اما اثرپذیری آن دو برابر خواهد شد. حال فرض کنید برای مشتری‌های مرد خود می‌خواهید کارت ویزیت طراحی کنید. پس محدودیت ساخته‌شده تا اینجای داستان برای استفاده از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت این است که مخاطبان شما مردان بالغ خواهند بود. مردان بالغ چندان جزئیات را درک نمی‌کنند و اصولاً کمی هم کوررنگی دارند.

روی جزئیات سرمایه گذاری نکنید

ازاین‌رو روی جزئیات و رنگ سرمایه‌گذاری نکنید. از طرفی دیگر مردان برعکس چیزی که فکر می‌کنیم از لوازم جانبی ظریف خوششان می‌آید. ظریف به معنی خوش‌ساخت و خوش‌دست است. ازاین‌رو اندازه متوسط و کمی کوچک به شکل دوبعدی برای متریال کار طراحی خوب است. اما این کافی نیست. محدودیت بعدی که می‌توانید اعمال کنید گروه‌های محصولی است. مثلاً تیغ ریش‌تراش را به‌عنوان این محدودیت انتخاب کنید. چون شباهت‌های نزدیکی ازنظر اندازه و شکل به متریال انتخابی ما دارد.

نتیجه این اتفاق این است که شما می‌توانید کارت ویزیتی دقیقاً به شکل یک تیغ ریش‌تراش طراحی کنید و با اضافه کردن یک حلقه به گوشه آن، این کارت تبدیل به‌جا کلیدی می‌شود که همیشه مردان عاشق آن هستند! این مثالی عملی از یک خلاقیت در طراحی کارت ویزیت به شکل کاملاً ساده و کوچک اما کاربردی بود.

تأثیر خلاقیت در طراحی کارت ویزیت روی مخاطب

اما مسئله اصلی در دنیای اقتصاد همیشه این موضوع است که کاری که می‌کنیم و خدمت یا محصولی که ارائه می‌دهیم چه میزان بازدهی و سودآوری برای ما خواهد داشت. این مسئله ما را به این فکر فرومی‌برد که استفاده از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت می‌تواند سودآوری خوبی برای ما داشته باشد یا نه؟ همان‌طور که در بالاتر گفته شد رقابت در حوزه طراحی کارت ویزیت بسیار بالاگرفته است. رقابت اصلی این است که همه در حال طراحی کارت ویزیت هستند و همه می‌خواهند مشتری خود را حفظ و مشتری جدیدی جذب کنند.

در این ‌بین چشم‌های مخاطب از دیدن کارت‌های ویزیت نزدیک و شبیه به هم خسته شده است و اصطلاحاً چشمان مخاطب این کارت‌ها و طراحی‌ها پرشده است. اما وقتی شما بتوانید از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت به‌طور درستی استفاده کنید و به‌نوعی کارت ویزیت‌های جالب طراحی کنید، درواقع مشتری و مخاطب با چیز جدیدی روبرو خواهد شد که حتی اگر از آن خوشش نیاید، ذهنش را درگیر کرده است. این درگیری ذهنی مهم‌ترین چیز در مبحث تبلیغات است. به‌طور مثال یک بیلبورد در اروپا این جمله را نوشته بود ” لطفاً کمربند ایمنی نبندید! ” این جمله که درست برعکس جمله عمومی و مهم کمربند ایمنی را ببندید بود همین باعث شده بود که بسیاری به این تابلو تبلیغات دقت کنند.

در زیر این جمله به فاصله نسبتاً زیاد و با خط کوچک نوشته بود ” شرکت کفن‌ودفن… ” این معنی درست خلاقیت است. لازم نیست همیشه شکل و رنگ و طرح عجیبی استفاده شود. اما وقتی شما بتوانید از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت به‌طور درستی استفاده کنید و به‌نوعی کارت ویزیت‌های جالب طراحی کنید، درواقع مشتری و مخاطب با چیز جدیدی روبرو خواهد شد که حتی اگر از آن خوشش نیاید، ذهنش را درگیر کرده است.

درگیری ذهنی در مبحث تبلیغات

این درگیری ذهنی مهم‌ترین چیز در مبحث تبلیغات است. به‌طور مثال یک بیلبورد در اروپا این جمله را نوشته بود ” لطفاً کمربند ایمنی نبندید! ” این جمله که درست برعکس جمله عمومی و مهم کمربند ایمنی را ببندید بود همین باعث شده بود که بسیاری به این تابلو تبلیغات دقت کنند. در زیر این جمله به فاصله نسبتاً زیاد و با خط کوچک نوشته بود ” شرکت کفن‌ودفن… ” این معنی درست خلاقیت است. لازم نیست همیشه شکل و رنگ و طرح عجیبی استفاده شود. 

گاهی با استفاده از یک جمله یا یک حرکت کوچک ذهن مخاطب و مشتری به سمت شما جلب می‌شود و این تمام چیزی است که ما از خلاقیت در طراحی کارت ویزیت می‌خواهیم.

شاید فکر کنید ما در این مقاله به‌نوعی از خود شما خواسته‌ایم که خلاقیت در طراحی کارت ویزیت داشته باشید درحالی‌که این وظیفه طراح کارت ویزیت است. اما مسئله اصلی اینجاست که یک طراح ایده اصلی را از شما و کسب‌وکار شما می‌گیرد. شما اگر انسان خلاقی باشید، طراح مجبور به استفاده از خلاقیت می‌شود و البته می‌تواند این خلاقیت لازم را از شما یاد بگیرد.

به‌هرحال این کسب‌وکار شماست و هیچ طراح و هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به‌اندازه شما با این کسب‌وکار آشنا باشد و مشتریان آن را بشناسد. بنابراین اول باید خود شما خلاقیت را لمس کنید تا سایرین پشت سر شما حرکت کنند. این‌گونه می‌توانید به معنی واقعی کلمه موفق شوید و موفقیت خود را جشن بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.