طراحی کارت ویزیت همواره یکی از اولین کارها و شرایط ورود به یک کسبوکار محسوب میشود. در کلام بهتر هدف اصلی شما برای ایجاد یک کسبوکار جذب مخاطب و مشتری هست. برای جذب مخاطب باید شما راه ارتباطی مشخص و خوبی برای او قرار دهید. طراحی کارت ویزیت به هر شکلی که باشد وظیفه برقراری این راه ارتباطی را بر عهده دارد. ازاینرو اصلیترین و بنیادیترین کاری که کارت ویزیت برای یک کسبوکار انجام میدهد، برقراری راه ارتباط بین کسبوکار و مشتری است.
روی دیگر این سخن این است که یک کارت ویزیت در نظر اول دید تبلیغاتی ندارد و تنها میخواهد به مشتری راه ارتباطی مشخصی ارائه بدهد. اما رفتهرفته با گسترش علم و هنر تبلیغات کسبوکارها به این نتیجه رسیدند که هر چیزی در دنیای صنعت و تولید و کسبوکار میتواند یک تبلیغات محسوب شود. طراحی یک کارت ویزیت شیک و باکلاس و البته دارای مفهوم جذاب و درست میتواند کار چندین بیلبورد تبلیغاتی را بهراحتی انجام دهد. ازاینرو در این مقاله در پی این هستیم که نگاهی درستتر به این موضوع بیندازیم و بهطور خاص با طراحی کارت ویزیت چشم آشنا شویم.
طراحی کارت ویزیت چشم
اولین چیزی که از طراحی کارت ویزیت چشم به ذهن ما خطور میکند این است که اصولاً عینکفروشیها و یا مطبهای چشمپزشکی یا هر چیز دیگری که به چشم مرتبط باشد میتواند از طراحی کارت ویزیت چشم استفاده کند. اما در این مقاله علاوه بر پرداختن به این نوع مشاغل، تأثیر طراحی کارت ویزیت چشم در سایر کسبوکارها نیز بررسی میکنیم. در ادامه قصد داریم بحث را با خود چشم آغاز کنیم و سعی میکنیم مفهوم و نماد چشم را بهدرستی درک کنیم.
درک این نماد و مفهوم میتواند به ما کمک کند تا بتوانیم بهدرستی طراحی کارت ویزیت چشم انجام دهیم و از آن استفاده کنیم. منتها قبل از اینکه بخواهیم به ادامه مطلب بپردازیم، خود شما به این موضوع فکر کنید و چند لحظهای درباره چشم فکر کنید. این عضو عجیب و البته بسیار مفید میتواند برای چنددقیقهای توجه ما را به خود جلب کند. امروز قرار نیست درس پزشکی به شما بدهم، اما پیشنهاد میکنیم قبل از ادامه بحث به ساختار چشم را در سایتهای مختلف اینترنتی جستوجو و نگاه کنید. این به شما میتواند کمک کند موضوع بحث را بهتر متوجه شوید.
چشم، نمادی به قدمت تاریخ
همانطور که در بالاتر گفتیم قبل از اینکه بخواهیم از طراحی کارت ویزیت چشم بگوییم بهتر است از خود چشم حرف بزنیم. امیدوارم سخن ما را جامه عمل پوشانده و کمی ساختار چشم را ازنظر گذرانده باشید.چشم عضو عجیبی است که در طول تاریخ جای سؤال بسیاری از محققان قرار داشت. اینکه بهواقع چگونه این عضو میتواند تصاویر را به ما نشان دهد و راه ارتباطی ما با دنیای بیرون باشد خود پرسشی عجیب بود که ذهن همگان را به خود درگیر کرده بود. کمکم محققان و دانشمندان متوجه رابطه بین نور و چشم شدند. علت این موضوع نیز ساده بود، هر جا که نوری نبود و بهاصطلاح تاریک بود چشمان ما چیزی نمیدید و اینگونه شد که بشر دانست چشم برای دیدن به نور نیاز دارد.
اما فارغ از مسئله فیزیولوژی، چشم در طول تاریخ توانست نمادهای متعدد و مهمی به خود اختصاص دهد. مهمترین نمادی که تا به امروز انسان به چشم داده است، این بود که چشم را بهعنوان نمادی از خدا ( یا همان شیطان ) قبول کرده است. ما در اینجا نمیخواهیم از تاریخ گروههای شیطانپرستی و نظم نوین جهانی و … صحبت کنیم، بحث اصلی این است که چشم عضوی عادی نیست و توانسته کارکردهای دیگری برای ما داشته باشد. بهطورکلی میتوان دیدن و تحت نظر داشتن را مهمترین مفهومهایی دانست که چشم به ما منتقل میکند. اگر روی نقاشی یا اثر باستانی یا هر چیزی دیگری چشمی توجه ما را به خود جلب کرد، عموماً این حس به ما منتقل میشود که تحت نظر قرار گرفتهایم.
از طرف دیگر همانطور که گفتیم چشم پل ارتباطی بین دنیای درون و بیرون برای انسان یا حتی حیوانات محسوب میشود. ازاینرو علاوه بر اینکه چشم وظیفه انتقال نور و تصاویر به درون ذهن انسان را دارد میتواند احساسات مختلفی را از درون به بیرون منتقل کند و این چیزی است که بسیار نماد چشم را برای ما جذاب میکند. احتمالاً اصطلاح سخن گفتن چشمان را شنیده باشید. این اصطلاح به این معنی است که چشم احساس را میتواند بیان کند و این اصطلاح در کنار جمله معروف ” چشمها دروغ نمیگویند ” معجونی دلپذیر را برای ما میسازد. معجونی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و از آن در طراحی کارت ویزیت چشم استفاده بسیار خواهیم کرد. همچنان با ما همراه باشید که اتفاقات جذابی در انتظار شماست.
استفاده از مفاهیم نمادی در طراحی کارت ویزیت چشم
اما علت اصلی که ما در بالا سعی کردیم نماد چشم را بهطورکلی و مختصر بیان کنیم این بود که بتوانیم بهدرستی از این نماد در طراحی کارت ویزیت چشم استفاده کنیم و بدانیم دقیقاً چه چیزی را کجا استفاده میکنیم.
در بالا چند نکته اساسی ذکر شد:
1- چشم یک پل ارتباطی هست.
2- چشم بیانکننده احساس و واقعیات درونی است.
3- چشم دروغ نمیگوید.
4- چشم یک کنترلکننده و ناظر است.
این چند مورد، مفاهیم مهمی است که باید آنها را در طراحی کارت ویزیت چشم در نظر گرفت و از آنها استفاده کرد. همانطور که در ابتدای این مطلب بیان کردیم، طراحی کارت ویزیت بهمنظور برقراری ارتباط بین یک مخاطب و کسبوکار صورت میگیرد و حال دانستیم چشم نیز دقیقاً همین مفهوم را نیز بر دوش خود دارد. ازاینرو استفاده از چشم بر روی کارت ویزیت و طراحی کارت ویزیت چشم بهنوعی کمک به وظیفه ارتباط و انتقال پیام کارت ویزیت محسوب میشود.
از طرفی دیگر جلب اعتماد مشتری و نگهداری آن موضوع مهمی است که همواره توجه کسبوکارهای مختلفی را به خود جلب کرده است. وقتی یک فرد معتقد باشد چشم دروغ نمیگوید، باکمی طراحی دقیق و با استفاده از چشمهای معصوم و راستگو که نمونههای مختلفی در انسانهای گوناگون وجود دارد میتوان این اعتماد را به شکل بصری ایجاد کرد. اعتماد بصری میتواند چندین برابر شمارا به اعتماد درونی مخاطب نزدیک کند. ازاینرو این موضوع را بههیچعنوان دستکم نگیرید.
چگونه پیام خود را بهواسطه طراحی کارت ویزیت چشم منتقل کنید؟
اما در مورد اینکه چگونه پیام خود را بهواسطه طراحی کارت ویزیت چشم منتقل کنید بحث مهم و حساسی است و عمدتاً به نوع کسبوکار و مشتریهای شما دارد. در ادامه این موضوع را موردبررسی قرار میدهیم و سعی میکنیم کسبوکارهای مختلف را در این بحث دخیل کنیم. اما بحث اساسی این است که این طراحی به چه صورت باید باشد که صداقت و احساس مثبت منتقل کند و ناخواسته حرف منفی یا احساس منفی را به مخاطب منتقل نکنیم. این نکته بسیار مهم و حساسی است که نیاز دارد از یک طراح حرفهای در این زمینه استفاده کنید. البته شناخت اجزای مختلف چشم و همچنین روانشناسی چشم میتواند شمارا در این مسیر بسیار کمک کند. در کلام بهتر طراحی کارت ویزیت چشم میتواند بسته به نوع طراحی نتیجهای مثبت یا منفی برای شما داشته باشد.
طراحی کارت ویزیت چشم و کسبوکارهای مختلف
مسلماً اولین کسبوکاری که از طراحی کارت ویزیت چشم استفاده میکند و بسیار نیز موردتوجه قرار دارد، چشمپزشکان هستند. طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی معمولاً از یکچشم یا نمادی از چشم استفاده میکند. مسلماً مخاطب نیز در حد و اندازههای همان پزشکی به این چشم توجه خواهد کرد. عموماً پزشکان علاقه دارند در طراحی چشم از رنگ آبی و سفید بیشتر استفاده شود. زیرا این دورنگ نمادهایی از سلامتی و پزشکی را به خاطرمی آورد. ازاینرو در طراحی کارت ویزیت چشم سایر مشاغل به این نکته حتماً دقت کنید و سعی کنید رنگ غالب کارت ویزیت شما آبی یا سفید نباشد یا به نوع دیگری از این دورنگ در طراحی خود استفاده کنید.بعد از طراحی کارت ویزیت دکتر چشم ، طراحی کارت ویزیت عینک فروشی و یا تعمیریهای عینک بزرگترین گروههایی هستند که از طراحی چشم در لوگو و کارت ویزیت خود استفاده میکنند.
البته چند سالی است که عینکفروشان بیشتر به استفاده از طراحی خود عینک در کارت ویزیت روی آوردهاند. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که بهجز مشاغل مرتبط با چشم و چشمپزشکی چه مشاغل دیگری از طراحی کارت ویزیت چشم استفاده میکنند؟ در ردههای بعد از چشمپزشکی و … میتوان مسائل مربوط به دوربین و فیلمبرداری و عکسبرداری را عنوان کرد. همانطور که گفتیم کار اصلی چشم تصویربرداری از دنیای بیرون هست. همین موضوع کافی است تا مشاغل و برندهای مربوط به دوربین و عکسبرداری و … از این نوع طراحی استفاده کنند. سایر مشاغل نیز میتوانند از چشم در طراحیهای خود استفاده کنند. بهخصوص اینکه اگر نام برند یا مغازه یا کسبوکار مربوط مشتقاتی از چشم، نگاه، دید و … باشد. این تقارن نام و طراحی خود تأثیر مثبت بر روی مخاطب میگذارد که میتواند اثرات تبلیغاتی داشته باشد.
اما برای انجام طراحی چشم بهعنوان لوگو یا کارت ویزیت دست طراحی بهطور خاصی باز است. طراح حتی میتواند درون چشم نام برند و لوگو را ذکر کند. ازآنجاییکه درون چشم واقعیترین اتفاقات رقم میخورد این نوع طراحی میتواند بازخوردهای بسیار مثبتی داشته باشد. بهطورکلی میتوان گفت طراحی کارت ویزیت چشم میتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند اما باید در این طراحی برخی نکات را رعایت کرد تا نتیجه معکوس برای ما نداشته باشد.