در سخنی جامع و کامل اینکه تولید محتوا چیست را اینگونه معرفی کرد؛ که تولید محتوا مقدار سهمی از هر گونه اطلاعاتی است که در هر مکان تعریف شدهای مانند رسانههای دیجیتال، کتابها، وبسایتها، شبکههای اجتماعی، فیلمها و ویدئوها و…..برای کاربر و یا مخاطب خود در زمینههای خاص و مورد نظر تولید میشوند. بهطور جزئیتر محتوا مجموعهای از کلمات، نوشتهها، عنوان، پادکستها و یا حتی هنرهایی است که برای هدف مشخصی قابل مطرح هستند. اشکال مختلفی از محتوا که تقریبا هر روزه به عرصه تولید میرسند؛ سبب بهروزرسانی اطلاعات وبسایتها، وبلاگها، مقالهها و…هستند.
در نظرسنجی که از خود کاربران و مخاطبان انجام شد که تولید محتوا چیست؛ محتوا را ” موادی که به مردم چه در دنیای آنلاین و مجازی و چه در دنیای واقعی کمک میکند ” توصیف کردند.
ایجاد محتوا و بازاریابی محتوا کار سادهای نیست، اما پاسخ به این دو سوال که تولید محتوا چیست و بازاریابی محتوا چیست آسانتر است؛ که پاسخ به هردوی آنها در یک راستا است.
به نظر میرسد که تولید محتوا توسط تولید کنندگان آسان و خلق ایدهها به راحتی است، اما در پشت صحنه تولید این ایدهها برای تولید محتوا باید به گونهای شکل بگیرد؛ که در جذب مخاطب و بازاریابی موفق عمل کند.در نظر گرفتن سه موضوع اصلی؛ شما را به موفقیت در زمینه تولید محتوا و جذب مخاطب و کاربر علاقهمند نزدیکتر میکند:
- آیا توانایی ایجاد و تولید محتوا وجود دارد؟
- تلاشهای خلاقانه ما در راستای تولید اهداف استراتژیک و کاربردی همسو خواهد بود؟
- چه محتواهایی برای مخاطبان جذابتر است؟
- استخدام یک کارمند اختصاصی برای تولید محتوا: در واقع در تولید محتوا استعداد نوشتن از اهمیت خاصی برخوردار است.
همچنین تولید محتوا از مهمترین و اصلیترین عنصر سازمانها و شرکتهای بینالمللی و بزرگ شده است. سازمانهای خبری بزرگی مانند نیویورک تایمز و CNN از به اشتراک گذاشتن تولید محتواهایی مناسب در سایتها و وبهای خود استفاده میکنند.
راهبرد محتوایی چیست؟
برای به ثمر رساندن محتوای تولید شده باید استراتژی یا راهبرد محتوایی را آموخت. در گام بعد باید به این اصل برسیم که راهبرد محتوایی چیست. با بررسی سه مولفه مهم میتوان به این موضوع پیبرد که راهبرد محتوایی چیست:
- اولین مولفه مهم در تولید محتوا ارزیابی محتوایی است که میخواهید تولید کنید؛ که نیاز دارد در ابتدا تیمی برای تولید محتوای مورد نظر تشکیل دهید، سپس راجع به آن بررسی و جستجو کنید، پس از آن برنامه ریزی را شروع کنید و در آخر به مدیریت این روند و تولید محتوا بپردازید.
- دومین مولفه تولید محتوا است، که این بخش دارای زیرگروههایی نیز است: که شامل خلق داستان محتوا، نقشهای موثر در موفقیت تولید محتوا، شناخت انواع محتواهای مورد نظر و رده بندی محتواهای مورد نظر هست.
- پس از تولید و ارزیابی محتوا مورد نظر نوبت به انتشار و توزیع محتوا میرسد؛ که با بررسی نهایی و به همراه تیم خود به انتشار آن اقدا میکنید.
و اما راهبرد محتوایی چیست؟ با تفاسیر بالا میتوان گفت؛ پاسخ آن است که در تولید محتوا با یک برنامهی دقیق و از قبل مشخص شده به تقویت، رفع نواقص و خطاها، آزمودن و بررسی نتایج نهایی نسبت به محتوای تولید شده پرداخته شود.
راهبرد محتوایی آن است؛ که برای به بهبود رساندن آن جستجو، کاوش و تحقیقات لازم را انجام دهید.
بازاریابی محتوا چیست؟
پاسخ سوال اینکه بازاریابی محتوا چیست از هزاران سال قبل قابل بررسی است. میتوان گفت از هزاران سال پیش، بازاریابان سنتی برای انتشار اطلاعات مربوط به محصولات و معرفی برند خود در کسب و کار از توزیع محتوا به روش سنتی بهره میگیرفتند؛ اما امروزه در عصر تکنولوژی و برجسته شدن دنیای تکنولوژی، بازاریابی محتوایی مانند وب سایتی نظیر رایا مارکتینگ به شکل دیگر رواج پیدا کرده است. از اواخر قرن نوزدهم تبادل اطلاعات و محتواهای تولید شده از روش تکنیک های نوین و الکتریکی صورت میگیرد. بازاریابی محتوا چیست؟ نوعی بازاریابی متمرکز بر ایجاد ، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدف بصورت آنلاین است.
بازاریابی محتوا با ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای رایگان با ارزش ، چشم اندازها را جذب کرده و مشتریها را تبدیل میکند. همچنین بازاریابی محتوا به شرکتها کمک میکند تا وفاداری نام تجاری پایدار ایجاد کنند، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و تمایل به خرید محصولات از شرکت در آینده را ایجاد می کند. این شکل نسبتاً جدید بازاریابی شامل فروش مستقیم نیست. درعوض باعث ایجاد اعتماد و ارتباط با مخاطب خود میگردد.
خوب است بخوانیم: کامل ترین آموزش بازاریابی محتوا (رایگان)
میدانیم که بازاریابیهای آنلاین رواج پیدا کردهاند ولی بازاریابی محتوا نسبت به سایرین ارزش و بهای بیشتری به خواسته و نیاز مشتریان خود میدهد؛ بطوریکه رفع نیاز مشتری از اولین اهداف بازاریابی محتوا است.
هنگامیکه بازاریابی محتوا درخواست و نیاز افراد هدف خود را شناسایی کرد؛ به انتشار محتواها برای آنها از طریق رسانههایی مانند خبرنامهها، کتابها، پادکستها، فیلمها، وب سایتهای معتبری مانند رایا، مقالات و… میپردازد.
حالا باید متناسب با مخاطب بررسی کرد که بازاریابی محتوا چیست؛ در بازاریابی محتوا باید تولید و توزیع محتواها مدیریت شود؛ یعنی باید در ابتدا و یا حتی قبل از تولید محتوا مخاطبان خود را بشناسید و سپس اقدام به تولید محتوا متناسب با نیاز و درخواست آنها کنید. یادتان نرود اگر میخواهید در جذب مشتری و مخاطب موفق شوید؛ به سوال بازاریابی محتوا چیست از دیدگاه مخاطب، به درستی پاسخ دهید، در واقع محتوای مناسب را ارائه دهید.
مزایای بازاریابی محتوا:
اکنون باید بدانیم بازاریابی محتوا و مزایای بازاریابی محتوا چیست تا با قدرت بیشتری به این کار بپردازیم.
اینکه بازاریابی محتوا چیست، با توجه به مخاطب و کاربر مورد نظر و متناسب با موضوعی که به اشتراکگذاشته خواهد شد؛ تعریف میگردد. محتوا در بازاریابی محتوا متنوع است و شامل کتابها، پستها و مقالات، ویدیوها، پادکستها و… هستند. مزایای بازاریابی محتوا بسیار است و روند جذب مخاطب را افزایش میدهد. و حال در موارد زیر به بررسی این موضوع میپردازیم که مزایای بازاریابی محتوا چیست
- بهطور قطع، افزایش بازدید و دیده شدن محتوا اتفاق میافتد؛ و مشتریان و مخاطبان جدید شما را دنبال میکنند.
- در حیطه عمل و فعالیت، شما را مطرح خواهد کرد.
- سبب جلب اعتماد و اعتبار از سوی مخاطبان میگردد.
- قدرت روزافزون در تخصص شما رخ میدهد.
- اگر محصولی ارائه میدهید، برند و نام تجاری شما محبوب خواهد شد.
- ایجاد روابط و تعاملهایی قوی و سودآور با مشتریانتان از مزایای بازاریابی محتوا است.
- اگر وبسایتی دارید، به ارزشافرینی برای آن کمک میکند.
- راهنمایی مفید برای مشتریان در انتخابهایشان است.
- هنگامیکه شناختهتر شوید و اعتماد زیادی بهسوی شما جلب شوند، پس تولیدات زیادی صورت میگیرد.
- بازاریابیهای سنتی و قدیمی بسیار هزینهبر بودند؛ اما بازاریابی محتوا به صرفهتر است.
- در عرصه بازاریابی هنگامیکه محتوایی تولید شود، سایت کاری شما هم بهینه خواهد شد و ارتقا مییابد.
- از دیگر مزایای بازاریابی محتوا آن است که بازدیدکنندگان و کاربران سایت شما به خریدار و مشتری ثابت شما تبدیل میگردند؛ و این به معنای پیشرفت و ترقی در کسب و کار است