سایت الکسا چیست؟ الکسا یک سیستم رتبه بندی جهانی است که میلیون ها وب سایت را به ترتیب محبوبیت رتبه بندی می کند.به زبان ساده می توانیم بگوییم که سایت الکسا به عنوان یک آنالیزور برای تعیین ترافیک وبسایت ها به کار می رود. به توجه به اینکه بیشتر وبمسترها به رتبه الکسا اهمیت می دهند از این جهت که آن را به عنوان یک منبع مناسب برای عملکرد خود در نظر می گیرند. سایت الکسا در سال 1996 توسط دو نفر به نام های Brewster Kahle و Bruce Gilliat راه اندازی شده است. انتخاب نام الکسا براساس Royal Library of Alexandria است که به عنوان بزرگترین کتابخانه مصر باستان در اسکندریه بوده است انتخاب شده است.
سایت الکسا در سال 1999 میلادی به قیمت 250 میلیون دلار توسط آمازون خریداری شده است. این سایت در سال های بعد با مایکروسافت، پروژه دایرکتوری بازDMOZ ، گوگل و…..همکاری داشته است.
سایت الکسا چگونه کار می کند
سایت الکسا به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای آماری برای مدیران است. با توجه به اینکه روش کار الکسا بسیار ساده است و به عقیده ی برخی افراد این عملکرد ممکن است کمی غیر منصفانه به نظر برسد. مهم ترین کار الکسا ارائه ی آمار است. آمارهای سایت الکسا در رتبه های زیر 100 هزار به واقعیت نزدیک تر است به همین دلیل مورد توجه وبمسترها قرار گرفته است.
رتبه ی الکسا براساس بازدید کاربرانی است که نوار ابزار الکسا را در مرورگرخود نصب کرده اند بررسی می شود باید توجه داشته باشید که امکان بررسی آمار و همچنین بررسی تعداد کاربران بازدید کننده برای کسانی که این نوار ابزار را نصب نکرده اند امکان پذیر نیست.
با توجه به اینکه سایت الکسا به سایر منابع در توصیف خود اشاره می کند اما به طور واضح و دقیق معلوم نیست که الکسا از طریق چه منابعی اطلاعات جمع آوری می کند.
از دیدگاه دیگر الکسا یک لیست از وب سایت های اینترنتی است که براساس تعداد بازدید و ترافیک مرتب شده است. در صورتی که یک وب سایت در منطقه خود مانند ایران جزو 50 یا 100 سایت باشد که در اول نمایش داده شود مشخص می شود که این وب سایت از لحاظ تجاری ارزش بالایی دارد به این علت که سایت های دیگر تلاش می کنند با یافتن سایت ها پرترافیک از آن ها لینک دریافت کنند تا برای تبلیغات از آن ها کمک بگیرند به این ترتیب موجب ارزش سایت های پربازدید و افزایش درامد برای آن ها می شوند.
سایت الکسا رتبه را چگونه تعیین می کند
Alexa Rank یا سایت الکسا رتبه به عنوان یک اندازه گیری کلی از محبوبیت سایت ها است. نحوه ی مشخص کردن رتبه الکسا به این شکل است که این سایت آمار ترافیک میلیون ها سایت را در سه ماه گذشته دارد. متریک سایت الکسا به این شکل است که یک سایت را با سایت های دیگر مقایسه می کند هرچقدر که این عدد کمتر باشد نشان دهنده ی محبوبیت بیشتر سایت مورد نظر است. وبسایتی که رتبه ی الکسای آن 1 باشد یعنی از بالاترین میزان ترافیک و درگیری با سایر سایت های موجود برخوردار بوده است.
مطمئنا این سوال پیش خواهد آمد که رتبه الکسا چگونه به دست می آید؟ دو ورودی اصلی برای تعیین درتبه الکسا وجود دارد که بر یک وبسایت تاثیر می گذارد. بازدید های صفحه و بازدیدکنندگان منحصر به فرد، الگوریتم های الکسا با توجه به داده های ترافیکی از نمونه جهانی الکسا از میلیون ها کاربر اینترنتی که در مدت زمان سه ماهه ی قبلی رتبه ی الکسا را محاسبه می کند.
همچنین میتوانید بخوانید: بهبود رتبه الکسا و مزایای آن
نحوه بررسی و تخمین زدن میزان ترافیک برخی از سایت ها براساس ترافیک وب جهانی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در مورد چگونگی عملکرد رتبه ی الکسا سوء تفاهم های زیادی وجود دارد.
الکسا رتبه یا Alexa Rank تنها به عنوان یک متریک است. اما این روش به عنوان یک شیوه ی مفید برای بررسی عملکرد وب سایت ها در زمان دسترسی به تجزیه و تحلیل وب سایت ها نیست. اما این به عنوان یک معیار مورد اطمینان است که دیگران می توانند به عنوان اثبات ارزش از آن استفاده کنند. به همین دلیل که هر کسی این امکان را دارد که به کمک ابزار تحلیلی وب سایت رایگان الکسا به آن دسترسی داشته باشد.
چگونه برای تولید محتوا از الکسا استفاده کنیم
یکی از بهترین روش ها برای کاهش رتبه در سایت الکسا این است که محتوای حرفه ای و با کیفیت تولید کنید. در حال حاضر این موضوع به اثبات رسیده است که تولید محتوای الکترونیکی تاثیر بسزایی را بالا رفتن رتبه سایت الکسا دارد. همان طور که می دانید تولید محتوا اصول خاص خود را دارد برای آشنایی با ابزار تولید محتوای الکترونیکی با ما همراه باشید.
برای تولید یک محتوای الکترونیکی خوب باید از یک الگوی متناسب بهره بگیرید که در این جا منظور از الگو نقش، طرح و رنگ نیست بلکه مراحل ساخت بسیار از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید به نحوی طی شود که ما را به هدف مان نزدیک کند.
دومین ویژگی که برای یک محتوای خوب در نظر می گیرند این است که ما را به شکل مطلوبی به هدف مان برساند.
در برخی مواقع هدف شما این است که تمرین مورد نظرتان به شکل غیرحضوری و توسط مخاطب شما حل شود اگر این امر تحقق پیدا کند به منزله این است که شما به هدف خود رسیده اید.
در برخی اوقات هدف یادگیری گام به گام مخاطب است که در صورت تحقق به معنای رسیدن به هدف مورد نظر است.
در برخی مواقع نیز هدف از تولید محتوای الکترونیکی این است تا از آن ها به جای پاور پوینت استفاده کنید
مراحل تولید محتوای الکترونیکی
تولید محتوا به شکل الکترونیکی برای ارائه نمونه کانتنت در راستای دریافت سفارش تولید محتوا باید از چند مرحله گذر کرد که شامل:
1-طراحی: این مرحله خود شامل مراحل دیگری است که عبارتند از: تهیه سناریو اجرایی براساس مراحل پروژه
آماده کردن content و تبدیل آن به محتوای الکترونیکی
2-تولید اجزایی که از آن ها برای تولید محتوای الکترونیکی استفاده می شود.
3-جمع بندی این مرحله شامل ساخت محصولاتی مانند انیمیشن، فیلم و صدا، متن، عکس است تا به کمک آن ها به ارائه ی محتوا بپردازند.
برای توسعه و تولید محتوای الکترونیکی می توانید از 3 روش بهره بگیرید
تولید محتوای آف شلف
این شکل از محتوا به دو قسمت تقسیم می شود به این ترتیب که کتابخانه هایی که از پیش آماده شده اند که عملکرد آن ها به این صورت است که اشتراک هایی را مخصوص تعداد مشخصی از افراد برای یک بازه ی زمانی مشخص می فروشند. اگر دارای شم اقتصادی بالایی هستید متوجه خواهید شد که این هزینه ها براساس تعداد مخاطبان براساس تعداد دوره ها تقسیم خواهد شد و شما از ارزان بودن محتوای خود متعجب می شوید. دوره آف شلف هنگامی مفید است که بک منطقه ی خاص را به صورت کاملا متمرکز با تعداد محدودی متخصص واقعی را پشتیبانی کند.
تولید محتوای الکترونیکی توسط خود شما
این یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه است در صورتی که دوره آنلاین شما تعداد کمی را پوشش می دهد می توانید از یک ابزار standalone مناسب استفاده کنید
سپردن کار به یک ارائه دهنده آموزش الکترونیکی تخصصی
این شیوه به عنوان یک روش متداول است که بیشتر سازمان ها از آن استفاده می کنند. در این روش امکان بالا بودن هزینه ها بسیار زیاد است بنابراین اسپانسرهای خود را باید با دقت انتخاب کنید.