کپی رایتری به عنوان یک تکنیک در محتوا نویسی است. تکنیک کپی رایتری به این شکل است که با استفاده از تصاویر، کلمات، انیمیشن، اینفوگرافیک، انیمیشن و…..تلاش می کند که تا نظر مخاطب هدف را به یک موضوع جلب کند. این شکل از جلب نظر برای مخاطبان باید بسیار قدرتمند باشد به شکلی که ذهن مخاطبان را درگیر کند. در صورتی که بتوانید یک مخاطب را متقاعد کنید تا کار مورد علاقه ی شما را انجام بدهد این کار می تواند ثبت نام، خرید، دانلود یک فایل یا مواردی از این قبیل بپردازید.
تفاوت کپی رایتری با پارافریز در چیست
مطمئنا این روزها و با پیشرفت دنیای دیجیتال به واژه هایی نظیر پارافریز و کپی رایتر زیاد برخورده اید. اما مسئله مهم این است که پارافریز و کپی رایتری چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در ابتدا باید بگوییم که پارافریز به فرایندی می گویند که از سرقت علمی و ادبی جلوگیری می کند، این عبارت برخی اوقات به خلاصه نویسی نیز اشاره دارد. در صورتی که کپی رایترها افرادی هستند که با روش های فروش و بازاریابی آشنایی داشته و آن را در نگارش متن کاتالوگ ها، وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی، آگهی های تبلیغاتی و ….. به کار می برد این افراد علاوه برهنر نویسندگی با فرهنگ مردم جامعه و تحولات اجتماعی نیز آشنایی داشته و در کنار تکنیک های مارکتینگ در جهت فروش محصولات از آن ها بهره می گیرد.
اهداف کپی رایتری چیست
مهم ترین هدف کپی رایتری حفظ مشتریان است به همین دلیل کمپانی های بزرگ از این فرایند به عنوان عامل نگهدارنده ی مشتریان بهره می گیرند. با استفاده از این علم می توانید از قدرت کلمات کمک گرفته و توان فروش خود را بالا ببرید. در حقیقت کپی رایتری این امکان را دارد که مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. با توجه به اینکه هدف این فرایند فروش خدمات و محصولات است در میان ایرانیان با عنوان تبلیغ نویسی یاد می شود. نویسندگان یا به عبارتی کپی رایترها با گذشت زمان به توانایی های زیادی دست پیدا کند. یک نمونه از این توانایی ها هنر ارتباط گرفتن با مخاطبان است. به شکل معمول کپی رایترها در زمره ی سخنوران زبردست قرار می گیرند.
در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که کپی رایتری به یک ابزار بزرگ در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. انسان ها از گذشته تا به امروز با محتواسازی در ارتباط بوده اند همچنین می توانیم ادعا کنیم که محتوا باعث تقویت ارتباطات در انسان ها شده است.
قوانین مهم در زمینه ی کپی رایتری چیست
مسلما برای موفقیت در هر زمینه ای باید سال ها تلاش کرد و کپی رایتری نیز از این قاعده مستثنی نبوده برای موفقیت در این مسیر باید فاکتورهایی را که رعایت کنید که در ادامه به توضبح آن خواهیم پرداخت.
تیتر و نما در کار یک کپی رایتر
افرادی که قصد دارند در تولید محتوا و کپی رایتری موفق عمل کنند. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید توانایی های خود را در عنوان نویسی ارتقا بدهند. برای رسیدن به این موضوع توئیتر یک ابزار مناسب به شمار می رود. به این علت توئیتر یک ابزار مناسب برای عنوان نویسی محسوب می شود که کاربران باید در توئیتر با کوتاه ترین کلمات منظور خود را برسانند.
توجه به مخاطب و محصولات
یکی از اصول بسیار مهم در کانتنت مارکیتینگ توجه به نیازهای مخاطبان است، این اصول باعث می شود که مخاطب یا مشتریان خدمات یا محصولاتی را انتخاب کند که برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. نویسندگان محتوا باید با توجه به پارامترهایی که برای مشتریان اهمیت دارد و با توجه به برند و ویژگی محصول به تولید محتوا بپردازند.
دلایل برتری یک برند نسبت به سایر رقبا
مشتری شما برای خرید کردن نیاز به شواهد محکمی دارد. برای انجام کپی رایتری باید دلایل برتری برند را به سایر رقبا به اثبات برسانید. در کنار این موضوع را مد نظر داشته باشید که فرایند برندینگ را نیز مد نظر داشته باشید.
مشتری مهم ترین عامل برای کسب و کار است
مشتری ها به عنوان مهم ترین عامل کسب و کار هستند و به نوعی قلب تپنده ی آن به شمار می روند. تلاش کنید در هنگام تولید محتوا برای مشتریان و مخاطبان خود ارزش قائل شوید و به عقاید آن ها احترام بگذارید. این باعث می شود که مشتریان این ارزش قائل شدن شما را نوعی توجه ویژه اطلاق کند.
خلاصه نویسی را فراموش نکنید
چند اصول مهم در کپی رایتری وجود دارد که با کمترین کلمات و ساده ترین آن ها توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. ناگفته نماند که هرگز منظور خود را فدای خلاصه نویسی نکنید.
موضوعات روز را بشناسید
برای تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبان ضمن کپی رایتری باید با موضوعات یا ترندهای روز آشنایی داشته باشید. به کار گرفتن صحیح و مناسب ترند ها باعث می شود تصاویر و متون تبلیغاتی باعث افزایش تعامل و بازدید بیشتر شوند. برای شناخت ترندهای روز متناسب با فعالیت تان می توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید.
توجه داشته باشید که در کنار استفاده از این ابزارها نویسنده باید برای ایجاد یک کپی رایتری مناسب در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. این امر باعث می شوند که در امر تولید محتوا به نویسندگان کمک شایانی می کند . ترندهای روز باعث می شود که با تبلیغ موثر بر روی مشتریان تاثیر بگذارید.
داستان سرایی تجاری
کپی رایتری بدون داستان سرایی به موفقیت نخواهد رسید. برای هر تبلیغ باید یک داستان قدرتمند داشته باشید. تلاش کنید از آغاز فعالیت تجاری خود برای موضوعاتی که با آن روبرو هستید یک داستان بسازید. نکته ی مهم این است که داستان مورد نظرتان باید دارای کاراکتر های مختلف باشد. فراموش نکنید که نظرات مشتریان برای داستان سرایی بسیار مهم است. ایجاد این داستان ها باعث می شود که به سادگی ویژگی ها و مزایای برند خود را به مخاطبان معرفی کنید.
واژه شناسی
افراد فعال در کپی رایتری باید با بار معنایی واژه های مختلف آشنا باشند. بعضی از واژه ها باعث می شوند که مشتریان برای انجام برخی از اقدامات مورد نظر شما ترغیب شوند.
در فرایند کپی رایتر واژه های قدرتمند را به شکل هدفمند به کار ببرید. در نظر داشته باشید که این واژه ها حاوی منظور شما به عنوان نویسنده باشد. در آخرین اینکه نباید در ارتباط با این واژه ها باید گفت که نباید تفریط کرد اما از کلمات مهیج و جذاب استفاده کنید.
رعایت قواعد نگارشی و سئو
یکی از بزرگترین مشکلاتی که باعث می شود یک کمپین تبلیغاتی با شکست مواجه شود. عدم راعایت اصول نگارشی و املایی است. یک اشتباه ناخواسته می تواند همه ی فرایند تبلیغات را زیر سوال برده و فاقد ارزش کند.
همچنین میتوانید بخوانید: تبلیغ در گوگل ( گوگل ادوردز ) چگونه است؟
اجتناب از دروغگویی
یکی از مهم ترین فاکتورهای کپی رایتری راستگویی است. غلو و بزرگنمایی بیش از حد و تخریب رقیبان باعث می شود که شما به افراد غیر قابل اعتماد تبدیل شوید. پس اگر همه ی حقایق را بیان نمی کنید لااقل دروغ هم نگویید.
شناخت رسانه ها
یکی از مسیرهای موفقیت در امر کپی رایتینگ شناخت صحیح رسانه ها است. همه ی ما می دانیم که محتوا پادشاه است. اما مسئله ی مهم تر از تولید محتوا شیوه ی انتشار و ترویج آن است. این یک مسئله ی بسیار مهم است که یک تبلیغ در چه نوع رسانه ای انتشار یابد بر روی موفقیت و عدم موفقیت آن تاثیر مستقیمی دارد.
همچنین میتوانید بخوانید: تبلیغ در اینستاگرام چگونه است؟
برای اینکه بتوانید یک اثر کپی رایتری را در یک رسانه تبلیغ کنید باید قواعد و اصول گوناگونی توجه کنید. افرادی که در زمینه ی کپی رایتر فعالیت می کنند باید رسانه ی مورد نظر خود را شناسایی کرده و محتوای خود را براساس ویژگی های آن تولید کند. توجه کنید محتواهایی که برای وب، شبکه های اجتماعی، روزنامه، بیلبورد، مجله ساخته می شوند از لحاظ شکل ساختار با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند.
آشنایی با گرافیک و کدنویسی، تصویر سازی
افرادی که به امور کپی رایتری اشتغال دارند به شکل حرفه ای یک سئوکار، برنامه نویش یا گرافیست نیست اما این افراد لازم است که با این امور آشنایی لازم را داشته باشند. معمولا کپی رایترها به شکل فرینسلر فعالیت دارند و داشتن هرکدام از قابلیت ها باعث بالا رفتن میزان درآمد آن ها می شود.