در حوزه بررسی سئو سایت
چه یک کار محدود انجام دهید و چه شخصا به جزئیات یک فعالیت برای تعداد کمی از مشتریان بپردازید، یا بر روی یک فهرست گسترده از پروژهها به عنوان بخشی از یک سازمان نظارت کنید، چالشهای ویژهای وجود دارد که در مسیر شغلی سئو به آنها برخورد خواهید کرد. مهم نیست که چقدر ماهر، سازمانیافته، و یا کنش گرا هستید، در هر صورت در این حوزه، با موارد زیر برخورد خواهید کرد:
- مشتریان عصبانی.
- نقص در وب سایت.
- کمپین های سئو بدون هویت
- مسائل داخلی و مشکلات.
اغلب این چالشها میتوانند در کنار یکدیگر حل شوند، اما خوب است که بدانید چه چیزی در مسیر شغلی سئو تان وجود دارد. پس چگونه این ۱۱ چالش مشترک را کنترل خواهید کرد؟
1.مدیریت پروژه، a.k.a تعادل میان کار مشتری و وظایف
اگر میخواهید یک متخصص سئو موفق باشید، باید بسیار سازمانیافته عمل کنید. برخی اوقات پیش می آید که بیش از حد بر روی یک مبحث تمرکز می کنید و اینکه به هر چیزی که در طی برنامه ریزی، با کنترل کیفیت به مشتری وعده دادهاید، ممکن نیست دست پیدا کنید.
برای مقابله با این چالش، داشتن ساختار مدیریتی مناسب، وظیفه شما است. مدیریت مناسب به شما این امکان را میدهد که حجم کار را روی منابع خود گسترش دهید و باعث جلوگیری از افت کیفیت شوید. در سئو، یک کمپین موفق به معنای پایان کار نیست؛ بلکه از کار های کوچک و قابل مدیریت در طول زمان تشکیل می شود.
نادیده گرفتن این بخش های کوتاه مثل حسابرسیهای سریع، بهینهسازی سرعت، انتشار محتوای منظم و غیره باعث می شود تا کل کمپین تان به هدفی که دارد، نرسد. شما نمیتوانید قبل از جلسه بازبینی مشتری همه چیز را تعیین کنید و انتظار داشته باشید که نتایج در نظر گرفته شده، حاصل شود.
چیدمان وظایف قابل انجام بین تیم شما در طی زمان، باعث موفقیت می شود. زمانی که از یک تیم تبدیل به چند تیم مختلف می شوید، باید فرآیندها را مستندسازی کنید، آنها را به طور پیوسته اصلاح کنید، و در ساختار مدیریت پروژه خود ادغام کنید. برای نحوه بهبود جریان کار روزانه و حسابرسی فرآیند ها به طور منظم، وقت بگذارید. بیش از حد به تاکتیکهای قدیمی تکیه نکنید، چون سرعت تان افت خواهد کرد.
۲. مدیریت انتظارات مشتری
قرار نیست به مشتری با سئو درس بدهید. این موضوع خصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که شما یک مشتری بزرگ و مهم داشته باشید، که احساس میکنید باید تحتتاثیر قرارش دهید. البته اشتباه نکنید: عدم تحقق انتظارات غیرممکن هرگز مشتری را تحت تأثیر قرار نمی دهد ، بنابراین وعده های خود را در حد واقع بینانه حفظ کنید. آنها را با نتایج تحت تاثیر قرار دهید و نه کلمات!
تماس با یک مشتری بالقوه، یا ارائه پیشنهاد به وی تفاوتی با هم ندارند؛ همیشه باید انتظارات واقع بینانه به آنها ارائه دهید. ممکن است با این روند فروشی هم نداشته باشید ، اما نتیجه ای که به دست می آورید قابل تقدیر است، زیرا شفاف عمل می کنید.
مشتریان تان از این صداقت شما در حوزه سئو در طولانیمدت قدردانی می کنند. بعد از شش ماه شما از نتایج و درخواست مشتریان بیشتر برای کار شگفت زده خواهید شد. علاوه بر تنظیم انتظارات درست هنگامی که بحث به اهداف و انتظارات یک کمپین سئو برسد، یاد می گیرید که انتظارات درستی را برای پروژه تان تنظیم کنید.
یک مشتری با ایمیل، تماس تلفنی و یا پیامک در تمام ساعات روز می تواند با شما ارتباط برقرار کند، و به ندرت به سمت مراجعه حضوری گرایش پیدا می کند. اگر این انتظارات را برآورده کنید، برای کار خود زمان بگذارید، میتوانید این چالش را با موفقیت مدیریت کنید.
۳. بوجود آمدن رتبهبندی های غیرمنتظره در حین سئو
شما میتوانید یک فعالیت موفق را مدیریت کنید، نتایج عالی ایجاد کنید، شاهد افزایش زیاد ترافیک و لذت بردن از یک رابطه آرام با مشتری باشید. اما ممکن است که ناگهان همه آن موفقیت ها فرو بریزد.
گاهی اوقات این علت تکنیکی است، مانند اعمال تغییرات در یک الگوریتم موتور جستجو. شاید این موضوع از تغییر جهت مشتری ناشی شود ( آنها ممکن است مشکلات بودجهای را تجربه کنند). شما باید بتوانید به موقعیت خود در حین انجام کار توجه داشته باشید.
در حوزه جستجو، باید یک پروتکل برای بررسی و نجات افت رتبهها داشته باشید. باید از سمت مشتری، راه حل هایی را شناسایی کنید که میتوانید از طریق گذار از مشتریان پشتیبانی کرده و ارزش خود را ثابت کنید.
4.به روز ماندن
انتظار برای به روز ماندن در صنعت جست و جو، سئو، به روز رسانی الگوریتم و ویژگیهای گوگل میتواند باعث دشوار شدن روند کارتان شود. به خصوص زمانی که سعی میکنید شرکت خود را توسعه دهید، می تواند چالش برانگیز باشد. وقتی که زمان محدود میشود، سرمایهگذاری برای به روز ماندن کاملا حیاتی میشود.
از سرمایهگذاری در زمینه ابزار تحقیق کلمه کلیدی جدید، ابزار پیگیری آمار، یا نرمافزار هیت مپ نترسید. با تیم خود صحبت کنید و بپرسید که چه منابعی می تواند کارتان را آسانتر، کارآمدتر و مفید تر کند. همیشه یک شبکه از رسانه های اجتماعی جدید، CMS و مطالب مرتبط با حوزه جستجو در دسترس تان وجود دارد و کمک می کند بفهمید که چطور میتوانید مدیریت خود را توسعه دهید.
۵. تکیهبر یک رویکرد منفرد
در حالی که تخصصی بسیار ارزشمند است اما، این یک اشتباه است که بر یک رویکرد خاص تکیه کنید. شما نمیتوانید تنها یک تاکتیک داشته باشید و انتظار داشته باشید که سئو کردن سایت مورد نظر به خوبی جواب بدهد.
باید از بهینهسازی موتور جستجو (سئو) به بهینهسازی حضور آنلاین برسید، که این کار نتایج بهتری را برای مشتریان تان ایجاد خواهید کرد. نه تنها وب سایتهای مشتری بلکه شبکه های اجتماعی مربوط به یک کسب و کار مثل اینستاگرام، یک موتور جستجو برای خودشان دارند. بیش از هر زمان دیگر، بهینهسازی برای موفقیت حیاتی است.
6. ارائه یک رویکرد چند خدمتی
سئو با طراحی وب، نوشتن محتوا، تبلیغات پرداختشده، بازاریابی ایمیلی و مدیریت وب سایتهای ارتباط جمعی همراه است. ارایه کل این خدمات پشت سر هم منطقی است و به مشتریها اجازه میدهد که به راحتی با شما، ارتباط برقرار کنند.
با این حال، اگر خدمات خارج از حوزه تخصص خود را به درخواست مشتری ارائه کنید، نتیجه نخواهید گرفت. اگر مراقب نباشید، در حوزه سئو موفق نمی شوید و مشتریان ناراضی تان، بیش از پیش افزایش خواهند یافت.
به آنچه میدانید وفادار بمانید. در حین اینکه بهترین کار ممکن را انجام میدهید بر پشتیبانی ایمیل، طراحی بروشور، و مدیریت رویداد ها نیز تمرکز خواهید کرد.
۷. توجه و اولویت بندی معیارهای غیر ضروری، قبل از معامله و فروش
در طول سالها کار، می آموزید که اغلب مشتریان تنها به دو چیز توجه دارند: هدایت و فروش. شما میتوانید درباره سئو و دنیای شگفت انگیز آن برای آنها توضیحاتی ارائه کنید، آنها را در هر تغییر تکنیکی که در وب سایت شان ایجاد می کنید سهیم کنید، یا وقتی مثلا زمان بارگذاری سایت را در حد یک ثانیه پایین می آورید به آنها اطلاع دهید.
در پایان تنها چیزی که واقعا مهم است نتیجه است. اگر آنها تماسی از سمت مشتری خودشان نداشته باشند، یا فروش شان در طول یک سال پایین برود، مشتری اهمیتی نخواهد داد که نرخ بازتاب سایت ۶ درصد پایین است. بر روی اقداماتی که شامل افزایش فروش است، تمرکز کنید.
7. به دست آوردن اعتماد به نفس
ترتیب دادن یک جلسه با مشتری طبیعی است؛ برای اینکه نتایج به دست آمده را با آنها به اشتراک بگذارید. احتمالا در این جلسه خواهید گفت که: مدیریت سایت به میزان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، ترافیک ۵۰۰ درصد بالاتر رفته، رتبهبندیها بالاتر از همیشه هستند، و سایت جدیدی که به تازگی راهاندازی شده، زیبا به نظر میرسد. شما در مورد این نتایج ممکن است اغراق کنید و همین موضوع پیش زمینه ای برای توقف کار خواهد شد.
8. در کنار ارائه نتایج سئو، ارتباط مداوم بسیار مهم است.
هرگز یک مشتری را به طور بدیهی قبول نکنید و هرگز نتیجه، تلاش، و یا دستاوردها را به طور قطع برای وی بیان نکنید. در ارائه تواناییها و خدمات خود اعتماد به نفس باشید، اما نه تا حدی که مشتری را از دست بدهید. علائمی که نشان دهنده عدم برقراری ارتباط مجدد مشتری با شما (به دلیل اعتماد به نفس کاذب) هستند، شامل تاخیر معمول در پرداخت صورتحساب، و یا فشار غیر معمول می باشند.
۹. شکست ارتباط بین مشتری و متخصص بعد از رسیدن به جایگاه مورد انتظار در سئو
صرفنظر از کیفیت کار سئو، معمولا یک چرخه عمر در رابطه بین مشتری و متخصصان سئو وجود دارد. بعد از دو یا سه سال، بسیاری از مشتریان میخواهند چیزهای جدید را امتحان کنند و چیزهایی را هم تغییر دهند. گاهی اوقات، حتی از نظر مالی هم انگیزه دارند. حتی اگر کار بزرگی برای آنها انجام دادهاید، آنها بازهم آماده سرمایهگذاری در حوزه دیگری هستند.
آنها بخش سئو را موفقیت آمیز می دانند و آماده پیشروی در این رابطه می باشند. در چنین حالتی می توان گفت که آنها به یک ثبات رسیده اند و نمی دانند باید بعد از این چه انجام دهند!
شما قادر نیستید تا هر مشتری را در جای قبلی اش نگه دارید، اما سعی کنید تا یک رابطه فعال با مشتری داشته باشید. با کمک ابزار های جدید برای بهبود سئو به آنها کمک کنید تا به اهداف کسبوکار گستردهتری که دارند برسند. در اصل، باید به عنوان یک شریک در موفقیت مستمر دیده شوید.
10. انتخاب ابزار مناسب
هنگام راهاندازی یک آژانس تولید محتوا و سئو، لازم نیست که یک نرم افزار مناسب CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) و ابزار صورتحساب فاکتوری تهیه کنید. زمانی که کارتان را شروع می کنید و تعداد مشتری کمی دارید، ممکن است فکر کنید که میتوانید با صورتحساب های خودتان و یا یک CRM به نتیجه برسید. اما به سرعت متوجه می شوید که این موارد کمک کننده نیستند و اگر چیزی در این میان از دست برود، با مشکل مواجه خواهید شد.
باید اجازه دهید که تعداد پایه مشتری هایتان و استخدام کارکنان بیشتر شود تا بازدهی قابلاندازهگیری به دست آورید. توانایی پیگیری تماسها، هدایت، فرصتها، حسابها، و پروژهها در یک مکان متمرکز، مشارکتی بسیار مهم است.
در نهایت با این تدابیر از خودتان برای ایجاد یک ساختار قوی کاری در سئو تشکر خواهید کرد. اگر چه گزینههای خوبی در بازار وجود دارد، اما باید به فکر تهیه پلت فرم مناسب ایمیل، CR، رتبهبندی نرمافزار / ردیابی نرمافزار، ابزارهای تحلیل رقیب / چکرز بک لینک، و صورتحساب نویسی باشید. آنها کار شما را آسانتر و انعطافپذیری لازم را فراهم می کنند.
۱۱. رسیدگی به مشکلات
از فرایندهای تکمیل شده سئو گرفته تا کوچکترین جزییات در عین توجه و بررسی دقیق ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. ممکن است بزرگترین مشتری خود را از دست بدهید. یک رقیب مهاجم پیدا کنید. کارمندان، مشکلات مشتری و غیره هر روز چیز جدیدی را به ارمغان میآورد که کارتان را پیچیده تر می کنند. همچون رکود اقتصادی که در آن بودجههای مشتری به ناچار محدود میشوند و ارزش خدمات بازاریابی آنلاین کمتر آشکار میشود.
پس با ناملایمات روبهرو خواهید شد، که اجتنابناپذیر هستند. سوال این است: آیا شما در مواجهه با این چالشها، رشد کرده یا سقوط خواهید کرد؟ در جواب باید گفت که می بایست خلاق، انعطافپذیر، آماده، و پذیرای تغییرات باشید. شبکه سئو امنی ایجاد کنید تا برای از دست دادن مشتری، از دست دادن پرسنل و یا از دست دادن دادهها آماده باشد.
نکته نهایی: مقیاس گذاری کمپین ها
دریافت نتایج عالی سئو به طور محلی یک چیز خوب است، اما آیا میتوانید آن را به سطح بزرگتر و به چندین شهر دیگر ببرید به موفقیت جغرافیایی گسترده تر برسید؟ این میتواند یک چالش بزرگتر باشد. با سئو محلی، میتوانید آرام پیش بروید که البته به سادگی در بهینه سازی عنوان اصلی و یا تگ H۱ خلاصه نمی شود.
در نهایت، خواهید دید که داشتن فرایندهای قوی و ساختار مدیریت پروژه قوی به شما کمک خواهد کرد، اما به طبع مشکلاتی وجود خواهد داشت.
نتیجهگیری
سئو یک صنعت پاداش دهی است که در آن کارآفرینی، خلاقیت، مهارت فنی، و تشنگی نقش دارند. اگر چه شما نمیتوانید هر مانعی که با آن مواجه خواهید شد را پیشبینی کنید، این ۱۱ چالش برای همه سئو کاران مشترک هستند، به خصوص وقتی که از نقش یک مشاور کوچک سئو به یک آژانس بزرگ، رشد میکنید. با درک اینکه چه چیزی ممکن است در مسیرتان قرار بگیرد، بهتر است برای مواجهه با چنین چالشهایی آماده شوید البته نه با ترس و یا اضطراب، بلکه آرامش.