مقالات آموزشی

آشنایی با اهمیت برندینگ و مهم واقع شدن در ذهن مخاطب

مفید بود؟

قطعا برندینگ مسأله‌ای فراتر از انتخاب مناسب رنگ و لوگو است و به همین خاطر در این مطلب به مهم‌ترین جوانب برندینگ شرکتی می‌پردازیم تا نحوه اثرگذاری عالی بر روی مخاطب هدف را یاد بگیرید.

اگر لوگو شرکت توئیتر را ببینید اولین مواردی که به ذهن شما خطور می‌کند چیست؟

شاید مواردی که به ذهن شما برسد، یک Meme جذاب، چت‌های توئیتر که مختصر و کوتاه هستند و جملات قصاری از سلبریتی‌ها که در حد سه جمله یا کمتر است!

حالا اگر به لوگو شرکت اپل نگاه کنید چطور؟

قطعا اولین موردی که به ذهن شما خطور می‌کند، بهترین شرکت فعال در زمینه تکنولوژی حال حاضر دنیا. خلاقیت. کیفیت. عضوی از گروه‌های خاص و تأثیرگذار و غیره.

این دقیقا همان تأثیری است که برندینگ شرکتی صحیح بر روی ذهن مخاطب گذاشته و برای یک کسب‌و‌کار به دنبال دارد.

یک برند قدرتمند همیشه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و این ارتباط چندانی به دیده شدن اسم آن‌ها ندارد. پس چطور می‌توان برندینگ موفقی برای کسب و کار خود رقم بزنیم؟

برندینگ و لوگو: چه تفاوتی با هم دارند؟

خیلی از مردم برندینگ را با لوگو شرکت اشتباه می‌گیرند. وقتی اسم برندینگ را می‌شنوند، فورا طراحانی را در ذهن خود متصور می‌شوند که سخت در حال تلاش هستند تا برای ساخت لوگو جدید، الگوهای عالی آماده کنند.

اما در حقیقت با این‌که لوگو بخشی از برندینگ هست اما به معنای کامل برندینگ نیست. به تعاریفی که برای این دو آماده دقت کنید:

  • لوگو: یک عنصر گرافیکی است که نمادسازی برند با آن انجام می‌شود.
  • برند: وعده و تعهد یک شرکت به مشتریان است.

وقتی یک لوگو طراحی می‌کنید، شما به فکر این هستید که تصویر خلاقانه‌ای ایجاد کنید که مردم بتوانند آن را به خاطر سپرده و محصولات شما را با این تصویر ذهنی پیوند بزنند.

اما وقتی صحبت از برندینگ می‌شود، خیلی فراتر از لوگو است. برندینگ یعنی بفهمید مخاطب شما کیست. بفهمید که مخاطب از شما چه تقاضایی دارد و این‌که چطور می‌توانید به آن‌ها در رسیدن به خواسته‌هایشان کمک کنید.

در واقع شما به مشتریان ثابت و مطمئن خود، هر چیزی که انتظار داشته باشند را عرضه خواهید کرد. برندینگ شرکتی بسیار مهم است و وقتی که به شیوه درست پیاده سازی شود، قطعا می تواند کسب و کار شما را در حد نام و شهرت شرکت هایی مثل اپل، مک دونالد و آمازون بالا ببرد. در این رابطه می‌توانید مقاله‌ی اهمیت مهارت در سئو برای برندها را نیز مطالعه کنید

5 مرحله در راه برندینگ شرکتی موفق

احساس می کنید که در حال حاضر برندینگ شرکتی شما خیلی بهم ریخته و سازمان نیافته است؟ شاید پیامی که در هر پلتفرم بازاریابی خود به مخاطب می‌دهید متفاوت است. شاید هم در وب سایت شما استایل خاصی که مرتبط با کسب‌و‌کار باید باشد در همه صفحات رعایت نشده است. اما نگران نباشید چرا که کاملا قابل رفع است.

به شما قول می‌دهیم که اگر این 5 مرحله را انجام دهید، سخت‌ترین بخش پروسه برندینگ شرکتی را پشت سر گذاشته‌اید و می‌توانید خیلی راحت در مسیر ساخت برندی قوی‌تر و شاخص‌تر قدم بگذارید.

1-حتما برند خود را از لحاظ ثبات فعالیت بررسی کنید.

فرض کنید به یکباره رستوران‌های زنجیره مک دونالد تصمیم بگیرند که غذاهای فست فودی و خیلی خاص به دست مشتری برسانند یا برگر‌های خود در بسته‌بندی‌های براق و خیلی گران قیمت ارسال کنند؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا همه کسانی که عاشق فست فود هستند از این حرکت گیج و سردرگم می‌شوند!

هدف مک دونالد برای تجربه‌ی‌ خوب غذا خوردن است پس چرا باید چنین تغییر ناگهانی در غذا یا بسته‌بندی آن‌ها ایجاد کند؟

برای این‌که چنین تغییری رخ ندهد باید ثبات داشته باشید. عمیقا به کیستی و چیستی برند خود فکر کنید.

  • به عنوان یک شرکت چه شخصیت و ماهیتی دارید؟
  • به چه کسانی خدمات رسانی می کنید؟
  • وعده و تعهد اصلی شما به مشتریان چیست؟
  • هدف برند شما چیست؟

وقتی به این سؤالات جواب دهید این نتایج حاصل می‌‌شود:

  • حذف کردن موارد گیج کننده در وب سایت؛
  • ثبات داشتن در محتوای پست های شبکه اجتماعی خود ،
  • ثبات داشتن در رنگ، تصویر، بسته بندی و سایر مؤلفه های برندتان

2- راهنمای سبک درست کنید و آن را با همه اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

راهنمای سبک, مرجع ساده‌ای جهت استفاده همه اعضای تیم، هنگام تبلیغ کردن برند شماست.

اما چطور راهنمای سبک بسازید:

*اهداف و مسیر خاصی برای برند خود ایجاد کنید.

راه اندازی یک کسب و کار فقط برای درآمد زایی نیست.

بلکه در کنار درآمد زایی هدف این است که دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن افراد کنید و این باید سرلوحه برندینگ شرکتی شما باشد.

به چه شیوه ای برند شما قادر به انجام چنین کاری است؟ جواب شما به این سؤال، روند کاری خاص و ویژه شماست. مثلا به بیانیه مأموریت شرکت فیسبوک دقت کنید:

فیسبوک در سال 2004 تأسیس شد و هدف آن دادن قدرت و توانایی لازم به مردم برای ساخت جوامع و نزدیک تر کردن مردم دنیا به یکدیگر است. مردم از فیسبوک برای در ارتباط بودن با دوستان و خانواده، با خبر شدن از وقایع کل دنیا و به اشتراک گذاری و بیان کلیه مواردی که برای آنها ارزش و اهمیت دارد استفاده می کنند.

*دستورالعمل هایی برای رنگ و فونت برندینگ شرکتی خود مقرر کنید 

موقع تنظیم راهنمای سبک هیچ موقع طیف گسترده ای از رنگ ها را انتخاب نکنید. طبق یک قانون ساده، رنگ های لوگو خود را ساده انتخاب کنید.

پس با این ذهنیت، ترکیبی از این رنگ ها را در وب سایت، شیوه های تبلیغاتی، بسته بندی و بازرگانی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم دراین رابطه مقاله‌ی اصول انتخاب رنگ را نیز مطالعه کنید.

ضمنا برای همه نوشته های خود از یک فونت استفاده کنید. در نتیجه در پروسه برندینگ شرکتی، برند شما با یک استایل و رنگ خاص مرتبط خواهد شد مثل فیسبوک که با رنگ آبی شناخته شده است.

*یک لحن و شیوه گفتاری انتخاب کنید.

اصلا خوب نیست که در یک پلتفرم رسانه اجتماعی لحن طنز و سبکی داشته باشید اما در پلتفرم دیگر لحن حرفه ای و جدی انتخاب کنید.

لحن گفتاری و نوشتاری خودتان را مشخص کنید و آن را به راهنمای سبکی که تدوین می کنید اضافه نمایید.

البته توجه داشته باشید که موقع تنظیم راهنمای سبک برای برندینگ شرکتی همه اعضای گروه نیز حضور داشته باشند تا از ایده های خلاقانه آنها هم استفاده کنید. ضمن اینکه وقتی سهمی در تدوین راهنمای سبک داشته باشند در همکاری با یکدیگر و عمل کردن به آن، عملکرد بهتری خواهند داشت.

3-در برندینگ شرکتی خود احساسات به خرج دهید.

مردم موقع خرید کردن طبق احساس خود عمل می کنند نه منطق.

 مثلا کیک، هیچ فایده ای ندارد. کالری بسیار زیادی دارد، سالم نیست و افراد را چاق می کند. پس چرا مردم کیک می خرند؟ چون کیک ها با جشن، خوشحالی و اتفاقات خاص پیوند خورده است.

کیک باعث می شود که مردم احساس خوبی داشته باشند و واکنش عاطفی آنها را نسبت به اتفاقات تحریک کند. پس وقتی به فکر برندینگ شرکتی هم هستید از خود بپرسید که چطور می توانید از لحاظ احساسی با مردم ارتباط بگیرید؟ می توانید کاری کنید که مخاطب شما احساس امنیت کند؟ حس کند که عضوی از یک گروه خاصی است؟

4-ارتباط وفادارانه با مشتریان کنونی خود برقرار کنید.

مشتریان کنونی شما کسانی هستند که به برند و شرکت شما عشق می ورزند. پس چرا کاری نکنید که همین حس نیز به آنها منتقل شود؟

با انجام کارهای زیر می توانید حس بسیار خوبی به مشتریان وفادار خود بدهید:

  • پرومو کد و تخفیف های ویژه برای مشتریان وفادار و دائمی خود در نظر بگیرید
  • در رسانه های اجتماعی آنها را خطاب قرار دهید
  • مسابقات برگزار کنید و جوایز ارزشمند و نفیس در نظر بگیرید

همیشه در خاطر داشته باشید که، در برندینگ شرکتی، وفادار بودن با مشتری باید در نحوه بیان و شعار برندتان نیز مشخص باشد.

مثلا اگر صاحب یک شرکت خلاق هستید، می توانید وقتی 10 هزار مشتری پیدا کردید، 10 هزار بالن در آسمان رها کنید. با این کار نه تنها توجه مشتریان را به سمت خود جلب می کنید، بلکه بخش دیگری از استراتژی برندینگ شرکتی شما خواهد شد. مقاله‌ی کاربران چگونه به سایت‌های اینترنتی اعتماد کنند؟ ایده‌های خوبی را در زمینه‌ی اعتماد سازی کسب و کار‌های اینترنتی به شما خواهد داد.

5- به دقت رقیبان خود را زیر نظر بگیرید.

حقیقت امر این است کاری که شما انجام می دهید منحصر بفرد و خاص نیست. اگر پیتزا فروشی دارید، هزاران شرکت و کسب و کار دیگری هم هستند که پیتزا می فروشند. اگر محصولات ارگانیک مراقبت از پوست می فروشید باز هم در این حوزه تنها نیستید.

پس کاری که باید انجام دهید این است که به دقت رقیبان خود را بررسی کنید تا برندینگ شرکتی موفقی داشته باشید. مثلا:

  • چطور روی برندینگ شرکتی خود کار می کنند؟
  • برند آنها قدرتمند هست، در ذهن مخاطب خوب نقش بسته، روابط احساسی با مخاطب برقرار می کند؟
  • کدام یک از کارهای آنها درست و کدام یک غلط است؟
  • آیا می توانید بهترین شیوههای آنها را,در کسب و کار خود وارد, و آن را بهبود ببخشید؟

برندینگ شرکتی: تنها شاخص متمایز کننده در جهان امروزی کسب و کار

بازاریابی در گذشته فقط برای متمایز شدن بود. یعنی پیشنهاد فروش خاص یک شرکت، چیزی که آنها را از سایر رقبا متمایز می کرد.

اما امروزه تقریبا چنین کاری غیر ممکن است. هر پیشنهاد یا ویژگی شاخصی که داشته باشید، فورا توسط شرکت دیگری کپی برداری خواهد شد. پس چطور خود را از دیگران متمایز کنید و کسب و کار خود را رونق ببخشید؟

با برندینگ شرکتی. شما با این کار می توانید همیشه شاهد افزایش و استقبال خریداران دائمی و وفاداری باشید که به سمت کسب و کار شما جذب می شوند.

سوالات متداول

  • اصول برندینگ چیست ؟

    استراتژی برند (یعنی این‌که کدام پیام برند، چگونه، چه زمانی و کجا به جامعه هدفت ارائه شود)، تعریف کردن برند و نهادینه کردن آن در ذهن مخاطب (برای این منظور باید بدانید که مأموریت سازمانی شما چیست؟ خصوصیات برتر محصول یا خدمات شما چه مواردی است؟ مشتریان در قبال محصولات و خدمات شما چه عکس‌العملی نشان می‌دهند؟ برای ایجاد وابستگی مشتریان به برند شما چه باید انجام دهید؟)، داشتن یک لوگوی خوب، داشتن پیام برای برندتان، یکپارچه سازی برند، صادقت، ثبات و استواری از اصول برند خوب است.

  • مشاوره برندینگ چیست ؟

    مشاوره برندینگ سیستمی است که با ارائه‌ی راهکارهایی در رابطه با استراتژی برندسازی نشان دهد که داشتن یک برند چقدر در داشتن رقابت هدفمند مورد نیاز است و رسیدن به آن را برنامه ریزی می‌کند.. مشاوره برندینگ با توانایی تخصصی‌اش می‌تواند، برندینگ را به مرحله‌ی اجرا و موفقیت در مرحله‌ی نهایی درآورد.

  • برای برند سازی چه باید کرد ؟

    برای برندسازی ابتدا باید یک یک داستان خوب برای اصالت برند خود در نظر داشته باشید و در رابطه با خدمات یا محصولات خود با مشتریان برندتان صحبت کنیداین موضوع درک بهتری نسبت به جنبه‌های مختلف کسب‌وکارتان به شما خواهد داد تا بهتر از ذهن مشتری آگاه شوید و بدانید که در برند شما چه پیامی باید داشته باشد. تحقیقات بازار و تحلیل برند رقبا نیز در داشتن برندی توانا ضروری است.

  • تاثیر برندینگ در بازاریابی چیست ؟

    برندینگ در اصل شناخته شدن تصویری از کسب‌و‌کار شما در ذهن مخاطب است. وقتی کسب و کاری با برند خوب در ذهن مخاطب، پیشنهاد کالا و خدماتی جدید را ارائه می‌دهد، مشتریان آن محصول یا خدمات را (به نسبت رقبایشان) در اولویت قرار خواهند داد. می‌توان گفت که برندینگ موفق یک پله از بازاریابی است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.