پرسشی اصلی ما این است که اساساً چه زمان میتوان بدون هیچ مشکلی تغییر مسیرها و لینکهای مرتبط با صفحات قدیمی را حذف کرده و این موضوع باعث لطمه به رتبه و کیفیت سئوی سایت نشود؟ این پرسشی است که باید حتمآً پیش از انجام این کار با دقت پاسخهای طرحشده پیرامون آن را بررسی کنید. در زمینهی توسعهی سئوس سایت توصیه میکنیم که مقالهی اصلاح و بازسازی صفحات ضعیف سایت را نیز مطالعه کنید. مثل همیشه، پرسش یک مخاطب باعث شد تا ما دست به تحریر یک یادداشت جدید زده و تلاش کنیم تا نکات مهم پیرامون این مسئله را بررسی کنیم. پرسش کاربر بدین شرح است:
هنگامی که در حال نقل مکان سایت خود بوده و تلاش میکردم تا با تگ 301 redirect تک تک لینکها را تغییر مسیر دهم، با این پرسش مواجه شدم که آیا از یک تاریخ معین به بعد میتوان از این کار دست بردارم و درآیا عمل, حذف مسیرهای قدیمی باعث لطمه به کیفیت سئو و رتبه سایت ما نخواهد شد؟
از نظر فنی هیچگاه! استفاده نکردن از عملیات تغییر مسیر و بیتوجهی نسبت به لینکهای قدیمی در عمل مانند از دست دادن یک برگ برنده بهخاطر قدیمی بودن آن است. اگر شما سایت خود را از یک دامنه یا ساختار قدیمی به بستر جدیدی منتقل کرده و انبوهی از مسیرهایی با رتبه بالا و کیفیت سئو عالی دارید، بهترین راهحل تلاش دائمی برای حفظ این لینکهاست اما در برخی از موارد این کار به سادگی ممکن یا عملی نیست. گاهاً بزرگی و حجم بالای یک سایت استفاده مداوم از تغییر مسیرها را سخت، زمانبر و هزینهزا خواهد کرد. این یعنی در این موارد تلاش برای حفظ ارتباطهای قدیمی هرچند ارزشمند است اما ارزشی برابر با هزینه و تلاش لازم برای این کار ندارد. استراتژی که ما معمولاً به کاربران پیشنهاد میکنیم، چک کردن وضعیت و کیفیت لینکهای قدیمی است. پس از این شما امکان اتخاذ تصمیمات بهتری در مورد حفظ یا از دست دادن لینکها دارید.
چگونه متوجه ارزش یک لینک از منظر سئو شویم؟
ما معمولاً دقت در سه پارامتر اساسی را در این زمینه پیشنهاد میکنیم. دقت در این سه پارامتر کمک میکند تا بتوانید تعیین کنید ارزش یک لینک تا چه حد بالاست. اگر صفحه اصلی(قدیمی):
- دارای لینکها و ارتباطات بیرونی زیادی است که به آن صفحه اشاره دارند.
- دارای ترافیک ورودی زیادی است.
- به درجه بازدید مکرر در تحلیلهای سرور رسیده است.
میتوان گفت که حفظ آن لینک از منظر سئو اهمیت بالایی دارد. اما نگاه به این موضوع نباید مطلق باشد بلکه نیاز است تا قدری از منطق حسی و نگاه نسبی نیز کمک بگیرید. این بدان معنی است که شما باید بتوانید این معیارها و پارامترها را تا حد امکان شخصیسازی کنید. به عنوان مثال اگر شما در سایت قدیمی خود دارای 100 پست در بخش بلاگ سایت هستید، قطعاً انتقال محتوای تولید شده در تمام آنها به سایت جدید اصلاً کار سادهای نیست به همین منظور بهتر است تخمین بزنید که این محتواها چه سهمی در میزان بازدید و بازخورد سایت شما دارند. خواندن مقاله رتبه لینک در چه مدت زمانی افزایش خواهد یافت نیز خالی از لطف نخواهد بود.
اگر این صفحات سهمی کمتر از 5 درصد دارند، عملاً تلاش برای حفظ لینکهای آنها مثمر ثمر نخواهد بود. از طرفی بررسی کنید که هر کدام مقصد چند لینک خارجی بوده و از این حیث نیز تا چه حد ارزشمند هستند. اگر این صفحات مقصد لینکهایی از بلاگها و صفحاتی متروک هستند، در عمل هیچ ارزشی ندارند و با خیال راحت میتوانید از حفظ آنها دست بردارید. مقصود ما از شخصیسازی تا سرحد امکان این است که شما باید با دید جزئینگرانهای به این موضوع نگاه کنید.
به طور مثال گاهاً ممکن است یک لینک در هر دو شرط فوق مردود شده و شایسته حذف تلقی شود اما با کمی بررسی متوجه شوید که دقیقاً همان لینک از سایت قدیمی شما توسط یک سایت شدیداً معتبر و مهم در حیطه کاریتان استفاده شده و به آن رجوع شده است. در این حالت شما با حذف چنین لینکی به شدت متضرر شده و باید از این کار اجتناب کنید.
برگه ارزیابی خودتان را طراحی کنید
با مطالعه موارد ذکر شده در بخش پیشین احتمالاً تابحال خودتان نیز، نیاز به ایجاد یک سیستم ارزیابی شخصی را حس کرده باشید. سعی کنید با کمک گرفتن از سئوکاران و متخصصان حیطه سئو، تا حد امکان معیارهای دقیق و شخصی مناسبی را برای سایت خود تهیه کنید. شما باید به دقت تعیین کنید که یک لینک برای حفظ باید حائز چه خصوصیاتی بوده و در صورت نداشتن چه خصوصیات بیارزش است و باید حذف شود.
این سیستم ارزیابی شخصی که باید زاییده دانش و تجربه در حیطه سئو باشد، چراغ راه شما در این زمینه خواهد بود.
سوالات متداول
-
لینک سازی چیست
لینک سازی یا لینک بیلدینگ ( Link Building ) مجموعه اقداماتی است که برای افزایش تعداد و کیفیت لینکهای یک صفحه از سایت انجام میشود. لینک سازی باعث میشود که تعداد لینکهای با کیفیت یک وب سایت را بیشتر کند.
-
لینک سازی چه تاثیری دارد؟
با انجام لینک سازی تعداد لینکهای با کیفیت سایت بیشتر شده و در نتیجه احتمال افزایش رتبهی سایت توسط موتورهای جستجو بیشتر میشود. علاوه بر این لینک سازی یکی از تکنیکهای بازاریابی به منظور شناساندن برند است.
-
تا چه اندازه میتوان از یک صفحه به صفحات دیگر لینک دهی کرد؟
به طور معمول میتوان از هز صفحه سایت خود 100 لینک به صفحات دیگر بدهید ولی موضوع مهم انکور تکست درست و اصولی است. اگر لینک دهی شما به گونهای بی رویه باشد و کاربرانتان از آن ها بهره نگیرند، موجب افت رتبهی آن صفحه و صفحاتی است که به آن ها از آن صفحه لینک دادهاید.
-
مزیت لینک سازی
لینک سازی یا Link Building ابزاری کارآمد برایبرند است. لینکهایی که تعداد خوبی از بازدیدکنندهگان را به صفحات سایت شما بیاورند ارزش بسیار بالایی دارند لینکها به طور مستقیم بر رتبهبندیهای انجام شده توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل تأثیر گذار هستند. لینک سازی به سایتهای مختلف این امکان را میدهد که بتوانند اهداف مورد نظر مشتریان خود را فهمیده وبرای آن برنامهریزی کنند.