مقالات آموزشی

تاثیر مهارت در سئو برای برندها

مفید بود؟

از مهارت های سئو خود (در زمینه ویدیو) برای کمک به شرکت‌ها در ساخت Response Video کمک بگیرید. در این مطلب 7 نکته‌ی بسیار مهم جهت کمک به موفق عمل کردن شما آورده‌ایم.

حتی صنعت جستجو که به سرعت و تطبیق پذیری خود افتخار می کند، افزایش تهدید “پاندمی کرونا ویروس جدید” را، موردی کاملا متفاوت به حساب می‌آورد.

در مجموع، وقتی گوگل از آپدیت الگوریتم خود رونمایی می کند، ما در طراحی استراتژی ها و تاکتیک های جدید کاملا ماهر هستیم.

اهمیت مهارت در سئو برای برندها در ساخت ویدی

بنابراین، ما کاملا آماده واکنش سریع و مؤثری نسبت به “پاندمی کرونا ویروس” هستیم البته تا زمانی که تشخیص دهیم کووید-19 یک تغییر الگوریتم نیست.

در حقیقت، این پاندمی در حال حاضر تأثیر بزرگتری روی رفتار و هدف کاربر دارد چون ترکیب “پاندمی” و “رکود اقتصادی” در سطح جهانی نتایج سرچ ارگانیک ما را تغییر می دهند که بیشتر از مجموع تغییراتی است که آپدیت های الگوریتم های پاندا و پنگوئن ایجاد کردند.

و با این‌که بسیاری از همکاران ما در دیجیتال مارکتینگ بخاطر دوران بسیار خطرناک کرونا نمی توانند زیاد فعالیت داشته باشند، این بحران خاص فرصتی استثنایی برای همکاران سئوکار فراهم کرده است که در ساخت response video از طرف شرکت یا مشتریان خود، از مهارت سئو خود استفاده کنند.

البته باید خیلی به خودتان اطمینان داشته باشید که بتوانید در این زمینه تسلط پیدا کنید.

مثلا، برای انجام سری جدید تحقیقات در مورد کلمات کلیدی باید به اندازه کافی مهارت داشت تا طرح ایجاد صفحه سؤالات متداول

پیشنهاد شود که در آن به موضوعاتی پاسخ داده می شود که مردم در این دوران زیاد در مورد آن سؤال می پرسند: مثل:

  • آیا کرونا ویروس باعث رکود اقتصادی می شود؟
  • آیا کرونا ویروس بازار مسکن را تحت تأثیر قرار می دهد؟
  • آیا کرونا ویروس از راه غذا هم منتقل می شود؟
  • چه زمانی پاندمی کرونا ویروس تمام می شود؟
  • چطور کرونا ویروس دنیا را عوض می کند؟
  • چطور کووید-19 روی اقتصاد اثر خواهد گذاشت؟

چرا این کار ریسک زیادی دارد؟

شاید چون شرکت یا مشتریانی که شما برایشان کار می‌کنید, تاکنون اصلا به این سؤالات پاسخ نداده‌اند.

به همین دلیل شما باید از همکاران خود در بخش دیجیتال مارکتینگ حتما بخواهید که چندین پست وبلاگی تولید و آن‌ها را بهینه‌سازی کنند که مجموعه جدیدی از موضوعاتی را در برمی گیرد که حتی در تقویم محتوای شرکت شما که در اواخر سال گذشته تدوین شده هم نبوده است. چرا؟

چون طبق برنامه عمل کردن همیشه کار ساده تری است. اما وقتی مقداری در این موضوع تأمل کنید متوجه خواهید شد مراحلی که معمولا در تقویم محتوایی قرار داده می شود در دوره 10 لینک آبی (10 Blue Link) پاسخ بسیار خوبی بود اما این دوره رسما ماه می سال 2007 خاتمه پیدا کرد. برای همین نوشتن حوزه های جدید و خارج از برنامه عمل کردن الزامی است.

به همین دلیل اگر در برنامه خود برای سال 2020 قصد تولید و بهینه سازی سری جدیدی از ویدیوهای یوتیوب را ندارید، عملا طبق استراتژی هایی عمل می کنید که برای گذشته خوب بودند اما امروزه مفید نیستند.

 در شرایط کنونی که امکان ساخت محتوا به فرم قبلی وجود ندارد، فرصتی عالی برای 500 هزار سئوکار حرفه ای از بین 3 میلیون نفر در سراسر دنیاست، افرادی که در پروفایل حرفه ای لینکدین خود به موضوع سئوی ویدئواشاره کرده اند.

اینها افرادی هستند که مهارت بازاریابی دیجیتال، آموزش و تجربه کمک به شرکت ها در ساخت Response Video دارند.

در مورد مابقی افراد سئوکار که به 83% جمعیت گفته شده اطلاق می گردد، این افراد باید فورا چک لیستی از موارد و نکات ضروری در مورد بهترین شیوه های بهینه سازی ویدیوها را برای خود درست کنند

وقتی به جایگاه مدنظر خود دست پیدا کردید، از شما انتظار می رود که بینش های استراتژیک، داده های بسیار مهم و توصیه های تاکتیکی خود را به دیگران منتقل کنید.

در ادامه ایده هایی به شما می دهیم که به کمک آن‌ها می توانید برنامه خاص خود را بچینید که متناسب با بازار هدف شما باشد چون هیچ قاعده و قانون کلی وجود ندارد که در مورد همه صادق باشد.

  1. مفید باشید

اولین موردی که مایل هستید در آن تمامی اطلاعات لازم در آن زمینه را کسب کنید، اطلاعاتی هستند که سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند.

نقش اصلی سازمان جهانی بهداشت, هدایت سلامت بین المللی در قالب سیستم سازمان ملل و رهبری همکاران در بخش سلامت جهانی است.

شما متوجه آپلود ویدیوهای کوتاه روزانه سازمان جهانی بهداشت در کانال یوتیوب آن در مورد کووید-19 و انتشار ویدیوهای توضیح دهنده می شوید.

در صورتی هم که شرکت یا مشتریان شما در آمریکا باشند، پس توصیه های سازمان CDC را چک کنید.

کانال یوتیوب CDC هم مجموعه ای از ویدیوهای توضیح دهنده آپلود می کند تا با بخش خصوصی، سازمان های بهداشت عمومی، دانشگاه ها و جوامع کلینیکی ارتباط برقرار کند .

اما چرا الان باید وقت خود را صرف مشاهده این ویدیوها کنید؟ چون باید متوجه شوید که برای سرچ کردن در مورد کلمات کلیدی در این دوران بحرانی کنونی که به شکل تصاعدی در حال پیشرفت است، نیاز به رویکرد متفاوتی برای سئو کردن دارید.

گوگل از مدت ها پیش اعلام کرد که 15% از پرسش هایی که کاربران به صورت روزانه به دنبال جواب آن می گردند,جدید هستند و اصلا این موارد تا بحال دیده نشده اند. اما در این شرایط برخی از افراد حرفه ای در زمینه سئو این سؤال را مطرح کرده اند که این عبارات با نام برند جدید از کجا پیدا شده اند؟

اگر به دنبال این هستید تا این اصطلاحات جدیدی که در مورد آن سرچ می شود را ریشه یابی کنید، نیازی نیست که به شکلی منطقی تمام نشانه و موارد موجود را بررسی کنید تا موارد جدید را از آن پیدا کنید.

برای اینکه شما ویدیویی تهیه کنید که کاملا متناسب و سئو شده باشد باید از آخرین اخبار مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست و تعطیلی رستوران ها و همچنین ترندهای اخیر کلمات کلیدی مرتبط مطلع باشید.

مثلا ویدیوی McDelivery – Family Night – Board Game که 13 ماه مارس امسال آپلود شد را چک کنید که در توضیحات ویدیو ذکر شده با McDelivery شادی و حس خوب همیشه هست.

از McDonald کانادا تشکر می کنیم که در زمینه ترندهای روز دنیا که به سرعت در حال تغییر هستند، از همه سبقت گرفته و موفق عمل کرده است.

 2 -ویدیو Talking Head درست کنید.

مرحله بعدی در زمینه استفاده از مهارت سئو برای ساخت ویدیو مربوط به ساخت، بهینه سازی و سئو و سپس انتشار ویدیوهایی است که اصطلاحا به آنها Talking Head گفته می شود چرا که این حداقل کاری است که شرکت دیجیتال مارکتینگ شما در این شرایط بحرانی می تواند انجام دهد.

اما انتخاب اینکه چه فردی را در این ویدیو روبروی دوربین ببرید بستگی به شما دارد. فقط اینکه به عنوان یک فرد حرفه ای در زمینه سئو از اهمیت E-A-T یا تخصص، معتبر و موثق بودن و قابل اعتماد بودن افراد مطلع باشید و برای انتخاب چنین فردی لازم نیست که حتما از مدیرعامل یا بنیانگذار شرکت استفاده کنید با اینکه یکی از محتمل ترین گزینه هاست و این برای سئو ویدیو بسیار مهم است.

مثلا در یکی از ویدئوهایی که این روز ها خیلی ترند شده است از بنیانگذار و مدیر ارشد عملیاتی شرکت هواپیمایی JetBlue استفاده شده که به عنوان بنیانگذار، شخصیتی کامل موثق (Authoritativeness) برای واکنش به پاندمی کرونا از طرف این شرکت محسوب می شود.

اما در مقابل هم دکتر Russell Brown با سمت مدیر تیم پزشکی و Darsh Chapman به عنوان رئیس عملیات منطقه ای و خدمات فرودگاهی استرالیا از شرکت هواپیمایی Qantas Group در ویدیویی دیگر نسبت به پاندمی کرونا از طرف این شرکت صحبت کردند که در واقع متخصصین (Expert) این حوزه بودند و نه مدیریت یا بنیانگذار این شرکت.

مثالی از قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) برای ساخت ویدیوی Head Talk و سئو آن، صحبت های بیل گیتس در این ویدیو در مجموعه همایش جهانی TED (TED Talk) است که شعار (ایده ها ارزش گسترش دارند) را دنبال می کند و این ویدیو مربوط به 5 سال پیش در آوریل سال 2015  است که بیل گیتس در این مجموعه صحبت کرده است.

  3 – از ویدیوهایی که در آن‌ها موردی نشان داده می‌شود و در مورد آن صحبت می‌شود استفاده کنید

کار بعدی در سئو ویدیو متناسب با این دوران بحرانی پیدا کردن ویدیو از افرادی است که به راحتی چیزی را به دوربین نشان می دهند و بدون نیاز به دستگاه متن نما (Teleprompter) اطلاعات مهمی را به بینندگان انتقال می دهند.

مثلا Gordon Ramsay یک آشپز، رستوران دار، نویسنده، شخصیت تلویزیونی و منتقد غذا (Food Critic) انگلستانی است.

پس وقتی چنین فردی شیوه درست دست شستن در آشپزخانه را به شما نشان می دهد به سرعت متوجه می شوید که فردی حرفه ای و البته موثق و معتبری است که هر بیننده ای می تواند به او اعتماد کند. که در این حین متنی در این ویدیو نشان داده می شود:

«بهداشت در شرایط کنونی و با وجود کرونا ویروس بسیار مهم است و Gordon به شما نشان می دهد که چطور دست های خود را با شیوه ای صحیح بشویید. به فکر سلامت خود باشید و قطعا در این مسیر به یکدیگر کمک می کنیم».

پس برای سئو ویدیو لازم نیست که حتما از ویدیوهای گفته شده در موارد قبلی استفاده کنید.مثلا در ویدیویی از دکتر Ian Smith که در کانال یوتیوب Rachael Ray Show بارگذاری شد، در این ویدیو سئو شده اشاره می کند که در وضعیت کنونی که کرونا ویروس باعث شده بقدری مردم در مورد مریض نشدن خود نگران باشند که تقریبا فروش ضدعفونی کننده های دست به دلیل نبود این محصول در حال اتمام است لذا در این ویدیو به شما آموزش می دهیم که چطور خودتان این محصول را در صورت نیاز در خانه درست کنید.

 4 -محتوای Help بسازید

در این مرحله برای ساخت ویدیو سئو شده با مضمون Help (محتوای Help) می توانید بجای اینکه ویدیوهای فعلی یوتیوب را بهینه سازی و سئو کنید، ویدیوهای جدید و سئو شده ای را منتشر کنید که صراحتا به پاسخ پرسش های مرتبط با شرایط کنونی می پردازد.

در صورتی که برند شما می تواند پاسخ های قانع کننده ای به این پرسش ها بدهد، پس به ساخت مجموعه ای از ویدیوها تحت عنوان Help بپردازید که برای عباراتی که جدیدا در گوگل زیاد سرچ می شوند بهینه سازی و سئو شده باشد. بهترین برند فعال و موفق در این زمینه Boots UK انگلستان با آپلود ویدیوهای خود در یوتیوب است.

این شرکت که به عنوان یک خرده فروش محصولات زیبایی و سلامت و همچنین داروخانه زنجیره ای در انگلستان و سایر کشورها فعالیت دارد در طی 5 روز 14 ویدیو برای پاسخگویی به سؤالات پیرامون کرونا ویروس در یوتیوب آپلود کرد.

  • در تاریخ 16 مارس، 6 ویدیو با عنوانِ «توصیه در مورد کرونا ویروس | آیا آنتی بیوتیک ها این ویروس را می کشند؟»
  • در تاریخ 18 مارس، 6 ویدیو با عنوان «توصیه در مورد کرونا ویروس| اگر علائم ابتلا به این ویروس را پیدا کردم باید چه کار کنم؟»
  • و در تاریخ 20 مارس 2 ویدیو دیگر با عنوان «آیا دکترهای داروساز شما هنوز مشغول کار هستند» منتشر کرد.

  5- محتوای Hub بسازید

منظور از محتوای Hub که در دسته محتواهای سئو شده قرار می گیرد، محتوای منظم و برنامه ریزی شده است که دلیلی برای انجام کار به مشترکین و اعضای کانال می دهد و به صورت دوره ای در زمان مقرر ویدیو جدید منتشر می شود تا شبکه ای از ویدیوهای مرتبط با یک موضوع تشکیل شود.

مثلا، کانال جدید YouTube Creators که قبلا به آن The Creator Academy گفته می شد، هر هفته محتوای سئو شده جدیدی منتشر می کند که در زمینه آموزش و ایده پردازی است و سازندگان آن افراد متخصص و حرفه ای یوتیوب و همکاران آنها هستند.

این نوع تولید محتوا با هدف پرداختن به موضوعات ترند روز دنیا مثل آخرین تغییرات در مورد کرونا ویروس ساخته می شوند. مثلا ویدیویی که در این لینک قرار داده شده را مشاهده کنید که Matt Koval، رابط سازمانی بخش Creator یوتیوب تهیه کرده است.

با تماشای این ویدیو 6 دقیقه ای و توضیحی که در مورد آن آمده متوجه می شوید که در این ویدیو، از بهترین شیوه برای کمک به بینندگان جهت یادآوری سؤالات مهم و جواب دادن به آنها استفاده می شود.

مثال عالی دیگری از تولید محتوای سئو شده Hub مربوط به ویدیویی از کانال vidIQ است که به نحوه تأثیرگذاری کرونا ویروس روی هر چیزی بر روی این کره زمین از جمله یوتیوب می پردازد.

بیش از 1 هفته پیش، Rob Wilson فردی که در کانال یوتیوب vidIQ ویدیو پست می کند، ویدئویی با عنوان «کرونا ویروس و اثر آن روی یوتیوب و سازندگان» را پست کرد. در همین حین ویدیویی هم با عنوان «کرونا ویروس: اثر آن بر روی یوتیوب و کسانی که در یوتیوب ویدیو پست می کنند» را در وبلاگ vidIQ منتشر کرد.

در مشاهده این ویدیو فقط به توصیه های عملی او توجه نکنید بلکه ببینید که چقدر هوشمندانه و با کمک بهترین روش ممکن از بینندگان درخواست می کند که در پایین این ویدیو کامنت بگذارند

 

  6 -محتوای Hero بسازید

منظور از محتوای هیرو یا Hero یعنی رویدادهای بزرگ و با شهرت زیاد که برای ایجاد تغییرات بزرگ  وناگهانی در تعداد مخاطب شما طراحی می گردند. این نوع محتواهای سئو شده انواع مختلفی دارند مثلا به شکل رویداد آنلاین، ویدیو پربازدید، ویدیوهایی که از یک اینفلوئنسر برای تبلیغ محصول استفاده می شود یا ویدیویی که برای یک تبلیغ در یوتیوب ساخته می شود.

اما در شرایط کنونی که پاندمی کرونا ویروس جدید رخ داده، همه ما باید به تولید محتواهای Hero بپردازیم که در آن برندهای مختلف و سازمان های ذیربط آنها با قدرت تمام در حال تلاش هستند اما بخاطر داشته باشید که سئو باید بخش جدایی ناپذیر ساخت این ویدیوها باشد.

لذا شما با بهینه سازی و سئو کردن محتوای Hero مربوط به برند یا شرکت خود ارزش آن را بالاتر برده و کاری می کنید که زودتر در معرض دید بینندگان قرار گرفته و در یوتیوب به اشتراک گذاشته شود.

اکنون اجازه بدید مثالی از محتوای Hero بزنیم. محتوایی که Guinness به مناسبت روز سنت پاتریک در تاریخ 13 مارس منتشر کرد که در این ویدیو سئو شده به این مضمون اشاره می کند:

«می دانیم که امسال روز سنت پاتریک متفاوت از سال های قبل است اما تمدن ما 260 سال قدمت دارد و یاد گرفته ایم که هر موقع متحد بودیم و هوای همدیگر را داشتیم, بسیار قدرتمند ظاهر شدیم. با اینکه امسال تصمیم به جشن گرفتن روز سنت پاتریک گرفته اید اما مراقب بوده و با یکدیگر مهربان باشید».

ویدیویی تحسین برانگیز که ابزار آنالیز vidIQ نمره سئو 87.4 از 100 به آن داد.

7 -همیشه به فراتر از محتوا و کانال خود فکر کنید

به عنوان آخرین مورد توصیه می کنیم که همیشه به ماورای منافع شخصی محدود خود فکر کنید. مثلا نمونه ای از این طرز تفکر را می توان در ویدیو Lifebuoy – Coronavirus دید که در تاریخ 27 فوریه در کانال یوتیوب Lifebuoy Pakistan

منتشر شد که در آن به بینندگان گفته می شود که برای حفاظت در برابر کرونا دستان خود را بشویید.

اما در ادامه این ویدیو گفته می شود که لطفا از هر صابونی که دارید استفاده کنید و الزاما از صابون ما یعنی Lifebuoy نیازی نیست بلکه می توانید از صابون های شرکت هایی مثل Dettol، Safeguard یا Lux نیز کمک بگیرید.

Warsi Nish در مورد این ویدیو سئو شده می گوید:

«واقعا تحسین برانگیز است که شرکت صابون سازی و محصولات ضدعفونی کننده دست Lifebuoy اینقدر به سلامت عمومی و جامعه اهمیت می دهد که نه تنها محصول خود بلکه سایر برندهای معتبر را هم تبلیغ می کند. آگاهی سازی بسیار مهم است و هیچ چیزی بالاتر از انسانیت نیست».

امیدواریم که با مطالب گفته شده و نمونه هایی که ذکر کردیم در ساخت ویدیو سئو شده و بهینه سازی شده متناسب با شرایط کنونی, کمک بزرگی به شما صاحبان برند کرده باشیم.

سوالات متداول

  • چرا سئوی ویدئو مهم است؟

    با افزایش سرعت اینترنت و کاهش قیمت آن، محتوای ویدئویی شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا کرده است. پیشبینی‌های سال 2018 بیان می‌کرد که تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۰ درصد از محتوای ارایه شده در اینترنت به صورت ویدئو خواهد بود و اکنون آثار آن را نیز می‌بینیم بررسی‌های آماری و نظرسنجی‌های اینترنتی نیز اثبات می‌کند که ۴۳ درصد کاربران دسترسی به یک محتوای ویدئویی را به مطالعه‌ی مقاله (یا دانلود کتاب الکترونیکی) ترجیح می دهند

  • محتوای Hub چیست؟

    محتوای منظم و برنامه‌ریزی شده‌ای است که دلیلی برای انجام کار به مشترکین و اعضای کانال می‌دهد و به صورت دوره‌ای در زمان مقرر ویدیو جدید منتشر می‌شود تا شبکه‌ای از ویدیو‌های مرتبط با یک موضوع تشکیل شود.

  • نکات مهم در بارگزاری سئوی ویدئویی

    محل بارگذاری ویدئو، رعایت تکنیک‌های سئوی خاص در هر کدام از شبکه‌های پخش ویدئو، تکنیک‌های سئو ویدئو در سایت خودمان و این ‌که ویدئوی خود را ابتدا در کجا بارگزاری کنیم؟ همه از نکات مهمی است که در سئو ویدئو باید در نظر داشته باشیم

  • محتوای Hero چیست؟

    منظور از محتوای هیرو، رویدادهای بزرگ و با شهرت زیاد است که برای ایجاد تغییرات بزرگ وناگهانی در تعداد مخاطب شما طراحی می‌شوند. این نوع محتواهای سئو شده انواع مختلفی دارند مثلا به شکل رویداد آنلاین، ویدیو پربازدید، ویدیوهایی که از یک اینفلوئنسر برای تبلیغ محصول استفاده می شود یا ویدیویی که برای یک تبلیغ در یوتیوب ساخته می شود

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.